Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vermoedelijk hoogbegaafd, maar school werkt niet mee. Wat nu?

Beste lezers,

Allereerst bedankt dat je ons verhaal wilt lezen. Laat ik als eerste voorop stellen dat ik en mijn vrouw mensen zijn die geen eisen stellen aan de hoogte van de opleiding van onze kinderen. Ze moeten gelukkig zijn, ze moeten niet op hun tenen lopen. Het enige wat wij verwachten is dat ze hun best ervoor doen en dan komt er vanzelf uit wat ze aan kunnen. We merken dat mensen in onze kring het niet prettig vinden als we over onderstaand onderwerp praten. 

Het volgende, ik en mijn vrouw hebben 3 kinderen, twee tieners en een nakomertje van 4 jaar. Zoë, onze jongste dochter van 4, lijkt hoogbegaafd te zijn. Ze begint met lezen, schrijft al verschillende woorden en probeert al zinnen te maken. Telt tot 100, begint met automatiseren plus sommen. Ze maakt geavanceerde puzzels, omdat ze de puzzels voor haar leeftijd in 1x neerlegt. Ze is ontzettend leergierig en heeft een extreem goed geheugen. Op junioreinstein*nl laat ze ons zien dat ze de taken voor groep 1 en 2 al helemaal beheerst, zowel het makkelijkere werk als het moeilijkere werk. Op groep 3 niveau begint ze eindelijk moeite te krijgen en dit lijkt voor ons dan ook zo'n beetje haar niveau op 4 jarige leeftijd.
Haar spraak ontwikkeling ligt ver voor, praat al in verleden en tegenwoordige tijd......grappigste is niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels. Soms praat ze twee talen door elkaar. Hoog gevoeligheid voor drukte en hard geluid is bij haar ook niet onbekend.
En zo kan ik nog wel even doorgaan

Omdat alles vanaf haar 1ste jaar (althans viel ons op) zo snel ging zijn we op Zoë haar 3de levensjaar in contact gekomen met POM een peuterspeelzaal met speciale begeleiding door mensen die onderschreven hoogbegaafdheidsspecialisten zijn. Hieruit blijkt dat ze inderdaad een ontzettende ontwikkelingsvoorsprong heeft en dat er zeer zeker een mogelijkheid bestaat dat Zoë hoogbegaafd zal zijn. Er zijn verschillende documenten uit voort gekomen die ons zouden moeten helpen om de 'normale' basisschoolgang werkbaar voor haar te maken. Ook wil POM ons en school helpen om op die manier Zoë te ondersteunen, maar bijvoorbeeld ook om de school handvaten te geven.

Helaas staat de school hier maar deels voor open. Ze bieden haar moeilijker werk aan, maar is volgens Zoë, die dat heel goed zelf aan kan geven, niet voldoende. Ze wordt niet in een plusklas geplaatst omdat ze niet met blokjes wilt spelen, maar wilt rekenen. Ze moet het van hun op alle kanten laten zien.
Ook accepteren ze de hulp van POM niet, documenten worden gelezen, maar wij hebben het idee dat ze er niet veel mee doen. Ook willen ze niet meewerken aan externe begeleiding op school.

Nu zijn wij het hier totaal niet mee eens, hebben via verschillende wegen geprobeerd om de school kenbaar te maken dat wij graag willen zien dat onze dochter wordt uitgedaagd op school. Ze begint al slechter te slapen, vervelend gedrag te vertonen, wil eigenlijk niet naar school en om erger te voorkomen....

Ik, de vader van Zoë, overweeg zelfs om haar van school te halen, daar ze nog niet leerplichtig is, en dan op zoek te gaan naar een andere school. Maar ja, welke? Velen hanteren het zelfde beleid. Ze voelen zich aangevallen als je van buitenaf iemand aanbied om te helpen, terwijl dit alleen maar bedoeld is om Zoë te helpen en school handvaten te geven. Je zou zeggen dat de school er alleen maar beter van kan worden, tevens kost het hen minder tijd.

Maar goed. Ik denk dat sommige zich wel kunnen herkennen in ons verhaal en zou ook graag adviezen willen ontvangen als iemand dat heeft. Wij weten in ieder geval niet veel meer wat we kunnen doen om haar een normale schooltijd te geven. Helaas zijn de scholen voor kinderen die hoogbegaafd zijn pas toegankelijk vanaf 6 jaar ivm de IQ test. Moet ik haar dan tot die leeftijd thuis gaan laten? En thuis lesgeven, want ze leer zo makkelijk dat we dat zelf ook wel kunnen.

Ik hoop of het een beetje een samenhangend verhaal is. Wat zouden wij het beste kunnen doen? Hebben jullie advies?

Eric (vader Zoë)


Heeft ze wel aansluiting met andere kinderen op school? Plezier in spel (met anderen)? 

Ik zou trouwens heel snel stoppen met thuis schoolse zaken aanbieden. Daag haar thuis vooral op andere vlakken uit: leer haar schaken, een taal als Chinees, ga de natuur in etc. En zorg ook voor veel "uit het hoofd" activiteiten: zwemmen, sport, scouting... 

