Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Voetbalmoeder

Voetbalmoeder

03-03-2011 om 10:16

Voetbalverdriet bij zoon (8 jaar)

Dag ouders,

Ik heb een zoon van acht jaar oud, die heel graag voetbalt. Hij doet niks anders in z`n vrije tijd. Nu moest hij van ons eerst zijn zwemdiploma`s halen voordat hij op voetbal mocht. Nou dat is inmiddels allemaal gelukt en hij zit nu zo`n half jaar op voetbal. En hij heeft talent en dat zeg ik als moeder niet alleen, maar iedereen zegt het. Hij heeft het gewoon in zich. Op school mag hij als enige met de grote jongens mee voetballen. De juffen hebben mij hier al meerdere malen over aangesproken, zo van, je moet eens komen kijken in de pauze. Wat kan die jongen voetballen. Nou allemaal leuk natuurlijk, wij zelf hebben totaal niets met voetballen, maar onze zoon blijkbaar wel. En wij genieten mee omdat hij er zoveel lol in heeft. Nu is hij bij zijn voetbalclub begonnen in F5, zijn vriendjes zitten in F1 en in de Etjes. Zijn vriendjes zijn eigenlijk allemaal één a twee jaar ouder.
Hij heeft verder een prima contact met de kinderen uit zijn klas maar speelt er verder niet mee. Heel herkenbaar voor mezelf, want ik had dat vroeger zelf net zo. De kinderen van mijn leeftijd waren gewoon in mijn ogen veel te kinderachtig, en ik denk dat hij dat net zo ervaart.

Wat nu mijn probleem een beetje is, en waar ik niet zo goed raad mee weet is het volgende:

Het team van F5 is te groot geworden en daarom is er een F6 opgericht, onze zoon zit nu in F6. Hij is diep teleurgesteld en erg verdrietig en boos toen hij dit bericht hoorde. Hij had natuurlijk gehoopt steeds wat hogerop te komen (en dichter bij zijn vriendjes te komen). Nu probeer ik hem uit te leggen dat het niks over zijn niveau zegt en dat hij gewoon lekker moet blijven voetballen. Maar wat ik ook zeg hij is woest! In de afgelopen tijd dat hij hier voetbalt is hij regelmatig al gevraagd om mee te spelen met F4,F3 en F2 als hun te weinig spelers hadden. En ook daar steekt hij er qua talent behoorlijk bovenuit, en nogmaals dit zeg ik dus niet alleen als moeder zijnde hé, ook anderen zien dat. Hij is zo boos omdat hij meer wil, en zoals hij het zelf zegt, kan hij niks met die jongens van zijn team, ze snappen het spel helemaal niet mam. Beetje vergelijkbaar met als je op school steeds maar werkjes onder je niveau moet doen, denk ik. Dat levert veel natuurlijk frustratie op.

Hij geeft nu ook aan, dat hij dan nu maar heel slecht gaat voetballen, want als hij zijn best steeds doet dan komt hij in zijn ogen alleen maar lager.(van F5 naar F6) In het begin zag je echt zijn lol en zijn zelfvertrouwen groeien, helaas zien we nu een zwaar gefrusteerde jongen.

Tja, ik heb het best met hem te doen, ik zie ook dat hij niet past in zijn team. Hij heeft niks met de jongens en is dus een beetje een vreemde eend. Als ouders zeggen we steeds, gewoon je best blijven doen en plezier maken. En we proberen hem uit te leggen dat het dus niks met niveau te maken heeft, maar met het feit dat er teveel spelers waren en dat er daarom een nieuw team is opgericht.

Nou ja, wat in nu met mijn lange verhaal (sorry) wil, weet ik ook niet precies. Maar misschien hebben jullie tips voor mij, hoe ik hier mee om kan gaan en met name dan naar zoon toe. Aan de andere kant moet hij natuurlijk ook leren om met tegenslag om te gaan en het niet zomaar op te geven. Maar ja, het zit wel een beetje in zijn aard dat ie gewoon de kont tegen de krib gooit.

Ik hoop dat ik nu niet overkom als een pusherige moeder, want geloof me dat ben ik absoluut niet. Ik zie alleen dat mijn zoon erg ongelukkig is met deze situatie en daar wil ik hem graag zo goed mogelijk in begeleiden. En ook ben ik wel benieuwd hoe dat Fjes gebeuren nu in zijn werk gaat, want zoals ik al zei ik ben echt een leek. Zijn er vaste regels of is dat per club verschillend?

Groet,
Voetbalmoeder


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Olivia

Olivia

03-03-2011 om 10:26

Nieuwe indeling afwachten

Probeer je zoontje uit te leggen dat hij dit jaar gewoon niet meer wisselt van team. Zo werkt dat namelijk niet bij voetbal, tenminste hier niet. Teamindeling is teamindeling.(tenzij je zoals bij jullie een heel groot overschot aan kinderen krijgt, maar ze gaan toch echt geen kind nu uit de F1 weghalen om om te ruilen voor een ander kind) Dus als hij nu goed zijn best blijft doen, dan gaat ie waarschijnlijk volgend jaar in een hoger team voetballen, F1 of F2 of (ligt aan zijn leeftijd) E1 of E2. Het jammere van voetbal vind ik dan wel weer dat het zo competetief is qua teamnummers. Want soms zijn bij clubs de groepen 1,2 en 3 gewoon identiek qua sterkte, maar ja... leg dat maar eens uit aan een kind van 6. (en zijn leeftijdsgenoten, want hier blérden ze ook altijd over die teamnummers, jammer maar helaas)

Maar goed, hij moet dus wel zijn best blijven doen, anders wordt het helemaal niets voor volgend jaar.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

