Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Valkyre

Valkyre

18-04-2011 om 08:53

"verse" kleuter - en nu?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Super!

Ik heb vooral meegelezen, maar wat heerlijk dat hij zo een goede dag heeft gehad!

en het moeilijk doen, slecht slapen en veel huilen blijft nog wel, hier was het ook weer even moeilijk na de vakantie, ben benieuwd naar vanmiddag!

"niets"gedaan

Valkyre, voor de goede orde: dankzij dit forum weet ik inmiddels dat alle kleuters "niets" hebben gedaan op school. Soms doen ze ook wel eens "weetniet"

Hier heb ik in het begin een korte afspraak met de juf gehad waarin ze uitlegde hoe zo'n schooldag er nou eigenlijk uitzag, want ik had werkelijk geen idee. En zoon kletste toen ook al iedereen de oren van het hoofd in grammaticaal correcte volzinnen, maar informatie over wat hij op school deed - vergeet het maar.

Maar je kind voelt zich kennelijk redelijk op zijn gemak in de klas. Da's mooi!

Groeten,

Temet

Valkyre

Valkyre

10-05-2011 om 13:46

Da's een goeie

Ik heb zelfs voor de meivakantie foto's van het bord gemaakt, waarop de dagindeling duidelijk staat (met plaatjes). Dus ik weet wel redelijk hoe 't werkt, zo'n dagje school. Ik probeer ook gerichte vragen te stellen, maar zoon blijft glashard ontkennen, haha!

"Heb je buiten gespeeld? - Nee.
Maar je had toch speelkwartier? - Oh ja, er zit zand in m'n schoenen en ik mocht niet op de glijbaan van dat ene meisje en toen zei ik: poepiescheet!"

Behalve de standaard antwoorden "niks" en "weet ik niet meeheer" is het antwoord hier vaak "poepiescheet" of "poepie op je hoofd," dus veel wijzer word ik er niet van...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Planbord

O ja, Pelle, je hebt gelijk natuurlijk. Het duurde geloof ik tot ver na de kerstvakantie (kind is van oktober) voordat ik doorhad dat er een planbord was, en vervolgens duurde het nog tot de paasvakantie voor ik bedacht dat ik er ook wel eens regelmatig op kon kijken

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

10-05-2011 om 20:40

Hier ook niks

Haha, grappig allemaal en mooi dat ie het naar zijn zin heeft gehad. Ik kan nog melden dat mijn 4-jarige op school óók al "niks" en "weet ik niet" doet. Hoewel ik na enig aandringen ontdekte dat hij vandaag in een papiertje geknipt heeft. Niet slecht, een schooldag van bijna 6 uur en dan alleen maar in één papiertje knippen.

Valkyre

Valkyre

10-05-2011 om 21:13

Toch nog iets

Zoonlief heeft een spelletje gespeeld op de computer. Wat hij de andere vijf uur heeft gedaan weet ik niet

Wel 3x in zijn broek geplast vandaag: 1x op de BSO, 2x tijdens het bedritueel... Zucht! Ik heb trouwens het vermoeden dat hij 't op school de hele dag ophoudt (!) dus ik zal morgen eens met juf praten. Misschien kan zij 'm na het fruit en na de lunch even sturen. Staat niet in haar taakomschrijving natuurlijk, maar om nou te wachten tot hij een blaasontsteking heeft...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

11-05-2011 om 14:07

Afgeknoedeld

Dag drie, en we zijn allemaal al helemaal afgeknoedeld.. Zoonlief slaapt slecht (moeilijk inslapen, en vannacht was hij vier keer wakker) en plast 's nachts ineens weer in bed... Pffft, ik was me een slag in de rondte.

Op school gaat het wel heel goed; hij blijft droog (en gaat gelukkig wel zelf plassen!) en juf vertelde dat hij al heel vertrouwd met haar is. Hij komt zo af en toe even tegen haar knie aan staan

We houden zoveel mogelijk rust in de tent thuis, maar het zal nog wel een tijdje vermoeiend zijn, vrees ik...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

17-05-2011 om 20:13

Ben benieuwd

hoe het maandag zal gaan, dat wordt de eerste echte schooldag. Het is gelijk een feestweek en we hebben net besloten haar dinsdag nog maar even thuis te houden, omdat ze dan met z'n allen op schoolreis gaan. Leuk, maar niet op de 2e echte dag school met nog allerlei andere leuke activiteiten die week. Kortom, maandag is een bijzondere dag (met een creatieve activiteit en mama die als hulpmoeder mee gaat doen), dinsdag thuis, donderdagavond feestavond en vrijdagochtend sport en spelochtend.

