MoederVan1Boy
26-01-2026 om 18:19
Verkeerde interpretatie score voorlopig advies
Hi allemaal,
Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Vorige week zijn de adviesgesprekken geweest en mijn zoon heeft vmbo-tl/havo gekregen. Ze gaf aan dat ze tot dit advies zijn gekomen, omdat zijn begrijpend lezen-lijn wiebelig is. Ze weten dat hij dyslectisch is, maar er zit meer context achter. Groep 6 is namelijk nooit voorgelezen, vanaf groep 7 wel. Alleen had hij eind groep 7 de dag na de afname van de begrijpend lezen toets een spreekbeurt die hij moest houden. Blijkbaar waren ze van beide punten niet op de hoogte. Ze baalde er wel van dat ze dit niet wist, maar zeiden dat de doorstroomtoets alsnog kan uitwijzen dat hij hoger kan. Vind ik persoonlijk wel een ding, want het onderdeel taalverzorging zal de totaalscore natuurlijk naar beneden halen. Wat zouden jullie doen? Dit laten? En zeker als je deze cijfers ziet:
Rekenen: M6: I, E6: I, M7: I, E7: II, M8: I
Rekenen contextrijk: M6: I, E6: I, M7: I, E7: I, M8: I
Begrijpend lezen: M6: V, E6: IV, M7: II, E7: IV, M8: II
Kimdekim
05-02-2026 om 12:51
Broadway schreef op 05-02-2026 om 10:10:
[..]
ik ben het volledig met je eens, maar net als jij ook al aangeeft is de praktijk over het algemeen anders dan hoe jij of ik het doen. 32 en 36 uur vind ik dan trouwens al helemaal prima. ik heb het vooral over de hoogopgeleide 3 dagen werkende vrouwen en daarbij dan een 32 uur werkende man.
Ja dat was onze situatie. Zelfs 32 uur en 18 uur. Helemaal prima vonden wij. En dat werkt nog steeds al is het inmiddels 40 uur en 22 uur. Hoe zorg en arbeid verdeeld wordt is een afweging die mensen zelf maken.
Broadway
06-02-2026 om 08:14
Kimdekim schreef op 05-02-2026 om 12:51:
[..]
Ja dat was onze situatie. Zelfs 32 uur en 18 uur. Helemaal prima vonden wij. En dat werkt nog steeds al is het inmiddels 40 uur en 22 uur. Hoe zorg en arbeid verdeeld wordt is een afweging die mensen zelf maken.
precies. die afweging maak je helemaal zelf en kan voor jullie gezin helemaal prima zijn. waar ik naar kijk is het grotere plaatje. we verwachten een enorm sociaal vangnet en dat alles goed geregeld is, maar door al die minibaantjes betalen we extreem veel minder belasting (dat is waarmee dingen in een land betaald worden) dan eigenlijk mogelijk én nodig is om die welvaart overeind te houden.
Theekopje
06-02-2026 om 11:35
misschien handig om een ander topic hierover aan te maken als er verder wordt gepraat over onderwijs en fulltime/parttime werken?
to: hoe staat het er nu voor?
Theekopje
06-02-2026 om 13:49
Kimdekim schreef op 06-02-2026 om 13:06:
Idd je hebt gelijk. Excuses.
Geeft niet hoor. Het is een interessant onderwerp om op verder te gaan. Ik weet niet of to nog langskomt, maar ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat.
Meesje
06-02-2026 om 20:05
Ik vind dit echt heel bijzonder. Het kind krijgt een advies dat iedereen bij hem vindt passen. Ouders willen hem naar dit niveau laten gaan. Leraren vinden dit eveneens het juiste niveau. Helemaal goed dus, zou ik denken, kennelijk is men het met elkaar eens. Maar nee, ouders willen wel een hoger advies. Ondanks dat ze zelf denken dat dit het juiste niveau is voor kind. Reden: een hoger advies is een fijn succesmoment voor het kind. Dat slaat toch werkelijk helemaal nergens op? Die adviezen zijn toch niet bedoeld om het kind een fijn gevoel te geven? Ik denk dat je beter op een andere manier je kind kunt erkennen en belonen voor diens harde werk dan door op school een hoger advies 'voor de bühne' te eisen. Geef hem een mooi cadeau, neem hem een dagje mee uit, kook zijn lievelingseten. Dat zijn presentjes die je als ouders kunt geven. En dan bedank je de school voor het gegeven dat ze je kind kennelijk zo goed kennen dat ze op exact het zelfde niveau uitkomen als jullie.
Decembermamma
06-02-2026 om 21:48
Ach ik hoorde laatst een collega vertellen dat ze haar zoon gerustgesteld had voor de doorstroom toets want hij zou zijn gymnasium advies toch wel krijgen en dus ook de gaming laptop die hij daarvoor als beloning zou krijgen.
Temet
07-02-2026 om 08:03
Decembermamma schreef op 06-02-2026 om 21:48:
Ach ik hoorde laatst een collega vertellen dat ze haar zoon gerustgesteld had voor de doorstroom toets want hij zou zijn gymnasium advies toch wel krijgen en dus ook de gaming laptop die hij daarvoor als beloning zou krijgen.
Aaaargh!