Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Aiden schreef op 08-05-2022 om 22:26:

[..]

Toch vind ik dat geen eerlijke ruil: geen rijdienst maar de teamwas. Als je de pech hebt dat van 2 kinderen in het team de ouders geen auto hebben moet je dus wel vaker weg. In het geval van de sport van mijn kinderen ging het om uitwedstrijden van 30-75 min enkele reis. Hier 2 bardiensten per jaar, ik zou dan liever hebben dat dat dus 0 of 1 bardienst wordt in ruil voor niet rijden. Die was dan om de beurt. Heb ik geen moeite mee, hoef je de deur niet voor uit. Rijden kost ook gewoon tijd én brandstof!

De alleenstaande moeder (vader is niet in beeld) zonder rijbewijs en zonder auto doet na alle wedstrijden de teamwas. Dat kost water en wasmiddel,  tijd dan weer wat minder maar ja ik zou niet graag willen dat ze toch maar met de kinderen ging rijden om aan haar verplichtingen te voldoen. Voor zover ik weet is er 1 kind op de club die geen ouders heeft die kunnen rijden. In andere teams gaat de was ook in een roulatie systeem.

Bakblik schreef op 09-05-2022 om 07:26:

[..]

De alleenstaande moeder (vader is niet in beeld) zonder rijbewijs en zonder auto doet na alle wedstrijden de teamwas. Dat kost water en wasmiddel, tijd dan weer wat minder maar ja ik zou niet graag willen dat ze toch maar met de kinderen ging rijden om aan haar verplichtingen te voldoen. Voor zover ik weet is er 1 kind op de club die geen ouders heeft die kunnen rijden. In andere teams gaat de was ook in een roulatie systeem.

Je had het ook over zaal/bardienst. Veel eerlijker om die was te ruilen en degene die niet rijdt veel vaker zaal/bardienst te laten doen. De kosten vd was zijn niet te vergelijken met brandstofprijzen. En ik vind dat je tijd voor tijd ook moet inruilen. Ik zou dit echt heel oneerlijk vinden zo"n "oplossing".

Ysenda schreef op 08-05-2022 om 23:56:

[..]

Wat zie jij als een individuele sport, dat zijn er maar heel erg weinig. Ook tennis en badminton zijn team sporten.

En, vergis je niet, bij individuele sporten zijn ook heel veel vrijwilligers nodig bij wedstrijden. Thuiswedstrijden en competities kunnen zelfs verplicht zijn.

Mijn dochter deed een zaal sport en in die sporthal speelde meerdere verenigingen de kantine was verpacht dus niemand had bardiensten. Bij uitwedstrijd moest natuurlijk gereden worden één ouder paar had geen auto maar dat was geen probleem er waren altijd genoeg ouders die wilden rijden.
Zaaldiensten en fluiten werd door de oudere jeugd en volwassen leden gedaan. 
De jongste jeugd had een ouder als coach, bij sommige teams rouleerde dat per week.
Ouders werden hier af en toe bij speciale gelegenheden om hulp gevraagd. Ik hielp 2 a 3 keer per jaar ergens mee maar dat voelden nooit als een verplichting. 
Wil je echt niets doen dan moet je je kind bij een commercieel bedrijf laten sporten. Het prijskaartje is dan wel een veelvoud van het bedrag dan bij een vereniging, waar je af en toe hand en span diensten moet doen.

Er zijn veel verenigingen die ophouden te bestaan omdat er onvoldoende draagvlak is. Het is je eigen keuze om kinderen op de wereld.te zetten. Die moeten naar school en zwemles en dat kost nu eenmaal tijd. Leg me uit waarom jouw tijd kostbaarder of schaarser is dan van die andere ouder die de vereniging in stand houdt. Kiezen voor een drukke baan is je eigen keuze. Iedereen met een gezin met jongere kinderen is druk en bezet. Het is een nare mentaliteit om te denken dat contributie de enige bijdrage is die nodig is om een vereniging staande te houden. 

Aiden schreef op 09-05-2022 om 08:01:

[..]

Je had het ook over zaal/bardienst. Veel eerlijker om die was te ruilen en degene die niet rijdt veel vaker zaal/bardienst te laten doen. De kosten vd was zijn niet te vergelijken met brandstofprijzen. En ik vind dat je tijd voor tijd ook moet inruilen. Ik zou dit echt heel oneerlijk vinden zo"n "oplossing".