School is dan (zeker in groep 1/2) eigenlijk meer voor de sociale contacten. 

Als je nu al tegen zaken oploopt op school zou ik idd bij andere scholen gaan informeren. Dat hoeft niet perse een leonardo school te zijn, veel reguliere scholen hebben ook leerkrachten die gespecialiseerd zijn in hoogbegaafdheid.   Gewoon op gesprek en je merkt vanzelf in hoeverre ze openstaan

Waarom wil school niet meewerken en accepteren ze de hulp van POM niet?
Verder eens met Jippox, de kleuterklassen zijn er vooral ook voor het sociale. Kan het zijn dat ze daar nog wat meer kan/moet ontwikkelen?

Wat is er mis met haar nog 2 jaar lekker laten spelen bij de kleuters en dan kijken wat goed voor haar is?

Eens met vorige posters. 
Oriënteren op een andere school, maar thuis en school scheiden. 
Zelf lesgeven of online programma’s gebruiken is misschien juist af te raden; als dochter weer dezelfde materie op school krijgt, haakt ze af.

Als dochter het nu naar haar zin heeft en leuk speelt met klasgenootjes; lekker laten kleuteren.

Verbreding aanbieden als ouder is de beste weg.
Schaken, Chinees en een fysieke activiteit; doen! Ik zou ook het leren bespelen van een muziekinstrument aanbevelen, en creatieve dingen; teken/schilderles.
Zorg voor een goed aanbod van kinderboeken; ga daarvoor eens naar een kinderboekenwinkel en haal boeken uit de bibliotheek.
Bezoek musea in het weekend. 

Heeft deze school echt een plusklas voor kleuters? Dat laat dan wel zien dat ze in elk geval bezig zijn met slimmere kinderen. Of is er een plusklas voor oudere kinderen waarvan ze vinden dat jouw kind daar nog niet in past. Hoe lang zit je kind al op school?
Kun je de plusklas niet ook zelf organiseren? POM heeft ook aanbod voor kinderen vanaf vier jaar.

En praktisch: je kind heeft recht op privacy, dus ik zou jouw naam en haar naam weg laten halen uit je post.

Ik heb 2 hoogbegaafde dochters. De oudste vond alles gezellig in de klas, maar kon alles al. Op school een lief meisje, maar thuis... Gevoelig, driftbuien en ga maar door.
De jongste paste zich nog wat meer aan en had een goede juf, waardoor zij er soepeler doorheen rolde. Haar wel op muziekles gedaan, dat werd een drama want het begrip oefenen vond ze heel spannend en stressvol.
Uiteindelijk liep de oudste in groep 5 vast en is toen naar voltijd hb gegaan, de jongste is heeft groep 4 overgeslagen en is ook naar voltijd hb. Wat een wereld van verschil! Ze worden nu op niveau aangesproken, hebben klasgenoten die op dezelfde lijn zitten en thuis is het verschil groot. Kinderen zitten beter in hun vel.
Ik ben dus groot voorstander van voltijds hb klassen en zou dus zeker overstappen.

Waarom niet het cognitieve stuk een beetje loslaten en haar zich laten ontwikkelen op andere vlakken? Sociaal, motorisch, noem maar op. Ter overweging: het feit dat ze bepaalde taken die de school aanbiedt niet wil doen maar “wil rekenen” betekent dat ze nu al dingen uit de weg gaat die ze niet per se leuk vindt of die ze nog niet kan. Ik vind dat de school een punt heeft dat z ze zich op meerdere vlakken moet ontwikkelen.
Waarom thuis schooltaken? Is ze daar zelf mee begonnen? Bieden jullie dat actief aan of vraagt ze erom? Ze zal niet zelf “Junior Einstein” hebben gevonden. Ik zou hier echt mee stoppen. Laat haar kleuteren en ga in de tussentijd alvast op zoek naar een school die meer kennis van zaken heeft als ze inderdaad hoogbegaafd blijkt. Verder inderdaad verbreden: muziekinstrument, schaken, fysieke uitdaging. 

Je zou bij school kunnen aangeven dat je graag het samenwerkingsverband wil betrekken bij de casus. Het samenwerkingsverband zal in eerste instantie school ondersteunen maar kan ook meedenken of er elders een geschiktere plek te vinden is. 
Verder wil ik aanraden om nog even verre te blijven van sites als junior Einstein. Het kleuterbrein ontwikkelt het beste met handelend ontdekken en spelen. Geef haar brein de kans om veel connecties te maken voor je over gaat op het platte vlak. Een instrument aanbieden of een uitdagend spel zoals eerder is genoemd is naar mijn idee een beter idee. 

Nog een vraag: je wil nu al dat de school een flink arsenaal inzet aan begeleiding (ook van buiten school) maar ik lees niet waarom dat nodig zou zijn - dus wat op dit moment de hulpvraag is. Zou je daar iets over kunnen vertellen? 

