Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-01-2011 om 21:43

Van ruilen komt huilen

Mijn dochter van 8 heeft vanmiddag een ruil gedaan met een klasgenootje waar ze nu niet blij meer mee is. Het gaat om - in mijn ogen- iets kleins, maar voor dochter een groot probleem. Zij is een huisje van little pet shops kwijt wat ze bij haar kinderfeestje heeft gekregen en heeft er een oud knuffeltje voor terug. Als ze mij dit van tevoren had gevraagd had ik het niet goed gevonden, of het iig zo gestuurd dat de ruil niet door ging. Maar dit is nu niet gebeurt en nu ligt dochter er nog wakker van, grote tranen.
Morgen gaat ze proberen de ruil ongedaan te maken, ze zegt dan ook dat ik er niet blij mee ben. Maar grote kans dat ze kan fluiten ernaar.
Dochter had bedacht dat ik dan wel de moeder kon bellen om het te vragen. Maar dat ben ik eigenlijk niet van plan. Ten eerste omdat ik het een goede les voor dochter vind(wel zielig), maar ook omdat ik helemaal geen zin heb in toestanden om zoiets kleins.
Ben ik hierin nou te hard?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-01-2011 om 22:25

Ongelijk

Nou ja, het is niet echt een gelijke ruil. Een ding van die pet shops is iets anders dan een echt oude knuffel, die trouwens ook nog vies is. Maar ik denk dat bij de meeste ruilakties er iemand slechter af is.
Dochter is op dit gebied nog min of meer een ei. Doet eerst en denkt dan pas na. Dus in mijn ogen is dit een harde, maar wijze les. Maar ik vind het wel triest voor haar hoor.

Dendy

Geven

Van geven kan ook huilen komen heeft mijn oudste ooit ontdekt. Ze gaf een mooie gum aan een vriendin en kreeg daar spijt van. Vriendin wilde hem niet teruggeven.......was een goede les voor dochter. Ze geeft nu echt niet zomaar iets weg wat ze zelf mooi vind.

koentje

koentje

18-01-2011 om 09:21

Niet hard:

goede les.
Als het nu echt om iets kostbaars zou gaan is het iets anders, maar in dit geval zou ik de les, de les laten zijn.
Sterker nog: ik zou het terug proberen te ruilen enigzins ontmoedigen, in die zin dat ik aan zou kondigen dat de kans groot is dat de ander dat niet wilt en dat hij dan niet het recht heeft boos te worden. (maar dat komt ook omdat mijn zoon adhd heeft en moeilijk omgaat met dat soort situaties en kan exploderen... mijn voorbereiding is dan preventief bedoeld)

Nee

Het "gezegde" van ruilen komt huilen ben ik jaren geleden tegengekomen bij het voorlezen voor de kinderen, het werd mooi geïllustreerd in het verhaal. Ik heb het daar toen met hen over gehad omdat er veel wijsheid in zit (wat ze onderling ook hebben mogen ondervinden trouwens).

Ik vind dat een kind van 8 oud genoeg is om hiervan een harde, doch wijze les te leren. Ze mag best zelf de gevolgen dragen en ik zou zeker niet haar uit de brand helpen. Ze kan gewoon het zelf proberen op te lossen maar anders heeft ze pech. Maar je dochter zal niet meer snel en onbezonnen ruilen volgende keer. En als ze zo graag datzelfde huisje terugwil, kan ze er voor sparen.

*bella*

*bella*

18-01-2011 om 11:09

Mogen ze dat?

Hier mag het eigenlijk niet, moet gevraagd worden. Ik vind 8 nog best klein hoor, stel dat ze wordt ingepakt door een sluwe 12 jarige? Zolang relaties gelijkwaardig zijn min of meer lijkt het me geen probleem, maar juist om dat te checken wil ik dat het overlegt wordt met mij.

