Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


BeneficialJay65

BeneficialJay65

09-05-2022 om 09:28

Sanne1505 schreef op 08-05-2022 om 22:01:

[..]

Daarom, ik heb zelf ook aangeboden om desnoods maar iets meer te betalen maar bij alles wat mijn kinderen willen doen wordt dit verwacht. Alleen het ABC-zwemmen dan weer niet.

Ik vind ook niet dat ze het kunnen verplichten. Bij het les zwemmen is het hier ook dat er iedere keer een andere ouder bij moet blijven, omdat de zwemjuf/ meester anders alleen is met de 4-7 jarigen. Dat vind ik zelf dan weer niet erg, want dan hoef ik niet 2 keer op en neer te rijden voor het brengen en halen. 

Als op tijd komen of überhaupt komen opdagen al lastig is, mag je ouders daar zeker wel op aanspreken. Ook op werk en school kun je niet aan komen zetten wanneer het jou uitkomt. 

Als er bij mijn dochter op de turnclub een regionale wedstrijd wordt georganiseerd wordt er wel verwacht van in ieder geval de selectie en de oudere turnsters dat ze meehelpen. Ouders worden wel gevraagd om eventueel te helpen, maar zeker niet verplicht en ook niet bijzonder veel. Met activiteiten idem dito.

Mijn tijd is niet heiliger dan die van een ander, maar ik heb er moeite mee als een ander er over meent te kunnen beschikken. Als je iets vraagt kan er heel veel, maar als je zegt dan en dan moet jij dit en dat doen, dat roept weerstand op.

Zeker bij alleenstaande ouders met meerdere kinderen op verschillende clubjes kan gewoon niet altijd alles. Als we willen dat elk kind mee kan doen in de samenleving, mag er best rekening gehouden worden met wat wel en niet kan.

Veel werken is voor de meeste mensen noodzaak. Ik vind een dak boven mijn hoofd en dat van mijn kind toch echt belangrijker dan een sportclubje.
Wij hebben één kind, werken op reguliere tijden, dat maakt het echt makkelijker dan wanneer ik alleenstaand zou zijn met drie kinderen waaronder een baby

Aiden schreef op 09-05-2022 om 09:13:

[..]

Eens, een ieder doet wat die kan. Voor mij is bardienst iets wat ik echt sociaal heel moeilijk vind. Rijdienst, wassen of in het bestuur is geen probleem. Dat bestuur had jij vast niet verwacht gezien jouw sneren naar mij. Ik zou het dus echt niet eerlijk vinden als er besloten wordt dat Marietje áltijd de was doet omdat ze geen auto heeft en ik moet rijden én bar en zaaldiensten moet draaien. Ik bedoel vooral dat jij niet bepaalt voor alle ouders wat eerlijk is op basis van wat jij wil en kan en leuk vindt. Andersom ook niet. Iemand anders heeft weer een hekel aan de was en vindt bar en zaaldiensten leuk.

Bij onze club heeft iedere ouder met auto per seizoen 4 of 5 keer een beurt om te rijden. Als je niet kunt rijden, omdat je geen auto hebt rij je niet. 

Bardienst, zaaldienst of een bestuursfunctie dat mag je je voor aanmelden als je dat wilt dat is niet verplicht. Je maakt samen de club en als je mensen gaat dwingen dan werkt het niet, dan lopen mensen weg. 

Als antwoord op je vraag: ja dat kunnen ze verplichten als voorwaarde om lid te kunnen worden. 

Uit eigen ervaring en alles wat ik hier lees merk ik dat het erg verschilt per club/vereniging en wellicht ook nog per regio. Een van mijn zoons zit al 8 jaar op voetbal en ik heb daar nog nooit vrijwilligerswerk voor gedaan. Wel wast iedereen hier z'n eigen kleding en rijdt individueel naar uitwedstrijden. Je kan dat onderling wel regelen, maar er is geen schema voor. Daarnaast vind ik het ook oprecht leuk om naar m'n sportende kind te kijken, daar besteed ik graag m'n tijd aan op zaterdagochtend. 

Mijn andere zoon zit op een sportclub (individuele sport) waar je gewoon betaalt voor alle diensten die ze leveren. Maar dat betekent ook een flinke contributie per maand (3x zoveel als de voetbal). Het is dus maar net hoe ze het geregeld hebben. Ik hoef op de club dus niks te doen, maar zoon is nogal goed in die sport en doorgestroomd naar topsport. Ik zal maar niet beginnen uit te leggen hoeveel tijd dat kost voor ons als ouders aan brengen/halen/wedstrijden (ook internationaal). Dat doe ik ook graag omdat ik zie hoe gelukkig hij er van wordt. 

