Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hillary

Hillary

23-02-2010 om 11:17

Vanaf welke leeftijd koffie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pelle

Hoi pelle,
Je zei; 'Het komt bij mij over alszijnde: mijn kind wil het en dus krijgt kind het. Ja dan is de stap naar een slokje wijn proeven bij het toosten klein want "ik mag toch ook altijd koffie drinken, en wijn is ook gezellig". Dan heb ik het nog niet eens over een trek van een sigaret als je kind bij iemand komt die DAT weer gezellig vindt, of voor op schoot meerijden het laatste stukje in de auto omdat kind dat zo graag wil ipv gewoon achter in de gordel. Bij al die dingen is het gewoon zo dat het een eerste stap is naar meer, het is moeilijker om dat meer tegen te houden.'

Daarmee suggereer je dus dat omdat ik één ding toesta het bij andere dingen ook moeilijker is om nee te zeggen. Maar dat is toch wat je voortdurend doet: nee, je mag geen alcohol want je bent te jong, nee, je mag niet zonder jas naar buiten want het is te koud, ja je mag wel één snoepje, maar nee, je mag er geen twee, ja, mama mag wel laat naar bed, jij niet want je bent nog jong en moet wat meer slapen.... Ik ben geen opvoedwonder, maar dát vind ik nou toch echt niet zo ingewikkeld. Waarom zou nou juist bij koffie (die zij wel zo noemen, maar waarbij ze feitelijk dus iets anders krijgen dan wij) opeens het gevaar zijn dat zij dat doorterkken naar van alles anders?

Overigens zei je onderaan je posting dat je het niet specifiek over mij had maar in het algemeen, maar ik had de indruk dat dat alleen voor je laatste opmerking gold, en niet voor de rest. Sorry als ik dat verkeerd begreep.

Lies

margje van dijk

margje van dijk

25-02-2010 om 11:14

Ja, liora, dat is wél erg

Wij hebben dat ook jaren gedaan: als de kinderen een slokje wijn of bier wilden dan mocht dat wel. We wilden er niet moeilijk of krampachtig over doen, dat leek ons verstandig.

Maar daar ben ik toch op teruggekomen, na een discussie eerder hier op het forum. Silone was toen vrij goed in het onderbouwen van waarom je dit beter niet kunt doen. Het is namelijk wél schadelijk voor de hersenen van je kind. Zelfs een slokje. En het dient geen enkel nut, want het is niet zo dat kinderen die vroeger wel slokjes alcohol mochten drinken later relaxter (beter) omgaan emt alcohol. Integendeel.

Overigens was het bij mijn kinderen zo dat ik er ook eentje tussen had zitten die rustig je hele glas wijn leegdronk als je niet oplette.

Nu doen we het gewoon niet meer en we leggen dat ook uit: Dat is niet goed voor je hersens.

Margje

vlinder72

vlinder72

25-02-2010 om 11:37

Weet je

wat ik mij nou afvraag. In Nederland is nu een beetje de houding. Zeg vooral nee tegen alcohol want anders gaat je kind later veel te veel drinken. Maar zuipen Italiaanse tieners zich dan ook regelmatig in een coma? Of in Frankrijk. Je hoort daar nooit iets over. Of als je je kind af en toe een slokje koffie geeft, gaat het dan als hij of zij 12 jaar is 10 dubbele expresso's op een dag drinken op school? Waar zit dan dat verband? Ik ben het wat dat betreft wel eens met Lies dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Je kan best ja zeggen tegen een slokje (koffie met melk) maar nee tegen een heel glas of beker koffie. Hmmm, voor de zekerheid blijven wij toch maar stug nee zeggen. Ik zit niet te wachten op een coma zuipende 14 jarige of een 12 jarige die stijf staat van de koffie. Ik neem toch maar liever geen risico. Ach ja, zoals ik al eerder schreef op sommige punten ben ik echt een ouderwetse doos (op het t.v. kijkfront ben ik juist weer (veel) te soepel).

Billen bloot

Nu Liora met haar billen bloot gaat moet ik natuurlijk ook:

mijn dochter zegt eerlijk gezegd altijd 'koffie eten!' ipv 'koffie drinken'. Dus tja, zij krijgt op zaterdagochtend een paar koffieboontjes om op te knabbelen....