Met het plassen gaat het momenteel vrij aardig, ondanks dat ze ziek is geweest en veel luiers heeft gebruikt door de diarree, maar ze geeft daardoor nu wel meer zelf aan wanneer ze naar de wc moet. Vandaag waren we een hele dag weg en had ze voor de zekerheid een luier broekje om, maar die was dus nog gewoon droog. En gisternacht was ze ook ineens droog. Helemaal top, ik hoop dat het doorzet, al reken ik er nog maar niet te hard op, zeker niet met het begin van school volgende week.

Groetjes, Mama_Lynn

Valkyre

Valkyre

18-05-2011 om 00:20

Plassen

Dat was hier vorige week nog een drama (eerste volle week school), maar hij was gister en vandaag weer droog, en ook 's nachts gaat het weer goed. Pffft.

Morgen blijft zoonlief even thuis - energie opdoen voor donderdag (circusproject op school). Manlief gaat helpen. Ik heb meteen de eerste week al geholpen (sportmiddag). Ik kreeg vier superjonge kleuters, waaronder zoon, die continu vier verschillende kanten op renden... Pffft. Was blij toen we klaar waren!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

22-05-2011 om 19:43

Het kwartje lijkt te vallen

Helemaal blij dus: 'meisjes van 4 plassen niet meer in hun broek, mama', en inderdaad de laatste dagen is ze volledig droog en hoef ik haar nauwelijks aan te sporen naar de wc te gaan. Zelfs als er wat langer tussen zit is ze nog droog. Nu 's nachts nog, maar ach, dat vind ik nog wat minder erg. Morgen eerste schooldag, ben benieuwd.

Mama_Lynn

Guinevere

Guinevere

23-05-2011 om 08:28

Mamalynn

Succes vandaag! Het blijft spannend, zo'n pukkie de wijde wereld in laten gaan. Tenminste, zo voelde het bij mij.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

23-05-2011 om 19:40

Hoi

1e schooldag was leuk, al ben ik zelf ziek. Nog wel even op school geweest om te helpen (maar wat een energie kostte me dat zeg pffffft, 's middags 2.5 uur geslapen). Ze was wel bekaf, maar ja, al die indrukken, al die nieuwe en ook speciale dingen (feestweek).
Ik herken het wel, dat ik het heel spannend vond. Vandaag viel het wel mee uiteindelijk, maar van tevoren had ik dat toch meer dan ik van mezelf gedacht had. Maar ze wordt nu echt groot en gaat inderdaad de wijde wereld in. Moet ook, ze is er aan toe.

groetjes, Mama_Lynn

Valkyre

Valkyre

23-05-2011 om 22:13

Fijn, lynn!

Wat fijn dat ze nu eindelijk mag! Gaat het nog steeds goed met plassen?

Wij hebben dus een flinke terugval gehad met plassen, maar het gaat nu alweer een stuk beter (week drie). Alleen bij het ophalen op school of BSO wil hij niet meer gaan plassen, en soms redt hij het dan net niet tot de wc thuis Nou ja, dat zal ook wel weer overgaan...

Ik zie nu dat hij echt opbloeit - hij zingt liedjes van school en roept soms ineens dingen die hij geleerd heeft. Alleen als hij thuiskomt, heeft hij de hele dag "ni-hiks!" gedaan

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

24-05-2011 om 09:17

Mooi

Mooi dat het best goed ging. En het is inderdaad een drukke tijd om in te stromen: veel activiteiten en de klassen zijn ook nog eens voller dan in september.
Hier geen terugval gehad met plassen. Wel merk ik dat zoon absoluut niet zijn best doen op school. Thuis kan hij prachtig tekenen en op school maakt ie iets dat bij een 2-jarige niet zou misstaan. Nou ja, misschien moet ie nog op gang komen.

