Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamvantwee

Mamvantwee

22-09-2008 om 12:50

Vier jaar en al vaste kies?

Hoi collega-ouders,

Heeft iemand van jullie ervaring met een 4-jarige die al de eerste vaste kies krijgt? We ontdekten bij mijn dochter dit weekend 4 nieuwe witte puntjes achter haar melkkiezen en volgens mij moet dat de eerste vaste kies zijn.

Moeten we nu actie ondernemen (tandarts in de zaal?), natuurlijk poetsen we netjes. Andere tandpasta? Extra controle bij de tandarts?
Komen de drie andere eerste vaste kiezen nu ook snel? Ze was overigens als baby al erg snel, kreeg met 3 maanden al 3 tanden en was voor haar 1e verjaardag helemaal klaar met haar melkgebit, inclusief de melkkiesjes.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

22-09-2008 om 13:29

Ja hier

Onze kinderen waren ook jong met vaste kiezen. Wij hebben er geen extra acties op ondernomen. Gewoon blijven poetsen met peutertandpasta en bij de eerstvolgende halfjaarscontrole heeft de tandarts de kies geseald.

Mamasan

Mamasan

22-09-2008 om 14:09

Ook zoiets

Volgens mij was mijn dochter ook 4 toen ze haar vaste kiezen kreeg. Is dat voor of na de eerste tand wisselen, want dat weet ik nog zeker dat ze toen 4 was. Ik ben gewoon blijven poetsen met de tandpasta die bij haar leeftijd hoorde. Inmiddels is mijn dochter trouwens 9 en is in rap tempo al haar kiezen aan het wisselen.

Mamvantwee

Mamvantwee

22-09-2008 om 14:16

Bedankt

Ik hoor het al, het is blijkbaar niet abnormaal vroeg. Overigens is ze nog niet aan het wisselen.

Dat sealen van kiezen lijkt me een goed idee, maar ze is niet echt een durfal (ook al heeft ze geen slechte ervaringen met de tandarts, ook niet via ons). We moeten binnenkort weer op controle, ik zal het er eens over hebben met de tandarts.

Sjillie

Sjillie

22-09-2008 om 15:23

Hier

wisten we pas dat zoon al een kies door had bij de controle van de tandarts, die zag het.

Gewoon blijven poetsen en verder melde bij de eerst aankomende controle.

Grappig trouwens dat jouw dochter ook zo vroeg was met tanden krijgen. Mijn zoon kreeg ook zijn eerste tand met drie maanden. DAt was mijn eerste onenigheid (om het maar netjes uit te drukken) op het consultatiebureau. Volgens hun kon dat niet omdat kindjes pas rond 6 maanden tanden krijgen. Echter was een week later dat witte bobbeltje toch echt wel een tand!

Inmiddels is zoon 6, wisseld nog niet maar heeft al wel 3 grote kiezen!

Mamvantwee

Mamvantwee

22-09-2008 om 15:47

Tanden en cb

Hoe gaat dat sealen eigenlijk bij kleine kinderen? Eerst moet natuurlijk de kies helemaal door zijn, maar doet de tandarts dan één kies tegelijk, of wacht hij/zij tot alle vier de kiezen doorgekomen zijn? Duurt het lang? Hoe reageerde je kleuter....?

Vroeg tanden krijgen zit blijkbaar in de familie, want ons zoontje (nu bijna 3) had ook al met 3 maanden zijn eerste tandjes. "Gemiddeld met 6 maanden" zegt natuurlijk niets over de mogelijke spreiding. Beetje dom van jouw cb, lijkt me, ze zien toch juist zoveel kinderen dat ze beter zouden moeten weten....maar goed, daar kunnen we nog een heel andere discussie aan wijden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.