Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd


TanSwallow86

TanSwallow86

29-03-2022 om 13:07

Suusje. schreef op 29-03-2022 om 12:28:



Het trieste verhaal van hierboven (kind van 9) wat mondeling (?) andere kinderen uitnodigt om op de fiets op school af te spreken is natuurlijk zeer triest maar ik snap het niet zo goed: hier ging dat met een uitnodiging en kinderen kwamen naar mij thuis in die tijd. Werden gebracht maar wat een naar verhaal zeg.

Dat was ik

HarleyQuin schreef op 29-03-2022 om 13:07:

[..]

Dat was ik

Wat een naar verhaal! 

Hier verschillende feestjes en als kind zelf ook verschillende feestjes gehad. 

Mijn kinderfeestjes waren altijd hetzelfde koekhappen, spijkerpoepen, aardappel op lepel en lopen maar en dat soort gedoe. Wat een lol had mijn moeder, en dan hadden we geluk en mochten we met een kind of 10 1 zak chips delen (een half handje per kind ofzo). Feest joh! En als afsluiter gortdroge ovenpatat met een waterig waterijsje toe.

Gelukkig hadden klasgenootjes ook leuke feestjes, bowlen, zwemmen en logeren enzo super leuk! Eten was dan een broodje knakworst ofzo prima!!

Zelf heeft zoon vorig jaar 3 kinderen uitgenodigd en heb ik een speurtocht uitgezet waar ze heerlijk mee bezig waren. De tocht eindigde in de tuin van de buren waar een keuze schatkist met zakje chips per kind lag. Daarna een film aangezet en afgesloten met een bestelde pizza! Kind heeft genoten!

Hij heeft verder nog een feestje in de bios gegeven en een in de binnenspeeltuin. Verder met andere kinderfeestjes bij binnenspeeltuinen, bowlingbaan en de dierentuin geweest. Die dierentuin was een compensatie feestje omdat het feestje het jaar ervoor niet door was gegaan. 

dan

dan

30-03-2022 om 13:30

Suusje. schreef op 29-03-2022 om 12:28:

Mijn kinderen zijn begin 20 maar hier heb ik heel wat thuisfeestjes georganiseerd. Later zijn we ook wel eens naar een museum ofzo geweest. Zoals het hier wordt geschetst, alsof iedereen naar een pretpark (nooit meegemaakt) gaat en naar de mac, niet herkenbaar.

Bedenk wel dat mensen minder kinderen hebben dan in de jaren 70 en er meer te besteden is, men vaker veel meer werkt en er gewoon het geld voor heeft (en de beschikking tot 1 of meer auto's). Dat was er toen allemaal niet.

Daarbij is niet iedereen in staat om een feestje thuis te organiseren. Alsof dat iets is wat in je moet zitten als je een kind op de wereld zet.

Het trieste verhaal van hierboven (kind van 9) wat mondeling (?) andere kinderen uitnodigt om op de fiets op school af te spreken is natuurlijk zeer triest maar ik snap het niet zo goed: hier ging dat met een uitnodiging en kinderen kwamen naar mij thuis in die tijd. Werden gebracht maar wat een naar verhaal zeg.

Hier ook thuisfeestjes destijds, wel een paar keer in combinatie met bezoek aan het zwembad op loopafstand maar wel thuis eten, dit was echter pas in groep 7 en 8. Ik vond thuisfeestjes op zich best goed te doen, ik organiseerde altijd een speurtocht door het dorp waarbij onderweg aangelegd werd bij een speeltuintje, verder wat knutselen of eierkoek versieren, eten en wat spelletjes (in de winter jarig overigens). Wij hebben slechts 1 auto dus ergens heen was eigenlijk lastiger te regelen qua vervoer dan gewoon thuis. 

Mijn mening is misschien wat gekleurd omdat ik zelf geen heilige hierin ben.

Allereerst: als je ergens voor bent uitgenodigd mag je verwachtten dat mensen op jou zitten te wachten. Dus dan laat je het ook aan de organisator weten dat je niet komt. Als op die verjaardagsuitnodiging een telefoonnummer of mailadres staat had dat ook gekund. En anders had de dochter van TO duidelijk tegen dat klasgenootje moeten zeggen dat ze niet komt (als ze dat niet al heeft gedaan)

Daarnaast: ik ben zelf ook eens expres niet op een feestje/leuke avond gekomen. Dat was in groep 8 van een meisje dat mij al maanden pestte en die mij alleen uitnodigde zodat zij en haar vriendinnetjes mij de hele avond kunnen treiteren (als ik al zou komen). Dat meisje en haar vriendinnetjes zijn de weekend erop op een overdreven toon naar de meester gegaan met dat ik niet op haar avondje film kijken ben gekomen. De meester heeft die meisjes weggestuurd en ik heb er nooit wat van hem over gehoord 😂


Suusje. schreef op 29-03-2022 om 12:28:

Mijn kinderen zijn begin 20 maar hier heb ik heel wat thuisfeestjes georganiseerd. Later zijn we ook wel eens naar een museum ofzo geweest. Zoals het hier wordt geschetst, alsof iedereen naar een pretpark (nooit meegemaakt) gaat en naar de mac, niet herkenbaar.

