Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vermoedelijk hoogbegaafd, maar school werkt niet mee. Wat nu?


Eric, compliment dat je je dochter zo goed in de gaten houdt en wilt voorkomen dat ze geen plezier aan school beleeft,  omdat ze onvoldoende wordt uitgedaagd.

Ik ben zelf hoogbegaafd en mijn schoolcarrière was precies waar jij bang voor bent, ook al heb ik een klas overgeslagen. Altijd met buikpijn naar school, niet willen, veel ziek zijn, onderpresteren, moeten spelen met kinderen die ik niet begreep (en zij mij niet) en na schooltijd boeken verslinden om mijn leerhonger te stillen. Ik had wel vriendinnen, maar die waren 2 tot 4 jaar ouder dan ik, dus het voelde eenzaam vanaf groep 6, want zij gingen toen naar de middelbare. 

De signalen die je dochter laat zien, en wat POM vermoedt zou ik meenemen richting een onderwijsconsulent, die meedenkt naar de meest passende school/onderwijsvorm voor jullie dochter.  
Ook zou je kunnen informeren bij de leerplichtambtenaar, mijn ervaring is dat die ook goed meedenkt. 


Voor vrije tijd kun je zeker zorgen voor cognitieve uitdagingen als schaken, maar vergeet ook niet aandacht te besteden aan iets van gymnastiek/scouting oid. zodat ze ook motorisch uitgedaagd blijft en leert samenwerken met leeftijdsgenoten, die allemaal op hun eigen manier denken, om een gezamenlijk doel te kunnen bereiken. 

Trouwens: als je omgeving hier niet goed op reageert, zou ik er inhoudelijk niet meer met hen over spreken. Er is vaak onbegrip en weinig inhoudelijke kennis over dit onderwerp. Wellicht is er wel ruimte om te bespreken wat dit met jullie doet en hoe ze jullie kunnen steunen ipv met hen zoeken naar de oplossing. 

In wat voor kleuterklas zit je dochter? Is het een groep 1 of gecombineerd groep 1/2. In het laatste geval zou alleen moelijker werk voor nu voldoende moeten zijn. Gezien ze nog wel moeite heeft met groep drie werkjes en er ook kinderen in groep twee op een gelijk niveau zullen zitten. Kleuteren is belangrijk voor het sociale vermogen van een kind en ik zou daarom niet overgaan op thuis onderwijs.

Als je echt geen vertrouwen hebt in deze school en op zoek wil naar een andere school dan zou ik je dochter meenemen bij een rondleiding. Zo kun je zien hoe er op haar wordt gereageerd.

Mijn dochter is mee geweest naar de rondleidingen en daar werd al tijdens het gesprek aangegeven door twee van de drie scholen dat ze vonden dat dochter een voorsprong heeft en dat hoewel dat weinig zegt op deze leeftijd wel belangrijk is om in de gaten te houden. Vervolgens hebben ze uitgelegd hoe ze daarmee omgaan en wat ze kunnen bieden en ook hoe belangrijk samenwerken met ouders in zo'n geval is. Kortom deze scholen straalden uit dat ze ervaring hebben. Toch gaven beide scholen aan dat ze pas halverwege groep drie kijken naar versnellen danwel plusklassen. Juist omdat die eerste jaren het spel element nog heel belangrijk is. Ze geven daarbij wel aandacht aan het kind en zorgen voor uitdaging maar het doel is dan vooral verbreden binnen de normale klas. Ik heb veel vertrouwen dat het met die aanpak met onze dochter wel goed gaat komen. Zijn jullie al op andere scholen wezen kijken?

Overigens begrijp ik niet goed waarom jullie junior breinstein inzetten. Dan zijn jullie als het ware thuis aan het versnellen. Waardoor de lesstof op school altijd achter zal blijven lopen. Bovendien is het de vraag of dat op termijn haar wel echt uitdaagt of dat het net zo goed saai wordt. Als ze extra uitdaging nodig heeft dan zou ik dat juist aanbieden in de vorm van verbreding. Bijvoorbeeld door gedachten sleutels in te zetten. Of als ze vragen stelt geen antwoord te geven, maar te vragen wat ze zelf denkt. Probeer zoveel mogelijk je dochters beleving en interesses te volgen. Rekent ze graag zet dat dan eens in om samen te gaan bakken of koken of tijdens het buitenspelen. 

