Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Gingergirl schreef op 31-05-2022 om 08:43:

[..]

Ouders melden kind meestal aan voor de sport of de activiteit van die vereniging, niet zo zeer als oppas voor hun kind. Daar betalen ze dan ook voor, en dat is voor velen geen habbekrats.

Het is aan de vereniging om de taken onder hun leden te verdelen. Dat hoort bij het lid zijn van een vereniging samen de lusten en de lasten. Mensen die geen lid zijn mag je altijd vragen, maar ze zijn je niets verplicht.

Nou als ik in de omgeving zie dat een jeugdlid van een voetbalclub maximaal 100 euro per jaar betaald is het al snel wel een habbekrats..

Kyana schreef op 30-05-2022 om 22:21:

[..]

En als er genoeg mensen zijn die willen en kunnen helpen dan is dat prima. Het probleem ontstaat pas als er niet genoeg mensen zijn die willen en kunnen helpen. Dan zul je toch een manier moeten vinden om genoeg mensen die taken op te laten pakken. Sommige dingen kan je misschien afstoten maar een deel van de taken zal echt gedaan moeten worden want anders geen training/wedstrijden. Dus dan moeten ouders of extra gaan betalen of meer mee helpen. Anders is er geen vereniging meer.


Tuurlijk moeten er taken gedaan worden, dat ontkend ook niemand, en inderdaad soms ligt een deel van de oplossing dat er kritisch naar die taken gekeken moet worden of het wellicht anders kan. Blijven er nog steeds taken over dat is ook logisch. Maar dat weet je als je een vereniging begint of er lid van wordt. 

Ik ben zelf lid bij een vereniging( ruim 700 leden) en dan doe ik ook niet alleen de programma's voor de opkomsten bedenken en de opkomst met de kinderen draaien. Daar hoort ook de administratie bij, het schoonmaken van het clubgebouw, en het onderhoud van het terrein, inkopen doen etc. Die taken verdelen we onder de leden en doen we samen, want samen ben je de vereniging. Als mensen het leuk vinden om mee te helpen is dat prima, maar eisen van mensen die niet eens lid zijn zullen we niet doen.

Decembermamma schreef op 31-05-2022 om 08:55:

[..]

Nou als ik in de omgeving zie dat een jeugdlid van een voetbalclub maximaal 100 euro per jaar betaald is het al snel wel een habbekrats..

Voor een ander is dat veel geld, voor jou misschien niet. Hier overigens veel hogere contributie dus daar kan ook veel verschil in zitten. Maar ongeacht of het hoog is of niet, wil niet zeggen dat je meteen verplichtingen hebt.

Gingergirl schreef op 31-05-2022 om 10:54:

[..]

Voor een ander is dat veel geld, voor jou misschien niet. Hier overigens veel hogere contributie dus daar kan ook veel verschil in zitten. Maar ongeacht of het hoog is of niet, wil niet zeggen dat je meteen verplichtingen hebt.

Juist daarom Gingergirl: als je alle activiteiten niet door vrijwilligers laat doen, maar daar mensen voor betaald, dan wordt de contributie hoger - dus voor minder mensen op te brengen.

[En dan is het nog maar de vraag waar je de mensen vandaan haalt - maar dat terzijde]

Ik zie een clubje niet als 'oppas'. Het is vaak ook maar kort en je moet kind brengen en halen en bent gebonden aan die tijden. 

Gingergirl schreef op 31-05-2022 om 10:54:

[..]

Maar ongeacht of het hoog is of niet, wil niet zeggen dat je meteen verplichtingen hebt.

Wie is 'de vereniging' volgens jullie? 

Kenmerk van een vereniging is dat er niet een 'eigenaar' is,  dat je met elkaar alles organiseert, bepaalt en regelt.  Dus ook wat je verwacht van leden of van ouders van jeugdleden bepaal je met elkaar. 

 Sommige verenigingen hebben   bijvoorbeeld besloten  dat iedereen 1 of 2 x per jaar bardienst moet doen of op een andere manier een bijdrage moet leveren. Andere verenigingen kiezen ervoor meer betaalde krachten in te huren en de contributie daarvoor te verhogen. 

Als je kind ergens lid wordt, kun je meestal lezen hoe die club werkt, wat er van je verwacht wordt en of dat bij jou past.  Meepraten en stemmen over beslissingen rond vrijwilligerswerk of eventuele verhoging over de contributie kan bij iedere vergadering sowieso op de jaarlijkse algemene ledenvergadering. (Bij veel verenigingen hebben ouders van jeugdleden ook stemrecht) Daar geldt bijna altijd voor belangrijke beslissingen (waaronder contributieverhoging en verplichte vrijwilligerstaken) het principe: meeste stemmen gelden. 

En heb je ideeën hoe dingen beter of anders georganiseerd kunnen worden? Dan is mijn ervaring dat dat erg gewaardeerd wordt als het constructiever is dan alleen zeggen wat je níet wil.