Bedenk wel dat mensen minder kinderen hebben dan in de jaren 70 en er meer te besteden is, men vaker veel meer werkt en er gewoon het geld voor heeft (en de beschikking tot 1 of meer auto's). Dat was er toen allemaal niet.

Daarbij is niet iedereen in staat om een feestje thuis te organiseren. Alsof dat iets is wat in je moet zitten als je een kind op de wereld zet.

Het trieste verhaal van hierboven (kind van 9) wat mondeling (?) andere kinderen uitnodigt om op de fiets op school af te spreken is natuurlijk zeer triest maar ik snap het niet zo goed: hier ging dat met een uitnodiging en kinderen kwamen naar mij thuis in die tijd. Werden gebracht maar wat een naar verhaal zeg.

De enige thuisfeestjes waarop ik ben geweest waren toen ik al ouder dan 10 jaar was. En dat was altijd dat we een film gingen kijken. Blijkbaar kom ik uit een hele verwende omgeving als ik sommige berichten hier lees. Maar idd niet iedereen KAN ook thuis een feestje geven. Zoals mensen die met hun kind in een portiekwoning van misschien net 40 vierkante meter wonen. Niet iedereen woont toch in een ruime (rijtjeshuis)woning met een fatsoenlijke woonkamer...


Dat voorbeeld van dat kind van 9 vind ik ook triest! Maar waren er dan geen uitnodigingen op papier gemaakt? Want als het echt mondeling was waren die kinderen het misschien vergeten? Of gingen ze ontkennen dat ze zijn uitgenodigd omdat ze echt niet wilden komen.

Op mijn basisschool +10 jaar geleden kregen we trouwens meermaals per jaar de mededeling dat uitnodigingen niet op school en in de klas worden uitgedeeld, want dat is niet leuk voor de andere kinderen die niet zo vaak worden uitgenodigd. Alleen trokken de meeste ouders en kinderen zich er niets van aan en was er regelmatig een klasgenoot die met een glimlach uitnodigingen rondbracht in het lokaal aan het begin van de dag. Of, jaarlijks terugkomend spectakel, klasgenoten die allebei tegelijk hun uitnodigingen rondbrachten en ruzie gingen maken omdat ze erachter kwamen dat ze allebei op dezelfde dag hun verjaardag vieren en ook nog eens dezelfde klasgenoten hebben uitgenodigd😂

HAHA!wait..what schreef op 29-03-2022 om 13:03:

Ik woon in een dorp, misschien speelt dat mee.. Maar ik ken elk kind bij naam van de klassen van mijn dochter (gr 7) en zoon (gr 3). Ook hebben we een groeps app, waar gelukkig alleen belangrijke dingen vermeld/gevraagd worden Ik ken eigenlijk ook elke ouder wel en weet van de meesten wel waar ze wonen. Nu verwacht ik geen schouderklopje maar ik dacht echt dat dit gebruikelijk was Bij een uitnodiging (vaak in de brievenbus of soms op school uitgedeeld) app ik of kind wel/niet kan komen..

Maar inderdaad, afmelden/vertellen van de uitnodiging vind ik wel het minst wat ze had kunnen doen en een gesprekje met dochter waard. Waarom de juf zo reageert is misschien wat apart maar kun je altijd even bespreken/navragen toch?

Mijn moeder stond dagelijks op het schoolplein maar ik denk niet dat ze elk klasgenootje bij naam en gezicht kende, alleen degene waarmee ik speelde of ruzie had of die net iets erges of bijzonders heeft meegemaakt. Het is ook wel raar om met je kind over andere kinderen te gaan roddelen. 

Hier in dit topic zie ik ook een discussie over ouders die moeten helpen op school. Uh, sinds wanneer? Wij hadden soms kleine schooluitjes waarvoor ouders werden gevraagd te rijden maar dan waren er misschien 10 ouders nodig, of nog niet eens. Voor het jaarlijkse grote uitje kwam een touringscar en werden er wel ouders gevraagd als begeleider, maar daar had niet ieder kind een eigen persoonlijke begeleider en hoefden de meeste ouders dus niet te komen. En verder hadden we kerstlunch en paaslunch waarvoor ouders dan thuis iets moesten maken. Maar meer volgens mij niet?