Bij ons werden verre uitwedstrijden vaak gereden door ouders met een zakelijke brandstofpas die ook privé gebruikt mocht worden. Hadden we mazzel mee in het team.

Aiden schreef op 09-05-2022 om 08:01:

[..]

Je had het ook over zaal/bardienst. Veel eerlijker om die was te ruilen en degene die niet rijdt veel vaker zaal/bardienst te laten doen. De kosten vd was zijn niet te vergelijken met brandstofprijzen. En ik vind dat je tijd voor tijd ook moet inruilen. Ik zou dit echt heel oneerlijk vinden zo"n "oplossing".

Soms hoeft het niet eerlijk en kun je een ander gewoon helpen toch? Voor een alleenstaande moeder is alles lastiger te organiseren. Wat fijn dat er mensen in het team dit zo met haar oplossen. 

Hier zien we een groot verschil tussen de hockeyvereniging en de voetbalvereniging. Hockey regelt zichzelf. Er is altijd wel iemand die kan fluiten, bar draait, rijdt... en het wordt niet op een weegschaal gelegd. Voor het fluiten wordt een schema gemaakt maar als een ouder zich daar niet senang bij voelt wordt het makkelijk overgenomen door een ander en die je gewoon een extra fruitdienst ofzo. 

Bij het voetballen is het echt een ramp om mensen te vinden. Vriend is coach en helpt met trainen en daarmee vinden wij dat er namens ons gezin voldoende gedaan wordt. Je kan tenslotte niet en op het veld staan, en achter de bar. Ik ben meestal bij de hockey. Maar echt leuren en leuren en leuren. Op tijd komen is al een ding. Opdagen bij een wedstrijd is al een ding. Ik zie hier de ouders zich veel meer als consument gedragen.

Jesse_1 schreef op 08-05-2022 om 23:34:

ik denk dat iedereen wil dat de kantine open is. Dus wie gaat er achter de bar staan als er geen verplichte-vrijwilligers zijn?

ik denk dat er nog genoeg ouders zijn die die kantine niet zo hoeven, vooral niet als het tijd kost. 

Maar wie doet de trainingen en het fluiten?

Wie maakt de speelschema’s en trainingsschema’s? Wie onderhoudt de inschrijving en de reglementen van de sportbond? Wie beheert en verantwoordt de financiën?
Wie gaat achter de inning van de contributie aan? Wie maakt en onderhoudt de website?

Wie gaat er achter de vrijwilligers aan en krijgt alle ontevreden mails en apps in de inbox?

Wie maakt de kleedkamers en velden schoon en onderhoudt de grasmat en de gebouwen? Wie houdt de materialen op orde?

Ik neem aan dat dat niet allemaal betaalde professionele krachten zijn. En dat kost heel wat meer uren. En ik kan me zo voorstellen dat de mensen die wekelijks vele uren kwijt zijn aan dat werk, soms niet zo’n zin hebben om dan ook nog op te moeten lossen dat “Anne alweer de was mag terwijl Joost moet rijden en dat kost veel meer tijd”. 

IJssel schreef op 09-05-2022 om 08:27:

Er zijn veel verenigingen die ophouden te bestaan omdat er onvoldoende draagvlak is. Het is je eigen keuze om kinderen op de wereld.te zetten. Die moeten naar school en zwemles en dat kost nu eenmaal tijd. Leg me uit waarom jouw tijd kostbaarder of schaarser is dan van die andere ouder die de vereniging in stand houdt. Kiezen voor een drukke baan is je eigen keuze. Iedereen met een gezin met jongere kinderen is druk en bezet. Het is een nare mentaliteit om te denken dat contributie de enige bijdrage is die nodig is om een vereniging staande te houden.

Ik doe weer hele andere nuttige dingen voor al die kinderen in het land. Als ik daarmee stop komt een ander weer roepen dat dát een nare mentaliteit is van deeltijdprinsesjes enzo. De een kan ook gewoon makkelijker met tijd schuiven dan de ander. Dat is ook helemaal niet erg. 

Daarnaast vinden mensen het ook absoluut verachtelijk dat mijn kind niet op voetbal mag omdat er een waslijst aan verplichte vrijwillige activiteiten voor ouders bij komt. 

Aiden schreef op 09-05-2022 om 08:01:

[..]

