Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
evelien1

evelien1

16-03-2010 om 11:37

Verdoven of zo laten boren

Onze dochter van 9 heeft een zichtbaar gat in haar kies.
Ze heeft kaasmolaren en vond het sealen al vervelend wat daarom in 2 keer moest. De tandarts gaf aan dat ze waarschijnlijk last heeft van de lucht die geblazen werd en dat ze dat waarschijnlijk zo vervelend vond.
De tandarts geeft ons de keus: zo laten boren, het gat zit op een niet vervelende plek of met verdoving.

Zelf denk ik aan verdoven omdat ze dan zeker niets voelt (behalve de verdoving)
Het idee om te beginnen en bij pijn te laten verdoven lijkt me niets omdat ze volgens mij dan niet verder wil.
Haar de keus geven heeft geen nut want ze wil wachten tot ze gaat wisselen maar dat duurt nog veel te lang dus dat is geen optie.

De verdoving is dat dan 1 spuit of 2? Ik wil voor de zekerheid nog wel even de TA hierover bellen.

Wat zouden jullie doen? Ervaringen?

Evelien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

16-03-2010 om 11:47

Zeker weten verdoven

Ik zou absoluut laten verdoven! Ze is nog maar 9 en heeft al vervelende ervaringen met de tandarts. Dat is spijtig, maar helaas. Als er nu geboord moet worden, is dat weer een trauma erbij, lijkt me, ook al heb je nog zo'n goede tandarts. De verdoving is ook echt niet altijd pijnlijk: het verschilt per prik en ook per persoon. Ik laat bij mijzelf altijd verdoven, en heb het geluk dat ik de prik nauwelijks voel. Dus alleen voor de prik zou ik de verdoving echt niet achterwege laten.

Succes, Mamvantwee

Puck

Puck

16-03-2010 om 12:29

Laten verdoven

Ik zou het ook laten verdoven. Zelf doe ik dat ook altijd. Ik heb erg gevoelige tanden (daarom gebruikt hij dat luchtblazertje al niet meer bij mij) en boren zonder verdoving is tenenkrommend. Wat betreft de verdovingsspuitjes: mijn ervaring is dat de spuitjes in je tandvlees nauwelijks pijn doen, alleen die in je gehemelte is even erg vervelend. Maar voor alleen vullen laat mijn tandarts die vervelende achterwege, alleen rondom de kies verdooft hij dan en dat is voldoende voor mij.

Verdoven

Dochter bleek met 6 jaar een gaatje te hebben. Ook is ze een heel gevoelig meisje met een lage pijngrens. Tja, wat te doen? Tandarts ging er echt onwijs goed mee om, goed uitgelegd, verdoofd, geboord en gevuld en klaar waren we! Ben nog nooit zo verbaasd geweest!

Tihama

Tihama

16-03-2010 om 13:06

Verdoven, absoluut

Zeker de verdoving in het tandvlees is amper voelbaar.

Je schreef:
"Het idee om te beginnen en bij pijn te laten verdoven lijkt me niets omdat ze volgens mij dan niet verder wil."

Precies. Je krijgt drama's in de stoel en dat wil je zeker niet. Slechte ervaringen krijg je bijna niet uitgewist dus je hebt er heel lang last van.

"Haar de keus geven heeft geen nut want ze wil wachten tot ze gaat wisselen maar dat duurt nog veel te lang dus dat is geen optie"

Buiten dat: een gat in een melkkies kan ook de onderliggende toekomstige kies aan gaan tasten.

"De verdoving is dat dan 1 spuit of 2? Ik wil voor de zekerheid nog wel even de TA hierover bellen. "

Ik weet niet of het er 1 of 2 zijn, maar het zijn echt heel kleine prikjes. Het is al gebeurd voor je het in de gaten hebt. Het is wel belangrijk om je dochter er daarna op te wijzen dat ze niet op haar tandvlees moet gaan kauwen. Doordat alles zo raar aanvoelt, krijg je soms die neiging en dan heb je daarna pijn vanwege kapot tandvlees....

Gewoon verdoven in elk geval. Mijn dochter (nu 9) heeft helaas al 2 keer een gaatje gehad. Allebei melkkies, allebei verdoofd. Ze is een aardige dramaqueen, maar dit ging probleemloos.

sterkte

Tihama

Janeway

Janeway

16-03-2010 om 13:08

Laten kiezen

Zoon van bijna 8 heeft helaas al 2 gaatjes, maar koos zonder verdoving te boren. Ik vond het wel heel spannend (ben zelf bang voor de tandarts en alles er omheen) maar hij lag daar heel rustig in de stoel.. De tandarts wilde wel vaker dit soort types op zijn stoel zij hij.. Daaraan tegen dochter van 11 die ook al eens gaatjes had. Wilde verdoofd.. Ook prima, maar ze is ook wel wat getraumatiseerd omdat er een kies getrokken moest worden. Ooit. Gelukkig gaat het nu goed met haar gebit.. Alle volwassen tanden zijn nog heel..
Misschien dochter laten kiezen. Maar jij kent je dochter zelf het best. En kan de keuze misschien sturen.
groet

Carmen

Carmen

16-03-2010 om 20:46

Één kind, twee ervaringen.

