Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
guera

guera

29-12-2010 om 17:21

Vanaf welke leeftijd vuurwerk afsteken?

Ik kom ineens in aanraking met vraag of kind van 8 vuurwerk af mag steken natuurlijk wel onder toezicht waar wij bij zijn. Maar ? Ik zelf vind het dan nog link. Maar vanaf welke leeftijd dan wel ? Groet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-12-2010 om 17:24

Jong geleerd

is oud gedaan. 8 jaar is een prima leeftijd om te leren hoe je vuurwerk veilig af kunt steken. Veel plezier samen!

Anonix

Anonix

29-12-2010 om 21:41

Dit jaar....

..voor het eerst.

Ik geef er zelf niet om, maar mijn kinderen (9 en 11) hebben dit jaar voor het eerst om vuurwerk gevraagd. Ze zijn heel voorzichtig en luisteren goed naar aanwijzingen, ik heb er dus alle vertrouwen in.

Lidwientje

Tegen de tijd dat je zoon wel wil, kom je gewoon hier feestvieren. Ik ben zelf namelijk de grootste vuurwerkenthousiast hier in huis. Niks mannelijk rolmodel, je vindt het leuk of niet en mijn vriendin en ik vonden het altijd geweldig. Onze oudste zoon (11) mag dus ook onder begeleiding vuurwerk afsteken, dochter (8) wil niet want vindt het geldverspilling en bovendien is het koud buiten En zoon van 6 moet nog even wachten.

liora

liora

30-12-2010 om 15:18

Eerder

Hou,

Ik heb het vorig jaar gedaan met zoon van toen 6,5. Maar was misschien wat te vroeg, hij vond het te spannend.

Liora

guera

guera

30-12-2010 om 15:22

Echt volwassen vuurwerk?

jee ik merk dat ik eigenlijk dus 'vrij laat' ben.
Maar het gaat echt op volwassen vuurwerk dus....niet dat kinderspul. Mogen ze dus echt een knaller afsteken en weggooien? ik ben altijd maar druk met de jongste die alles eng vindt en vader is zelf in de gloria met vuurwerk ha ha. Iki vind het wel spannend dan om dat goed te begeleiden..... maar missch ben ik wel een sukkel. Ik vind viuurwerk zelf stom dus dat zal het wel zijn. Ik denk ook: hoezo crisis als we dit jaar weer 65 miljoen in de lucht schieten met elkaar.... ha ha ha

Maylise

Maylise

30-12-2010 om 15:28

Vanaf een jaar of 6

Mijn jongste zoon die bijzonder geïnteresseerd is in vuurwerk mocht vanaf dat hij 6,5 was meehelpen met onder begeleiding vuurwerk af te steken. Met aansteek lont en samen met mij, man of een (veel)oudere broer/zus. Ik heb wel met hem de afspraak gemaakt dat het alleen mocht als hij netjes onze aanwijzingen op zou volgen. We zijn nu een paar jaar verder en nu mag hij zelfstandig vuurwerk aansteken mits er iemand bij is. Hij mag nu echter alleen naar het vuurwerk toe lopen en het aansteken.
Ik vond het trouwens zelf nog wel heel vroeg maar juist omdat hij het zo bijzonder interessant en geweldig vindt ga ik liever hem gelijk leren hoe hij er goed mee om moet gaan.

Maylise

soepstengel

soepstengel

30-12-2010 om 19:58

Hier wel

zoon van nu 11 mag het sinds 2 jaar. Hij vind het erg leuk om te doen, dus knalt hij erop los met die mini rotjes. Eerst onder toezicht in de tuin en vorig jaar ook voor ons huis of dat van de ouders van zijn vriendje. Nergens anders.
Ik let er wel op dat hij een spijkerbroek aan heeft want hij heeft graag een trainingsbroek aan in de vakantie en die zijn erg brandbaar(smelten)
Ook meot hij wel zijn veiligheidsbrilletje ophouden. ( net als zijn vriendje)
Ik hou zelf niet van vuurwerk maar ik snap wel dat hij het erg leuk vind.

Puck

Puck

30-12-2010 om 21:15

Ook knallers

"Mogen ze dus echt een knaller afsteken en weggooien? "
Nee, want ook bij rotjes staat in de gebruiksaanwijzing vermeld dat je die neer moet leggen en dan moet aansteken. Hier wordt met geen enkel vuurwerk gegooid dus. En ja, ze mogen hier dus met een jaar of 8 onder begeleiding van een volwassenen "echt" vuurwerk afsteken. Wel met een aantal regels: altijd veiligheidsbril op. Altijd vuurwerk op de grond leggen voor je het aansteekt. Geen vuurwerk in je jas/broekzak. Op je hurken met aansteken, niet op je knieën, dan kan je niet te snel wegkomen. Als je klaar bent met afsteken (meestal steken ze oudjaarsdag iedere keer een halfuurtje af om vervolgens een paar uur binnen op te warmen en te spelen) dan ruim je direct de rotzooi op.