Puck

Puck

25-02-2010 om 11:48

Met margje eens

Van alcohol is aangetoond dat ook 1 slokje slecht is voor de ontwikkeling van de hersenen. Dat verbied ik dus ook. Van koffie kun je dat niet zeggen.
Overigens valt het me op dat veel mensen in dit draadje het koffie drinken "verzachten" door te zeggen dat er veel melk in zit. Net of dat het daar minder erg van wordt en of je toch het idee hebt dat je fout bezig bent en het op die manier wat wil vergoeilijken.

liora

liora

25-02-2010 om 12:41

Haha

Pelle,

Grappig idee dat een creche zou schrijven: als tractatie liever geen alcohol of sigaretten, maar iets gezonds zoals venkelthee met een rijstewafel.

Maar goed. Dat slokje wijn krijgt mijn zoon bij een specifieke gelegenheid eens per week en ik vind het niet zo erg dat het niet goed is voor zijn hersens. Klinkt misschien raar, maar koppen (bij voetbal) is ook niet goed voor hersens, op je hoofd staan waarschijnlijk ook niet.

Ik doe het niet omdat ik dan denk dat hij een matige drinker wordt. Maar ik houd niet van dat overdreven angstige als het op kinderen aankomt.

Liora

Sera

Sera

25-02-2010 om 13:28

Ook in de kerk.

In bijvoorbeeld de katholieke kerk krijgen kinderen ook elke week wijn als ze eenmaal hun eerste communie hebben gedaan. Bij sommige protestantse kerken mogen kinderen ook meedoen aan het avondmaal waarbij soms ook wijn is. In het jodendom wordt wijn ook gebruikt bij bepaalde rituelen. Er zijn dus best veel mensen die hun kinderen al van jongs af aan wijn laten drinken.

bibi63

bibi63

25-02-2010 om 14:37

Toch denk ik

dat een slokje wijn/alcohol niet zoveel kwaad kan. Er zal ongetwijfeld onderzoek naar gedaan zijn en daar zal 'iets' uitgekomen zijn, waardoor de huiverige anti-alcoholen gretig gebruik van maken. Punt is, dat er zoveel uiteindelijk niet goed is. Suiker bijvoorbeeld. En natuurlijk moet je daar zuinig mee zijn, maar niemand of bijna niemand zal zijn kind volledig suikerloos opvoeden. En zo geldt dat voor zoveel dingen. Uitaard vind ik dat je kinderen geen glazen alcohol geeft. Maar een slokje of met kerst een beetje wijn aangelegd met water, zal echt geen grote schade geven. Het voordeel is denk ik wel dat als een kind eenmaal 16 is, niet direct alcohol als iets heel bijzonders ziet, wat hij nu eindelijk MAG gaan drinken.
Groetjes,
Bibi

Oma en dochter

Mijn moeder vond het een feest om mijn dochter te zien smullen van chocolade in de koffie gedompeld.Dochter was denk ik een maand of 8 toen ze daar mee begon en ze vond het inderdaad heerlijk.Vanaf dat ze een jaar of 6 was mocht ze rond 4 uur meeborrelen met oma,een toastje brie en een slokje sherry.Was ik ook niet blij mee.Nu is mijn dochter 15,lust nog steeds koffie,maar drinkt het niet dagelijks,ze heeft liever thee ,ze heeft wel een periode gehad dat alcohol drinken stoer was,maar daar is ze ook overheen gegroeid.dus nu drinkt ze weer netjes cola.Dus het hoeft niet fout af te lopen met een kind wat vroeg koffie of een slokje alcohol krijgt.

Verder ben ik ook van mening dat als er teveel de nadruk op gelegd wordt dat iets niet mag,het voor een puber juist een uitdaging wordt.

Ik lust geen koffie

ik vind het gewoon niet lekker. Ik drink cola light, een halve liter per dag denk ik en dat krijgt mijn kind van 7 ook niet, laat staan koffie.

Onderzoek?

Hoe is dat dan onderzocht dat 1 slokje alcohol al schadelijk kan zijn voor een kind? Daar ben ik dan reuze benieuwd naar.
Zoiets kun je volgens mij alleen goed onderzoeken door 2 groepen van kinderen te nemen, met dezelfde achtergrond, gezondheid, ontwikkeling enz enz en de ene groep af en to een slokje alcohol geven en de andere groep niet en dan kijken naar evt gevolgen, schade oid.