Ik zou inderdaad wel pas echt actie inzetten als het kind vastloopt en niet meer lekker in haar vel zit. Als ze tevreden is met spelen prima, dan is dat alleen maar beter.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-02-2023 om 14:12

HumpieDumpie schreef op 02-02-2023 om 12:43:

...
Wat is er mis met haar nog 2 jaar lekker laten spelen bij de kleuters en dan kijken wat goed voor haar is?

Dit komt een aantal maal terug in de vorige berichten en eigenlijk wil ik dit wel in vraag stellen. 
To geeft aan dat ze nu reeds vervelend gedrag begint te tonen thuis (slecht slapen, niet naar school willen), dus het is heel goed mogelijk dat ze op school veel te weinig wordt uitgedaagd en totaal geen aansluiting heeft met haar leeftijdsgenoten. 
Laten kleuteren en lekker 2 jaar laten spelen, kunnen volgens mij dan een kwelling zijn.

@To:
Ik zou inderdaad informeren bij andere scholen en haar desnoods thuisonderwijs aanbieden tot ze leerplichtig wordt. Vergeet nooit dat je kind hierin geen inspraak heeft en dat je ervoor kiest om haar zeven uur per dag op te sluiten bij kinderen met wie ze totaal geen verwantschap heeft. 

Valdemar schreef op 02-02-2023 om 14:12:

[..]

Vergeet nooit dat je kind hierin geen inspraak heeft en dat je ervoor kiest om haar zeven uur per dag op te sluiten bij kinderen met wie ze totaal geen verwantschap heeft.

Nooit? Opsluiten? Totaal geen verwantschap? Ik zal mijn moeder nog maar eens citeren, dan wel Maarten van Rossem - die twee vertonen in meerdere opzichten frappante gelijkenissen, maar dat geheel en al terzijde uiteraard.

"Tuttut!"

Ik heb twee Hb’ers (en ben het zelf), wat ik geleerd heb is dat je moet voorkomen dat de ontwikkeling te eenzijdig gaat verlopen. Dus zet in op verbreding op de niet schoolse zaken, leren leren, en dus ook leren spelen. ‘Natuurlijk kan jouw manier van rekenen ook. En nu is de uitdaging om dat op onze manier te doen’ Mijn dochter loopt hier nu in het VO op vast. Ze heeft zoveel eigen strategieën dat ze het bij wiskunde niet goed doet. 

Wij kregen destijds het advies om dochter naar voltijds HB onderwijs te doen maar we hebben gezocht naar mogelijkheden om regulier onderwijs te blijven volgen. Hier is ook een bovenschoolse plusklas waar ze 1x per week heen ging. Plus de interne plusklas. Inzet vooral ook op executieve functies. 

Mijn dochter heeft ook één dag in de week een externe plusklas gevolgd. Ze vond het daar eigenlijk helemaal niet zo leuk, want ze moest allerlei dingen doen en afmaken die ze niet leuk vond - niet omdat ze niet leuk waren maar omdat ze ze niet kon. Dat was ze niet gewend: tot dan toe kon ze alles altijd meteen en dat was wel lekker veilig natuurlijk. Dat is ook wat we op school (VO) het meeste zien bij hoogbegaafde leerlingen: ze hebben nooit geleerd om te plannen, te structureren, door te zetten als iets niet de eerste keer lukt, effectief leren op meerdere manieren... als je een plusklas kunt vinden, intern of extern, waar ze dat aanpakken dan heb je al een wereld gewonnen. Ik zat zelf al op de universiteit toen iets me voor de eerste keer moeite kostte en ik wist niet wat me overkwam. Nog steeds wil ik alles kunnen maar  niks leren. Zoon idem dito; de plusklas in kwestie was gesloten toen hij tegen dezelfde dingen aan begon te lopen. 

Verder wil ik nog ter overweging geven dat het onverstandig is als een kind (of een volwassene) de hele identiteit ophangt aan het slim zijn. Juist het benadrukken van andere aspecten van de persoonlijkheid is broodnodig. Vandaar de adviezen voor muziek, sport, iets creatiefs, sociale bezigheden. 

SuzyQFive schreef op 02-02-2023 om 16:08:

Ik heb twee Hb’ers (en ben het zelf), wat ik geleerd heb is dat je moet voorkomen dat de ontwikkeling te eenzijdig gaat verlopen. Dus zet in op verbreding op de niet schoolse zaken, leren leren, en dus ook leren spelen. ‘Natuurlijk kan jouw manier van rekenen ook. En nu is de uitdaging om dat op onze manier te doen’ Mijn dochter loopt hier nu in het VO op vast. Ze heeft zoveel eigen strategieën dat ze het bij wiskunde niet goed doet.

Wij kregen destijds het advies om dochter naar voltijds HB onderwijs te doen maar we hebben gezocht naar mogelijkheden om regulier onderwijs te blijven volgen. Hier is ook een bovenschoolse plusklas waar ze 1x per week heen ging. Plus de interne plusklas. Inzet vooral ook op executieve functies.

Ik ben het hiermee eens.

Daarnaast, (niet als aanval oid) maak je zelf veel schrijffouten, dus thuisonderwijs is niet aan te raden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.