Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd


Pejeka1 schreef op 29-04-2022 om 20:55:

Toen ik op de lagere school zat, begin jaren '70, waren verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes eigenlijk niet veel meer dan een normale speelmiddag met wat extraatjes. Je kreeg taart en limonade, je deed wat spelletjes samen, soms had een creatieve moeder wat bedacht (spekkieshappen, of snoepketting rijgen, dat soort dingen), en aan het eind van de middag was er een stapel pannenkoeken of een paar schalen friet en kroketten, en dan was het daarna afgelopen. Als ik dan tegenwoordig hoor van hele uitjes naar zwemparadijzen of pretparken of de bioscoop of weet ik wat nog meer, en buiten de deur eten bij de Mac of een andere gelegenheid... tjee. Wij waren destijds blij met dat glaasje limonade, dat stukje taart en die pannenkoek.

Ah ja, de jaren zeventig! We hebben en doen nu wel meer dan we toen hadden en deden. Zo gingen wij één keer per jaar uit eten met het gezin, had onze Kip-caravan alleen gaslampen en geen koelkast, de auto geen airbags en waren vrijwel alle moeders thuis. Eten was standaard een AVG-tje (bah), voor mijn 20e had ik nooit gevlogen en meisjes konden geen wiskunde. De nostalgie! 
En toch maakte mijn moeder toen ook al best een ding van de kinderfeestjes, met speurtochten en uitstapjes naar een binnenspeeltuin of een kookworkshop. Ik kijk er met veel plezier op terug.  Mijn moeder ook. Mijn kinderen ook op wat ik heb georganiseerd en daar zaten ook dure en minder dure tussen. Ik heb ze met plezier en liefde georganiseerd. Als een ander het hele gebeuren liever uitbesteedt: lekker zelf weten. 

wij hebben ook zulke feestjes gehad in mijn kindertijd hoor maar dus ook bowlen en zwemmen en McDonalds.

Mijn zoon heeft zijn eerste twee feestjes in de binnenspeeltuin gehad zijn 3e in de bioscoop, toen sloeg corona toe en zijn 4e feestje was voornamelijk buiten en later een film en pizza in een sterk geventileerde woonkamer. O eerste feestjes waren 5 kinderen uitgenodigd en het feestje thuis 3.

Afgelopen jaar waren we druk bezig feestje te organiseren toen ineens de kerstvakantie eerder werd gestart en een van de genodigden corona kreeg. Feestje is niet doorgegaan en gaat ook niet meer komen. Volgend jaar maar even dubbel en dwars inhalen!

Je dochter is op de gok uitgenodigd want er is niet met jou overlegd of ze op de dag van de verjaardag wel kan komen (en ook wil)
Vervelend voor de jarige, maar dat is haar risico.
Je kan zeggen dat je er niets van wist, veel anders kan je er ook niet van maken.

Pejeka1 schreef op 29-04-2022 om 20:55:

Toen ik op de lagere school zat, begin jaren '70, waren verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes eigenlijk niet veel meer dan een normale speelmiddag met wat extraatjes. Je kreeg taart en limonade, je deed wat spelletjes samen, soms had een creatieve moeder wat bedacht (spekkieshappen, of snoepketting rijgen, dat soort dingen), en aan het eind van de middag was er een stapel pannenkoeken of een paar schalen friet en kroketten, en dan was het daarna afgelopen. Als ik dan tegenwoordig hoor van hele uitjes naar zwemparadijzen of pretparken of de bioscoop of weet ik wat nog meer, en buiten de deur eten bij de Mac of een andere gelegenheid... tjee. Wij waren destijds blij met dat glaasje limonade, dat stukje taart en die pannenkoek.

Ik heb 20 (of meer) jaren geleden alleen maar verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes buiten de deur gehad. Enerszijds lijkt het mij lastig om 15 enthousiaste kinderen in je woonkamer te hebben, daarnaast is een verjaardagsfeestje het ongeveer enige geldige excuus om naar krijspaleis Ballorig of Monkey Town, of een slechte kinderfilm in de bios te gaan.

Jonagold schreef op 29-04-2022 om 21:19:

[..]

Overigens gingen wij de uitnodigingen altijd persoonlijk brengen, dat was deel van de voorpret. Die werden niet op school uitgedeeld in ieder geval. En zo deed ik het ook met mijn eigen kinderen. Lekker op de fiets rondje door de buurt.