Ely

Ely

02-02-2023 om 21:05

in veel dingen eens met de vorige reacties. Met nog een toevoeging: misschien is het nuttig als jullie je wat meer verdiepen in het fenomeen hoogbegaafd zijn en welke zegeningen en welke uitdagingen dat kan geven. Want het is wel opvallend dat je erg inzet op haar een nog grotere voorsprong geven op schoolwerk terwijl dat alleen maar zal zorgen dat ze zich nog veel meer verveelt op school
Vraag is een beetje wat je wil voor haar. Dat is heel persoonlijk. 
En nog iets ik ben er niet bij maar op basis van hoe je schrijft zou het misschien ook wel kunnen dat je dochter niet zo graag (meer) naar school gaat omdat ze dondersgoed door heeft dat jullie niet zo content zijn met school 

HumpieDumpie schreef op 02-02-2023 om 12:43:

Waarom wil school niet meewerken en accepteren ze de hulp van POM niet?
Verder eens met Jippox, de kleuterklassen zijn er vooral ook voor het sociale. Kan het zijn dat ze daar nog wat meer kan/moet ontwikkelen?

Wat is er mis met haar nog 2 jaar lekker laten spelen bij de kleuters en dan kijken wat goed voor haar is?

Jij hebt er duidelijk geen verstand van

Fijn als je kind 2 jaar gaat onderpresteren. Misschien even googlen op wat voor gevolgen dit kan hebben.

Wasgij schreef op 02-02-2023 om 16:59:

[..]

Ik ben het hiermee eens.

Daarnaast, (niet als aanval oid) maak je zelf veel schrijffouten, dus thuisonderwijs is niet aan te raden.

Het zou best kunnen dat dat op school ook zo gaat, "zij wilt" ik hoor en zie het de hele dag om me heen. Eigenlijk lijkt het de norm geworden.

Ik zou haar niet zonder meer van school halen en thuisonderwijs zou ik ook niet doen.
In Nederland zijn ook erg strenge regels voor thuisonderwijs. Daarbij is contact met andere kinderen ook belangrijk lijkt me. En ook dingen leren die je niet per se leuk vindt. Kinderen die rekenen niet leuk vinden, moeten dat ook leren. Dat hoort ook bij school, dat je wel eens iets doet wat je niet zo leuk of moeilijk vindt.
Ik zou mijn kind ook niet het idee willen geven dat school vrijwillig is. En als ze vijf wordt, zal ze toch naar school moeten. Daarnaast is het de vraag of je als ouder genoeg kennis en expertise hebt om een hoogbegaafd kind alles te bieden wat het nodig heeft. 
Lesgeven is immers een vak, zeker voor specifieke doelgroepen. 

Wat zegt de gespecialiseerde peuterspeelzaal? Die zullen toch ook een idee hebben van in hoeverre je kind kan gedijen op wat ze huidige school te bieden heeft. En die zullen toch ook een beeld hebben van de mogelijkheden in de regio, en een netwerk? Wat adviseren die?

Ik zou als ouder denken: als je bij de start al niet op één lijn ligt met de school, hoeveel moet je er dan nog in investeren? Ik zou me in ieder geval op korte termijn oriënteren op alternatieven. Veel voltijds HB onderwijs zal geen onderwijs aanbieden vanaf groep 1. Je zou dan kunnen zoeken naar een schoolbestuur dat zo’n HB school heeft. Vaak zitten HB afdelingen op één locatie met een gewone basisschool. Dan zou ze eventueel binnen dat gebouw kunnen doorstromen als dat aan de orde is. 

Als je juist wil verbreden in plaats van op moeilijker werk in te zetten, kun je ook een heel andere kant op kijken, bijvoorbeeld naar de Vrije School. Mijn HB zoon heeft daar op gezeten. Omdat ze daar heel veel verschillende, creatieve werkvormen hanteren en veel met expressie en ambachtelijkheid doen, heeft hij het daar goed naar zijn zin gehad. De VS staat bekend als dogmatisch en heeft soms vaste ideeën over wat kinderen op een bepaalde leeftijd wel of niet moeten/mogen kunnen. Maar ik heb daar bij onze VS niet veel van gemerkt. Hij kreeg wel degelijk pluswerk en werd ook echt wel cognitief uitgedaagd. Mijn kind heeft daar overigens juist niet op de kleuterschool (is daar nog apart) gezeten dus hoe het juist op die leeftijd gaat met een HB kind, zou ik niet weten. Het is echt wel een heel andere manier van onderwijs dus als het je aanspreekt, zou je gewoon eens kunnen gaan kijken. Omdat de VS de kleuterschool apart heeft, heb ik ook wel van ouders gehoord die al weten dat ze de kinderen na de kleuterschool naar een andere school laten gaan. 

Toen onze kleuter aan achtjarigen uitlegde hoe ZIJ de tafels moesten leren, hadden we nog geen vermoeden van hb.
Dat kwam pas in groep 3, toen zoon compleet onhandelbaar was geworden. Hij had van groep nul mee gemoeten naar groep twee, maar weet dat maar... Laat maar lekker spelen, leren moet nog lang genoeg, vonden wij.

