Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaarspartijtje (7) in gymzaal. tips?

Nou ja, de titel zegt het al. Op zeer korte termijn vieren wij het kinderfeestje van oudste waarbij we 2 uurtjes een gymzaaltje hebben gehuurd. Je kan dan ook de spullen gebruiken, al was ik van plan de wandrekken maar links te laten liggen.

Iemand geweldige ideeën voor leuke, spannende, maar ook weer niet waanzinnig riskante spelletjes met een groep van 6-10 (weet nog niet of ze allemaal komen) jongetjes (en 1 klein zusje)

Eigenlijk zat ik te denken aan een aantal opdrachtjes en dan een klassementje en feestelijke prijsuitreiking na afloop, maar a) dan moet ik dingen verzinnen en b) ieder ding moet dan 6-10 keer uitgevoerd worden terwijl de anderen op hun beurt wachten. Dat lijkt me een recept voor geklier eigenlijk.

Iemand suggesties? En/of weet iemand een leuke site?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

07-10-2012 om 21:31

Meer mogelijkheden

Ik weet niet hoe groot het groepje is.
Je kunt een soort circuit maken van spelletjes/uitdagingen. Je maakt een kaartje per kind waarop elk spel/uitdaging afgestempeld kan worden. Op de kaart staat ook limo/lekkers in de kleedkamer. Zo komt iedereen overal aan de beurt en drinkt/eet ook nog wat.
Je kunt ook teams maken die samen alle uitdagingen aangaan, eventueel tegen een ander team (hardlopen op tijd, hoever kun je een zware bal gooien). Voordeel is dat de 'zwakkeren' toch meedoen met de prestatie van het team. Met die uitdagingen verzamel je punten. Met ... punten mag je wat lekkers en drinken gaan halen. Aan het eind deel je prijzen uit per team. Het beste team krijgt als eerste een prijs en de eer, de rest krijgt precies hetzelfde.

Tango

Tango

07-10-2012 om 21:35

Ik zou

Geen wedstrijdje doen met klassement e.d. Erg vervelend voor kinderen die bijv. minder goed tegen hun verlies kunnen of minder goed zijn in gymmen.
Hoe oud zijn de kinderen eigenlijk? Een spelletjes-circuit is altijd leuk. Verder kun je allerlei tik-spelletjes doen, bijv. met hoepels (in de hoepel sta je vrij) of stoelendans met hoepels i.p.v. stoelen. Ook leuk voor het kleine zusje. Apenkooien is misschien ook leuk. Misschien heeft de jarige ook nog ideeen, bijv. wat hij zelf leuk vindt tijdens de gymles op school.

Marie

Marie

07-10-2012 om 22:26

Hulp?

Hoi
Ga je dat in je eentje doen? Wauw zou ik niet durven. 10 "losgeslagen" jongetjes in een gymzaal met spullen waar ze vanaf kunnen vallen en elkaar pijn mee kunnen doen (je merkt al, ik heb niet zoveel met jongetjes....).
In elk geval geef ik je de tip om hulp mee te nemen. Misschien is er een van de ouders die je wil helpen? Of is er een grote neef of buurjongen die je kunt vragen? Kan misschien ook nog meetellen voor zijn maatschappelijke stage ofzo.
In elk geval succes

Temet

Temet

08-10-2012 om 09:48 Topicstarter

Dank tot zover.

Het is op een zaterdag en man en ik staan er samen. Dat moet te doen zijn, lijkt me. Overigens heb ik nu 1 afzegging en 1 'misschien' binnen en wacht ik van 3 jongetjes nog op definitief bericht. Als het erg tegen zit wordt het een miniclubje, maar goed, da's dan wel weer overzichtelijk.
Een circuitje is dan weer minder handig, denk ik, omdat je dan eigenlijk bij elke activiteit iemand moet hebben staan. Meer iets voor een sportdag op school.

Die stoelendans is trouwens geen gek idee, moeten we er alleen aan denken muziek mee te nemen.

Aan apekooien beginnen we niet. Dat schijnt op scholen al niet meer gedaan te worden wegens te gevaarlijk, gelet op de aard van sommigen van de gasten en de onhandigheid van de jarige vrees ik dat het feestje voortijdig wordt beëindigd met een bezoek aan de SEH

Dank tot zover, en suggesties blijven welkom!