Alara

ik denk (maar weet dat niet), dat dat onderzoek net zoals dat (o.a.)bij effectieve schade dmv straling in tabellen en grafieken wordt omgerekend van hoge doseringen naar lage doseringen. En dus zit daar best een onbetrouwbaarheid in, maar wil je je kind daaraan blootstellen. M.a.w. is dat slokje zo vreselijk belangrijk dat je op je eigen kind gaat uittesten of het gevolgen heeft? Lijkt me niet.
En dat alara uit de titel wat geldt voor straling geldt dan dus ook voor alcoholconsumptie voor minderjarigen. En waarom dat 'as low as' maar niet gelijk op 0 zetten?

Brianna F

Brianna F

25-02-2010 om 19:03

Sera

***Ik heb nooit zo begrepen waarom mensen cola slecht vinden. ***

Mijn tandarts kan je dat haarfijn uitleggen, als hij kon had hij mijn oudste verboden cola te drinken. Is heel slecht voor het glazuur.

Jesse_1

Jesse_1

25-02-2010 om 21:08

Schuurpapier

Het is mij als volgt uitgelegd: Als je kinderen (alcohol) laat drinken, is het net of er een schuurpapiertje over de hersenen wordt gehaald. Je merkt dus in feite weinig, maar iedere keer worden de hersenen net ìets beschadigd.
Gelukkig zegt onze oudste (nog geen 10) nu nog: "Mooi dat ik niet ga drinken voordat ik 16 ben!"
Jesse

Slokje wijn

Ik denk dat een wekelijks slokje wijn bij een ritueel nou niet echt een schuurpapier-effect op de hersenen heeft.

Kinderen krijgen zovaak bedoeld of onbedoeld kleine doseringen alcohol binnen. Fruit dat een tikkie overrijp is, sap dat langer dan een dag open is, homeopatische medicatie, het bevat allemaal alcohol.
Tuitbekers met diksap op een zonnige dag bevatten al snel cider i.p.v. diksap.

(mijn kinderen hielden ook niet van diksap, dus helaas met die alcoholconsumptie van ze wil het niet vlotten).

Tihama

Tihama

26-02-2010 om 21:34

Verrassend

Ik moest heel erg lachen bij de posting van Liora, want ik ging ervanuit dat dit ironisch bedoeld was.......

Ik ben een caffeinejunk, maar ik heb nog nooit bedacht dat ik mijn kinderen koffie ga aanbieden. Vreemd eigenlijk, aangezien ik zelf vanaf mijn 8e koffie drink.

Hier krijgt zoon bewust caffeïnevrije cola. Ik heb de concentraties vergeleken en besloten dat me dit verstandiger leek.

Ik denk dat als je het belangrijk vindt dat je kinderen jong koffiedrinken om te voorkomen dat ze te veel zure frisdrank drinken, dat je dan beter caffeinevrije koffie aanbieden. Thee lusten ze hier trouwens niet, net als hun moeder.

Tihama

Ritueel

Hoe kan een slokje wijn bij een ritueel dat al een paar duizend jaar bestaat nu opeens voor alcoholisten zorgen?

Yta Chalne

Yta Chalne

27-02-2010 om 09:14

Koffie

Oudste drinkt graag koffie, al vanaf dat ze een jaar of zeven was. Dan maakte ze zelf een espresso. Niks melk erbij, en ook geen suiker. Maar dan wel weer een hele mooie espresso, van de beste kwaliteit, met eko-keur, en fair trade En met weinig cafeïne (dankzij de soort én de manier van zetten, met espresso krijg je wel veel smaak maar niet veel cafeïne).
Cola kregen ze niet (was niet in huis), thee drinkt iedereen hier. Alle soorten. Alcohol schenk ik niet aan kinderen.

mirreke

mirreke

27-02-2010 om 09:46

Ach, een slokje kan geen kwaad

http://www.trouw.nl/archief/article1318761.ece/Jongeren___Een_slokje_kan_geen_kwaad.html
Jongeren / Eén slokje kan geen kwaad