Tango

Tango

30-12-2010 om 21:37

Hier ook

Dit jaar mag Tangodochter van 9 ook voor het eerst onder begeleiding van Tangoman echt vuurwerk afsteken. Eigenlijk was ze vorig jaar al uitgekeken op het kindervuurwerk, maar we durfden het nog niet aan.
We hebben een pakketje besteld inclusief aansteeklont en veiligheidsbrillen, ook 1 voor Tangozoon. Hij steekt niet aan, is pas 6, en waarschijnlijk komt hij niet eens in de buurt want hij vindt het maar niets dat geknal.

guera

guera

31-12-2010 om 11:06

Ja tuurlijk puck

Eigenlijk stom dat ik daar zelf niet aan denk van die knallers. Op de grond. Overigens hebben wij daar nooit echt veel van. Ik heb gewoon ineens van die puber visioenen hi hi. Vandaar dat ik wat huiverig ben en het ineens zo snel vindt gaan. 'hoezo vuurwerk afsteken? Over 10 jr ofzo ha ha ha '. Ok helder. Dit jaar kijk ik even of hij interesse heeft. Anders volgend jaar. Dan is hij bijna 9. Dank fijne jaar wisseling

Puck

Puck

31-12-2010 om 11:18

Guera

O, ik snap je helemaal. Ik ben er namelijk zelf ook nog helemaal niet aan toe dat mijn kinderen van 12 en 9 vuurwerk afsteken, over 10 jaar vind ik ook vroeg genoeg. Maar zoals gezegd: jong geleerd is oud gedaan en dan kan je ze nu maar beter bijbrengen hoe je veilig met vuurwerk omgaat.
En om 5 over 10 stonden ze dus idd alletwee hier voor op straat vuurwerk af te steken en zijn nu net even binnen om op te warmen met een beker chocomelk. Maar ik moet zeggen dat ze zich allebei keurig aan de spelregels houden. Kennelijk blijft er soms toch nog wat van de opvoeding hangen LOL.
Verder wens ik ook iedereen een knallend 2011.

Vanaf 8 jaar

Mocht onze zonn vuurwerk afsteken, muggescheten(kleine rotjes) en van die spinnertjes.Verder doen we er nog niet aan alhoewel er wel kinderen door de wijk dwalen die de hele dag rotjes afsteken. En die zijn 8-9 jaar, Onze zoon mag daarmee dus niet omgaan nu.
Muizemeis

Hier

Onze zoons van nu 10 en 9 mochten het toen ze 8 en 7 waren onder begeleiding en vorig jaar overdag ook alleen. toen waren ze 9 en 8. vaak waren we er wel bij hoor.
dit jaar overdag alleen. savonds ging het fout.

Man was erbij. zoon bukt zich en een verdwaalde pijl van een ander viel onder hem en ontplofte. We hebben geluk gehad. Er kwam bloed uit zijn neus, op zijn neus een grote brandwond en wat op zijn wang. Hij had zijn bril op, waarschijnlijk was dat de redding voor zijn ogen.
hij kon even niets meer zien en horen. het valt nu dus mee.
ze zijn erg geschrokken en beide jongens wilden meteen niet meer afsteken.

Guinevere

Guinevere

01-01-2011 om 16:01

Niet gedaan

Wow Annemir, dat is schrikken zeg. En niet te voorkomen, tenzij je binnen blijft zitten om 00.00. Bij ons vlogen er een paar grote stokken van andermans vuurpijlen oid naar beneden, die wil je ook niet op je kop krijgen trouwens.
Hier was onze 8-jarige van plan om het een en ander aan te steken. Uiteindelijk heeft hij alleen een paar knalerwtjes op de grond gegooid en met een enorme gehoorbeschermer op zijn hoofd in de deuropening gestaan.

nubicula

nubicula

01-01-2011 om 18:03

Hier geen vuurwerk

Hier geen vuurwerk. Ben net als Lidwientje alleen met mijn jongens (van 4 en bijna 8). Ben bereid (en vind het leuk) me in allerlei jongensdingen te verdiepen, maar vuurwerk gaat me te ver: eng, stom en duur. En dan hebben we ook nog een hond die panisch is voor ieder knalletje. Ik heb haar net nog de deur uit moeten duwen voor een heel noodzakelijke uitlaatronde, maar als het aan haar lag, bleef ze nog een paar dagen binnen. Zoons zien er gelukkig nog niets in, en ik vrees dat ik eventuele interesse meteen de kop in zal drukken. Wat mannelijke rolmodellen betreft: aan hun opa en ooms zouden ze weinig hebben, die doen ook al niet aan vuurwerk. En dan heb ik nog niet eens verteld over mijn zusje, die er ooit in geslaagd is haar jurk in brand te steken met een sterretje...

Opletten

en weet je...je kan nog zoveel opletten het is zo gebeurd.
het is het voorzichtigste kind van de 2, zal nooit iets gevaarlijks doen. Het is gewoon botte pech.

maar het zal je je oog maar kosten....

liora

liora

01-01-2011 om 19:51

Gelukkig

Is dit een jongensding waar ik ook enorm veel plezier aan beleef! Kan niet wachten tot jongste ook oud genoeg is om mee naar buiten te gaan.

En gelukkig wordt er hier in de straat heel weinig vuurwerk afgestoken dus weinig risico om geraakt te worden door andermans vuurwerk.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.