03-03-2011 om 10:46

Goed uitleggen

Hoe lang zit je zoontje nu precies op voetbal? Bij ons gebeurt het ook vaak dat er in de loop van het seizoen nog een F-team bij komt, dat is inherent aan de leeftijdscategorie. Wij doen het meestal zo dat de nieuwste kinderen wel mogen meetrainen, maar dat wij zeggen dat er nog geen team voor ze is, ze vallen dan af en toe wel eens ergens in intussen. Het kan wel eens zo zijn dat het laagste team wat aan de grote kant is en dat dan de 1 of 2 laatst bijgekomen kinderen eruit worden gehaald als het nieuwe team wordt gevormd. Dit wordt wel allemaal duidelijk aan de ouders uitgelegd. Als er nu kinderen in de F5 mogen blijven die later zijn gekomen dan je zoon, dan vind ik dat wel raar en dan kun je gewoon om uitleg vragen. Bij ons staat boven elke groepering (F, E etc) een hoofdtrainer die over dat soort zaken gaat en die je dus kunt aanspreken daarover. Het feit dat hij beter speelt dan zijn teamgenoten dat is niet anders, hij is later begonnen en je kunt niet tegen een kindje dat al een paar maanden in de F2 oid speelt zeggen: "jij moet eruit, want er is een nieuw kindje gekomen en dat is beter". Het zijn geen volwassen profvoetballers. Als het goed is moet zijn "talent" worden opgemerkt en ga je dat in het nieuwe seizoen merken aan de indeling. je kunt er zelf wel actief iets aan doen om te zorgen dat zijn "talent" opgemerkt wordt en dat is altijd ja zeggen als hij gevraagd wordt in te vallen in een hoger team, wat jullie ook al doen. Heb je overigens gekeken in welke klasse de F5 en F6 spelen? Het is best mogelijk dat dat hetzelfde is en dan is de F6 dus niet lager dan de F5.

koentje

koentje

03-03-2011 om 10:48

Cis

als ik het goed lees is je zoon een beetje een jongetje waarbij alles 'aan komt waaien' het gaat hem gemakkelijk af. Dat bedoel ik niet rot, maar het kan op zich wel goed zijn dat hij nu leert dat hij niet alles krijgt wat hij begeert.
Hij ontwikkelt blijkbaar wel een hele competetieve aard: alles willen winnen, de beste willen zijn. Dat is een beetje jammer, want dat kan zijn plezier erg doen vergallen. Het plezier zit hem dan in het de beste willen zijn en het winnen, en niet in het doen en lekker bezig zijn, binnen een leuk contact met anderen.
Als ik jou was zou ik gaan proberen om zelf erg de nadruk te leggen op het plezier maken en de sociale contacten en niet zo op het winnen..
Er kan zelfs een stukje onzekerheid achter zitten"ik ben alleen goed genoeg als ik win". Het is belangrijk dat je hem laat weten dat je van hem houdt om wie hij is en wat en hoe hij dingen doet, maar niet om zijn prestaties!!
succes

Puck

Puck

03-03-2011 om 11:20

Dit seizoen afwachten

Ik zou ook dit seizoen afwachten. Natuurlijk kun je het niet maken om een kind dat nu bijv. in de F1 zit eruit te halen en om te zetten naar een ander team zodat er plaats komt voor jouw zoon.
Als hij werkelijk zo goed is dan zal dat op de vereniging ook niet onopgemerkt blijven en wordt hij volgend seizoen in het juiste team ingedeeld en ondanks dat hij jonger is kan hij dan best ingedeeld worden. Op de club van onze zoon spelen ook F-jes al bij de E omdat ze hun leeftijdsgenootjes ver vooruit zijn.

Voetbalmoeder

Voetbalmoeder

03-03-2011 om 14:17

Dank

Het seizoen afwachten dus, ``het seizoen`` bij voetbal is dat hetzelfde als een schooljaar. Dus na de zomervakantie begint een nieuw seizoen? Tja misschien een heel domme vraag, maar ik weet er dus echt niks van.

Het is ook heel logisch, en ik zou ook helemaal niet willen dat er een ander jongentje teruggeplaatst zou worden om plaats te maken voor mijn zoon, absoluut niet.

Alleen ik vind het zo moeilijk om te zien hoe mijn zoon hiermee worstelt. Hij heeft het er echt zwaar mee en voelt zich nu niet op zijn plek.

Koentje zei: ``Hij ontwikkelt blijkbaar wel een hele competetieve aard: alles willen winnen, de beste willen zijn. Dat is een beetje jammer, want dat kan zijn plezier erg doen vergallen. Het plezier zit hem dan in het de beste willen zijn en het winnen, en niet in het doen en lekker bezig zijn, binnen een leuk contact met anderen.

Als ik jou was zou ik gaan proberen om zelf erg de nadruk te leggen op het plezier maken en de sociale contacten en niet zo op het winnen``

Dat kan ik niet ontkennen, en ik ben het eigenlijk ook wel met je eens. Maar dat doet hij zelf, zal ook wel in zijn karakter zitten. Wij zeggen steeds dat het belangrijkste is dat je er plezier in hebt. Zelf hebben we helemaal niets met winnen, dus van ons heeft hij dat niet. Wat betreft sociale contacten, ja die heeft hij genoeg, maar dus niet met de kinderen uit zijn team. En daar gaat nou net het hele verhaal om. Hoe zorg ik ervoor dat hij zich erover heen zet, en er weer plezier in krijgt samen met zijn team waar hij nu in zit?

