Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

14-03-2012 om 10:17

Vanaf hoe oud instrumentles?

Heeft iemand hier een idee of het zinvol is om een kleuter een specifiek instrument te laten leren spelen? Meneer (4, bijna 5) wil trompet leren spelen. Een drumstel zag hij ook wel zitten (maar ik niet).
De metaalleraar zegt dat het in principe te doen is met een kleuter, maar ik twijfel er nogal aan. Gaat een kleuter wel zijn oefeningen doen? Wil hij over een paar maanden niet liever trombone spelen of tuba? Kan een kleuter wel leren noten lezen (gewoon lezen doet ie nog niet, heeft ie geen zin in).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

14-03-2012 om 11:05

Ik zou nog even wachten

Afhankelijk van het instrument heb je al wat betere motoriek of longinhoud nodig. Ook is muziekles wel op kinderen afgestemd, maar wil je echt serieus aan de slag met notenlezen en toonsoorten leren e.d., plus instrumentbeheersing, dan is het wel handig als je schoolervaring hebt.
Waarmee ik vooral niet wil zeggen dat muziekles geen optie is, want ik vind het een heel mooie en zinvolle hobby. Er zijn ook kleutercursussen, meer gericht op samen leuk muziek maken, zingen en bewegen op muziek, zonder direct een instrument te kiezen. Daar kun je ook een jaartje mee beginnen en later verder kijken.

Ik heb vroeger mijn eerste muzieklessen gehad samen met oa een jongetje dat nog niet kon lezen. Ik weet nog goed dat dat de andere twee (waaronder ik) enorm ophield: als je eerst moet leren wat een letter is, daarna dat dat de naam van een noot is, wat de woorden bij de muziek betekenen (dynamiek, tempi), dan is dat gewoon lastiger.

Groet, Mamvantwee

Ervaring met piano groepsles voor bijna 5-jarige

Hoi,
Mijn tweede dochter is afgelopen september met bijna 5 jaar met piano-les begonnen. Het is een groepsles met 4 andere kinderen. Ze is een najaarskind en heeft nog geen schoolervaring (we wonen in het buitenland, met een strikte 1 oktobergrens voor toelating kleuterklas, er wordt hier maar 1 jaar gekleuterd). Bij deze groepslessen blijven de ouders erbij en dat is nodig om de kinderen bij de les te houden en om te weten wat er die week geoefend moet worden. Ik vond het zelf wel spannend hoe ze het zou oppakken, maar dat is tot nu toe heel goed. Ze kan inmiddels een aantal noten lezen en speelt nu eenvoudige liedjes met 2 handen, waarbij de linkerhand akkorden speelt. Wel is het zo dat je als ouder heel veel verschil maakt voor de voortgang, door te zorgen dat er elke dag even geoefend wordt, en het oefenen te begeleiden. Als kinderen al ouder zijn als ze beginnen pikken ze het sneller zelf op. Maar tijdens de les gaat het heel spelenderwijs en ze vindt het ontzettend leuk. Ze wil zelf graag viool spelen, maar daar wilde ik niet mee beginnen. Mijn conclusie: met de juiste lessen kan een 4/5-jarig kind ook zonder schoolervaring prima noten leren lezen/muziek leren. Maar ik denk dat de inzet van ouders wel groter moet zijn bij jongere kinderen om het een succes te laten worden (en het is natuurlijk ook afhankelijk van het karakter van het kind). En voor de keuze van het instrument weet ik het niet: ondanks dochters duidelijke voorkeur voor viool hebben wij voor deze piano groepslessen gekozen, wetend dat ze nu een goede basis krijgt van noten lezen en algemene muzikale vorming.
Succes met je beslissing!

Amaryllis

Janna3

Janna3

14-03-2012 om 16:51

Ja, waarom niet

Mijn twee oudsten zijn allebei op 4-jarige leeftijd met hun instrument begonnen. Ze wilden echt heel graag. Wij wilden het risico wel nemen dat we na een jaar de spullen weer moesten verkopen, maar dat bleek niet nodig, ze spelen (11 en 9 jaar) nu nog steeds.
Toen ik zelf nog op een muziekschool werkte had ik ook wel eens leerlingen van 5 jaar. Ze gingen minder snel vooruit, hadden meer moeite met noten lezen en de motoriek dan 9-jarigen, maar dat maakte het plezier niet minder. Bovendien zaten ze al snel in het ritme van elke dag even oefenen, dat maakte dat ze na een paar jaar echt goede vooruitgang boekten.
Als de leraar het ziet zitten en je bent bereid het risico te nemen dat je voor niets een instrument koopt of huurt en lesgeld betaalt moet je het gewoon doen.

Irene

Irene

14-03-2012 om 19:57

Trompet

Met trompet kan een kind pas beginnen als de voortanden (boven) gewisseld zijn. Dus dat duurt waarschijnlijk nog even... Hier een zoon van bijna 8 die volgend jaar eindelijk hoopt te kunnen beginnen (zijn voortanden zijn er nu allebei uit, nu moeten alleen de nieuwe nog doorkomen...)
Er zijn op veel muziekscholen ook een soort algemenere muzieklessen, waarbij de kinderen (kleuterleeftijd) met diverse instrumenten kennis maken. Misschien is dat wat?

