Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Uitnodigen verjaardagsfeestje

Mijn dochter wordt over twee weken 11 jaar. Ze wil een slaapfeestje gaan geven maar zit nogal in dubio over het uitnodigen van een vriendinnetje.
De laatste tijd komt ze steeds thuis met verhalen dat er weer ruzie is geweest met dat meisje. Het is een meisje dat PDD-NOS heeft, en daardoor moeite heeft met sociale omgang. Het escaleert steeds: ze vloekt, kwetst andere kinderen (ook mijn dochter) maar wil het daarna wel weer graag goedmaken. Mijn dochter wil haar toch uitnodigen voor het feestje, maar maakt zich nu al zorgen dat er weer ruzie komt. En ze wil niet dat haar feestje verpest wordt. Ik vind eigenlijk ook dat ze haar wel zou moeten uitnodigen, maar snap haar probleem ook.

Sowieso wil ik haar moeder aanspreken, en vragen om tips.
Maar misschien dat iemand die hier ook heeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

04-02-2010 om 17:16

Aparte ruimte om even terug te trekken?

Mijn zoon (Asperger) heeft 2x een slaapfeestje gehad. 1x bij een vriendje (toen wisten we nog niet van zijn Asperger af) en 1x op school, met alle groepen 7 & 8. Beide keren wilde zoon slapen terwijl de rest wilde keten etc.
Bij het feestje bij vriendje sliep iedereen in de woonkamer, en was er geen ruimte om je terug te trekken als jij wel wilde slapen. (Heeft overigens geen problemen opgeleverd. Alles ging goed.) Bij het slaapfeest op school is zoon met een paar anderen die ook wilden slapen in een ander lokaal gaan liggen.

Mijn tip voor jou: kijk of er een ruimte is waar het vriendinnetje zich kan terugtrekken als het haar teveel is/ wordt of om wat voor reden dan ook. Nog niet eens zozeer om daar te gaan slapen, maar puur de mogelijkheid bieden. Mocht jij (of vriendinnetje) merken dat het gaat escaleren, (of als dat al is gebeurd), kan ze evt. even daarheen voor een time-out/ tot rust komen.

Pippin

Pippin

05-02-2010 om 09:39

Goed idee van rieneke

Een slaapfeestje kan opeens toch minder gezellig worden. Ook met niets aan de hand kinderen. Ze zijn moe, ze zijn sneller geraakt. Het ene kind heeft meer last van slaapgebrek dan een ander. Vooral meisjes hebben dan nogal eens de neiging om te gaan kibbelen, of oude koeien uit de sloot te halen.
Bij een feestje waar mijn dochter was, is dit ook gebeurd. Toen was opeens dat leuke populaire meisje, dat zo sociaal begaafd is en waar iedereen altijd mee wil spelen, dat op alle feestjes wordt uitgenodigd, een gemene griet, die de jarige (!) ging buitensluiten.
De jarige was overstuur, zij kan eigenlijk helemaal niet zo goed tegen slaapgebrek. Die is toen in haar eigen bed gaan liggen.
De volgende morgen was er niets meer aan de hand. En achteraf vonden de meisjes het nog steeds een geslaagd feestje. 'Alleen jammer dat dat ene meisje zo flauw deed.'

roozz

roozz

05-02-2010 om 10:05 Topicstarter

Bedankt

Rieneke, bedankt voor de tip.
Ze heeft al eerder een slaapfeestje gegeven, toen ze 8 jaar werd. Toen had ik ook de afspraak gemaakt dat het om half 10 echt stil moest zijn. Degene die dan nog veel lawaai zou maken, zou op een van de slaapkamers gaan slapen. Wij hadden toen ook iedereen in de woonkamer laten slapen. Dat werkte goed, om half 10 was het ook echt stil. Dit meisje zou een van de slaapkamers ook kunnen gebruiken om zich terug te trekken.
Het vervelende is ook dat ze nu steeds mijn dochter aanspreekt of ze asjeblieft ook mag komen, en mijn dochter weet niet zo goed wat ze daarmee aan moet.

Ik vind het ook jammer voor haar dat zoiets leuks als een feestje, nu al zorgen geeft bij haar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.