Ik hoop dat hij gewoon blijft volhouden en uiteindelijk in zijn ogen daar ook de waardering voor zal krijgen. Maar ja, voor hem duurt het allemaal veel te lang Het is voor hem een groot issue en hij is er dagelijks mee bezig, en steeds zeg ik weer, gewoon lekker blijven voetballen en plezier maken joh. Ik denk ook wel dat hij wat onzeker is, dus we doen er alles aan om zijn zelfvertrouwen te vergroten. Hij begrijpt het gewoon ook niet goed, hoe kan het nou dat ik in F6 zit? Ik kan toch goed voetballen en dat zal hem frustreren.

Hij heeft zich denk ik inmiddels ook al wel een beetje bekend gemaakt bij de club, want zoals ik al zei, hij is al behoorlijk vaak ingevallen bij de hogere Fjes, omdat de trainers hem aanbevelen. Dat heb ik hem ook al verteld, zo van jongen, ze vragen jou steeds om in te vallen als ze te weinig spelers hebben, dat is toch heel mooi. Maar het duurt hem vast te lang, nou ja, hij zal geduld moeten hebben. En leren dat het niet altijd gaat zoals hij wil

Ik ben nu in elk geval iets wijzer betreft het hele voetbalgebeuren. Ik zal hem, zodra hij er weer over begint, nogmaals uitleggen hoe het in z`n werk gaat. Hopelijk neemt hij dat van mij en legt hij zich daar ook bij neer.

Allen bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Voetbalmoeder

mira

mira

03-03-2011 om 14:49

Voetbal

De teamindeling bij voetbal (en ook andere sporten als hockey) loopt per kalenderjaar. Alle jongetjes geboren in jaar x zitten in de f als eerstejaars, alle jongetjes geboren in jaar y zitten in de f als tweedejaars. Het seizoen loopt per schooljaar. In principe spelen de fjes met het hele team 2 competities, een in het najaar en een in het voorjaar. Het gebeurt wel eens dat er tussen die 2 competities gewisseld wordt maar dan moet er in de hogere temas iets niet goed gaan of een kind gaat van de voetbal af of naar een hoger team of zo. De eerstejaars f'jes zitten meestal in een lager team dan de tweedejaars. Vaak spelen degenen die tegelijk begonnen zijn een jaar met elkaar om te begrijpen wat er verwacht wordt van een speler bij een training of een wedstrijd.
Dit lijkt allemaal van toepassing op jouw zoon. Je hebt dus best kans dat je zoon in het volgend seizoen in een hoger team speelt. Hij heeft dan een jaar ervaring.
Bij voetbal leer je ook omgaan met verliezen. Dat is dus een wedstrijd verliezen maar ook leren omgaan als niet alles gaat zoals jij het wil. Heel veel jongetjes willen in het eerste (of tweede) spelen en er is maar plaats voor zoveel jongetjes. Dus soms zit je er bij, soms niet. Het kan ook bijvoorbeeld best zijn da de jeugdcommissie vindt dat jouw zoon bijvoorbeeld wel goed speelt maar geen teamspeler is. Hij doet alles alleen en speelt niet over of zo. Dan zal hij dat eerst moeten leren voordat hij naar een hoger team gaat. Of dat hij nog te weinig wedstrijden heeft gespeeld en daardoor wat ervaring mist. Of hij speelt op een positie waar al een goede speler staat (hoewel dat bij de f'jes nog niet zo speelt).Of hij pikt op de training niet de juiste dingen op. Wil je het weten, dan zul je het moeten navragen bij trainer/coach/jeugdcommissie.
Je zoon zal in ieder geval met een dergelijke competitie moeten leren omgaan en als hij goed speelt en laat zien dat hij in teamverband functioneert, dan zal het echt wel goed moeten komen.

Frys

Frys

03-03-2011 om 14:54

Herkenning

Hier is zoon (bijna 9) na de kerstvakantie teruggeplaatst van de E's naar de F1, hij reageert precies zoals jouw zoon en hij moppert elke keer voor en na de training. Hij kwam al bij de E's omdat er aan het begin van het seizoen te weinig jongens bij de E's waren en teveel bij de F-jes. Nu zijn de teams opnieuw ingedeeld en moest hij terug, omdat dat beter uit komt met de indelingen. Voor hem is het wel zuur, omdat hij ook nog degene was die bijna als enige scoorde. We hebben heel wat op hem in moeten praten, want anders zat hij nu niet meer op voetbal, terwijl dat wel zijn lust en leven is. Ik vind het wel jammer dat er bij de clubs zo weinig wordt gedaan aan de sociale kant van het terugplaatsen, er werd gedacht door het bestuur dat het geen enkel probleem zou zijn voor onze zoon. Zoon zit echt deze maanden van het seizoen uit en kan dan na de zomer gelukkig weer naar de E's.

Voetbalmoeder

Voetbalmoeder

04-03-2011 om 14:05

Volhouden

Voor nu lijkt er idd niks anders op te zitten, hij moet gewoon even volhouden. Ik heb gisteren een goed gesprek met hem hierover gehad, wat daarvoor eigenlijk niet mogelijk was omdat hij zo ontzettend boos was.

Maar ik blijf erbij dat hij bij dit team helaas gewoon niet goed op z`n plek zit. De jongens waarmee hij nu mee in het team zit, zijn in doen en laten nog een stuk jonger dan hem. Dat is wat hij ook aangeeft, ze snappen het hele spel niet mama! Mijn zoon is juist een ontzettende teamplayer, geeft veel voorzetjes, speelt vaak de bal over (in tegenstelling tot de rest loopt vrij etc en loopt daarmee dus behoorlijk voor op de rest. Maar goed hij zit natuurlijk nog maar net op voetbal. Zijn voetbalervaring is overigens niet van gisteren, hij voetbalt gewoon al heel lang in zijn vrije tijd.