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

08-10-2012 om 10:22

Zaalsporten

Voetbal, trefbal. En touwzwaaien. (Denk eraan om er matten bij te leggen)

Gymzaaal: leuk!

Wij vieren de verjaardag van onze 7-jarige zoon ook in de gymzaal.Dit hebben we met onze andere zoon ook al eens gedaan. De kinderen vonden het geweldig. Goed van te voren bedenken wat je wilt doen en wat je nodig hebt. Ook al mag je alles gebruiken, sommige dingen moet je toch meenemen. Zoals een fluitje (heel handig). En wat te eten en drinken (+ afvalzakjes).
Ik had allerlei pakjes drinken mee de vorige keer, maar kwam bijna te kort, ze bleven maar drinken. Wij hebben verschillende dingen gedaan. Beginnen met warming up. Toen twee parcours uitgezet, (over een bank lopen, ringen neerleggen en in elke ring 1 stap zetten en nog wat van dat soort eenvoudige veilige onderdelen). Met twee volwassenen is dat goed te doen. De kinderen hadden een lepel met een pingpongballetje wat ze moesten vasthouden tijdens het parcours. Als het balletje viel terug naar het begin of naar een ander punt (vooraf aangegeven). Je loopt met degene mee die het parcours loopt. Niet zo moeilijk.
Ook hebben we trefbal gedaan, vonden ze tot mijn verbazing helemaal geweldig, doen ze ook bij de gym op school. En een partijtje voetballen. Twee uur zijn zo voorbij met opbouwen afbreken, drinken etc.
Oh ja, en om teams eerlijk in te delen moest iedereen zijn rechterschoen op een stapel gooien. Vervolgens haalden we er willekeurig om de beurt een schoen uit voor team 1 of 2. Beetje op letten dat je niet alle grote schoenen (dus grotere jongetjes) bij elkaar legt. Werkt ook goed. De kinderen vonden het een geweldig feest. Veel plezier!

margje van dijk

margje van dijk

08-10-2012 om 12:06

Kijk wel uit

Wij hadden laatst ook een familiefeestje waar een aanpalende gymzaal was meegehuurd voor de kinderen.

Hartstikke leuk, maar na een uur hadden we wel allerlei huilende kinderen die met het touwen zwaaien tegen elkaar aan waren gekomen en dergelijke. (Dat kwam ook omdat wij met z'n allen niet echt toezicht hielden op wat de kinderen deden).

Ik weet niet hoe inventief je 7-jarigen zijn, en het zal ook heus wel loslopen, maar probeer een beetje vooruit te denken wat je gaat doen als er inderdaad dit soort ongelukjes zouden gebeuren.

Veel plezier!

Margje

Henriette123

Henriette123

08-10-2012 om 19:12

Circuitje

Temet als je een circuitje maakt van bijv 6 of 8 spellen, dan deel je de groep in tweeen. Jij begint met spel 3 of 4, man met spel een. Je gaat dus met jouw groepje de onderdelen langs, en hebt maar 2 leiding nodig.

Bres spelenboek

In het bres spelenboek ( te krijgen in de bieb) staan veel ideeën voor circuit of carrousel spelen.

Ookmtips waar je op moet letten bij de organisatie

Handig reservespelletje: stoorzender

Leuk voor buiten of in een gymzaal. Verdeel de groep in drieën (hoeft niet beslist precies evenveel te zijn). Groep 1 tegen de ene korte kant, die is de "zender". Groep 2 tegen de andere korte kant, zij vormen de "antenne" of "ontvanger" (wat het best overkomt). Groep 3 staat in het midden en mag voor "stoorzender" spelen. Je geeft de zender een woord, op het teken beginnen ze dat woord zo hard mogelijk richting de antenne te schreeuwen. Maar de stoorzender mag zoveel mogelijk lawaai maken (alleen met de stem!) om te voorkomen dat de antenne het hoort. Zodra de antenne het woord goed heeft, stop je de tijd en wisselen de groepen van functie.