Ik weet wel dat de vrije school hier graag wil dat ouders als soort parttime baan komen werken. Lekker elitair, alleen de werklozen of thuiswerkenden of ZZP'ers komen want de brandweerman, politieagent, verpleegster en medewerkers van de Action moeten naar hun werk.

dan

dan

31-03-2022 om 11:49

234324324 schreef op 30-03-2022 om 18:03:

[..]

Mijn moeder stond dagelijks op het schoolplein maar ik denk niet dat ze elk klasgenootje bij naam en gezicht kende, alleen degene waarmee ik speelde of ruzie had of die net iets erges of bijzonders heeft meegemaakt. Het is ook wel raar om met je kind over andere kinderen te gaan roddelen.

Hier in dit topic zie ik ook een discussie over ouders die moeten helpen op school. Uh, sinds wanneer? Wij hadden soms kleine schooluitjes waarvoor ouders werden gevraagd te rijden maar dan waren er misschien 10 ouders nodig, of nog niet eens. Voor het jaarlijkse grote uitje kwam een touringscar en werden er wel ouders gevraagd als begeleider, maar daar had niet ieder kind een eigen persoonlijke begeleider en hoefden de meeste ouders dus niet te komen. En verder hadden we kerstlunch en paaslunch waarvoor ouders dan thuis iets moesten maken. Maar meer volgens mij niet?

Ik weet wel dat de vrije school hier graag wil dat ouders als soort parttime baan komen werken. Lekker elitair, alleen de werklozen of thuiswerkenden of ZZP'ers komen want de brandweerman, politieagent, verpleegster en medewerkers van de Action moeten naar hun werk.

Hier was er ook sprake van helpen op school, bij handwerken, computerles bij de kleuters en nog wat dingen. Maar als je niet kon of wilde helpen was dat geen probleem. Ik werk alleen in de ochtend en vond het leuk om te helpen dus dat dan regelmatig gedaan. 

234324324 schreef op 30-03-2022 om 18:03:

[..]

Mijn moeder stond dagelijks op het schoolplein maar ik denk niet dat ze elk klasgenootje bij naam en gezicht kende, alleen degene waarmee ik speelde of ruzie had of die net iets erges of bijzonders heeft meegemaakt. Het is ook wel raar om met je kind over andere kinderen te gaan roddelen.

Hier in dit topic zie ik ook een discussie over ouders die moeten helpen op school. Uh, sinds wanneer? Wij hadden soms kleine schooluitjes waarvoor ouders werden gevraagd te rijden maar dan waren er misschien 10 ouders nodig, of nog niet eens. Voor het jaarlijkse grote uitje kwam een touringscar en werden er wel ouders gevraagd als begeleider, maar daar had niet ieder kind een eigen persoonlijke begeleider en hoefden de meeste ouders dus niet te komen. En verder hadden we kerstlunch en paaslunch waarvoor ouders dan thuis iets moesten maken. Maar meer volgens mij niet?

Ik weet wel dat de vrije school hier graag wil dat ouders als soort parttime baan komen werken. Lekker elitair, alleen de werklozen of thuiswerkenden of ZZP'ers komen want de brandweerman, politieagent, verpleegster en medewerkers van de Action moeten naar hun werk.

Bij mijn kinderen op school werden ouders gevraagd voor luizenpluizen, het uitstapje naar het IVN, meerdere keren per jaar een speciaal knutselatelier, computerles bij de kleuters, meefietsen naar de gymzaal, sportdag, schoolreis, Sinterklaas schminken, overblijven, carnavalsfeest, kerstviering… en dan vergeet ik er vast nog.
De meeste moeders werken niet, of tot 3 dagen in de week, die andere dagen konden ze op school helpen. 

Hi Lianne11,
Het beste is om eerlijk te zijn. Als ze daar veel commentaar op hebben kan je altijd zeggen 'waarom zou mijn kind tegen haar wil naar een verjaardagsfeestje moeten gaan' 

Lianne11

Hoe je het beste kan reageren als dit (vurige ouder die je aanspreekt op dat juf de uitnodiging in de la heeft gevonden) gebeurt is zeggen dat je wel in gesprek wil, maar op een ander moment. Gesprekken met hele boze mensen lopen op niets uit en kan je beter dus uitstellen totdat ze weer rustig zijn.