Frys, goh ik kan me het goed voorstellen, die teleurstelling van je zoon. Beetje dezelfde situatie inderdaad, nou maar hopen dat zowel die van jou als die van mij het volhouden, en het niet opgeven.

En nogmaals, ik begrijp de situatie van de club ook best wel hoor. Zoals ik al eerder zei, ik zou niet eens willen dat een jongen uit een hoger team nu plaats zou moeten maken voor mijn zoon! Maar het feit blijft dat zoon erg ongelukkig is met deze situatie. Wij volwassen mensen denken misschien waar gaat het over, maar zo`n kind kan er toch behoorlijk mee zitten. En als moeder is het natuurlijk niet fijn om je kind zo ongelukkig te zien met de hele situatie. Overigens zijn heel veel Fjes ouders het ook helemaal met mij eens, ze waren allemaal eigenlijk wel verbaasd dat mijn zoon nu in F6 zit. Er waren verschijdenen die naar mij toe kwamen afgelopen training, om mijn mening te polsen en van de eigenlijk iedereen kreeg ik te horen dat hij toch minstens bij F1/F2 zou horen te zitten. Ook F5 was erg teleurgesteld dat hij niet meer in hun team zit, nu kunnen we het helemaal wel shaken was hun reactie. Het gaat natuurlijk om de lol, dat is het belangrijkste en dat zullen we ook blijven herhalen. Maar onder je niveau functioneren is ook geen pretje.

Ik heb dus een goed gesprek met zoon gehad, en ook aangegeven dat hij dit seizoen even moet afmaken. Samen met zijn team, en dat hij maar moet proberen om zijn teamgenoten bepaalde dingen te leren zodat ze er met zijn allen een mooi seizoen van konden maken. En ik heb de indruk dat hij het nu iets beter begrijpt. Hij had gewoon denk ik, al sneller een `beloning` verwacht en dat valt tegen voor hem. Voor ons gaat de tijd natuurlijk ook een stuk sneller voorbij dan bij een kind. Voor hem duurt het allemaal eindeloos.

Nou ja, ik hoop gewoon echt dat zoon het nu ook een beetje van zich af kan laten glijden. En dat hij er niet teveel over gaat piekeren. Ik weet gewoon ook erg weinig van voetbal, maar ook door jullie reacties heb ik iets meer inzicht gekregen. Ik ben van mezelf helemaal geen haantje de voorste, vrij rustig eerder. Dus ik sta eigenlijk na afloop van trainingen ook niet in de rij om even met de trainer te praten. Veel ouders zie ik dit wel doen, en begon daarom ook een beetje aan mezelf te twijfelen. Zo van, had ik dan iets moeten/kunnen doen voor zoon. O ja, voor zover ik weet zijn echt alleen de nieuwste kinderen verplaatst naar F6, dus dat is volgens mij best eerlijk gegaan.

Alleen bedankt voor jullie bijdrage. Volhouden is in deze het sleutelwoord

Groet,
Voetbalmoeder

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

04-03-2011 om 15:23

2002 of 2003

Maar is je zoon nu van 2002 of van 2003? Als hij van 2003 is blijft hij dus nog een jaar langer bij de F, daar moet je hem dan wel op voorbereiden. Of is hij van 2002 en doordat hij wat later begonnen is zit hij nu bij grotendeels kinderen uit 2003? Dan merk je dat inderdaad best wel dat verschil in inzicht in vrij lopen etc. Tja hoe dan ook, hij moet geduld hebben, 't is niet anders en zo lang duurt dat seizoen eigenlijk niet eens meer, uiterlijk eind mei is de competitie afgelopen. Als jullie vereniging kunstgras heeft wordt er mogelijk nog wat langer doorgetraind en hebben ze nog eens ergens een toernooi ofzo. Heeft jullie vereniging echt gras dan is het dan ook echt afgelopen, want dan moet er nieuw gras gezaaid worden en mag er niemand op het veld komen. Tussendoor heb je nog wat feestdagen en een schoolvakantie, dus het seizoen is om voor je het weet.
Overigens heeft mijn zoon jarenlang te laag gespeeld, was ook niet zo'n moeder die bij de trainer ging zeuren, elk jaar schoof hij wel wat op tov zijn teamgenootjes, maar elk jaar weer was hij de ster van zijn team,omdat hij de beste was. Eindelijk werd hij vorig jaar eens opgemerkt en speelt hij nu hoog en wat blijkt, eigenlijk vond hij het veel leuker om de sterspeler te zijn, nu zit hij veelal een helft reserve (is al ouder en dan werkt dat anders dan bij de kleintjes) omdat hij een van de zwakkere spelers is.
Zo gelijk de hardnekkige theorie ontzenuwd dat kinderen van bestuursleden altijd voorgetrokken worden Ik was bij tijd en wijle net zo ontevreden en verbaasd over de indeling als andere ouders (alleen kon ik dat langs de lijn niet ventileren).

Voetbalmoeder

Voetbalmoeder

04-03-2011 om 16:28

Voetbalbestuurder

Mijn zoon is van januari 2003. Echter heb ik wel het idee dat de overige teamgenoten een behoorlijk stuk jonger zijn. Vanaf welke leeftijd mag je eigenlijk naar de Fjes?

Overigens heb ik het hele verhaal van nu ben je wel goed, maar als je hogerop komt, zijn ze allemaal zo goed of beter in het voetballen, en dus ook je tegenstanders al heel vaak geroepen. Daar wil zoon niks van weten, hij geeft aan dat juist leuker te vinden. Maar goed, of dat ook zo, is afwachten natuurlijk.