Lezen deed hij overigens niet. De IB'er moest hem bij het dóórtoetsen in groep 3 de sommen van groep 6 en 7 voorlezen, omdat zoon nog maar bij Kern 6 o.i.d. was. 

Rekenen bleek op E7 een B-score en toen was de IB'er er flauw van, verder doortoetsen leek zinloos. 

We hebben zoon nooit achter JuniorEinstein o.i.d. gezet. Lekker naar gym, dans, toneel, hetgeen op dat moment zijn interesse had en vanaf zijn zesde naar de scouting.

TO, zet in op verbreding. 
Pottenbakken of wolspinnen [i](deze workshops werd onze zoon helemaal zen van)[/i], kantklossen, streetdance, muziek, toneel, tapdansen...

Toen onze kleuter aan achtjarigen uitlegde hoe ZIJ de tafels moesten leren, hadden we nog geen vermoeden van hb.
Dat kwam pas in groep 3, toen zoon compleet onhandelbaar was geworden. Hij had van groep nul mee gemoeten naar groep twee, maar weet dat maar... Laat maar lekker spelen, leren moet nog lang genoeg, vonden wij.

Lezen deed hij overigens niet. De IB'er moest hem bij het dóórtoetsen in groep 3 de sommen van groep 6 en 7 voorlezen, omdat zoon nog maar bij Kern 6 o.i.d. was. 

Rekenen bleek op E7 een B-score en toen was de IB'er er flauw van, verder doortoetsen leek zinloos. 

We hebben zoon nooit achter JuniorEinstein o.i.d. gezet. Lekker naar gym, dans, toneel, hetgeen op dat moment zijn interesse had en vanaf zijn zesde naar de scouting.

TO, zet in op verbreding. 
Pottenbakken of wolspinnen [i](deze workshops werd onze zoon helemaal zen van)[/i], kantklossen, streetdance, muziek, toneel, tapdansen...

En als je een goede baan voor haar wilt, wakker haar interesse in techniek aan. De MakeyMakey is een gaaf startpunt.


https://youtu.be/X1mYalegtdI

Miepjecody schreef op 03-02-2023 om 00:06:

[..]

Jij hebt er duidelijk geen verstand van

Fijn als je kind 2 jaar gaat onderpresteren. Misschien even googlen op wat voor gevolgen dit kan hebben.

Ik heb er inderdaad niet veel verstand van. Ben hooguit een beetje een ervaringsdeskundige met m’n eigen dochter die zich op school verveelt.

Wat ik vooral mis in het verhaal van TO zijn de argumenten van school om niet mee te willen/kunnen werken. En vraag me dus af op of er op sociaal gebied misschien nog veel te leren valt.




heel herkenbaar verhaal, en ik denk voor de meeste ouders van kinderen met een voorsprong/ hoogbegaafd. 

Onze oudste is 2 jaar geleden overgestapt naar Leonardo, na 3 jaar vechten op de vorige basisschool.

Mijn advies, kijk naar een school waar de combi is van regulier en hoogbegaafdheids onderwijs. Onze kinderen zitten op zo'n school, de regenboog in Cuijk. De oudste Leo, de andere 2 regulier. Op deze scholen kan er snel geschakeld worden tussen de verschillende niveaus.

En inderdaad het is niet alleen maar leuk dat je kind goed kan leren, het brengt de nodige problemen met zich mee. Succes met je zoektocht 

Als het kan dan zou ik haar op speciaal onderwijs zetten zodat het daar goed gaat en ze kan ontwikkelen en aansluiting heeft met andere kinderen met een zelfde denkwijze. Dan kan je het thuis loslaten en op andere dingen richten. Nu gaat dat niet omdat ze zich anders niet ontwikkelen kan en dat recht heeft ieder kind. Ik begrijp je vraagstukken helemaal! 
Goed dat je oplossingen zoekt. Blijf daarmee doorgaan tot je gevonden hebt wat werkt zou ik zeggen. Vergeet niet dat je deze vraagstukken hebt gekregen door haar manier van ontwikkelen en haar nieuwsgierigheid en drang naar leren. Niet omdat jij bedacht hebt dat je wilde dat zei sneller ging dan de rest op dat gebied. Jij denkt met jouw dochter mee door wat jij ziet. Wellicht ben jij zelf ook wel hoogbegaafd dat je dit zo goed ziet en probeert te sturen in de juiste banen waar je kan. Ook hoogbegaafden zijn niet overal goed in dus maken spelfouten. Hoogbegaafdheid een dyslectie gaan ook samen. Succes met jouw zoektocht en laat je niet van de wijs brengen om goed onderwijs te vinden. Nu is school tijdverspilling waardoor ze thuis niet ontspannen kan omdat ze anders niet ontwikkelen kan. Als ze op school kan ontwikkelen, kunnen jullie het thuis loslaten en ontspannen. Ik vind het geen wonder dat ze gefrustreerd is hoe het nu gaat. 