Je had het ook over zaal/bardienst. Veel eerlijker om die was te ruilen en degene die niet rijdt veel vaker zaal/bardienst te laten doen. De kosten vd was zijn niet te vergelijken met brandstofprijzen. En ik vind dat je tijd voor tijd ook moet inruilen. Ik zou dit echt heel oneerlijk vinden zo"n "oplossing".

Als je alles zo met een schaartje wil knippen dan wordt het natuurlijk niks met het verenigingsleven. Alle ouders doen iets naar vermogen. 

Zolang ze iets doet vind ik, de vereniging ook,  het prima. De vader die revalideert na een zware operatie kan dit seizoen geen scheidsrechter zijn, wat hij heel vaak deed,  dat wordt opgevangen door anderen die de cursus scheidsrechter hebben gedaan.

Een ouder in een rolstoel kan je ook niet verplichten om bardienst te doen of scheidsrechter te zijn. Mag zijn kind dan niet sporten in jouw ogen?  Raar. Je bent samen een club waar plaats is voor iedereen.

Ginevra schreef op 09-05-2022 om 08:50:

[..]

ik denk dat er nog genoeg ouders zijn die die kantine niet zo hoeven, vooral niet als het tijd kost.



De kantine is er ook om rijdende tegenstanders van koffie of thee te voorzien. Het gaat niet om bardienst met bier op zaterdagavond als je de ouder bent van een kind van 7.

Aiden schreef op 09-05-2022 om 08:01:

[..]

Je had het ook over zaal/bardienst. Veel eerlijker om die was te ruilen en degene die niet rijdt veel vaker zaal/bardienst te laten doen. De kosten vd was zijn niet te vergelijken met brandstofprijzen. En ik vind dat je tijd voor tijd ook moet inruilen. Ik zou dit echt heel oneerlijk vinden zo"n "oplossing".

Maar degene die de was doet, doet dat elke week. De andere ouders zullen niet elke week hoeven rijden. Ik vraag me af wat op jaarbasis meer tijd heeft gekost.

Aiden schreef op 09-05-2022 om 08:01:

[..]

Je had het ook over zaal/bardienst. Veel eerlijker om die was te ruilen en degene die niet rijdt veel vaker zaal/bardienst te laten doen. De kosten vd was zijn niet te vergelijken met brandstofprijzen. En ik vind dat je tijd voor tijd ook moet inruilen. Ik zou dit echt heel oneerlijk vinden zo"n "oplossing".

Blijkbaar vind het team dat wel prima.

Bakblik schreef op 09-05-2022 om 08:56:

[..]

Als je alles zo met een schaartje wil knippen dan wordt het natuurlijk niks met het verenigingsleven. Alle ouders doen iets naar vermogen.

Zolang ze iets doet vind ik, de vereniging ook, het prima. De vader die revalideert na een zware operatie kan dit seizoen geen scheidsrechter zijn, wat hij heel vaak deed, dat wordt opgevangen door anderen die de cursus scheidsrechter hebben gedaan.

Een ouder in een rolstoel kan je ook niet verplichten om bardienst te doen of scheidsrechter te zijn. Mag zijn kind dan niet sporten in jouw ogen? Raar. Je bent samen een club waar plaats is voor iedereen.

Eens, een ieder doet wat die kan. Voor mij is bardienst iets wat ik echt sociaal heel moeilijk vind. Rijdienst, wassen of in het bestuur is geen probleem. Dat bestuur had jij vast niet verwacht gezien jouw sneren naar mij. Ik zou het dus echt niet eerlijk vinden als er besloten wordt dat Marietje áltijd de was doet omdat ze geen auto heeft en ik moet rijden én bar en zaaldiensten moet draaien. Ik bedoel vooral dat jij niet bepaalt voor alle ouders wat eerlijk is op basis van wat jij wil en kan en leuk vindt. Andersom ook niet. Iemand anders heeft weer een hekel aan de was en vindt bar en zaaldiensten leuk. 

Schemerlampje schreef op 09-05-2022 om 09:08:

[..]

Maar degene die de was doet, doet dat elke week. De andere ouders zullen niet elke week hoeven rijden. Ik vraag me af wat op jaarbasis meer tijd heeft gekost.

De wasmachine doet het werk he? Ingooien, ophangen en opvouwen kost 10 min werk. Een rijdienst betekent: vroeg verzamelen, rijden, wachten, wedstrijd, douchen en weer wachten, rijden etc. Niet te vergelijken. En dan moest ik daar nog steeds alle bar en zaaldiensten doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.