Groet,
Voetbalmoeder

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-03-2011 om 20:38

Voetbal

Ik herken het wel een beetje. Dit is mijn zoons' tweede voetbalseizoen. Hij is van januari 2001 dus hij is vorig jaar begonnen bij de Fjes. Na de kennismakings- en selectiewedstrijden werd hij meteen ingedeeld in de F1 ook al had hij nog geen enkele noemenswaardige voetbalervaring. Ook hij is een natuurtalent. Hij werd ook veel gevraagd als invaller bij de andere F-teams en nu bij de andere E-teams. Af en toe pikt hij een training mee van een D5 ofzo en dan merk je dat dit toch echt wel een maatje te groot is, letterlijk en figuurlijk
Nu zit hij in de E1 selectie (eerstejaars) maar ook in dit team kan hij niet alles laten zien wat hij in huis heeft. Dat vindt hij heel jammer en soms frustrerend maar uiteindelijk gaat het toch om de lol.
We zijn een paar keer naar de Ajax-talentendagen geweest en hij is al gescout; ook door AZ. Hij is ook met Arsenal Select op trainingskamp geweest. Maar we hebben besloten om het voorlopig op amateurniveau te houden omdat (semi)professioneel voetbal op deze leeftijd veel van je vraagt en ook veel van de ouder(s) vergt. Daarnaast vind ik een goede schoolopleiding even voorrang hebben. Echt talent komt altijd wel bovendrijven; is het niet nu, dan straks. Dit hebben de hoofdtrainers en de jeugdcoordinator van diverse clubs tegen me gezegd.
Als je zoon meer wilt en kan zijn er best mogelijkheden buiten je eigen voetbalclub om. Het kan geen kwaad om daar eens naar te kijken.
En verder idd, rustig het volgende seizoen afwachten. Wellicht dat hij dan naar de F1 of F2 kan. Het hangt een beetje van de grootte van de voetbalclub af hoe de indeling eruitziet en welke teams de selectieteams zijn.
Nogmaals, laat hem gewoon lekker voetballen en als het erin zit, komt hij vanzelf wel verder als de club dat goed oppikt en oppakt.

Jesse_1

Jesse_1

05-03-2011 om 16:52

? pelle?

"Vanaf 2004 ben je dit schooljaar een Fje"
Volgens mij loop je nu een jaar verkeerd. Dit SCHOOLJAAR zijn alle kinderen geboren in 2002 en 2003 een Fje.
" Jouw zoon is volgend jaar nog een Fje dus eigenlijk hoort hij niet in de F1, in de F2 alleen als het een club is met F2 uit 2003 maar kmeestal zijn de F1 en F2 de oudste Fjes die volgend jaar E worden."
Misschien werkt dat bij jullie club zo, maar bij onze club wordt er wel rekening gehouden met de leeftijd, maar als een kind weerbaar genoeg is (en goed genoeg is natuurlijk ) komt die gewoon in het eerste elftal hoor. Soms (maar dan moet je wel goede connecties met de trainer of selectiecommissie hebben ....) wordt een kind ook wel een niveau hoger geplaatst, dus er waren vorig jaar mini's (uit 2003) die al opvallend goed waren en die zijn toen de eerste helft van dit voetbalseizoen al competitie gaan spelen, terwijl in principe de 1e jaars F'jes pas vanaf januari externe competitie zijn gaan spelen.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

05-03-2011 om 16:57

Elisa, hoe zit dat?

"Na de kennismakings- en selectiewedstrijden werd hij meteen ingedeeld in de F1 ook al had hij nog geen enkele noemenswaardige voetbalervaring. Ook hij is een natuurtalent. Hij werd ook veel gevraagd als invaller bij de andere F-teams en nu bij de andere E-teams."
Als je zoon in de F1 zit en hij wordt gevraagd als invaller bij andere F-teams, dan is dat toch competitievervalsing? (En zeker als hij de sterspeler van het team is, vind ik het flauw om juist hem dan bij lagere teams in te laten vallen).
Jesse

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-03-2011 om 19:34

Jesse

Welnee. Hij heeft ook weleens ingevallen bij de E3 en andersom hebben bijvoorbeeld vorige week een aantal jongens van de E3 bij de E1 ingevallen vanwege de vakantie.
Het komt ook weleens voor dat er tweedejaars E-pupillen meedoen met de eerstejaars; niet alleen bij ons, ook bij de tegenstanders van andere clubs. Vandaag waren er twee tweedejaars E'tjes in het team van de tegenstander en zijn team is nog eerstejaars. En toch hebben we gewonnen
Het gaat hier om amateurvoetbal dus het moet allemaal gewoon leuk en haalbaar blijven. Als vanwege vakantie en/of ziekte een half team niet kan spelen is er niks mis mee om dan ergens anders wat jongens vandaan te plukken en zodoende die jongens fijn hun balletje te laten trappen. Of het nu om een competitiewedstrijd gaat of een thuistoernooi.
Het hangt natuurlijk ook af van de grootte van de club en het aantal teams. Wij hebben maar vijf E-teams dus dan is de spoeling wat dunner dan als je 15 E-teams hebt...