Valkyre

Valkyre

24-05-2011 om 13:13

Gwin

Ja, herkenbaar! Thuis tekent hij hele families - geen koppoters meer, maar echt met benen, buik, hoofd, armen en handen en voeten. De bril van pappa ook nog erbij. Op school (maar ook op de creche al) is het meer gekras. Ik denk dat hij zich niet kan concentreren op school. Hopelijk wordt dat nog beter...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Inge M

Inge M

26-05-2011 om 21:11

Over die tekeningen

Er zijn aardig wat beginnende kleuters die op school tekenen wat ze bij anderen zien. Als hun leeftijdsgenoten nog krassen, dan is het veilig om zelf ook te krassen. Zo hoort het immers. Thuis tekenen en op school tekenen zijn dan twee verschillende dimensies. Helaas heeft het in die gevallen niets met concentratie te maken.
Tip: laat na een aantal weken groep 1 wat tekeningen van thuis zien aan de juf. Misschien kan de juf kind motiveren te laten zien wat die kan

Mama_Lynn

Mama_Lynn

01-06-2011 om 08:26

Hoi

Hoe gaat het met alle 'verse' kleuters?
Hier gaat het lekker, ze is wel moe, maar vindt het vreselijk leuk. Elke morgen als ik haar wakker maak (ze slaapt dan nog, zo moe is ze dus), gaan die oogjes open: waarom maak je me wakker vraagt ze dan. Ik zeg: wat denk je, wat mag je vandaag? En dan gaan de oogjes glimmen en zegt ze; ik mag naar school hahaha, ben benieuwd hoe lang dat duurt! En onderweg naar school zegt ze als we daar in de buurt komen: mama, hier woont mijn school he!
We moeten allemaal wel wat wennen aan het ritme en het nieuwe (wij als ouders net zo goed), aan alle briefjes die elke week (soms gewoon dagen achter elkaar!!) meekomen, maar het is wel vreselijk leuk allemaal. Ben wel heel benieuwd, er stond in een nieuwsbrief dat ze deze week toetsen hebben (ben even het juiste woord kwijt), in elk geval ook in het kader van het leerlingvolgsysteem, dus ik ben eigenlijk benieuwd of ze haar daar ook in meenemen of niet (omdat ze nog maar net op school is). En met plassen gaat het, op 1 ongelukje na, tot nu toe dus supergoed. Ze was een beetje teleurgesteld vanmorgen: mama, ik kan niet niet in mijn luier plassen 's nachts (ach meis, dat geeft niks, komt vanzelf).

Mama_Lynn

Valkyre

Valkyre

01-06-2011 om 13:28

Hier

Gaat het ook lekker. Zoonlief is wel erg moe inderdaad, maar hij vindt 't ook erg leuk op school. Gisteren is hij naar een museum geweest (twee uurtjes). Het hoogtepunt: "mamma, ik heb zelf mijn gordel dichtgedaan in de bus!" Haha.. Geen idee wat hij verder heeft gedaan daar. Er komen nu wel brokken informatie los, die we dan zelf aan elkaar moeten puzzelen We hebben 'm wel twee keer een halve dag thuisgehouden nadat hij 's nachts een huilbui had - het was even teveel nieuwigheid. Gelukkig kan hij het goed met zijn juf vinden, en ook op de sportBSO komt hij helemaal los.

Nu is hij helaas ziek - diarree en algemene misere. Arme schat... Misschien komt het wel doordat hij nu een paar dagen vrij heeft - de spanning komt eruit. Gelukkig hoeft hij dinsdag pas weer naar school. Even bijkomen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

01-06-2011 om 22:55

Die van mij

Die van mij wordt al een oude rot in het vak (na één maand). Zozeer dat hij er nu al genoeg van heeft. Een halve dag school, dat is zat vindt hij. Geen natte broeken gehad, wel krijspartijen dus dat hij al genoeg op school is geweest. Maar ja, als ik daar aan toe geef is het hek van de dam. Bovendien heb ik ook nog andere verplichtingen (werk enz.).

Valkyre

Valkyre

06-06-2011 om 10:30

Guin

Ja, da's lastig. Wij hadden bij het laatste bezoek aan het consultatiebureau een geweldige verpleegkundige, en die zei: laat duidelijk merken dat je kind in principe elke dag naar school moet, en dat een dagje thuis een uitzondering is.

Wat bij ons ook helpt, is dat we een kalendertje hebben gemaakt met daarin met kleurtjes aangegeven wanneer hij naar school moet. Hij heeft zelf de kleuren gekozen (blauw is school; oranje is BSO) en we strepen elke avond een dag door. Zo kan hij dus ook zien wanneer hij een korte dag heeft (op wo minder blauw) en wanneer hij een thuisdag heeft (wit). Met stickers/tekeningetjes geven we aan wanneer hij feestjes heeft, wanneer oma er is, etc.