Jesse_1 schreef op 31-05-2022 om 11:11:

[..]

Juist daarom Gingergirl: als je alle activiteiten niet door vrijwilligers laat doen, maar daar mensen voor betaald, dan wordt de contributie hoger - dus voor minder mensen op te brengen.

[En dan is het nog maar de vraag waar je de mensen vandaan haalt - maar dat terzijde]

Dat klopt dan wordt de contributie hoger. Daarom goed om als vereniging met elkaar af te stemmen wie wat doet, de leden maken de vereniging en zijn de vereniging. Als je besluit ergens lid van te worden horen daar de lusten en de lasten bij. Ouders zijn geen lid en kun je niet verplichten, wel vragen.Zo gaat dat bij ons op de vereniging ook, als je lid wordt weet je dat er bepaalde taken bij horen. Die kunnen we uitbesteden aan betaalde krachten maar als de contributie omhoog gaat hou je geen leden over. Dus verdeel je de taken onder de leden en niet onder mensen die geen lid zijn.

Even terug naar TO:
Is er geen mogelijkheid om de taken af te kopen?

Mevrouw75 schreef op 31-05-2022 om 07:50:

[..]

Nou, meestal zijn dat gewoon mensen die best wel zin hebben om zoiets te doen. Die het gewoon leuk vinden om extra taken voor de club te doen of zich meer te binden aan de club, of er gewoon een beetje ingerold zijn en dat prima vinden. Echt niet uit een soort barmhartige samaritaancomplex.

Denk je nou echt dat ik het leuk vond om tijdens de coronacrisis elke twee weken twee uur lang bij de poort van de club te staan om te zorgen dat er behalve de spelers geen mensen kwamen? Dat deed ik omdat de jeugd, en dus mijn zoon, anders niet kon trainen. Aan alle ouders die zich te goed voelen voor dit soort taken: graag gedaan, ook voor jouw kind. 
Maar het is wel degelijk “barmhartige samaritaanwerk”. 
Voor TO vind ik dat het anders ligt. Er moet een mogelijkheid zijn dat een kind lid is zonder ouderlijke inzet. Dat moet je dan af kunnen kopen, of inruilen voor iets wat je wel op kunt brengen.

Ik verbaas mij ook wel een beetje dat er mensen zijn die denken dat een sportclub uit uitsluitend sport hoort te bestaan. Sport is meer dan alleen bewegen waar toevallig andere mensen bij zijn (omdat je die mensen nodig hebt).
Sport heeft ook een sociale functie. En dan heb ik het niet over georganiseerde uitjes naar een pretpark voor de jeugd. Maar verbinding maken onderling en dat doe je door dingen te organiseren en ook gelegenheid te geven om om de sport heen met elkaar om te gaan (kantine).
Daarnaast vind ik het echt buitengewoon ongastvrij om gasten/bezoekers geen gelegenheid te geven om iets te drinken te kunnen kopen.

Daarnaast sluit ik graag aan bij Alison: in de coranaperiode heeft de sportclub van een van onze kinderen zich erg bezig gehouden met de mogelijkheden die er waren om toch de jeugd te kunnen laten sporten. Zó ontzettend blij hiermee!

Jesse_1 schreef op 31-05-2022 om 12:37:

Ik verbaas mij ook wel een beetje dat er mensen zijn die denken dat een sportclub uit uitsluitend sport hoort te bestaan. Sport is meer dan alleen bewegen waar toevallig andere mensen bij zijn (omdat je die mensen nodig hebt).
Sport heeft ook een sociale functie. En dan heb ik het niet over georganiseerde uitjes naar een pretpark voor de jeugd. Maar verbinding maken onderling en dat doe je door dingen te organiseren en ook gelegenheid te geven om om de sport heen met elkaar om te gaan (kantine).
Daarnaast vind ik het echt buitengewoon ongastvrij om gasten/bezoekers geen gelegenheid te geven om iets te drinken te kunnen kopen.

Daarnaast sluit ik graag aan bij Alison: in de coranaperiode heeft de sportclub van een van onze kinderen zich erg bezig gehouden met de mogelijkheden die er waren om toch de jeugd te kunnen laten sporten. Zó ontzettend blij hiermee!

Ik snap heel goed je verbazing. Zoals ik het lees maakt sport ook op een grotere manier deel uit van jullie gezinsleven; je vind sport zelf ook erg leuk; ook om naar te kijken, kinderen sporten fanatiek en op hoog niveau, bij een club met kantine waar het gebruikelijk is om samen te komen.