Jesse_1

Jesse_1

05-03-2011 om 23:43

Ja maar elisa

Het niveau waar we hier over praten gaat het juist met name over dat het leuk is voor de kinderen (althans, het niveau waarop mijn zoon voetbalt, voor de eerste elftallen gaat dat niet geheel op). En wat is LEUK voor kinderen? Om te voetballen in een team met kinderen van min of meer gelijke sterkte _tegen_ en team op min of meer gelijke sterkte (jaha, natuurlijk is met 10-0 winnen nog leuker, maar niet voor iedereen).
Je schrijft toch echt dat jouw zoon (als natuurtalent) _veel_ wordt gevraagd om in te vallen en daar zet ik dan wel mijn vraagtekens bij. (Waarom dan niemand iemand uit een lager elftal?).
Ik vraag me ook af of de boel dan wel goed georganiseerd is, en hoe de toeweiding van de voetballertjes is. Mijn zoon voetbalt nu 1,5 seizoen en het is één keer voorgekomen dat ze invallers nodig hadden (en die helft van het seizoen hadden ze slechts 8 spelende teamleden) tijdens een griepgolf.
Jesse

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

06-03-2011 om 00:22

F of niet

In principe ben je in dit seizoen een F-je als je bent geboren in 2002 of 2003, het is niet verboden om jongere kinderen mee te laten spelen, oudere wel, daar moet je speciaal compensatie voor aanvragen bij de KNVB. Veel (met name grotere) hebben ook een mini-F competitie, dat is voor nog jongere kinderen, die wordt gespeeld op een kwartveld en is ook gewoon een competitie bij de knvb, dan kunnen dus kinderen vanaf 5 jaar al competitie spelen.
Als je kind van januari is heeft hij zowel pech als geluk. Pech omdat hij volgend jaar veruit de oudste is, zelfs iemand uit hetzelfde geboortejaar kan nog bijna een jaar jonger zijn immers. Geluk omdat voetballers geboren in de eerste maanden van het jaar meestal de beste voetballers zijn, die zitten dus vaker in de F1 en worden ook vaker gescout. Van alle bekende voetballers is het merendeel in het eerste deel van het jaar geboren. Dit omdat er gemiddeld genomen op die leeftijd een groot verschil is tussen 2 kinderen met bijvoorbeeld 9 tot 11 maanden verschil.
Verder is het niet zo dat in de F1 uitsluitend tweedejaars komen, dat is een beleidsmatige keuze van de vereniging en zou als het goed is terug te vinden moeten zijn in het jeugdsbeleidsplan dat veel clubs op internet zetten. In de praktijk zal het wel zo zijn dat de meeste spelers uit de F1 tweedejaars zijn, maar dat hoeft dus niet, de KNVB schrijft daar in ieder geval niets over voor. Die probeert alleen te zorgen dat ongeveer even sterke teams in dezelfde poule komen, los van of dat eerste of tweedejaars zijn.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

06-03-2011 om 09:57

Dispensatie

Eeh wat schrijf ik nou, compensatie hahaha. Ik bedoel dispensatie. Het was al laat.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

06-03-2011 om 11:39

Pelle

Ik weet alleen hoe het bij ons gaat. Bij ons wordt het per geval bekeken. Over het algemeen geldt dat ze alleen doorgaan als ze goed genoeg zijn om dan ook gelijk weer in de E1 te komen. Vorig jaar was er een drietal spelers in de E1 die heel graag naar de D wilden een jaar te vroeg. Dat is niet gedaan en mede daardoor werd hun E1 kampioen en promoveerde, op die manier was er voor die jongens toch genoeg uitdaging, zij werden de ervaren krachten in het team en vooral dankzij hun deden ze het enorm goed in hun poule. 1 van die spelers is nu gescout door een BVO (betaald voetbal organisatie), dat zou nooit gebeurd zijn als hij naar de D2 was gegaan. Waarmee ik niet zeg dat dat een argument is, maar het zal je verbazen hoeveel ouders voor hun kind een glanzende carriere zien weggelegd als profvoetballer.

NaShA

NaShA

06-03-2011 om 12:20

Voetbalbestuurder

Maar zou mijn zoon (van sept 2003) nou volgend jaar naar de E-tjes gaan of nog bij de F-jes blijven? Hij is pas sinds net voor de Kerst afgelopen jaar op voetbal gegaan. Er schuilt best een leuke middenvelder in, maar een carriere als profvoetballer zie ik niet zo snel gebeuren Van mij mag hij overigens nog best een jaartje F-je zijn (zoon zit nu in een net nieuw opgericht F6, na de winterstop zijn ze pas aan hun competitie begonnen). Er zijn er 3 uit 2003, de overigen zijn van 2004 en komen net uit de mini-pupillen (kennelijk vervroegd overgegaan dan?)

NaShA

NaShA

06-03-2011 om 14:13

Nav deze zin

begon ik te twijfelen :

>>In principe ben je in dit seizoen een F-je als je bent geboren in 2002 of 2003< <

Da's alles...

ishtar

ishtar

06-03-2011 om 14:34

Nasha

dan ben je dus volgend jaar Fje als je bent geboren in 2003 en 2004

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-03-2011 om 14:39

Voetbal

Het is vorig jaar een keer of vijf gebeurd dat hij gevraagd werd als invaller en dit seizoen twee keer. Met name bij de competitiewedstrijden in de vakanties als veel kinderen op vakantie zijn.

Hij begon als oudste F1-tje. Was hij begonnen als eerstejaars Fje was hij gewoon het jaar daarop tweedejaars Fje geworden.

In zijn team zit een jongen die eigenlijk qua leeftijd nu in de D had moeten zitten maar die dispensatie heeft gekregen om nog een jaar bij de E'tjes te kunnen spelen.
De verwarring is denk ik omdat de peildatum qua leeftijd 1 januari is maar het voetbalseizoen begint na de zomervakantie.

Daarnaast kan het dus idd zo zijn dat een "lager" team best in een hogere klasse kan uitkomen dan het selectie- of topteam.

Talentvolle tweedejaars E'tjes kunnen bij aanvang van het seizoen door de club aangemeld worden voor de KRVT (KNVB Regionale Voetbal Training) in samenwerking met de RJO's en vandaar uit zouden ze geselecteerd kunnen worden voor het BVO.