Eén slokje kan geen kwaad, denken veel ouders. Maar deskundigen zijn onverbiddelijk: geen alcohol voor kinderen.
Bijna de helft van de kinderen van twaalf jaar mag thuis wel eens alcohol gebruiken. Moeten ouders dit resoluut verbieden, of is het juist beter dat het eerste slokje onder hun toezicht wordt genomen?
Het Trimbosinstituut presenteerde deze week nieuwe cijfers over het gebruik van verslavingsmiddelen door jongeren tussen de tien en achttien jaar. Roken is de laatste vier jaar minder stoer geworden, blijkt uit het onderzoek onder tienduizend jongeren. In 1999 rookte nog dertien procent van de scholieren dagelijks, in 2003 was dit percentage afgenomen tot negen. Het gebruik van cannabis is licht gedaald en ook gokken (fruitkasten, krasloten) is binnen de perken gebleven.
Anders is dat met het alcoholgebruik. Jongeren grijpen steeds vaker naar de fles. Voor deze toename zijn vooral de meisjes verantwoordelijk: twee derde van hen heeft ooit alcohol gedronken. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 1999. Meisje zijn inmiddels ook even vaak dronken geweest als jongens: een op de vijf.
De zomer komt eraan en de anti-alcoholcampagnes (op de beruchte Waddeneilanden bijvoorbeeld) staan in de steigers. Het instituut voor gezondheidsvoorlichting NIGZ presenteert zaterdag een vervolg op de campagne 'Drank maakt meer kapot dan je lief is'. Veel aandacht gaat naar het ruime alcoholgebruik van jongeren bij het uitgaan, maar de meerderheid drinkt vooral thuis. Jonge kinderen komen meestal uitsluitend thuis in aanraking met alcohol. Het is opvallend dat bijna de helft -46 procent- van de twaalfjarigen aangeeft dat de eigen ouders het geen probleem vinden als ze thuis drinken.
,,Dat kan echt niet'', reageert pedagoge Jorinde Klungers, verbonden aan de stichting alcoholpreventie Stap. ,,Die ouders onderschatten sterk de gevolgen. Op die leeftijd is het lichaam van kinderen sterk in ontwikkeling, en de alcohol heeft dan een onverwacht sterk effect. Uit alle onderzoeken blijken de nadelige effecten: van slechtere leerprestaties tot een grotere kans op spijbelen of zelfs ongewenst seksueel gedrag. Meisjes zijn dan ineens veel losser dan ze achteraf eigenlijk hadden gewild. En ook al spreek je in de meeste gevallen niet direct over verkrachting, in het wilde weg rondzoenen is op die leeftijd ook behoorlijk gênant. Het is minder onschuldig dan veel mensen denken.''
Het zijn juist de ouders van deze twaalfjarigen die volgens Klunders over een paar jaar ervoor zorgen dat het alcoholgebruik van jongeren weer is toegenomen. ,,Uit onderzoek blijkt duidelijk dat kinderen die een beetje wennen aan alcohol nog voordat ze vijftien jaar oud zijn, de meeste kans maken om verslaafd te raken.''
Ouders die hun twaalfjarige een enkele keer een slokje laten proeven van bier of wijn vinden ook geen genade in de ogen van Klungers. ,,Het is ingewikkeld, want ieder kind is anders. En natuurlijk is een slokje minder erg dan een heel glas. Maar de boodschap die je kinderen op die leeftijd al meegeeft over alcohol drinken, is dat het zo hóórt.''
Klungers heeft voor jonge kinderen dan ook maar één devies: al het alcoholgebruik verbieden. ,,Als ze er nou vaak om vragen, zou ik ze wanneer ze veertien of vijftien zijn misschien een keer een slokje geven. Maar voor die tijd niet. Het kan soms best lastig zijn als een kind er steeds om vraagt of als alle vriendjes het wel mogen, maar het is echt heel onverstandig.''
Pedagoge Emmeliek Boost denkt anders over een 'slokje' meedrinken. ,,Ik kan me voorstellen dat je vanuit het oogpunt van preventie zo'n verbod instelt. We zijn immers allemaal meer gaan drinken en om dat te voorkomen, doe je zoiets. Ik vind ook zeker dat ouders een twaalfjarig kind absoluut niet een heel glas moeten laten drinken. Maar een heel enkel slokje, dat kan juist ook de functie hebben om ze te informeren. Om ervoor te zorgen dat kinderen niet ineens bij het feest in de brugklas stomdronken worden van een glas bier. Dan kunnen je kinderen als ze er onderling over praten zeggen 'Ja hoor, dat heb ik wel eens gedaan' zonder dat ze daarvoor achter een schuurtje moeten duiken, waar je geen toezicht kunt uitoefenen. Je kunt ze wel alleen maar voorlichtingsmateriaal laten lezen waarin staat dat alcohol niet goed is, maar het is ook belangrijk om kinderen voorbereidende ervaringen mee te geven. ''
Boost is directeur van het pedagogisch bureau De Opvoeddesk in Naarden. ,,Alcohol speelt vooral bij de ouders van kinderen ouder dan veertien jaar. Maar het is waar, de fase daarvoor is natuurlijk cruciaal. Kinderen vertonen dan experimenteergedrag. In die fase kun je dat nog begeleiden, daarna is het riscio groot dat ouders de controle kwijt zijn.''
In haar adviespraktijk stuit Boost vaak op ouders die geen 'nee' durven te zeggen. ,,In het algemeen is dat een steeds groter probleem geworden. Dus dan zie je toch ineens dat een jong kind in het weekeinde een pilsje bij het Chinese eten mag hebben. Dat gaat natuurlijk te ver. Ouders zijn dan niet meer bezig met voorlichten, ze leren het kind genieten. Dat mag je best verbieden, je onthoudt je kind heus niet iets belangrijks.''

