krfe19
26-05-2025 om 15:36
Verhuizen voor meer groen/natuur of niet?
Ik wil graag jullie mening/inzichten krijgen wat betreft een mogelijke verhuizing met onze kinderen (groep 1 + bijna 3 basisschoolleeftijd):
Mijn man en ik zijn allebei niet Nederlands (dus geen familie van ons woont in NL), en we wonen inmiddels alweer 6,5 jaar midden in het centrum van een stad in het Groene Hart. We hebben de luxe om een fijn groot huis te bezitten waar we van houden en financieel gaat het erg goed met ons gelukkig. Ondanks dat we hier van alle gemakken zijn voorzien (letterlijk alles op loopafstand, inclusief super fijne basisschool & BSO) en niet mogen klagen, merk ik toch dat ik wel natuur/bos/etc mis (het groene hart zijn voornamelijk weilanden).
We hebben op dit moment alleen een kleine stadstuin en ook niet echt buren (alleen horeca achterkant, met wie we helaas een geschil hebben op dit moment). Dus onze kinderen spelen alleen op afspraak met anderen kinderen, op straat of gewoon bij iemand anders de tuin inlopen is geen optie. Ik houd van rust, groene uitzicht en grote tuinen, tegelijkertijd wil ik wel voorzieningen (scholen, hobbies, winkels, OV/IC treinstation ivm werk in de randstad) in de buurt willen hebben. Dus super landelijk is daarom geen optie en naast een treinspoor/snelweg wil ik ook niet wonen.
Nu dachten mijn man en ik aan Hilversum, maar hier zouden we wat betreft ons budget tot het uiterste moeten gaan aangezien de extreem dure huizenmarkt (en we zitten al in het meer luxe segment). Is het dat waard? Onze kinderen zijn hier wel gelukkig/kennen het niet anders...op de andere kant ben ik als kind ook vaker verhuisd (en heb het overleefd), echter denk ik persoonlijk dat het beter is om nu te verhuizen dan als ze teenagers worden (ook omdat ze nu een tuin 'nodig' hebben). Erbij komt dat voornamelijk onze zoon (en ikzelf) een echte natuur/dierliefhebber is, hij zal echt profiteren denk ik. Ik ben me bewust dat we dan alles (scholen, vrienden, netwerk) opnieuw moeten opbouwen en garantie op leuke buren is er natuurlijk ook niet. Mijn droomscenario zou zijn een mooi huis + grote tuin op een plek waar je zo in de natuur, maar ook in het centrum bent, en dan ook nog in een buurt waar kinderen makkelijk elkaar vinden en samen kunnen spelen/ontdekken. Financieel zouden we het waarschijnlijk kunnen doen, ik weet alleen niet of ik het echt wil/de prijs niet te hoog is (met zicht op de kinderen, ze zouden dan weer compleet ergens anders aan moeten wennen terwijl ons huidig huis hun thuis is). Op de andere hand mis ik echt natuur, dieren (in de binnenstad hoor je niet eens echt vogels) en als we ooit een hond willen is de binnenstad ook niet super handig met uitlaten.
Dus misschien zijn er andere ouders die voor meer of minder dezelfde vraag/keuze stonden? en zijn er wellicht ook mensen die met (jonge) kinderen in Hilversum wonen (b.v. Boomberg), hoe bevalt dat? Uiteraard waren we al in Hilversum kijken, hebben zelfs met een makelaar gesproken maar hoe het echt is kom je pas achter als je er woont denk ik.
Moet ik alles weer inpakken en opnieuw beginnen voor (hopelijk) meer rust, groen, vrijheid (voor de kids)? Of juist niet? Voor mijn gevoel is het nu (komende 1-2 jaar) of nooit (in die zin van pas als de kinderen uit huis zijn). Alvast dank voor jullie antwoorden

Mevrouw75
10-06-2025 om 11:10
Markies schreef op 10-06-2025 om 10:06:
Wij zitten al jaren in Veenendaal en blijven daar.
Heerlijk plekje naast de groene grens. Woningen daar zijn beter betaalbaar dan Hilversum. Bijvoorbeeld:
[verwijderd]
Veenendaal zou ik echt nooit doen.
Mijn eigen huis zo in de verkoop zetten ook niet.

Roos57
10-06-2025 om 11:32
krfe19 schreef op 05-06-2025 om 10:21:
Bedankt allemaal, ik denk we moeten gewoon wat tijd investeren en een paar keer door de verschillende dorpen/wijken lopen en ervaren hoe de sfeer is etc. Wordt vervolgd
Succes

troelahoep
10-06-2025 om 12:06
Als je beide uit het buitenland komt, is het dan niet een idee om een omgeving te zoeken met veel expats? Ik zou ook direct denken aan regio Utrecht/Zeist, Nijmegen of regio Wageningen. Mooie bossen en/of rivieren in de buurt bij alle drie. Enschede en Maastricht hebben ook mooie natuur om de hoek, maar dat is niet zo centraal gelegen.

Bloem04
10-06-2025 om 13:02
Vogelwijk in Den Haag is ook fijn wonen. Op loopafstand van bos, duinen, strand en winkels. Veel scholen op loop- of fietsafstand, sport en scouting. Erg groene wijk met veel buitenspeel mogelijkheden. Dicht ook bij uitvalswegen en redelijk wat expats.

rutiel
10-06-2025 om 13:15
troelahoep schreef op 10-06-2025 om 12:06:
Als je beide uit het buitenland komt, is het dan niet een idee om een omgeving te zoeken met veel expats? Ik zou ook direct denken aan regio Utrecht/Zeist, Nijmegen of regio Wageningen. Mooie bossen en/of rivieren in de buurt bij alle drie. Enschede en Maastricht hebben ook mooie natuur om de hoek, maar dat is niet zo centraal gelegen.
Nou Den Haag-Nijmegen is ook niet echt een afstand die ik dagelijks zou willen afleggen moet ik zeggen.

troelahoep
10-06-2025 om 15:49
rutiel schreef op 10-06-2025 om 13:15:
[..]
Nou Den Haag-Nijmegen is ook niet echt een afstand die ik dagelijks zou willen afleggen moet ik zeggen.
Ik heb even gemist dat het in de buurt van Den Haag moest zijn....in dat geval wens ik TO veel succes bij het vinden van iets wat aan het totaalplaatje voldoet.
Hilversum is ook niet heel dicht bij Den Haag, en Nijmegen heeft een uitstekende treinverbinding.