Hmm

Ik ben dus een softie, die van de kinderen wel eens een ruil teruggedraaid heeft(op die leeftijd). Zowel toen eigen kind verdrietig was, maar die had toen geruild met een 3 jaar oudere buurjongen, die heel goed wist dat hij de boel beduvelde. En ook toen dochter een wel erg mooi ruilding had gekregen van vriendinnetje, die er achteraf toch spijt van had. Vriendinnetje wou zo graag vriendjes zijn dat ze vaak dingen weggaf aan dochter. Geen goed idee vond ik.

vlinder72

vlinder72

18-01-2011 om 16:34

Andersom

Mijn zoon kwam op een gegeven moment thuis met Cars kaarten. Die had hij gekregen van een vriendje. Ik heb toen gezegd dat dat vast niet de bedoeling was en ik heb de kaarten de volgende dag teruggeven aan de moeder. Weggeven bleek inderdaad niet echt de bedoeling te zijn en ze was blij dat ik ze weer teruggaf.

Ruilen mag van mij niet. Iets weggeven mag alleen als het van te voren aan mij gevraagd is. Mijn kinderen zijn nogal vrijgevig en zouden anders zo speelgoed of boeken weggeven omdat een vriendje zo graag ook dat boek wil lezen.

Zelf uit laten zoeken

Hier vorig jaar (dochter toen 8) ook ruildrama's, tot ruzie aan toe. Ik heb wel mijn visie gegeven op dat eeuwige geruil: inderdaad, van ruilen komt huilen. Maar ik heb er nooit met de ouders van het vriendinnetje over gesproken... en zie: toen de ruzie was bijgelegd werd alles langzamerhand en met volledige instemming van beide meiden weer teruggeruild . Ze hebben er allebei van geleerd: er wordt niet meer geruild, want daar komt alleen maar narigheid van volgens hen.

Overigens heb ik wel een keer ingegrepen toen dochterlief van een vriendinnetje ineens een DS kreeg, die bij navraag van grote broer bleek te zijn. Dus zo'n luie ouder ben ik nou ook weer niet.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

18-01-2011 om 20:21

Ow, herkenbaar.

Als het geen onverantwoorde ruil is (barbie/puntenslijper) dan laat ik mijn dochter (7j) meestal haar eigen boontjes doppen, al wil ik op verzoek wel een poging doen de ruil ongedaan te maken. Wil het kind de ruil niet ongedaan maken, dan is het pech en ga ik niet zitten drammen. Inderdaad: een levensles. Als mijn dochter sip doet vanwege een ruil waar ze spijt van heeft dan hoor ik het aan, doe eventueel een omruilpoging, en geef goede raad.

De mijne doet mee aan de hype van de Pokémonkaarten, die ze vervolgens kwijt raakt aan slimmere spelers of in haar gulheid onnadenkend wegschenkt. Ik vind het hoogst irritant, die kaarten kosten pakweg een halve euro per stuk. Als haar zoveelste pasgekregen setje ook weer in rook is opgegaan moet ze maar eens een paar maanden wachten voor ze nieuwe krijgt. Het is net als met knikkeren, die bij onhandige ook zo nu en dan weer moeten worden aangevuld, maar Pokémonkaarten zijn helaas een stuk duurder...

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

19-01-2011 om 11:51

Pelle

Nee, daar zijn ze te duur voor, hier in Spanje kan ik geen betaalbare envelopjes krijgen (wel nepkaarten maar die wil ze niet) en is het meteen een doos vol en die kost 12,95 €, maar je hebt me wel op een idee gebracht, ze heeft nog wel wat spaargeld, dat is dan wel meteen op maar dat deert me niet, juist wel goed i.v.m. geld en spullen op waarde leren schatten. Dochter is trouwens 7.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-01-2011 om 21:07

Viel mee

Ze heeft de ruil ongedaan gemaakt. Meisje wilde wel weten waarvoor en toen heeft ze gezegt dat het van mij moest
Maar er zijn verder geen toestanden van gekomen en ze ruilt nóóit meer zegt ze.

grt Dendy

Moek

Moek

23-01-2011 om 20:48

Heerlijk

Wat heerlijk voor haar. Kinderen kunnen zo kapot zijn van zoiets. En de les is toch wel geleerd, denk ik!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.