Mijn dochter heeft tot nu toe twee keer een gaatje in een kies gehad. Bij de eerste ging ze nog mee met haar vader. Naar een hele lieve en rustige tandarts, die ook een heel goed team vormde met zijn assistente. Zij hebben verdoofd, zonder overleg eigenlijk. Ze deden alles heel rustig met heel veel uitleg. Het plekje waar de spuit inging hebben ze eerst verdoofd met koude lucht, en het ging heel goed. Maar dochter vond achteraf de verdoving wel vervelend, het duurt natuurlijk vrij lang voor het is uitgewerkt. De tweede keer was een jaar of twee later. De tandarts was inmiddels met pensioen en ze gaat nu met mij mee naar mijn tandarts. Mijn tandarts is wat minder "lief". Is wat zakelijker en minder rustig. De sfeer is er minder. Toen er geboord moest worden zei ze meteen dat zij verdoven vervelender vond dan het boren zelf, dus verdoven raadde ze niet aan. Dus mijn dochter wilde niet verdoofd. En het ging weer net zo goed. Het deed wel een beetje pijn, maar ze was heel blij dat ze niet weer de hele middag last had van de verdoving. Oftewel, als mijn dochter nu moet kiezen, kiest ze voor geen verdoving.

Carmen.

Puck

Puck

16-03-2010 om 21:40

"last" van verdoving?

Carmen, ik kan me niet zo goed voorstellen wat je dochter bedoelt met "last" van de verdoving. Je loopt wel een paar uur rond met een wat raar gevoel, maar pijn of vervelend vind ik dat niet, wat is dan de "last" die je dochter als zo vervelend ervaart?

Carmen

Carmen

16-03-2010 om 22:41

Puck

Precies wat je zegt Dat verdoofde dikke gevoel een paar uur lang. Vond ze heel vervelend.

Carmen.

Judith

Judith

17-03-2010 om 20:56

Met allebei ervaring

Hoi,
Zoon (10) heeft ook kaasmolaren en diverse malen last gehad van gaatjes. De eerste twee keren wilde hij niet verdoofd worden, want hij vond de prik erger dan het boren.
De laatste keer was het gat zo groot dat hij wel verdoofd moest worden. Het duurde toen allemaal veel langer. Ik denk dat hij wel een half uur bezig is geweest, en de eerste keren hooguit 10 minuten. Maar dat kwam misschien ook door dat grote gat.
Hij is nu elke keer behoorlijk bang als ie naar de tandarts moet. Maar bij tandarts staat hij bekend als "bikkel". En dat klinkt natuurlijk best stoer.
Veel succes ermee.
Leuk wordt het nooit,

Judith

Monique D*

Monique D*

21-03-2010 om 16:56

Wel verdoven

Anders zit jouw kind straks tegen het plafond als het boren ineens wèl pijn gaat doen..
Ik liet ook altijd boren zonder verdoving. Behalve als de tandarts vond dat het gat te diep was om dat zonder verdoving aan te kunnen.. of als ik zelf merkte dat die kies te gevoelig was.
Op een keer moest hij een gaatje vullen. Wij dachten allebei dat dat wel zonder verdoving moest kunnen. Ik zou wel aangeven als het echt pijn zou doen. Tijdens het boren werd het wel een beetje gevoelig, maar het ging nog wel. Totdat.. PENG..ik ineens een hele scherpe steek voelde in mijn kies en als reactie op de pijn zijn hand met boor en al uit mijn mond sloeg! Gelukkig was er niets gebeurd...geen verwonding ofzo.. en de tandarts meldde doodleuk dat hij toch al klaar was met boren!
Ik heb zeker zo'n weken lang last gehad van de pijn die kwam en ging. Net weeen!-)
De tandarts en ik hebben hierdoor een les geleerd: altijd verdoven voor het boren! De volgende keer verdoofde hij de kies (je voelt wel heel even de spuit in de tandvlees gaan en dat het spul er langzaam wordt ingespoten en daarna niets meer) en dan kon hij zijn gang gaan. Dat ging perfect! En dat dikke gevoel? Ja, dat kon een aantal uren aanhouden (ik kon niet echt wat drinken, ik voelde de rand van de beker niet, want de rechterkant van mijn mond èn wang waren gevoelloos), maar ik heb liever dat ik even niets voel dan dat ik last van pijnen heb die niet te harden zijn!
Daarom adviseer ik jouw dochter om wel verdoving te nemen voor het boren.. je weet maar nooit en anders heeft ze nog een tandartstrauma erbij.

evelien1

evelien1

22-03-2010 om 13:42

Besluit genomen

Ik heb het besluit genomen om te verdoven.
Bedankt voor al jullie reacties.

Evelien

Bastet

Bastet

23-03-2010 om 11:19

Succes

Ik denk dat het een goede beslissing is.Mijn dochter meost eens een gaatje laten vullen,en zelfs met verdoving vond ze het toch een hele ervaring.
Bastet

evelien1

evelien1

29-03-2010 om 16:32

Achter de rug

Het is allemaal erg meegevallen bij onze dochter.
Ze maakte een half uur voor vertrek een groot drama. dit was het tijdstip waarop ze hoorde dat ze naar de TA moest.
Na een kwartier was ze rustig, wilde voorgelezen worden. Bij de TA extra gezegd dat ze er zo tegen op zag. TA nam alle tijd voor haar, heeft alles uitgelegd en het is haar reuze meegevallen.

Evelien

Tihama

Tihama

29-03-2010 om 22:33

Mooi!

Ik ben blij voor je dat het zo goed verlopen is.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.