Over één ding zijn Klungers en Boost het wel eens: het is van belang dat ouders kinderen hun pedagogisch beleid uitleggen. ,,Zeg gewoon dat het niet mag en leg ook uit waarom. De schadelijke effecten voor de gezondheid vormen een sterk argument'', meent Klungers. Probleem is wel dat ouders zelf de effecten ook niet voldoende kennen. Sterker nog, wie leest dat een glaasje per dag soms gezond kan zijn, zal misschien minder moeilijk doen als zijn kind een slokje wil. ,,Dat speelt hoogstens bij mensen ouder dan 45 jaar, voor kinderen is dat van geen enkel belang'', zegt Klungers.
Ouders moeten bij hun voorlichting aan kinderen meer steun krijgen dan de overheid nu geeft, zegt Klungers. ,,Kinderen zien overal op reclames en in televisieprogramma's alcoholgebruik. Er is mooi lesmateriaal voor preventie op scholen, maar dat blijft vaak bij twee lessen en hoewel het de bedoeling is dat ouders erbij worden betrokken, doen lang niet alle scholen dat.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

mirreke

mirreke

27-02-2010 om 09:53

Liora, hoe goedbedoeld ook

Jij geeft je kind een slokje omdat je denkt dat hij dan later geen probleemdrinker zal worden, omdat voor hem alcohol dan gewoon is, en niet een stiekem genot waar je teveel van neemt.
Maar onderzoek geeft aan dat je juist het omgekeerde doet: jij primet de hersenen van je kind op alcoholgebruik, stelt ze erop in, als het ware, zodat hij eerder een behoefte aan alcohol krijgt.
Als ik jou was zou ik direct stoppen met de slokjes.!

Mirreke, onzin!

Wat ik helemaal mis in deze discussie is het voorbeeldgedrag van de ouders.

Als er een wekelijks ritueel is waarbij een glas wijn wordt rond gereikt leren kinderen helemaal niet dat alcohol erbij hoort, ze leren juist dat alcohol hoort bij speciale gelegenheden.

Alle andere avonden van de week wordt er immers geen glas rond gereikt.

Ouders die vaak drinken waar kinderen bij zijn, en dan ook nog zonder een aanleiding of zonder gezelschap, geven wat dat betreft een totaal ander voorbeeld.

De hersens van Liora's zoon zijn hooguit geprimed op een slokje bij een vast moment in de week. De hersens van die andere kinderen zijn juist geprimed op veel een vaak drinken zonder kader of ritueel.

Ik zou het wel weten! Maar ik vind dan ook dat in onze moderne samenleving veel te veel rituelen en gewoontes zijn verdwenen. Die geven houvast.

Alleen drinken, bijvoorbeeld altijd een glaasje wijn bij het koken of voor de buis vind ik van een totaal andere orde. Maar goed, ik heb mijn punt onderhand wel gemaakt denk ik ...

Guinevere

Guinevere

27-02-2010 om 12:36

Alcohol

Mijn zoon van 7 weigert alles waar "drank" inzit. Ik heb 'm een paar jaar geleden namelijk precies uitgelegd wat alcohol met je hersenen doet. Dat heeft zoveel indruk gemaakt dat hij er helemaal niets mee te maken wil hebben. Wij drinken zelf wel elke dag wijn bij de maaltijd.
Koffie lust hij niet, over thee valt te praten met hem.
Interessant trouwens, een beker diksap in de zon verandert in cider? Ga ik gelijk doen deze zomer, joepie! Maar dan voor mezelf.

liora

liora

27-02-2010 om 14:00

Mirreke grappig

Hoi Mirreke,

Grappig wat je zegt dat ik zeg want ik zeg het tegenovergestelde! Ik geef juist aan dat ik niet denk dat hij later dan anders met alcohol omgaat. Maar goed.

