Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hillary

Hillary

23-02-2010 om 11:17

Vanaf welke leeftijd koffie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heirthe

Heirthe

27-02-2010 om 16:51

Koffie

Mijn zoon van 11 heeft van de week net zijn eerste kopje koffie gedronken, hij had er al zo lang zin in Maar wij zijn nogal streng in dit soort dingen. Nu mocht het dan eens een keer.
Ik verbaas me er wel over dat veel mensen het normaal vinden dat kinderen al vanaf jonge leeftijd koffie drinken, er zit toch cafeine in dat geeft je toch niet aan heel jongen kids??
Mijn zoons mogen ook cola dus ik vind nu een kopje koffie per week ofzo niet zo erg meer maar toen ze kleiner waren absoluut niet hoor.
En wijn ook al is het af en toe een slokje, je leert toch aan kinderen dat alcohol normaal is vind ik. Ik ben bang dat kinderen die af en toe een slokje van hun ouders krijgen, vroege drinkers zullen worden. Mijn kinderen krijgen geen alcohol voor dat ze 16 jaar zijn.
En zo doet iedereen het weer anders en moet je eigenlijk maar niet meer zo erg oordelen over hoe een ander het doet. Bij mij mogen ze bv veel computeren...

Tijgeroog

Tijgeroog

27-02-2010 om 18:49

Sera (ot)

Ik heb het er net m'n man over gehad. Zelf ben ik niet katholiek, zijn familie en veel van onze vrienden wel (we wonen in Brabant). Als kind is hij altijd naar de kerk geweest en ook misdienaar geweest.
Hij meende zich te herinneren dat er een keer een concillie is geweest waarbij besloten is dat ivm gezondheidsredenen/hygiene besloten is dat de wijn bij de communie niet meer verplicht is.
Hij is met zijn familie in '74 voor het eerst op vakantie, naar Zuid Frankrijk. Ze waren toen zeer verbaasd, want daar kreeg iedereen wel wijn bij de communie. Dat heeft zoveel indruk gemaakt dat hij het nu nog weet.
Ook bij alle missen die ik meegemaakt heb (bruiloften, uitvaarten, 1e communies, kerst en zo nu en dan een reguliere mis) heb ik nooit gezien dat anderen dan de pastoor en het bruidspaar wijn kregen. Dat was bij verschillende kerken hier in de regio, een enkele keer buiten de regio.
Overigens zei hij ook dat de miswijn bij hun wel erg verdund, als hij misdienaar was zag hij dat de pastoor van te voren de wijn behoorlijk verdunde, en dat tijdens de mis nog een keer deed.
Blijft leuk,zulke verschillen.

margje van dijk

margje van dijk

27-02-2010 om 23:23

Volkskrant magazine

Er staat dit weekend weer zo'n vreselijk stuk in het Volkskrant Magazine over kinderen die totaal verslaafd raken als ze nog maar 12-14 zijn. Gaat overigens meer over drugs. Maar ik moest wel aan dit draadje denken.

Bij ons is er echt een mentaliteitsverandering gekomen, een paar jaar geleden. Wij dachten precies zoals jij, Liora (en overigens wil ik je ook niet daarvan afpraten hoor, niemand weet wat het beste is, ik vertel alleen hoe het bij ons gegaan is). Wij dachten ook: laten we toch niet zo overspannen doen over alcohol. Het kan toch geen kwaad.

Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik overtuigd raak dat het toch misschien niet zo gek is om daar gewoon een streep te trekken. Geen alcohol als je nog kind bent, punt. Want het is niet goed voor je hersens. Dat is een duidelijke regel die je goed kunt uitleggen.

In het Volkskrant Magazine werd juist dit benadrukt: Laat er regels zijn. Een kind moet weten dat het een regel overtreedt als het begint met (meer) drinken. Als je altijd relaxed over alcohol hebt gedaan, is het veel makkelijker om in een glijdende schaal terecht te komen. Juist dat moment van 'oei' schijnt nodig te zijn om een verslaving te kunnen voorkomen.

En het mag dagelijkse kost zijn in Israel, Italie of Frankrijk, maar je kind groeit op in de Nederlandse maatschappij (neem ik aan). Nog een overweging om niet gewoon het Israelische model te adopteren.

Nogmaals, je moet het zelf weten, en wellicht heb je gelijk in je overwegingen. Maar ik merk dat ik zelf steeds blijer word van ons besluit het niet meer te doen.