Is het altijd leuk als ik moet haasten op m'n werk omdat m'n kind moet trainen? Of weer eens sta te koken op onmogelijke tijden omdat je toch nog een beetje fatsoenlijk wil eten? Nee natuurlijk niet. Maar daar vind je ook wel weer een modus in. 

PhilDunphy schreef op 08-05-2022 om 23:47:

[..]

Oh ik interpreteerde dat het bij haar om betaald werk ging en dat zij zich afvroeg hoe dat gaat bij verenigingen. Omdat er werd gesproken over ontslaan, 'inwerken' en 'de bedoeling dat ze blijven'. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt te zijn ingewerkt bij zo'n vrijwilligersdienst, op 5 min aanwijzen wat waar staat na dan. En ik snap de context van 'de bedoeling dat ze blijven' en 'ontslaan' niet helemaal, als het gaat om vrijwilligerswerk van ouders die een paar keer per jaar een bardienst draaien.

Maar misschien heb ik dat dan verkeerd ingevuld, want ik lees nu ook het woord 'andere' verenigingen. Geen idee hoe het dan bedoeld is.

Ik werk achter de bar bij een grote voetbalvereniging. Wij hebben 1650 leden. Hier krijgen mensen een vrijwilligersvergoeding voor bardiensten, beheer, was enz. Op woensdag werk ik alleen en ik heb ook de code voor het alarm en de sleutel van het gebouw. Dat kun je niet zo maar aan iedereen geven. In het weekend hebben wij een hele grote omzet waar menig cafebaas jaloers op is. De brouwer vertelde eens dat ze bij ons en in een heel goed lopend cafe hier elke week het meeste bier leveren. Wij hebben dus vaste mensen voor bepaalde taken. Ik heb ook mijn sociale hygiene moeten halen want anders mag ik niet alleen achter de bar staan. Ik ken 2 mensen die ontslagen zijn omdat ze geld hadden gestolen en bepaalde mensen hebben een waarschuwing gekregen en 1 daarvan is ontslagen omdat ze te veel weg gaven aan familieleden en vrienden.

Bakblik schreef op 09-05-2022 om 09:31:

Je maakt samen de club en als je mensen gaat dwingen dan werkt het niet, dan lopen mensen weg.

Ik schreef al eerder dat ik de vraag “mag de club dit verplichten” vrij onzinnig vind. Op een heel fundamenteel niveau. 

Ik vind het net zoiets als mag de club verplichten dat je komt opdagen bij wedstrijden, mag het koor of de dansmariekes verplichten dat je meedoet aan de uitvoeringen, mag de muziekvereniging verplichten dat je thuis oefent. 
Tja, je de verenigingspolitie staat misschien niet aan je deur, maar het hele gebeuren wordt onmogelijk als je die dingen niet doet. De club is niet iets buiten jouwzelf waar je al dan niet gebruik van maakt (zoals een fitnesscentrum dat is), de club ís wat jij doet. Als je niet oefent of er niet bent bij wedstrijden of uitvoeringen, dan ís er geen sport. 

Dus tuurlijk kun je je vraagtekens zetten bij een verplichtingsbeleid, maar over het algemeen is dat ingegeven door wanhoop: wat moeten we in vrédesnaam anders doen om mensen zover te krijgen? 
Het bestuur vindt het over het algemeen ook niet leuk om achter mensen aan te moeten gaan en boze berichtjes te sturen. Dus wie een betere methode weet zal over het algemeen welkom zijn om die zelf(!)  uit te komen voeren.

Ik las hier ergens dat er vroeger veel meer vrijwilligers waren maar dat kan ik mij niet zo herinneren. Veel clubjes vielen onder het buurthuis en daar waren betaalde krachten. Bij gewone clubs was de kantine dicht onder kindertijd. Uitwedstrijden met de bus of de trein afhankelijk van waar het was. Iedereen waste zijn eigen shirts. En op school hoefde je niet veel te helpen.

MamaE schreef op 09-05-2022 om 09:29:

Als op tijd komen of überhaupt komen opdagen al lastig is, mag je ouders daar zeker wel op aanspreken. Ook op werk en school kun je niet aan komen zetten wanneer het jou uitkomt.