Hij roept zo af en toe blij "hier hoef ik nergens heen he mamma?" En dat terwijl hij school best leuk vindt... Het is gewoon veel, en het helpt hem om overzicht te hebben - dan overkomt het hem niet zo.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

08-06-2011 om 12:55

Rust

Gisteren na school kwamen er wat buurkinderen langs, maar zoonlief was moe en wilde liever alleen spelen. "Ga weg! Ik wil RUST!" riep hij. Ik vond het wel sneu, want vooral het buurmeisje had hem erg gemist afgelopen weekend... Maar ik was ook trots op 'm dat hij zelf aangaf wat hij nodig had. Nu nog even werken aan HOE hij de boodschap brengt

Hoe gaat 't met de andere kleuters? Komen zij aan hun rust toe? (En jullie zelf?)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

08-06-2011 om 19:35

Hoi

Wat goed van hem Valkyre om zo zijn grens aan te geven.
Hier gaat het heel goed. Dochterlief gaat met enorm veel plezier ('mag ik morgen weer mama, zegt ze dan verheerlijkt', ja kind, je mag alweer!). Vandaag voor het eerst weer in d'r broek geplast, ze was volgens mij ook wel bekaf, want ze was gistermiddag (vanwege opa's verjaardag) en vanmiddag (omdat papa weg moest en mama werkte) bij opa en omi. Dat was helemaal leuk en geweldig, maar ze is wel totallos 's avonds (met de boze buien als gevolg bij het avondeten). 's morgens moet ik haar wakker maken, vanmorgen was het extra vroeg en dat mist ze dan wel. Hoewel ze gelukkig wel vrolijk is. In het weekend probeer ik haar als ze wil een keertje 's middags naar bed te doen (ook lekker voor mij haha). Dit weekend weer een druk weekend voor de boeg (papa jarig, familiebbq) maar ook wel leuk en ik denk wel dat het goed gaat komen. Ik merk wel dat ik echt geen idee heb van het dagprogramma op school. Misschien moet ik dat de juf nog maar eens vragen. Vanmorgen hadden ze crea geloof ik, ze hadden in elk geval appelflappen gebakken.
Doen ze van jullie al mee aan de avondvierdaagse? Wij hebben het over laten gaan: zelf geen zin en we vonden het nog een beetje veel voor haar. Ze is wel dinsdag wezen kijken en ze kwam helemaal hyper terug: mama ik heb de kindjes uit mijn klas gezien, die en die en die en die. hahaha heel grappig dat wel.

Oh ja, ook zoiets mafs. Na de eerste week vertelt ze iets over 'juf sjere' ik wist dat ze een stagiaire hadden, maar niet hoe ze heet. Dus ik dacht da's misschien een afkorting van 'stagiaire' haha. Bleek ze juf Sharon te heten

Kortom, interessante wereld, de wereld van school.
Valkyre hoe is het verder met jou (andere draadje, zw.worden). Trek je het allemaal nog een beetje elke keer weer dat gedoe? Had daar niet gereageerd, maar leef wel met je mee (dat was jij toch?).

Groetjes, Mama_Lynn

Valkyre

Valkyre

08-06-2011 om 20:19

Ja, dat was ik

Tja... Ik ben op dit moment erg moe, dus ik zie er een beetje tegenop weer te "moeten" oefenen, erg he? Misschien proberen we 't even een maandje los. In de zomer werkt manlief veel minder (geen lesgeven), dus dan gaat alles wat meer ontspannen, hopelijk.

Zoonlief is ook erg moe, boze buien inderdaad, oei! Morgen nog 1 dagje, en dan weer vier dagen geen school. Maar oma komt logeren, en dat is ook spannend en kost veel energie. Nou ja, zondag en maandag is het weer rustig. En dan nog maar een paar weekjes - op 1 juli begint hier de zomervakantie alweer!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

15-06-2011 om 12:15

Valkyre

Kan het me goed voorstellen dat je er moe en zat van bent even. Ik was zelf vrij snel zwanger (resp. 3 en 7 mnd) maar ik vond dat ook al een crime. Laat staan als je het al heel lang heel graag wilt, het wordt zo'n verplicht nummer bijna. Wel voor het goede doel, maar ja. Ik hoop voor jullie in elk geval dat jullie wens alsnog (gauw!) vervuld zal worden. Duim met je mee hoor.