Dat deden wij 20 jaar geleden ook al niet. Door de segregratie in de stad woonde iedereen ver uit elkaar. Bij mij in de wijk had je een "reformatorische" school waar geen enkel kind uit de buurt heen ging en die gingen dan juist allemaal naar een andere (witte) basisschool dan ik 2 kilometer verderop. (ik zat dan juist op enige (nog gemengde) school dichterbij, als enige kind in de wijk)

Als ik kinderen mag krijgen hoop ik wel de uitnodigingen persoonlijk langs te kunnen brengen. Zo leuk was het eigenlijk niet dat de buurtkinderen op een andere school zaten en de klasgenootjes echt over de hele stad verspreid woonden. Wij hadden vroeger trouwens wel een klassenlijst waar ik elk jaar dan in het adresboek ging kijken waar al die adressen zijn.

dan

dan

30-04-2022 om 12:08

Counting-Clouds schreef op 30-04-2022 om 11:29:

[..]

Ik heb 20 (of meer) jaren geleden alleen maar verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes buiten de deur gehad. Enerszijds lijkt het mij lastig om 15 enthousiaste kinderen in je woonkamer te hebben, daarnaast is een verjaardagsfeestje het ongeveer enige geldige excuus om naar krijspaleis Ballorig of Monkey Town, of een slechte kinderfilm in de bios te gaan.

15 kinderen in je huis is inderdaad nogal wat. Hier kwamen er meestal 6 maar kon ook iets meer zijn. Alleen in groep 8 waren het er nog 3, alleen de beste vrienden. 

Hier vroeger (jaren 80/90) ook al wel feestjes buiten de deur. Zwembad, bios, speeltuin binnen of buiten. Geen pretparken. Dat zie ik nu ook niet hoor. 
Dochter haar eerste twee feestjes waren thuis ivm lockdowns. En nog jonge kinderen dus helemaal prima. Afgelopen week feestje buiten de deur gehouden. Grote buitenspeeltuin in de buurt, met frietjes, snack en ijsje en een topmiddag gehad. Helemaal niet zo duur. 
Er was een meisje dat niet kon komen vanwege een weekend weg met opa en oma die veertig jaar getrouwd waren. Die is de woensdag ervoor gekomen met een cadeautje en we hebben wat lekkers gebakken en een pizza gehaald. 

Counting-Clouds schreef op 30-04-2022 om 11:20:

Je dochter is op de gok uitgenodigd want er is niet met jou overlegd of ze op de dag van de verjaardag wel kan komen (en ook wil)

Dat hebben wij nog nooit gedaan. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

30-04-2022 om 13:26

Mijn kinderen zitten nu op de middelbare school, maar op de basisschool waren er altijd appgroepen voor de kinderfeestje, die meestal buiten de deur werden gevierd, want we wonen hier bijna allemaal klein en lang niet iedereen heeft een tuin. Soms ook hybride: taart, zingen en cadeautjes thuis, daarna de deur uit. Zelf hebben wij geheel verzorgde kinderfeestjes ingekocht, maar ook een aantal keer zelf een speurtocht met picknick uitgezet. Op die feestjes kregen we de enthousiastste reacties van de gasten. Maar dat was allemaal de verdienste van mijn man. Die vind het superleuk om dat soort dingen op te zetten en uit te voeren. Zelf zag ik er altijd tegenop. Pas als zo’n feestje afgelopen was, kon ik weer uitademen en ervan nagenieten 

dan

dan

30-04-2022 om 13:44

Thursday schreef op 30-04-2022 om 13:26:

Mijn kinderen zitten nu op de middelbare school, maar op de basisschool waren er altijd appgroepen voor de kinderfeestje, die meestal buiten de deur werden gevierd, want we wonen hier bijna allemaal klein en lang niet iedereen heeft een tuin. Soms ook hybride: taart, zingen en cadeautjes thuis, daarna de deur uit. Zelf hebben wij geheel verzorgde kinderfeestjes ingekocht, maar ook een aantal keer zelf een speurtocht met picknick uitgezet. Op die feestjes kregen we de enthousiastste reacties van de gasten. Maar dat was allemaal de verdienste van mijn man. Die vind het superleuk om dat soort dingen op te zetten en uit te voeren. Zelf zag ik er altijd tegenop. Pas als zo’n feestje afgelopen was, kon ik weer uitademen en ervan nagenieten

Het is inderdaad wel erg vermoeiend, zo'n feestje thuis. Maar we kregen er zeker erg enthousiaste reacties over van de jonge gasten. Mijn man was er ook bij maar die zorgde voor de frietjes met snacks, ik ging met de groep het dorp in voor de speurtocht, nu scheelde het wel dat ik gewend was om met een groep kinderen mee te lopen als hulpouder (helpen omkleden bij het gymmen en schoolzwemmen), al liep er dan natuurlijk wel een leerkracht bij. 

