Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

08-10-2010 om 20:31

Update lezende zoon

Zoon heeft bijna zijn echte eerste boek uit waar ik geen letter van heb voorgelezen thuis: "Hoe overleef ik mijn vakantie" en zojuist heb ik hem laten kiezen tussen drie boeken ivm de kinderboekenweek: Torak en de Wolf, 365 en deel 1 en 2 van de grijze jager (samen 10 euro, deel 2 alleen was 15 euro????).

Hij koos voor de grijze jager, ben benieuwd of dit gaat lukken, dit keer zal ik wel beginnen met voorlezen.

Overigens hebben we iets van 7 boeken uit de bieb, allemaal aangeraden door jullie in huis of nog in reservering en hij moet een half uur per dag verplicht lezen. Na zes weken heb ik eindelijk uitgevonden hoe dat moet want hij deed het echt niet zelf en zeker niet zonder gemopper. Maandag zei ik dat als hij zondagavond niet 3,5 uur gelezen heeft ik er 5 uur van ga maken en vanaf maandagochtend heeft hij elke dag nog gelezen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

08-10-2010 om 22:23

Hoe

Hoe doe je dat dan, Pelle, hem een half uur laten lezen? Ik ben reuze benieuwd want ik overweeg hier ook iets dergelijks.
En wordt hij nu "gegrepen" door de boeken?

Grijze jager (ot)

hebben we hier vandaag ook gekocht. Westonden ook met deel 1 in handen toen ik zag dat 1 en 2 samen goedkoper waren! Ik ben benieuwd hoe dochter het vindt...
Wel fijn dat het lezen nu goed gaat, Pelle!

Guinevere

Guinevere

09-10-2010 om 21:29

Dwang

Ja, maar dan gaat het hier toch zo ongeveer neerkomen op vastbinden op een stoel en zijn hoofd in een klem zetten, richting het boek gericht. Ik ga het er maar eens op wagen, ik begin wel met 10 minuutjes per dag, moet te doen zijn. Of zal ik 5 bladzijden zeggen?

Guinevere

Guinevere

09-10-2010 om 22:04

Jaja

Jaja Pelle, maar ik ben een veeleisende moeder hoor! Euh... zou 5 minuten dan voldoende zijn, om te beginnen?

Maar dan wel samenlezen. Om de beurt een stukje.
Zo hebben wij het samen opgebouwd en nu leest ze ook met veel plezier. Als het boek tenminste leuk is.

Guinevere

Guinevere

09-10-2010 om 22:18

Hij leest wel

Hij leest wel hoor, maar dan 's avonds, anderhalve bladzijde hardop. Ik wil zo graag dat hij voor zichzelf leest... En inderdaad, we hebben het over 8 jaar (groep 5).

Chippie

Chippie

10-10-2010 om 00:28

Guinevere...

Ik herken de 'strijd'. Een aantal dingen hebben hier geholpen. Thuis mag hij lezen wat hij wil (maximaal 1 avond de Donald Duck die hij dan bijna in één ruk uit leest). We hebben hem ook iets meer vrijheid gegeven. Eén keer per week mag hij spijbelen. Hij heeft een enorme hekel aan hardop lezen, maar dat is juist voor hem zo belangrijk. We doen nu 1 tot 2 pagina's hardop en daarna mag hij net zo lang lezen als hij wil (sssttt, niet zeggen tegen je broertje). Thuis lezen we veel moeilijker boeken dan op school. Roald Dahl is zijn favoriete schrijver. Vaak heb ik die boeken al voorgelezen. Daarna lezen we om en om. Hij een stukje, ik een stukje. Zo schiet het op, hij kan wat uitrusten ondertussen (lezen is voor iemand met dyslexie topsport!) en het verhaal blijft beter hangen zodat hij ook weer gemotiveerd is om verder te lezen.
Hier ook groep 5, we lezen een kwartier per dag. Veel meer trekt hij ook niet.

Guinevere

Guinevere

10-10-2010 om 11:52

Ben gestart

Vandaag zijn we gestart met "semi-verplicht lezen". Komt mooi uit, want we hebben onlangs de computer- en tv-loze zondag ingevoerd (voor de kinderen dan ). Men, wat een strijd voordat die zoon van ons een DD-tje wil gaan lezen! Hij beweert wel dat ie uiteindelijk 18 minuten heeft gelezen.
Chippie, voorheen lazen wij ook eerst samen, 's avonds voor het slapen gaan. Daarna ging hij zeker nog 20 minuten in zijn Spongebob-literatuur liggen lezen, voordat hij in slaap viel. Tegenwoordig valt hij als een blok in slaap, nadat we samen hebben gelezen en we hebben voorgelezen...
Roald Dahl is een goed idee trouwens. Ik kan me van mezelf van vroeger mijn verslaving aan "Reintje de Vos" nog herinneren. Op school leest die zoon van ons trouwens juist moeilijker boeken dan thuis. Daar "De kameleon", hier thuis "Pinkeltje". Sinds Pinkeltje in zijn leven kwam, leest hij technisch trouwens een stuk beter. Want je moet zeer goed opletten: "Pinkeltje" scheelt maar één letter met "Pinkelotje", en zo zitten er meer van die woorden in.

Vera*

Vera*

10-10-2010 om 12:07

Lastig

Hier een dochter waarvan ik graag zou willen dat die ook meer zou lezen. Ze wil wel lezen maar alleen in bed . Haar sporten is altijd in de avond en dan ligt ze niet altijd 'vroeg' in bed en om dan nog te gaan lezen..... Alleen als ze gevangen is door een boek wil ze nog wel eens op de bank lezen, maar dat komt bijna niet voor.

Vera*

Vera*

10-10-2010 om 16:10

Pelle

Als je in de bieb kijkt of ze deel 1 hebben van de grijze jager dan leest het veel gemakkelijker, je hebt sneller een boek uit doordat je eindigt bij de achterkaft en niet halverwege waar nog een boek op je wacht. Dat heeft hier ook wel eens gewerkt bij oudste.

Inge M

Inge M

10-10-2010 om 19:47

Grijze jager is ook best saai, het eerste deel

Als ik jou was, zou ik de eerste helft voorlezen en pas daarna om en om doen. Je moet best geduld hebben om door het eerste deel van de grijze jager te komen. De volgende delen hebben dit probleem niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.