Als er bij mijn dochter op de turnclub een regionale wedstrijd wordt georganiseerd wordt er wel verwacht van in ieder geval de selectie en de oudere turnsters dat ze meehelpen. Ouders worden wel gevraagd om eventueel te helpen, maar zeker niet verplicht en ook niet bijzonder veel. Met activiteiten idem dito.

Mijn tijd is niet heiliger dan die van een ander, maar ik heb er moeite mee als een ander er over meent te kunnen beschikken. Als je iets vraagt kan er heel veel, maar als je zegt dan en dan moet jij dit en dat doen, dat roept weerstand op.

Zeker bij alleenstaande ouders met meerdere kinderen op verschillende clubjes kan gewoon niet altijd alles. Als we willen dat elk kind mee kan doen in de samenleving, mag er best rekening gehouden worden met wat wel en niet kan.

Veel werken is voor de meeste mensen noodzaak. Ik vind een dak boven mijn hoofd en dat van mijn kind toch echt belangrijker dan een sportclubje.
Wij hebben één kind, werken op reguliere tijden, dat maakt het echt makkelijker dan wanneer ik alleenstaand zou zijn met drie kinderen waaronder een baby

Maar die meer kinderen hebben is een keuze geweest met zoals het inschrijven van je kind bij een clubje. Ik kan me echt niet voorstellen dat je zelf dus nooit aanwezig bent bij een wedstrijd van je EIGEN kind dat betekend dus dat je die keer dus ook.gewoom.je.steentje.l kunt bijdragen voor de club waar je je eigen kind.op.hebt ingeschreven. Bij de meeste sporten bestaat een team.tocht uit minstens 6 leden en er zullen meestal rond hetzelfde tijdstip nog zeker 4 of meer andere teams van de vereniging spelen die paar taken die er dan zijn zullen over zeker 24 kinderen dan ben je echt niet vaak aan de beurt hoor 

Het is erg van de sport afhankelijk, bij hockey hoor je het wel, bij zwemmen of een andere “kleine” sport niet. Maar dat veel mensen aangeven dat hun kind niet op de door hun gekozen sport mogen omdat de ouders geen vrijwilligerswerk willen doen, vind ik sneu voor het kind. Dus Japie mag niet op voetbal omdat mama niet achter de bar wil staan of papa niet wil rijden. Sneu voor Japie. 

Wij doen bijna geen beroep op de ouders, anders dan wassen en rijden. Dat wordt altijd per team gewoon onderling geregeld. De rest van de taken liggen bij de leden. Het gebrek aan vrijwilligers uit die groep is voor ons een veel groter probleem.

Onze vereniging draait op een handvol vrijwilligers die al >10 jaar 3/4/5 grote taken hebben (commissies/bestuur/training/fluiten). Er er onderhand ook klaar mee zijn. Vallen zij weg, dan hebben we pas echt een probleem. Ondertussen heeft de rest altijd wel hun eigen redenen om 'er nu even niets bij te kunnen doen'. Eerst school, dan stage, dan werk, dan gezin etc.. Wij zijn nu wel aan het oriënteren of we taken voor de leden kunnen verplichten

watertoren schreef op 09-05-2022 om 09:46:

[..]

Ik werk achter de bar bij een grote voetbalvereniging. Wij hebben 1650 leden. Hier krijgen mensen een vrijwilligersvergoeding voor bardiensten, beheer, was enz. Op woensdag werk ik alleen en ik heb ook de code voor het alarm en de sleutel van het gebouw. Dat kun je niet zo maar aan iedereen geven. In het weekend hebben wij een hele grote omzet waar menig cafebaas jaloers op is. De brouwer vertelde eens dat ze bij ons en in een heel goed lopend cafe hier elke week het meeste bier leveren. Wij hebben dus vaste mensen voor bepaalde taken. Ik heb ook mijn sociale hygiene moeten halen want anders mag ik niet alleen achter de bar staan. Ik ken 2 mensen die ontslagen zijn omdat ze geld hadden gestolen en bepaalde mensen hebben een waarschuwing gekregen en 1 daarvan is ontslagen omdat ze te veel weg gaven aan familieleden en vrienden.

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat omzet dan wel een grote rol speelt. Zoals gezegd stond ik bij de tennisvereniging achter de bar. Ik kreeg op dag 1 de code van het alarm, moest zelf afsluiten en de sleutel in de brievenbus gooien. 