Ach het is gewoon hartstikke leuk; ik geniet iedere week van al die jongens en de lol samen met de andere ouders langs de lijn. En laten we vooral niet vergeten om de inzet en de tijd die al die vrijwilligers (trainers, kantinepersoneel etc.) erin steken te waarderen!

NaShA

NaShA

06-03-2011 om 14:48

Ishtar...aha

nu snap ik het....

Jesse_1

Jesse_1

06-03-2011 om 17:52

Pelle

Ik help ff een handje. Ik lees: "Over het algemeen geldt dat ze alleen doorgaan als ze goed genoeg zijn om dan ook gelijk weer in de E1 te komen."
Dus als ze als 1e jaars Fje in de F1 zitten, gaan ze naar de E1 als ze goed genoeg zijn, anders blijven ze nog een jaar in de F1.
Er is toch niets mis mee om 2 jaar in de F1 te blijven?
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

06-03-2011 om 21:47

Dat lees ik zo niet pelle

Volgens mij had voetbalbestuurder over 1e jaars Fjes die evt al door zouden kunnen naar de Etjes, en niet over kinderen die vervroegd in de F1 zitten.
Ik denk trouwens dat, hoe getalenteerd ook, er weinig mini's zijn die al in de F1 mee kunnen draaien. Bij voetbal gaat het niet alleen om talent, maar kinderen moeten ook weerbaar zijn. Niet emotioneel, maar (met name) ook fysiek. Als 5 jarige tussen 7 jaar oude kinderen voetballen, dat verschil trek je gewoon niet!
Dit jaar hebben ze er hier voor gekozen om de 1e jaars F'jes sowieso niet gelijk in de externe competitie te gooien, maar ze tot de winterstop een interne competitie te laten spelen om ze het spel te leren. Dan selecteren en teams vormen, en nu dus pas de 'echte' KNVB-competitie. Een goed idee dus denk ik. (NB er waren twee 1e jaars F'jes die al wel gelijk in een team werden geplaatst en niet eerst intern hebben gespeeld).
Jesse

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

06-03-2011 om 22:02

Wat jesse zegt

Zoals Jesse het uitlegt bedoel ik het. Dus stel dan een kind dat nu in de F1 speelt en in 2003 geboren is, dan blijft die dus volgend jaar in de F1, tenzij die zo goed is dat die naar de E1 door kan, ook al is hij dan een jaar te jong.
Wat ik als voorbeeld zei over de D2 was erg op onze eigen vereniging betrokken, bij ons speelt de D2 namelijk niet zo hoog. Over het algemeen geldt dat bij wedstrijden en toernooien van teams in de hoofdklasse of 1e klasse meer scouts komen kijken dan bij pakweg de 4e klasse. Er zijn natuurlijk ook zat verenigingen waar de D2 eerste klasse speelt. Het kan best zijn zoals bij jullie dat bij E1 en E2 alleen tweedejaars spelen en in de E3 en E4 alleen eerstejaars, dan zou het dus ook kunnen dat een E3 misschien wel in een hogere klasse speelt dan de E2. Wij hebben ervoor gekozen dat hoe lager het cijfer van het team, hoe hoger die speelt, kinderen worden dan dus op niveau ingedeeld ipv op leeftijd en het heeft niks met blijven zitten te maken. Door steeds te zorgen dat je in een F1 en E1 een mix aan ervaring en vers bloed (die volgend jaar voor de ervaring zorgen)hebt, kun je als team steeds beter presteren en dus langzamerhand steeds hoger gaan spelen. Maar zoals ik al zei elke vereniging bepaalt dit zelf in zijn jeugdbeleidsplan, kijk maar eens of je dat op de site van jullie vereniging kunt vinden. Als dat gewoonte is dan weten kinderen en vooral ouders niet beter en dan wordt dat heel gewoon gevonden en dat zeker niet als zittenblijven gezien.

Voetbalmoeder

Voetbalmoeder

07-03-2011 om 09:36

Ben de draad kwijt...

Ik zal straks de draadjes nog een keer lezen

Maar goed, afgezien van hoe het allemaal bij clubs gaat, zoon is niet gelukkig met de situatie. Het zal mij echt een worst zijn, in welk team zoon speelt. Ook al zou hij graag op ballet willen, mij maakt het niet uit. Wel maakt het mij uit, als ik zie dat zoon op een verkeerde plek zit. Wat nu dus duidelijk het geval is.

Hij heeft in de winter de zaalcompetitie gedaan met F5 en toen dus regelmatig wedstrijden met hogere Fjes meegedaan, als invaller. Ik zie trouwens dat hij bij de hogere Fjes ook veel leuker speelt en dus veel meer lol heeft. Op zich ging F5 ook nog wel, er waren twee jongens waar hij leuk mee op kon schieten. Maar goed nu dus naar F6 en daar zitten allemaal voor hem onbekende nieuwe jongens in. Ze hebben met F6 nog geen wedstrijd gespeelt, a.s. zaterdag zal de eerste wedstrijd worden. Maar wel heb ik de indeling van F6 op papier gezien en daar zie ik veel namen die de leeftijd hebben van mijn zoon`s jongere broertje. Dan hebben we het over een leeftijd van 5 a 6 jaar. En dat is toch een behoorlijk verschil voor een jongen van 8 jaar, die zich gedraagt als een jongen van 9 jaar in z`n doen en laten. En helaas heeft zoon hierdoor ook een behoorlijke deuk in z`n zelfvertrouwen opgelopen.

Ik denk dat ik aankomende training toch maar even een gesprekje moet hebben met de trainer. Ook dat is een probleem want er zijn te weinig mensen. Op dit moment is er een hoofdtrainer en nog een trainer voor alle Fjes.