Hier vinden en voor de oudsten vonden ze sport erg leuk maar waren er zeker niet fanatiek in of goed. Het was/is gewoon een van de vele hobbies. Hier niet vaak een sport waar een kantine is, wel bij 2 maar dat was een commerciele kantine en er bleven nooit veel mensen na afloop, mijn kinderen hadden daar ook nooit zo'n behoefte aan, wilde dan liever naar huis om met vrienden af te spreken, buitwn te spelen etc. Met een groot gezin waarbij iedereen wat anders doet is dat ook niet te doen om overal te blijven hangen en constant wat te kopen. Ik was verbaasd dat mensen dat zo ongastvrij vinden, maar als je het gewend bent dan snap ik dat zeker. Zelf nooit gebruik van gemaakt.

Jesse_1 schreef op 31-05-2022 om 12:37:

Ik verbaas mij ook wel een beetje dat er mensen zijn die denken dat een sportclub uit uitsluitend sport hoort te bestaan. Sport is meer dan alleen bewegen waar toevallig andere mensen bij zijn (omdat je die mensen nodig hebt).
Sport heeft ook een sociale functie. En dan heb ik het niet over georganiseerde uitjes naar een pretpark voor de jeugd. Maar verbinding maken onderling en dat doe je door dingen te organiseren en ook gelegenheid te geven om om de sport heen met elkaar om te gaan (kantine).
Daarnaast vind ik het echt buitengewoon ongastvrij om gasten/bezoekers geen gelegenheid te geven om iets te drinken te kunnen kopen.

Daarnaast sluit ik graag aan bij Alison: in de coranaperiode heeft de sportclub van een van onze kinderen zich erg bezig gehouden met de mogelijkheden die er waren om toch de jeugd te kunnen laten sporten. Zó ontzettend blij hiermee!

Toen ik in mijn jeugd korfbalde, had ik het best gezellig met de teams waar ik inzat. Maar na een training of wedstrijd gingen de meesten al snel naar huis. Alle leden (in ieder geval vanaf de aspiranten) kregen ook een bepaalde taak, zoals veld- of zaalwacht, schoonmaken, bardienst, een team trainen of wedstrijden fluiten ed. De laatste twee kregen daar ook cursussen voor. Volgens mij werden er geen ouders ingeschakeld. Maar mijn vader was al jaren scheidsrechter namens de vereniging voordat ik lid werd.

Één keer in het jaar was er een uitje met de hele club, verder draaide het toch echt om de sport.

Ysenda schreef op 31-05-2022 om 07:54:

[..]

Er is niemand die het over wekelijks had, het ging ook 1 of 2* per jaar iets doen voor een paar uur per keer.

Dat valt te bezien. Als je 1x per drie/vier weken een groot deel van je zaterdag kwijt bent omdat je moet rijden voor een uitwedstrijd, is dat best wel een tijdsinvestering. Misschien dat het bij voetbal wel meevalt, maar bij iets minder algemene teamsporten zijn de regio's vrij groot. Toen een van onze kinderen nog teamsport deed was een aanzienlijk deel van de wedstrijden op een afstand van drie kwartier of nog meer. 

Dan nog 2x per jaar een paar uur 'vrijwilligen' (want rijden of shirts wassen is blijkbaar geen vrijwilligerswerk) en die tijdsinvestering nog vermenigvuldigen met 4 ofzo, als je 2 of 3 kinderen hebt met elk meer dan 1 clubje. Zo ben je met een beetje pech een aanzienlijk aantal -halve- zaterdagen kwijt aan verplicht vrijwilligerswerk (prachtige contradictie). Dat is dan alleen buitenschoolse sport- en spel, de basisschool verlangt soms ook vrij veel van ouders. Nu vind ik het toevallig heel leuk om wat extra's te doen voor school en een clubje en heb ik toen de kinderen in de basisschoolleeftijd waren weinig gewerkt. Maar als je als beide ouders 'financieel zelfstandig' wil/moet zijn, een hypotheek moet betalen e.d. moet je aardig veel uren maken, laat staan dat je beide hard moet werken om sowieso rond te komen, dat zijn ook nog genoeg mensen. 

Ik kan me zo voorstellen dat er dan niet veel tijd over blijft voor vrijwilligerswerk. Mensen doen wat ze kunnen en wat ze een beetje leuk vinden, denk ik dan maar.

Ik zie een taak doen bij een club niet als vrijwilligerswerk bij sommige club is het een onderdeel van het lidmaatschap als je jonge kind er sport. Oudere kinderen kunnen het natuurlijk zelf doen.
Bij de sportvereniging van mijn dochter werd verwacht dat je af en toe iets deed en was de contributie voor de jeugd laag.
Bij mijn zoons vereniging hoefden we nooit te helpen maar we betaalden meer dan drie keer zoveel en dat maakt een sport weer ontoegankelijk voor veel kinderen.

troelahoep schreef op 31-05-2022 om 15:50:

[..]

 als je 2 of 3 kinderen hebt met elk meer dan 1 clubje. 

Of je staat gewoon niet meer clubjes toe dan je als gezin logistiek aan kan.

Leuke dingen genoeg, maar als het tegelijk is met iets anders dan gaat het niet door. Ook de extra's vallen voor mij onder het structureel zelf aankunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.