Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd


Hier ook meegemaakt, met jongste: die had een aantal kinderen uitgenodigd, voor een slaapfeestje, groep 8. Niemand wilde blijven slapen. Zo pijnlijk, voor jongste natuurlijk. Maar mij deed het ook heel veel pijn.

Jongste is overigens in de hele basisschooltijd echt één keer uitgenodigd voor een feestje, toen iemand uit de klas gewoon de hele klas had uitgenodigd.

Mijn kinderen zijn begin 20 maar hier heb ik heel wat thuisfeestjes georganiseerd. Later zijn we ook wel eens naar een museum ofzo geweest. Zoals het hier wordt geschetst, alsof iedereen naar een pretpark (nooit meegemaakt) gaat en naar de mac, niet herkenbaar. 

Bedenk wel dat mensen minder kinderen hebben dan in de jaren 70 en er meer te besteden is, men vaker veel meer werkt en er gewoon het geld voor heeft (en de beschikking tot 1 of meer auto's). Dat was er toen allemaal niet. 

Daarbij is niet iedereen in staat om een feestje thuis te organiseren. Alsof dat iets is wat in je moet zitten als je een kind op de wereld zet. 

Het trieste verhaal van hierboven (kind van 9) wat mondeling (?) andere kinderen uitnodigt om op de fiets op school af te spreken is natuurlijk zeer triest maar ik snap het niet zo goed: hier ging dat met een uitnodiging en kinderen kwamen naar mij thuis in die tijd. Werden gebracht maar wat een naar verhaal zeg. 

De enige juiste manier om te reageren als je door een "vurige" ouder wordt aangesproken is door rustig te blijven en te zeggen dat je tot vrijdag niet wist dat jouw dochter uitgenodigd was.

Ik zou me wel afvragen waarom je dochter is uitgenodigd als er verder geen contact is. Zelf zou ik geen verantwoordelijkheid willen dragen voor kinderen waar ik geen contactgegevens/NAW van de ouders van heb.

Pejeka1 schreef op 28-03-2022 om 22:36:

Ik weet niet wat er tegenwoordig onder een verjaardagsfeestje wordt verstaan. Als ik het goed begrijp, zijn het heden ten dage vooral (grootse) evenementen buitenshuis. Pretparken of bioscoop of een indoor vermaakscentrum, weet ik veel, en dan ook nog naar de MacDonald of een andere snacktoko.

Wat was er dan mis met de feestjes die ik in de jaren '70 had bij klasgenootjes? Gewoon thuis, je deed wat spelletjes, binnen en als het weer het toeliet, ook in de tuin, je kreeg een glas cola en een stuk taart, er was wat te snoepen, en aan het eind van de middag was er een stapel pannenkoeken gebakken, of een pan friet, en dan ging je weer naar huis.

Ik heb met een van mijn kinderen  meegemaakt dat een van de vriendjes  ter plekke boos werd over de locatie. Dat was Linnaeushof en dat vriendje zei dat hij er al te vaak is geweest. Het probleem is niet dat de kinderen naar een locatie buitenshuis gaan met een kinderverjaardag, maar dat ze zo verwend zijn.

MamaE schreef op 28-03-2022 om 23:22:

[..]

Je kunt een feestje zo gek maken als je wil. Maar we weten helemaal niet wat ze gedaan hebben op het feestje want we waren er niet bij en TS en haar kind ook niet.

Soms reserveer je wel iets voor een x aantal personen. Ligt er aan of dat vooraf betaald moet worden. Verder zou ik het vooral vervelend vinden om te blijven wachten op iemand die niet komt. Dat voorkom je met afmelden.

Ik heb een keer op een verjaardag meegemaakt dat we voor niets zaten te wachten op de laatste genodigde. Toen ik na ruim een uur de ouders belde waren die net onderweg naar de Efteling en dat ze vergeten waren dat hun kind diezelfde dag voor een kinderverjaardag is uitgenodigd. Wij zijn daarna met de kinderen naar de locatie voor het feestje gegaan en hebben een leuke dag gehad, maar raar was het wel.

Ik heb hier ook nog geen hele overdreven dure dingen meegemaakt bij dochter.
De afgelopen twee jaar hebben wij het thuis gevierd, vanwege de lockdowns. Maar ook los daarvan is er niks mis mee. Kinderen hebben zich prima geamuseerd met spelletjes en een speurtocht. Nu wordt dochter zeven en kunnen we wel ergens heen. Maar als je de hele klas uitnodigt en iets duurs buiten de deur gaat doen, zit je ook met vervoer. En met kosten. Je kunt een feestje zo duur maken als je zelf wil, maar het belangrijkste is dat je kind een leuke dag heeft met zijn/haar vriendjes/vriendinnetjes.

Due-scimmie schreef op 28-03-2022 om 21:21:

[..]

Wij konden gewoon aangeven of die gegevens gedeeld mochten worden. Met toestemming mag het zover ik weet.

Ik heb nooit deze vraag gehad en ook geen lijsten met adressen van de kinderen thuis. (behalve als die in vriendenboekjes staan of ik het nummer van de ouders heb van afspraakjes)


Het is toch ook helemaal niet veilig om lijsten met adressen mee te geven? Straks staan die ineens op internet of liggen ze letterlijk op straat.

Claire11 schreef op 29-03-2022 om 12:32:

[..]