Ook zal ik dan direct even kijken over hoe en wat straks met de wedstrijden. Want wat ik bij de trainingen zie van de nieuwe jongens die dus nu in F6 zitten, is dat ze er soms wel en soms niet zijn. En het team bestaat op dit moment uit 7 jongens. Dus als er dan een paar of zelf 1 niet op komen dagen met een wedstrijd dan hebben we een probleem denk ik?

En nogmaals wil ik benadrukken, dat ik zoon absoluut niet wil pushen of wat dan ook. Ik wil dat hij plezier maakt en lekker sportief bezig is. Maar wat ik dus als moeder zie (en vele ouders met mij) dat mijn zoon veel talent heeft en dat hij z`n ei niet kwijt kan momenteel. Dat is ook wat hij heel duidelijk onder woorden brengt naar ons toe. Afgelopen zaterdag mocht hij nog een keer meedoen met F5 waar hij dus de zaalcompitie mee heeft gedaan. En dan zie je drie/vier jongens muntjes zoeken op het veld tijdens de wedstrijd, harstikke grappig natuurlijk, maar voor mijn zoon niet. Die wil serieus een wedstrijd spelen, hij leeft daar de hele week naar toe! En ik ben als moeder een beetje bang voor de frustratie die dit oplevert voor zoon. Tot nu toe ga ik er naar zoon toe, heel luchtig mee om. Maar goed, ik moet hem natuurlijk wel serieus nemen.

Nou ja, ik zal aanstaande training toch maar even gaan praten met de trainer. Overigens zie ik deze trainer dus maar een keer in de week bij de training van alle Fjes. Bij de wedstrijden is hij er nooit, ik weet niet of dat normaal is.

Allen dank alweer voor jullie bijdrage`s!

Groet,
Voetbalmoeder

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

07-03-2011 om 10:01

Ander verhaal

Nu vind ik het wel een heel ander verhaal worden. Zoals gezegd spelen kinderen van 5 a 6 jaar bij ons in een andere competitie, 4 tegen 4. Dit is echt niet leuk voor je zoon, hij zit nu echt met kleuters. Ik zou inderdaad even met de hoofdtrainer van de F gaan praten. Het handigst is vantevoren een mailtje te sturen of je hem na de training even kunt spreken, dan weet je zeker dat hij er is en dat je hem te pakken krijgt. Ik dacht eigenlijk al die tijd dat het over 7 en 8-jarigen ging.
Bij ons is de trainer ook niet altijd dezelfde die de coach is bij de wedstrijd, dat laatste is vaak een van de ouders. Verder heb je nog een hoofdtrainer die de hele F begeleidt en ook de trainers van de afzonderlijke teams. Deze probeert wel zo veel mogelijk wedstrijden van diverse teams te bekijken. Als dit bij jullie ook ongeveer zo werkt is dus die hoofdtrainer degene die je moet hebben. Ik vind het echt niet kunnen dat je zoon met 5 of 6-jarigen moet spelen. Dik het desnoods een beetje aan, dat je zoon echt geen zin meer in heeft en dat het huilen is voor elke training ofzo. Ik begrijp echt niet dat ze dit zelf niet snappen. Kijk eens of je op de site van de vereniging kunt vinden hoe het jeugdbeleidsplan op staat. Als je geen gehoor vindt zou ik eerlijk gezegd misschien zelfs naar een andere vereniging over gaan, dit getuigt van een totaal gebrek aan gevoel en inzicht in kinderen.

Voetbalmoeder

Voetbalmoeder

07-03-2011 om 10:14

Oke

Nou dat bedoel ik dus, ik vond het ook al een beetje raar dat jullie het heel gewoon vonden.

Zoon is hierdoor ook echt gekrenkt. Daarom was mijn vraag ook, vanaf welke leeftijd mag je eigenlijk bij de Fjes. Omdat ik dus zie dat veel jongens echt jonger zijn dan mijn zoon. En voor mijn zoon is dat een ramp, hij wil al altijd meer, en is in heel zijn doen en laten vaak verder dan zijn leeftijdgenoten. Dus kun je nagaan hoe hij zich nu voelt. Toen hij het bericht de eerste keer hoorde, riep hij uit woede ook, ik kap ermee!

We hebben bij ons een trainer die F1 en F2 traint, en dan de hoofdtrainer voor de andere Fjes. Ik heb geen van hun tijdens wedstrijden gezien. Wel is de leider (een ouder) van F5 altijd bij de wedstrijden. Deze leider durfde mij het nieuws niet eens te vertellen, omdat hij zich er gewoon voor schaamde. Daar heb ik het later nog met hem over gehad. Een leider voor het nieuwe team F6 ontbreekt nog. Nu wil ik best het een en ander op me nemen, maar ik heb nog twee jongere kinderen, waarvan een een peuter is. En een man die vaak ook op de zaterdagen werkt. Dus dat is best wel een beetje lastig.

Voetbalbestuurder, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden over een jeugdbeleidsplan. Ook zal ik eens kijken of ik mailadres heb van de trainer.

Bedankt.

Groet,
Voetbalmoeder

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-03-2011 om 14:17

Leeftijden

F'jes zijn dit seizoen kinderen geboren in 2002 en 2003. Je hebt ook een categorie F-mini (bij onze club hebben die geen letter en heten anders om verwarring te voorkomen) die dus ook nog 4 tegen 4 spelen en die zijn uit 2004 en 2005. Jouw zoon zit daar dus in? Ik snap het niet helemaal want qua leeftijd zou dat niet mogen tenzij hij dispensatie heeft. Zie http://downloadcentrum.knvb.nl/sportlink/knvb/document/printversie%202010-11.pdf?service=lucene%2FProcessIncrementHitCount&DocumentData%2FDocumentId=550&dataPath=DocumentData%2FData&checksum=1908495096

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.