Temet

Temet

08-10-2012 om 22:47 Topicstarter

Dank weer allemaal

Genista, ik krijg al bijna pijn in mijn oren als ik me voorstel hoe dat gaat klinken Maar het wordt ongetwijfeld een hit, dus ik hou m in gedachten!

Kersi, die lepel en pingpongballetjes, daar hadden wij ook al aan gedacht, en dan slalommen op pionnen heen ofzo.

Margje, geen haar op ons beider hoofden die eraan denkt om die kleine rouwdouwers zonder strikte supervisie op de gemeentelijke eigendommen los te laten. Jij kent duidelijk mijn partner niet, Veiligheid Voor Alles is ongeveer zijn levensmotto.

Marsy, dank voor de tip, zal eens kijken of de bieb het heeft.

Morgen maar eens bij elkaar gaan zitten en een plan maken, denk ik.

Suggesties voor spelletjes blijven welkom

Groeten,

Temet

liora

liora

08-10-2012 om 23:10

Zitten

Als ze al te wild worden: iets doen met twee tikkers en de anderen moeten erlangs rennen. Als je bent getikt ga je zitten!

Marjolein

Marjolein

09-10-2012 om 12:51

O leuk, temet!

Wij hebben dit ook een paar keer gedaan. Was groot succes. Dat wil zeggen: Na de eerste keer waar ik (goed bedoeld) grote fouten maakte: Ik ging van tevoren "eerlijk" teams indelen. Resultaat een heel boze jarige: want het was helamaal niet eerlijk, volgens hem. En nog erger, het spel was stom! (1 van de spellen deden ze vaak op school, een aantal kinderen had bedacht dat dit dus "stom" was.)
De volgende verjaardag heb ik de jarige laten meedenken. Dat ging geweldig en de verjaardag verliep daardoor veel leuker.
Wie bij wie in het team? Hij mocht de indeling maken, samen keken we dan hoe we het toch "eerlijk" konden verdelen (meisjes/jongens en leeftijd).
Ook heel leuk vond ik zijn "volwassen" inbreng over de keuze van de spellen en over de organisatie. Hij was ook heel trots over zijn zelf bedachte feest.
Dus mijn tip: laat de jarige nadenken wat hij/zij wil en meedenken over het feest.

Apenkooien

Wij hebben dit jaar ook en gymzaal gehuurd en gaan apenkooien. Ik weet natuurlijk nog niet hoe het wordt, maar de kinderen hebben er erg veel zin in.

Henriette123

Henriette123

09-10-2012 om 17:38

Apenkooien

Weet je wel zeker dat je van de toestellen in het gymnastieklokaal gebruik mag maken? Een paar jaar geleden huurden wij een gymzaaltje, en er werd gewaarschuwd dat er geen gebruik gemaak mocht worden van de toestellen ivm aansprakelijkheid bij ongelukken.
Ik weet verder niet of het al genoemd is, maar paaltjes voetbal/trefbal vinden de kinderen ook vaak leuk.

Temet

Temet

10-10-2012 om 22:47 Topicstarter

Henriette

Ja, je mag gebruik maken van de toestellen. Dat weet ik, omdat we eerder zo'n zaaltje hebben gehuurd, alleen was dat niet voor een feestje.

Maar we gaan *niet* apekooien. Ik zie teveel mogelijkheden voor akelige ongelukken, want ze stoken elkaar natuurlijk op, en iedereen is tegelijk met iets anders bezig in verschillende hoeken van de zaal. Zelfs als alles wel goed gaat kost het mij een jaar van mijn leven. En mijn partner twee

Zoon wil heel graag trefbal, als de gasten daar niks tegen hebben moeten we dat misschien ook maar doen.

En ineens ging er bij mij een lampje branden. Ze hebben daar ook trampolines en dikke matten, te leuk om niet te gebruiken, en ik bedacht me dat we best een wedstrijdje schoonspringen kunnen houden. Punten voor de gekste sprong ofzo. Dat doen ze dan 1 voor 1, kun je het iets beter in het oog houden.

Groeten,

Temet

elsje78

elsje78

10-10-2012 om 23:05

Apenkooi

zou ik ook niet doen, is ook officieel verboden te doen tijdens gymlessen. te gevaarlijk...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.