Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maar-even-geen-naam

Maar-even-geen-naam

26-05-2011 om 21:20

Valt dit nou onder "schaamhaar" of niet?

Mijn dochter van 7 en een half riep mij vanavond na het douchen. Er groeide haar op haar plasser. Nadere inspectie vertelde mij dat er ongeveer 4 a 5 lange dunne schaamharen zitten. Al google-end op schaamhaar bij 7 jarigen kom ik uit op de term "Pubertas praecox". Daar wordt gesproken over vroegtijdige puberteit en ook over de groei van schaamhaar. Maar of dat dan over hele bossen gaat of over 4 sprietjes is mij niet duidelijk. Nu was ik wel al bekend met donshaartjes op het lichaam, maar vallen deze 4 a 5 haren nu ook al onder de zware noemer schaamhaar? Zijn er hier ouders die dit herkennen van hun dochter en is dit 'normaal' of moet ik hiervoor toch de huisarts raadplegen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

26-05-2011 om 21:24

Wel vroeg

Ik heb ervaring met één dochter maar het eerste schaamhaar (enkele haren) verscheen toch echt pas toen ze in de puberteit kwam (ergens tussen 11 en 12 jaar).
Ook het okselhaar begon met enkele sprietjes en niet gelijk met een bos, rond dezelfde tijd.
Ik zou toch even naar de huisarts gaan.

Nee

hier een dochter van 8 en dat ken ik niet. Ik zou ook even naar de huisarts gaan, vermoedelijk wordt er bloed afgenomen om de hormoonwaardes te bepalen.

suus36

suus36

27-05-2011 om 10:56

Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken

Hoi,

Mijn dochter is vrij donker. Toen ze 7 was zag je al meer lange zwarte haartjes bij haar schaamstreek dan op de rest van haar lichaam. Eigenlijk is het daar een hele tijd bij gebleven. Nu is ze bijna 11 en wordt het echt meer schaamhaar en beginnen haar borsten te groeien. Ik heb het er met de huisarts over gehad toentertijd. Ik weet niet meer zo goed wat hij zei, maar ik weet wel dat ik gerustgesteld was.

Groetjes,
Suus

tahnee1

tahnee1

29-05-2011 om 21:45

Hier ook

Mijn dochter had al op 6 jarige leeftijd een paar schaamharen. We zijn toen bij de dokter geweest en zij gaf aan dat als het niet erger werd en er geen beginnende borstgroei was, wij ons geen zorgen hoefden te maken. Inmiddels is onze jongedame 11 jaar. De eerste borstgroei (harde schijven) begon zo,n anderhalf jaar geleden en ze is pas voor het eerst ongesteld geweest. Dat is misschien wel wat vroeg maar is tegenwoordig toch vrij normaal en zelf was ik ook vrij vroeg.

Groetjes Tahnee1

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.