Verder vind ik dit zo overspannen allemaal! Deskundigen scherpen adviezen vaak aan zodat er weinig ruimte is voor interpretatie.

In Israel drinken heel veel kinderen wekelijks een slokje wijn en bestaat er vrijwel geen alcoholisme, gewoon omdat het niet in de cultuur zit (met uitzondering van de Russen daar). Ga naar een cafe in Israel en de meerderheid van de mensen zit aan de cola. Idem in een restaurant.

Dat is dan wel gek als iedereen zo is geprimed van jongsaf aan.

Liora

mirreke

mirreke

27-02-2010 om 15:22

Ehm, liora, alcoholisme in israel onder de jeugd!

stijgt heel erg. Het gemiddelde blijft heel laag, omdat ouderen zo weinig drinken, maar de jeugd doet ook aan binge drinking hoor.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3489902,00.html

liora

liora

27-02-2010 om 15:40

Hoe het ook zij

dat wekelijkse slokje zal in ieder geval de oorzaak niet zijn, anders zouden de ouders ook al allemaal alcoholist zijn.

Jammer trouwens dat je niet even beaamt dat ik nooit heb gezegd te denken dat mijn zoon nu een matige drinker wordt.

Tihama

Tihama

27-02-2010 om 16:02

Wekelijkse slokje

"In Israel drinken heel veel kinderen wekelijks een slokje wijn en bestaat er vrijwel geen alcoholisme, gewoon omdat het niet in de cultuur zit (met uitzondering van de Russen daar). Ga naar een cafe in Israel en de meerderheid van de mensen zit aan de cola. Idem in een restaurant."

LOL. Dus ze maken dan speciaal een fles wijn open om het kind een slokje te geven, want zelf drinken ze niet? Het klinkt mij wat vreemd in de oren.

Tihama

Sera

Sera

27-02-2010 om 16:21

Een slokje

Mirreke, ik geloof niet dat Liora haar zoontje wijn geeft zodat hij er aan went.

Zover ik het begrijp is het deel van waarschijnlijk een religieus ritueel. Misschien als onderdeel van een sabbath viering.

Het is denk ik helemaal niet schadelijk om als deel van een ritueel elke week een slokje wijn te drinken.

In de katholieke kerk gebeurt dit ook bijvoorbeeld. Kinderen mogen dan ook vanaf 7/8 jaar daaraan mee doen. Dat heeft ook niks met drinken te maken maar is juist een heilig ritueel. Ik denk niet dat kinderen die connectie maken tussen wijn bij ceremonie en drinken in de kroeg.

Verder is het wel opvallend dat probleem drink gedrag veel minder bestaat in landen als Italië waar juist wijn drinken veel gewoner is dan in landen als Nederland.

liora

liora

27-02-2010 om 16:33

Tihama

Leuk dat je een open vraag stelt: hee, wat doen ze dan met de rest van de wijn? En fijn dat je daarbij niet al van alles invult (nou lijkt me sterk hoor).

Ten eerste is het wijn die weken goed blijft, ander soort wijn, heel zoet (evenveel alcohol als wijn) maar meer als port dat je heel lang met de fles kunt doen. Die wijn wordt eigenlijk alleen voor het ritueel gebruikt en dan weer weggezet tot de volgende week. Verder is het zo dat mensen die avond misschien zelf een glaasje drinken maar dan van een andere wijn.

Snap je wel?

Tijgeroog

Tijgeroog

27-02-2010 om 16:42

Wijn en communie?

Ik zie al een paar keer langskomen dat kinderen in de katholieke kerk ook slokjes wijn krijgen. In alle katholieke kerken waar ik geweest ben heb alleen de priesters en de bruidsparen een slokje wijn zien krijgen, de overige communiegangers krijgen alleen een hostie.

Sera

Sera

27-02-2010 om 16:50

Tijgeroog

In de katholieke kerk waar wij komen kunnen alle kerkgangers naast de hostie ook wijn krijgen bij de communie. In sommige kerken doen ze het niet vanwege praktische redenen misschien? het kost namelijk heel wat meer tijd als mensen naast de hostie ook nog wijn krijgen. Ik weet het niet zeker hoor want ik heb het nooit gevraagd. In de kerk waar wij komen is het vrij klein dus er is misschien meer gelegenheid om iedereen beide vormen van communie te geven?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.