Ik vind het trouwens helemaal niet raar wat er is gebeurd. Bij mij op de basisschool waren er klasgenootjes die anderen alleen uitnodigden omdat ze goed in de groep lagen/populair zijn en niet omdat er vriendschap is. Of sommige meisjes die een of twee keer met een jongen hadden gepraat, dat wel leuk vonden en dan die jongen uitnodigde.
Die kinderen kwamen dan niet op de verjaardag en de uitnodiging werd vaak door iemand anders ergens op school (fietsenhok, wc, struik) teruggevonden.
Die kinderen hebben geen band met elkaar en vinden een uitnodiging voor een verjaardag dan ook niet interessant. Dat zou een juf toch ook moeten weten?

Caramelzeezoutchocola schreef op 25-03-2022 om 19:40:

Ik zou gewoon eerlijk zijn met wat je hier schrijft '” dochter had er geen zin in en dat ze naast het klasgenoot zijn geen band hebben. Ik vind het ook vreemd als kinderen nooit met elkaar spelen maar dan ineens wel anderen uitnodigen voor een feestje. Het lijkt de laatste tijd mode om de hele klas uit te nodigen.
Ik snap ook niet waarom de juf zich hier in mengt, het is toch iets tussen de ouders en 2 kinderen wat zich buiten schooltijd afspeelt?

Ik werk al enkele jaren in het basisonderwijs en ik heb me nog nooit in issues over kinderverjaardagen gemengd. Het enige voorval met verjaardagen buiten schooltijd wat ik me kan herinneren, is dat een ouder wilde dat ik een andere ouder zou aanspreken op dat haar kind niet is uitgenodigd. Deze ouder heb ik vriendelijk verzocht om het zelf op te lossen gezien de school hier geen partij in is. (als er ruzies tussen de kinderen in de klas over waren was het anders gegaan)


Het lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk dat een ouder, of het kind dat jarig was zelf, pas na een maand een andere ouder (of het kind) aanspreekt op het niet verschijnen op een verjaardag. Waarom zou een juf die hen er mogelijk op attendeert daar ineens de prikkel voor moeten zijn?

MevrouwAnna schreef op 02-04-2022 om 18:06:

Hoe je het beste kan reageren als dit (vurige ouder die je aanspreekt op dat juf de uitnodiging in de la heeft gevonden) gebeurt is zeggen dat je wel in gesprek wil, maar op een ander moment. Gesprekken met hele boze mensen lopen op niets uit en kan je beter dus uitstellen totdat ze weer rustig zijn.

Ik vind het trouwens helemaal niet raar wat er is gebeurd. Bij mij op de basisschool waren er klasgenootjes die anderen alleen uitnodigden omdat ze goed in de groep lagen/populair zijn en niet omdat er vriendschap is. Of sommige meisjes die een of twee keer met een jongen hadden gepraat, dat wel leuk vonden en dan die jongen uitnodigde.
Die kinderen kwamen dan niet op de verjaardag en de uitnodiging werd vaak door iemand anders ergens op school (fietsenhok, wc, struik) teruggevonden.
Die kinderen hebben geen band met elkaar en vinden een uitnodiging voor een verjaardag dan ook niet interessant. Dat zou een juf toch ook moeten weten?


Kinderen hier nodigen vaak de extraverte leerlingen in de groep uit. En niet degenen waar ze zelf mee spelen. Dat weet ik onder meer doordat er weleens ruzies zijn tussen kinderen die verwachtten dat ze door een specifiek kind zouden worden uitgenodigd. (overigens zijn er hier ook kinderen die alleen hun verjaardag met familie vieren en dat vinden sommige andere kinderen die daar dan achter komen raar)

Ouders hebben vaak weinig zicht op wie de echte vriendjes op school zijn, omdat de kinderen na schooltijd vooral op de BSO zitten en daardoor nauwelijks bij elkaar kunnen spelen. Daarnaast hebben we twee jaar Corona en veel schooluitval gehad.

luns

LunaIsabel schreef op 17-04-2022 om 20:45:

[..]


Kinderen hier nodigen vaak de extraverte leerlingen in de groep uit. En niet degenen waar ze zelf mee spelen. Dat weet ik onder meer doordat er weleens ruzies zijn tussen kinderen die verwachtten dat ze door een specifiek kind zouden worden uitgenodigd. (overigens zijn er hier ook kinderen die alleen hun verjaardag met familie vieren en dat vinden sommige andere kinderen die daar dan achter komen raar)

Ouders hebben vaak weinig zicht op wie de echte vriendjes op school zijn, omdat de kinderen na schooltijd vooral op de BSO zitten en daardoor nauwelijks bij elkaar kunnen spelen. Daarnaast hebben we twee jaar Corona en veel schooluitval gehad.

In welk land woon jij?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.