Ik trek jouw ervaring niet in twijfel, maar ben wel benieuwd of het er op elke vereniging zo aan toe gaat. En als het antwoord ja is, wat dan maakt dat verenigingen nog zo vaak wel de bardienst vullen met (zeer) incidentele krachten (bijv. 3x per jaar). Wordt dat verlies dan ingecalculeerd tegenover de opbrengst (zowel financieel als de minder tastbare opbrengst: een kantine hebben kan je ook populairder maken als vereniging)? 

Bakblik schreef op 09-05-2022 om 09:31:

[..]

Bij onze club heeft iedere ouder met auto per seizoen 4 of 5 keer een beurt om te rijden. Als je niet kunt rijden, omdat je geen auto hebt rij je niet.

Bardienst, zaaldienst of een bestuursfunctie dat mag je je voor aanmelden als je dat wilt dat is niet verplicht. Je maakt samen de club en als je mensen gaat dwingen dan werkt het niet, dan lopen mensen weg.

aha sorry. Je zei dat je bar of zaaldienst kunt kiezen. Ik dacht dus dat één van de twee moet maar het is allebei vrijwillig. Ok dan is het prima. Hier moest je dus rijden (logisch) en had je 2x per jaar bardienst. Op het tijdstip dat jouw kind thuis speelt en het uur ervoor of erna omdat je anders veel vaker bardienst zou hebben. Nu werd het dus verdeeld over 2-4 thuisspelende teams, want twee velden. In het binnenseizoen was er geen bardienst want dan was de kantine in een café bij de sporthal. 


watertoren schreef op 09-05-2022 om 09:46:

[..]

Ik werk achter de bar bij een grote voetbalvereniging. Wij hebben 1650 leden. Hier krijgen mensen een vrijwilligersvergoeding voor bardiensten, beheer, was enz. Op woensdag werk ik alleen en ik heb ook de code voor het alarm en de sleutel van het gebouw. Dat kun je niet zo maar aan iedereen geven. In het weekend hebben wij een hele grote omzet waar menig cafebaas jaloers op is. De brouwer vertelde eens dat ze bij ons en in een heel goed lopend cafe hier elke week het meeste bier leveren. Wij hebben dus vaste mensen voor bepaalde taken. Ik heb ook mijn sociale hygiene moeten halen want anders mag ik niet alleen achter de bar staan. Ik ken 2 mensen die ontslagen zijn omdat ze geld hadden gestolen en bepaalde mensen hebben een waarschuwing gekregen en 1 daarvan is ontslagen omdat ze te veel weg gaven aan familieleden en vrienden.

Dit is ook wel een hele grote vereniging en anders dan bij een sport met 100-150 leden in alle leeftijden. De bar bestaat dan dus vooral uit koffie en thee en tosti en daar wordt niet zoveel op verdiend. De laatste wedstrijd van de senioren is om 17 uur afgelopen en dan gaan er een paar biertjes door. 

Aiden schreef op 09-05-2022 om 11:38:

[..]

Dit is ook wel een hele grote vereniging en anders dan bij een sport met 100-150 leden in alle leeftijden. De bar bestaat dan dus vooral uit koffie en thee en tosti en daar wordt niet zoveel op verdiend. De laatste wedstrijd van de senioren is om 17 uur afgelopen en dan gaan er een paar biertjes door.

Bij ons komen er ook veel mensen die helemaal niks hebben met voetbal maar speciaal komen voor de gezelligheid in de kantine. In het weekend zit de kantine bomvol. We hebben ook een uitgebreid aanbod aan eten en drinken.

Netherfield schreef op 09-05-2022 om 10:46:

Het is erg van de sport afhankelijk, bij hockey hoor je het wel, bij zwemmen of een andere “kleine” sport niet. Maar dat veel mensen aangeven dat hun kind niet op de door hun gekozen sport mogen omdat de ouders geen vrijwilligerswerk willen doen, vind ik sneu voor het kind. Dus Japie mag niet op voetbal omdat mama niet achter de bar wil staan of papa niet wil rijden. Sneu voor Japie.

Bij zwemmen is heel veel ouderbetrokkenheid nodig. Hier tenminste wel. Er zijn veel wedstrijden, waar je je kind zelf heen moet rijden en dan ben je soms 8 uur van huis. Bij thuiswedstrijd zijn er ook wel 10-20 ouders nodig, of meer, als de bezoekende clubs niet genoeg officials meebrengen. Dan is het ook nog eens een sport waarbij veel getraind wordt, dus als je te ver weg woont, moet je ook nog eens 4-6x per week je kind naar de training brengen. Als je pecht hebt, hebben ze ook nog eens 1 of meer trainingen om 6 uur 's ochtends.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.