Ik hoop dat jullie goed onderwijs vinden in jullie buurt! Op deze school word ze duidelijk niet gezien en gehoord. Dat is echt zielig! Ook worden jullie als ouders niet serieus genomen. Dat gaat niet veranderen ben ik bang. Het zou niet nodig moeten zijn om met zulke vragen te moeten zitten. Dit is de taak van school om dit op te pakken. Maar dat blijkt erg lastig. 

Dit is wat ik denk wanneer ik dit lees vanuit mijn eigen belevingswereld en ervaringen met mijn kinderen. Jij kent jouw kind beter dan wie dan ook en jij weet wat ze nodig heeft. Volg jouw gevoel en handel daarnaar dan doe je het het beste! 

Ik snap jullie enorm. U kind is uniek en enorm goed van jullie dat jullie het door hebben zo vroeg dat jullie dochter hoogbegaafd is. 

En trek jullie niets van aan, op school moet iedereen hetzelfde zijn en als 1 kind net wat anders ontwikkelt, te snel of te langzaam zullen ze je als ouders niet willen helpen. Heb nu precies zelfde situatie. Wat ik kan aanraden is dat jullie als ouders zelfs informatie zoeken, door bijvoorbeeld naar de dokter te gaan en een intelligente IQ test aan te vragen of mischien online een afspraak te maken. En als de IQ test voldoet aan hoogbegaafdheid, kunt u kind aan te melden bij een basisschool voor hoogbegaafde kinderen. Want die zijn er wel, en tussentijd diagnose van hoogbegaafdheid in handen hebben.

Ik wens jullie veel succes en hoop dat jullie als ouders eruit komen en jullie kind op een hoogbegaafd school zal worden aangenomen en haar zullen waarderen. Komt allemaal goed even geduld nu en komt goed! Groetjes

Wat vervelend dat je geen gehoor vindt bij school. 
Persoonlijk denk ik dat hoogbegaafde kinderen ook prima in reguliere klassen kunnen zitten, mits een school gemotiveerd is om zich aan te passen aan de hoogbegaafdheid van het kind. Dit betekent erkenning bieden, bereidheid informatie in te winnen over hoogbegaafdheid (voor zover nog niet aanwezig) en op zoek naar het juiste onderwijsaanbod.
Als een school dat niet wil of kan (geen motivatie toont en vooral de ouder 'lastig' vindt of zelfs de ontwikkelingsvoorsprong ontkent) dan zou ik adviseren: wegwezen.
Het langdurig niet onderkennen van een ontwikkelingsvoorsprong is net zo schadelijk als het langdurig niet onderkennen van een ontwikkelingsachterstand. 
Een kind met een voorsprong moet uitdaging hebben. Niet om het slimmer te maken, maar juist om te leren omgaan met uitdagingen. Dus leren doorzetten als het moeilijk is, leren hoe je informatie opneemt, leren fouten maken, leren om hulp vragen, leren je frustraties te uiten, leren te beginnen aan een taak waar je van denkt het niet te kunnen, etc. Dat soort ervaringen zijn levenservaringen waar je de rest van je leven last van kan hebben, als je als jonge basisschoolleerling met twee vingers in je neus het curriculum afwerkt. En uiteindelijk wil je ook de uitdaging om je kind niet helemaal kapot te laten vervelen. Vaak (niet altijd) is de aansluiting met andere kinderen ook nog eens zwak, omdat de andere kinderen anders denken. Dus ook daar zit de uitdaging dan niet echt in. De opmerkingen die gaan over 'laat je kind lekker spelen' en 'in de kleuterklas hoeft het nog niet zo uitdagend', ben ik het dan ook echt niet mee eens. Wel kan uitdaging ook op andere vlakken plaats vinden dan alleen het cognitieve stuk, maar dan moeten die andere vlakken wel bewust worden opgezocht. Muziekinstrumenten bespelen of creatieve opdrachten kunnen voorbeelden daarvan zijn. 

Kortom, vind je bij deze school geen gehoor, zoek dan een andere school. En bevraag hen vooral naar hun aanbod voor zulke kinderen. Luister daarin goed naar of zij vooral op zoek zijn naar jouw kind slimmer maken, of dat ze insteken op jouw kind emotioneel sterker maken. Snáppen ze deze kinderen? De emotionele kant van HB zijn moet in mijn optiek altijd de insteek moeten zijn van een plus-aanbod.
Wij zelf zijn voor onze UHB'er bij een Leonardo school terecht gekomen, maar er zijn ook zat reguliere scholen met echt mooi aanbod gelukkig. Mocht je facebook hebben; er zijn daar veel oudergroepen waar mensen ervaringen kunnen geven met scholen in je buurt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.