Margje

Monique D*

Monique D*

28-02-2010 om 14:53

Overdreven reacties over 1 theelepeltje koffie in opgeklopte mel

Mamalies meldde dat zij 1 theelepeltje koffie doet in een bekertje opgeklopte melk van haar zoontje, zodat hij ook gezellig "koffie" kan meedrinken. Dat zie ik niet als een probleem. Ik was wel verbaasd over de reacties op haar posting.
Wat voor kwaad kan één theelepeltje koffie in opgeklopte melk? Dat kind giet toch niet elke dag bakken zwarte koffie naar binnen? En dan die overtrokken reacties over dat er dan problemen gaan ontstaan met alcohol, sigaretten, op tijd naar bed gaan, rijden zonder gordel, etc., etc. Dus met andere woorden: als je toestaat dat het kind een theelepeltje koffie in een grote hoeveelheid melk krijgt, dan zal dat kind ook alles wat grote mensen doen ook willen uitvoeren... onzin allemaal. Overdrijven is ook een vak!Daar ben je toch zelf bij als moeder?
En nu over alcohol:
Lidwientje Walg:
"Je kunt gewoon aantonen dat alcohol direct zeer schadelijk is voor hersenen in aanleg. En met hersenen is het nou eenmaal zo dat ze pas volledig aangelegd zijn met een jaar of 20. Alle alcohol die je voor die tijd toedient zorgt direct voor minder hersenaanleg."
Waarom mogen tieners vanaf 16 ineens wel aan de alcohol? Hun hersenen worden dan toch ook aangetast? Ook met als gevolg dat zij, omdat het dan wel is toegestaan, het risico bestaat dat zij geen maat kunnen houden, zodat zij, net als kinderen die jonger zijn en alcohol gebruiken, zich in kunnen coma zuipen.. Voor kinderen vanaf 12 is het schadelijk, maar voor jongeren vanaf 16 jaar geldt dit ook.
Mijn zoon kreeg op zijn 11e een keer een slokje bier van mijn broer. Hij vond het toen enorm vies. Nu, op zijn 15e kijkt hij er anders tegenaan (door medescholieren), maar hij mag het van mij niet drinken omdat dit de ontwikkeling van zijn hersenen belemmert. Maar hij weet dat op zijn 16e dit wel is toegestaan, maar ook dan wil ik dat hij dit met mate gebruikt of het liefst helemaal niet.
Ik drink zelf geen drupje alcohol en koffie. Koffie hebben wij niet in huis, behalve voor visite. Zelfs in mijn familiekring wordt er weinig koffie gedronken. Mijn kinderen talen daarom niet naar koffie..

Jesse_1

Jesse_1

28-02-2010 om 15:46

16 jaar (monique)

Ik denk niet dat je ergens zou kunnen lezen dat er met 16 jaar opeens vol alcohol gedronken mag/kan worden zonder schade. Er moet alleen ergens een grens getrokken worden.
Met ca 16 jaar is een groot gedeelte van de ontwikkeling voltooid, maar de ontwikkeling van de hersenen gaat door tot 24 jaar.
Zie ook: http://www.alcoholinfo.nl/?act=esite.tonen&a=3&b=33&c=117
Jesse

Het is niet het middel, maar de mentaliteit

Volgens mij gaat het bij comazuipende en zich sufpaffende jongeren niet zo zeer om het middel, maar eerder om een mentaliteit. Een verandering in de jongerencultuur o.i.d.

Om die reden geloof ik niet dat een ritueel slokje tot verslaving leidt. Zoals anderen al zeiden, JUIST zo'n ritueel haalt het dagelijkse van het gebruik af.

Comazuipen kwam voor het eerst voor in plaatsen als Goeree-Overflakkee en Urk enzo. Plaatsen waar je als kind niet eens aan de avondmaalswijn MAG, omdat je eerst innerlijk bekeerd moet zijn en belijdenis gedaan moet hebben.

Overigens, volgens mij mochten katholieke gelovigen voor het Vaticaans Concilie HELEMAAL geen eucharistiewijn drinken (want het was Christus' bloed) en mocht alleen de priester NAMENS de congregatie daar een slokje van.

Sluit me aan bij dirksmama

En in dat verband, zoals ik eerder in dit draadje ook al aangaf, vind ik het vooral interessant om te bedenken hoe voorbeeldgedrag van ouders er wél zou moeten uitzien.

Wat mij betreft dus niet iedere dag drinken, niet alleen drinken, niet uit je bol gaan in een gezelschap (dus niet klemzuipen bij een verjaardag bijvoorbeeld) ... dan hoef je je volgens mij niet terug te houden bij een ritueel.

Mijn familie van moederskant waren wijnboeren en daar waren gewoon vaste momenten in de dag en week dat er gedronken werd. Als kind kreeg je wel op een gegeven moment wat wijn in je water, dat zouden we nu niet meer doen, maar dat was alleen maar op hoge feestdagen.

Bijvoorbeeld de eerste wijn, nog druivensap, die werd gedronken terwijl hij aan het vergisten was. Een heel speciaal moment waarop de oogst gevierd werd. Dat soort dingen.

liora

liora

01-03-2010 om 14:06

Zelf

Hoi,

Zelf ben ik een zeer matige drinker. Ik drink misschien gemiddeld 1 alcoholische consumptie per week. Als ik rijd, drink ik al niet, op werkborrels drink ik nooit, dus dat maakt misschien ook dat ik er niet zo'n gevaar in zie.

Liora

Aanleg

Dat je zelf heel matig bent met alcohol, zegt niet zoveel. In het Volkskrantartikel waar Margje op duidt, werd ook verband gelegd tussen (alcohol)verslaving en genetische aanleg. Als je dus een kind hebt dat verslavingsgevoelig is, is het extra belangrijk dat het niet drinkt tot 16 jaar.

Hoe je erachter komt of je kind aanleg heeft om verslaafd te worden, tja dat zou ik dan zo weer niet weten...

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.