Je zit volgens mij in de zelfde regio als ik. Onze vakantie begint ook dan al. Vrijdag nog een intakegesprekje op school. Dan horen we hopelijk wat meer over hoe ze het doet (gewoon goed, maar wel nog zo'n lekker fladderende kleuter begreep ik die al buiten staat zonder jas terwijl de rest nog de jas aan 't aandoen is). Gister kreeg ze de klassemascotte mee naar huis (flip de beer) en een vriendenboekje en heeft ze heel trots (en heel goed!) het liedje aan me laten horen wat ze bij de muziekles hadden geleerd. Nog steeds helemaal leuk dus, al is ze wel heel moe. Slapen doet ze alleen niet meer 's middags, heeft ze geen zin in.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

Mama_Lynn

15-06-2011 om 12:15

Valkyre

Kan het me goed voorstellen dat je er moe en zat van bent even. Ik was zelf vrij snel zwanger (resp. 3 en 7 mnd) maar ik vond dat ook al een crime. Laat staan als je het al heel lang heel graag wilt, het wordt zo'n verplicht nummer bijna. Wel voor het goede doel, maar ja. Ik hoop voor jullie in elk geval dat jullie wens alsnog (gauw!) vervuld zal worden. Duim met je mee hoor.

Je zit volgens mij in de zelfde regio als ik. Onze vakantie begint ook dan al. Vrijdag nog een intakegesprekje op school. Dan horen we hopelijk wat meer over hoe ze het doet (gewoon goed, maar wel nog zo'n lekker fladderende kleuter begreep ik die al buiten staat zonder jas terwijl de rest nog de jas aan 't aandoen is). Gister kreeg ze de klassemascotte mee naar huis (flip de beer) en een vriendenboekje en heeft ze heel trots (en heel goed!) het liedje aan me laten horen wat ze bij de muziekles hadden geleerd. Nog steeds helemaal leuk dus, al is ze wel heel moe. Slapen doet ze alleen niet meer 's middags, heeft ze geen zin in.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

Mama_Lynn

15-06-2011 om 12:16

Oeps

Oeps, weet niet wat daar mis ging, dat had maar 1 keer moeten verschijnen. Forumbeheer kunnen jullie 1 reactie verwijderen?

lynn

Valkyre

Valkyre

16-06-2011 om 09:47

Lynn - eerste gesprek

Dat eerste gesprekje met de juf hebben wij vanmiddag! Ben benieuwd wat ze gaat zeggen.. Maar ik denk dat het vooral goed nieuws is, want ze heeft in de wandelgangen al verteld dat hij goed meedoet, een groot vocabulaire heeft, en zich thuisvoelt op school. Ik heb er helemaal zin in!

Ik ga wel vragen wanneer ze/we gaan werken aan zijn pennegreep - hij tekent nog steeds bovenhands (hele hand bovenop de stift), terwijl hij verder een heel goede fijne motoriek heeft. Hij wil ontzettend graag letters leren schrijven, maar daarvoor moet die pennegreep wel eerst goed zijn, zo heb ik begrepen. Hij is er cognitief aan toe, dus het zou zonde zijn als die manier van vasthouden dat dan tegenhoudt. Hij is ontzettend eigenwijs, en wil het niet van ons leren dus daar hebben we juf bij nodig.

Hij komt inderdaad ook met liedjes thuis die hij heeft geleerd. Hij houdt erg van zingen, gezellig is dat Verder krijg ik er niet zoveel uit, behalve dat het leuk is op school...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

16-06-2011 om 21:28

Hoi

Hoe was je eerste gesprek Valkyre?
Wij morgen dus, ben benieuwd of het doorgaat, want juf was gisteren ziek (en vandaag werkt ze niet, is andere juf). We wachten af, anders is het volgende week.
HIer had ze vandaag de letter e geleerd zei ze...laatst ook al een o, dus ze doen best wat met letters. Zij is daar ook altijd erg in geinteresseerd. Ze kent driekwart van het alfabet (lezen, niet schrijven), en een paar letters kan ze schrijven (t, o, e als driepoot enz.). Wel grappig. En die liedjes zoooo leuk...heb nu al een paar keer ' clowntje piet heeft verdriet ' gehoord haha, ze is dan echt grappig.

Leuk deze leeftijd. Vind het echt steeds leuker worden allemaal, grappig he.

Fijne avond, Lynn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.