Valeria schreef op 30-04-2022 om 12:50:

[..]

Dat hebben wij nog nooit gedaan.

Dat gebeurde vroeger hier ook niet en dan kun je verwachten dat kinderen zonder opgegeven reden niet komen opdagen. Daarom is het ook het risico van de jarige. Als die gaat gokken of andere kinderen kunnen en willen komen...

dan schreef op 30-04-2022 om 12:08:

[..]

15 kinderen in je huis is inderdaad nogal wat. Hier kwamen er meestal 6 maar kon ook iets meer zijn. Alleen in groep 8 waren het er nog 3, alleen de beste vrienden.

Op mijn vroegere basisschool werd eigenlijk "iedereen die je wel leuk of niet onaardig vindt" uitgenodigd. Of er letterlijk partijtjes met 15 kinderen waren weet ik niet. Het waren er wel altijd flink wat. Nu ben ik al jaren volwassen en doe ik allang niks meer met (mijn eigen) verjaardagen.

Counting-Clouds schreef op 30-04-2022 om 19:00:

[..]

Op mijn vroegere basisschool werd eigenlijk "iedereen die je wel leuk of niet onaardig vindt" uitgenodigd. Of er letterlijk partijtjes met 15 kinderen waren weet ik niet. Het waren er wel altijd flink wat. Nu ben ik al jaren volwassen en doe ik allang niks meer met (mijn eigen) verjaardagen.

Bij ons op school waren het altijd 4-6 kinderen, de beste vriendjes/vriendinnetjes, en die werden dan uitgenodigd. Bij mooi weer had je dan soms buitenspelletjes of een speurtocht, en na afloop pannenkoeken of friet met een kroket, soms hielp een moeder van één van de uitgenodigde kinderen dan mee om te bakken. Meer hielden die feestjes niet in. Maar we vonden het helemaal leuk.

Counting-Clouds schreef op 30-04-2022 om 18:58:

[..]

Dat gebeurde vroeger hier ook niet en dan kun je verwachten dat kinderen zonder opgegeven reden niet komen opdagen. Daarom is het ook het risico van de jarige. Als die gaat gokken of andere kinderen kunnen en willen komen...

Hier worden echt geen datums overlegd. Hooguit als twee kinderen met deels dezelfde vriendjes dicht bij elkaar jarig zijn. 

Als iemand niet kan komen om welke reden dan ook, dan meld je je af. Is normaal. Zoals dat meisje van de 40-jarige bruiloft van opa en oma. Dan kun je een andere dag afspreken en wat extra's doen.

Zomaar wegblijven omdat de datum niet is overlegd is niet netjes.

dan

dan

30-04-2022 om 19:08

Counting-Clouds schreef op 30-04-2022 om 19:00:

[..]

Op mijn vroegere basisschool werd eigenlijk "iedereen die je wel leuk of niet onaardig vindt" uitgenodigd. Of er letterlijk partijtjes met 15 kinderen waren weet ik niet. Het waren er wel altijd flink wat. Nu ben ik al jaren volwassen en doe ik allang niks meer met (mijn eigen) verjaardagen.

Voor een partijtje thuis vond ik 6 of misschien 7 kinderen wel meer dan genoeg. Vooral ook omdat het feestje altijd in de winter was en daardoor meer kans op slecht weer. Moet zeggen dat we het altijd getroffen hebben en dat de speurtocht elke keer kon doorgaan, het bezoek aan de speeltuin onderweg kon wel eens wat modderiger uitpakken dan de bedoeling was na een tijdje veel regen in de dagen ervoor. Maar ach, zoiets viel snel op te lossen door het betreffende kind wat kleding te geven uit de kast van onze zoon. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.