Guinevere

Guinevere

14-03-2012 om 22:02

Wisselen

Ja, dat wisselen is wel een punt, dan zou hij dus moeten stoppen? Waarom kan dat eigenlijk niet?
Misschien moet ie inderdaad maar eerst op kleutermuziekles. Ik ben alleen bang dat dat niet is wat hij wil. Beetje zingen en op een trommel slaan, gaat dat zo bij kleutermuziek? Maar ja, misschien vindt hij dat toch leuk, wie zal het zeggen. 't Is alleen niet bepaald trompetles.
Ik zag ook kleuterklavier trouwens. Misschien kan dat ook als je thuis een keyboard hebt en geen piano?

Irene

Irene

15-03-2012 om 08:30

Wisselen

Ik weet eigenlijk niet precies waarom, ik denk dat het met de blaastechniek te maken heeft. Maar hier kunnen ze ook niet op les als ze nog melktanden hebben, echt dus pas na het wisselen.

Sahara

Sahara

16-03-2012 om 09:56

Lijkt mijn zoon wel

Ook mijn zoon begon op zijn vierde over trompet spelen. Op onze muziekschool is instrumentale les mogelijk vanaf zes jaar. Hij is daarom in groep 2 begonnen met een speelse muziekles. Een soort AMV maar dan met veel liedjes zingen en muziekspelletjes. In groep 3 kon hij een instrument kiezen maar hij wou nog steeds trompetles en daar was hij nog te jong voor (nog niet gewisseld en fysiek nog niet sterk genoeg). Hij heeft toen nog een jaar een algemene muziekklas gevolgd.

Toen was hij net 7 en wou hij nog steeds trompet spelen. Hij is toen naar de trompetleraar gegaan. Hij heeft daar wat trompet gespeeld. En het advies van de leraar was toen. Het kan maar hij is waarschijnlijk nog niet sterk genoeg. Hij raadde het daarom af. Maar als hij het echt zou willen dan wou hij hem zeker les geven. Hij gaf aan dat als hij nu zou beginnen met trompetles hij waarschijnlijk na een half jaar de trompet weg zou leggen. Niet omdat hij het niet leuk zou vinden maar omdat trompet spelen zwaar is en onze zoon een heel iel kind is.

In de documentatie over muzieklessen staat bij trompet (en saxofoon) het advies om vanaf 8 jaar hiermee te beginnen. Eerder kan wel maar alleen als een kind gewisseld heeft en fysiek sterk genoeg is.

Op de open dag op de muziekschool heeft hij toen alle instrumenten uitgeprobeerd en koos toen voor een viool. En dat vindt hij ook heel erg leuk. Hij gaat volgend jaar door met viool. Hij krijgt dan een individuele muziekles en hij gaat in het orkest spelen. Hij heeft het nog steeds over trompet spelen maar nu hij ervaring heeft met een viool is hij het er wel mee eens dat een trompet waarschijnlijk te zwaar is. Hij heeft nu een 1/8 viool en hij vind dat ding al lastig om lang op zijn schouder te houden.

Wij hebben hem beloofd dat hij altijd trompet mag gaan spelen. Desnoods speelt hij straks twee instrumenten. Maar dat het waarschijnlijk voor hem beter is om nog een paar jaar te wachten.

Guinevere

Guinevere

16-03-2012 om 17:51

Bedankt

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik laat hem dan wel kiezen wat hij wil, kleuterklavier of algemene kleutermuzieklessen. Maar dan wel na de zomervakantie. Trompet dan maar later. Misschien kunnen we ergens nog aan een simpele trompet komen, dan kan hij daar zelf vast het een en ander op blazen (hij gebruikt nu de hoorn van zijn broer al, dat doet hij erg krachtig voor een 4-jarige).

Thursday Next

Thursday Next

17-03-2012 om 13:38

Guinevere

Een blaasinstrument is inderdaad nog wat lastig voor kleine kinderen om te spelen. Drummen kan al best. Een voordeel is dat hij dan al ritmes leert, als hij later trompet of wat anders gaat doen komt dat zeker van pas. Kleuter hier heeft trouwens een eigen hoorn! Gemaakt van een stuk tuinslang, een trechter en een mondstuk. Drummen wordt trouwens thuis voornamelijk op een plankje geoefend, niet meteen op trommels.

Fransien

Fransien

21-03-2012 om 15:41

Blokfluit

Hier is er vanaf 5 jaar blokfluitles, eerst met 'visjes' ipv noten, heel speels en heel leuk. Bij mijn zoon werkt het heel goed en is hij heel gemotiveerd.
Misschien is dat handig als opstapje voor trompet?

Guinevere

Guinevere

25-03-2012 om 21:54

Open dagen

Ik denk dat ik maar met hem langs de open dagen zal gaan voor het kleuteraanbod. Maar nu nog geen trompet dus...
Bedankt voor de reacties!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.