Ik heb met een van mijn kinderen meegemaakt dat een van de vriendjes ter plekke boos werd over de locatie. Dat was Linnaeushof en dat vriendje zei dat hij er al te vaak is geweest. Het probleem is niet dat de kinderen naar een locatie buitenshuis gaan met een kinderverjaardag, maar dat ze zo verwend zijn.

Als een kind zo ondankbaar zou zijn, had ik acuut de ouders gebeld dat ze hun verwende snotaap mochten komen halen. En dat was dan meteen de laatste keer dat die uitgenodigd werd. Ik kan heel slecht tegen ondankbaarheid.

Wat verwachtte hij, dat jullie zeiden 'oh nou dan gaan we wel ergens anders heen?'

Claire11 schreef op 29-03-2022 om 12:38:

[..]

Ik heb een keer op een verjaardag meegemaakt dat we voor niets zaten te wachten op de laatste genodigde. Toen ik na ruim een uur de ouders belde waren die net onderweg naar de Efteling en dat ze vergeten waren dat hun kind diezelfde dag voor een kinderverjaardag is uitgenodigd. Wij zijn daarna met de kinderen naar de locatie voor het feestje gegaan en hebben een leuke dag gehad, maar raar was het wel.

Je wacht serieus een UUR voor je gaat bellen op een feestje? 

Beetje off-topic, maar ergens heen gaan: wij hebben geen auto, ook niet toen de kinderen jong waren. Ergens heen gaan kon pas op het moment dat de uitgenodigde kinderen groot genoeg waren zelfstandig in- en uit een bus of trein te stappen. En dat was voor veel kinderen die alleen autovervoer gewend waren, een hele belevenis!"Waarom stopt die bus nou de hele tijd?"

Ik zou sowieso geen uur gaan wachten. Als je er niet bent, jammer dan. Er staat duidelijk een tijd op de uitnodiging en dan verwachten we je ook. Feestjes duren doorgaans ook niet heel lang dus ik vind het erg zonde van de tijd om een uur te gaan wachten op iemand. 
Maar inderdaad, om dit soort dingen te voorkomen is een afmelding wel wenselijk.

MamaE schreef op 29-03-2022 om 12:42:

[..]

Als een kind zo ondankbaar zou zijn, had ik acuut de ouders gebeld dat ze hun verwende snotaap mochten komen halen. En dat was dan meteen de laatste keer dat die uitgenodigd werd. Ik kan heel slecht tegen ondankbaarheid.

Wat verwachtte hij, dat jullie zeiden 'oh nou dan gaan we wel ergens anders heen?'

Dat heb ik niet gedaan. Volgens mij vond hij het feestje daarna toch wel leuk want ik herinner me niet dat ik hem daarna nog heb horen klagen.

MamaE schreef op 29-03-2022 om 12:55:

Ik zou sowieso geen uur gaan wachten. Als je er niet bent, jammer dan. Er staat duidelijk een tijd op de uitnodiging en dan verwachten we je ook. Feestjes duren doorgaans ook niet heel lang dus ik vind het erg zonde van de tijd om een uur te gaan wachten op iemand.
Maar inderdaad, om dit soort dingen te voorkomen is een afmelding wel wenselijk.

Het kan ook wel korter dan een uur zijn geweest En er was geen reservering of een bioscoopfilm, maar dan had ik sowieso wel een tijdstip eerder die dag op de uitnodiging gezet of de kinderen bij de locatie laten afleveren ipv hier thuis. Mijn ervaring is dat er altijd wel ouders zijn die een kwartier te laat met hun kind komen omdat ze net ergens vandaag komen of op het verkeerde adres stonden


Ik woon in een dorp, misschien speelt dat mee.. Maar ik ken elk kind bij naam van de klassen van mijn dochter (gr 7) en zoon (gr 3). Ook hebben we een groeps app, waar gelukkig alleen belangrijke dingen vermeld/gevraagd worden Ik ken eigenlijk ook elke ouder wel en weet van de meesten wel waar ze wonen. Nu verwacht ik geen schouderklopje maar ik dacht echt dat dit gebruikelijk was Bij een uitnodiging (vaak in de brievenbus of soms op school uitgedeeld) app ik of kind wel/niet kan komen..

Maar inderdaad, afmelden/vertellen van de uitnodiging vind ik wel het minst wat ze had kunnen doen en een gesprekje met dochter waard. Waarom de juf zo reageert is misschien wat apart maar kun je altijd even bespreken/navragen toch?

Claire11 schreef op 29-03-2022 om 13:01:

[..]

Het kan ook wel korter dan een uur zijn geweest En er was geen reservering of een bioscoopfilm, maar dan had ik sowieso wel een tijdstip eerder die dag op de uitnodiging gezet of de kinderen bij de locatie laten afleveren ipv hier thuis. Mijn ervaring is dat er altijd wel ouders zijn die een kwartier te laat met hun kind komen omdat ze net ergens vandaag komen of op het verkeerde adres stonden


Dat herken ik niet. Zeker niet het verkeerde adres. Er komen ook alleen kinderen waar dochter regelmatig mee speelt dus die weten wel waar we wonen. Als je dat niet zou weten, bijvoorbeeld omdat het feestje in een weekend is en kind dan bij de andere ouder verblijft of zo, dan kun je dat ook vooraf even vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.