Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

02-06-2010 om 14:20

Vallen

Is het normaal als een 5-jarige nog regelmatig valt bij het rennen (struikelen over stoeptegel), of het lopen over zandbakrandjes? Mijn dochter heeft dit best vaak, helaas vaak met een blauw oog of scheur in haar wenkbrauw of kin tot gevolg. Ze ziet goed en haar schoenen zijn niet te klein.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

02-06-2010 om 15:34

Praat met juf

Mijn middelste viel ook heel vaak. Dat was al sinds hij ongeveer 3 jaar was. Ik was ook al vele malen bij CB en huisarts geweest en volgens hun was er niets mis met hem. Toen hij 4 was zagen ze op school zagen wel dat het niet goed zat. Zijn grove (en ook zijn fijne)motoriek was helemaal niet goed. Na fysiotherapie gaat het veel beter. Fysio vond hij trouwens erg leuk.
Mijn tip dus, praat er eens over met de juf van je kind. Zij weet waarschijnlijk wel of zij erger is dan de andere kinderen.

Vic

Vic

02-06-2010 om 21:41

De juf

Haar juf heeft tijdens het 10-minutengesprek aangegeven dat ze vindt dat dochter wat houterig beweegt en veel valt. Volgens de sportleidster op de bso is dochter heel erg enthousiast maar soms wat onhandig. Ze raakt niet alleen gewond door vallen. Ze loopt ook tegen deurposten aan, of geeft een gooi tegen een tochtdeur terwijl ze weet dat die op een gegeven moment weer terugkomt (bij voorkeur tegen haar hoofd). Om nog maar te zwijgen over de keren dat ze bovenaan de trap besluit dat ze haar sokken wil ophijsen (op één been).
Het kan geen kwaad om eens door een fysiotherapeut te laten kijken. Kan dat, net als bij volwassenen, zonder verwijzing van de huisarts?

Bea2

Bea2

02-06-2010 om 23:10

Vandaag geweest!

Ik ben vandaag toevallig op intakegesprek geweest bij de fysiotherapeut met mijn 5-jarige zoon met een heel vergelijkbaar verhaal.
Hij is ook al een keer helemaal door de molen geweest bij de oogarts, maar daar lijkt het bij hem toch echt niet in te zitten.
Wij zijn verwezen door de GG&GD arts (controle schoolarts in groep 2), maar dat was niet per se nodig; de eerste 9 keer worden sowieso vergoed door de verzekering, begreep ik, ook zonder verwijzing. Ik was erg enthousiast omdat deze mevrouw goede vragen aan mij stelde, hem goed observeerde, en naar mijn mening ook goed zag wat er speelt. Het was een kinderfysiotherapeut, ik denk dat dat belangrijk is.
Gewoon doen! Ik weet nog niet of wij er iets aan hebben, maar zoon vond het in ieder geval heel leuk en wil morgen weer

Dirkje

Dirkje

05-06-2010 om 14:05

Fysiotherapeut

lijkt me zeker een goed idee. Via de huisarts kun je een verwijzing krijgen. Toen ik ooit aan de telefoon uitlegde wat de bevindingen waren, was dat voldoende. Ik kreeg wel nog vragen om te bepalen of het echt een motorisch probleem was en niet een lichamelijk probleem (dan hadden we (eerst) naar de kinderarts gemoeten). Wel lijkt het mij belangrijk om niet naar een gewone fysiotherapeut te gaan maar naar een kinderfysiotherapeut.
Groet,
Dirkje

Ilva

Ilva

06-06-2010 om 20:45

Schoolarts

Via school kwamen wij bij een schoolarts die ons de verwijzing gaf voor de fysiotherapeut. Maar je huisarts kan het waarschijnlijk ook wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.