Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Berber.

Berber.

17-03-2011 om 08:52

Voorbereiden operatie

Mijn oudste zoon (net 6) wordt binnenkort geopereerd. Keel/neusamandelen knippen en oren doorprikken. Hij weet het nog niet omdat we hem niet al heel lang van te voren in de stress wilde jagen en zijn verjaardag er nog tussendoor kwam maar nu moeten we hem wel zo langzamerhand gaan voorbereiden. Ik weet alleen niet zo goed hoe.

Wat (en hoe) zouden jullie (het) vertellen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

17-03-2011 om 09:03

Info van ziekenhuis

Heb je geen informatie van het ziekenhuis mee gekregen? Hier gaan kinderen ook vooraf een keer naar het ziekenhuis waar ze nog eens alles uitgelegd krijgen.
En verder zou ik het mijn kind gewoon heel zakelijk vertellen: Pietje, je bent heel vaak verkouden, kunt dan niet goed horen en hebt vaak keelpijn. De dokter kan jou beter maken door je amandelen te knippen en je oren door te prikken. Dat klinkt eng, maar van te voren krijg je van de dokter een slaapmiddeltje waardoor je er niets van merkt. Als je dan wakker wordt zijn papa en mama bij je en dan ben je nog wel even ziek, maar dat gaat weer over.
En als er dan vragen komen dan gewoon op antwoorden.

koentje

koentje

17-03-2011 om 10:41

Er zijn

leuke boekjes over in de bieb. Als je geen lid bent kun je er evengoed heengaan en daar gewoon zo'n boekje lezen.

Maxime.M

Maxime.M

17-03-2011 om 11:03

2 jaar

Hier kreeg mijn zoontje van 2 jaar een hele passende uitleg d.m.v. een fotoalbum in het ziekenhuis. Stapsgewijs werd hem (hij zat bij mij op schoot) uitgelegd in kindertaal wat er ging gebeuren. Er was zelfs een speciale verpleegkundige/therapeute hiervoor. Dus ik zou het eens navragen bij het ziekenhuis hoe ze dat daar doen.

Guinevere

Guinevere

17-03-2011 om 11:05

Kno-arts

Was hij er niet bij toen de KNO-arts met jullie besprak dat er een ingreep nodig was? De KNO-arts vertelt het altijd direct aan onze zoon. "Altijd" omdat we inmiddels een ruime ervaring hebben.
Er is bij ons altijd zo'n zitting waarbij aan de ouders en kinderen wordt uitgelegd wat er gaat gebeuren. De kinderen kunnen dan ook zien hoe de ziekenhuiskamers etc. eruit zien en ze worden gezien door de anesthesist. Verder is het vooral spelen.
Probeer het zakelijk uit te leggen, voor de meeste kinderen valt de ingreep reuze mee. En hij mag een dagje thuis blijven en op de bank blijven hangen met boekjes en filmpjes!

Fianna

Fianna

17-03-2011 om 12:35

Guinevere

'En hij mag een dagje thuis blijven en op de bank blijven hangen met boekjes en filmpjes!'

Een dagje?? Nou met keelamandelen die er uit gaan niet. Onze zoon was ruim een week thuis en hij heeft behoorlijk last gehad van zijn keel.
maar verder sluit ik me wel aan bij de rest, gewoon zo zakelijk mogelijk. Bereidt je kind er wel op voor dat hij erna keelpijn heeft en dat het kan bloeden en dat hij zich raar zal voelen van de narcose. meer kun je eigenlijk niet doen.

Guinevere

Guinevere

17-03-2011 om 13:02

Oeps

Oeps, het was keel, en niet neus. In elk geval, dan een week op de bank met nieuwe(!) boekjes en filmpjes. Het heeft hoe dan ook geen zin om er van te voren iets heel groots van te maken.

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2011 om 13:28

Berber

Wil je hem eerlijk vertellen dat hij keelpijn heeft als hij wakker wordt, maar ook dat de zuster dan nog even zijn keeltje wil schoonmaken? Ik wist dat niet, van dat uitzuigen, en heb dat dus niet kunnen vertellen aan mijn zoon. Hij werd al boos wakker van de keelpijn, en werd zo overrrompeld hierdoor dat de zuster een mep kreeg.....

Sascha2

Sascha2

17-03-2011 om 16:00

Berber

D-day komt dichtbij he? Bwlegh. Ik sluit me ook bij Puck aan: hielp hier ook. Waar het bij ons de mist in ging was het kapje voor de narcose. Hadden we dochter niet op voorbereid en ze is er nog panisch voor. Ook al heeft jouw zoon ervaring met de opnames van zijn broertjes, eigen narcose-ervaring heeft hij nog niet. Dus buiten het feit hoe de nasleep zal zijn (misselijk, pijn etc) zou ik ook zeer zeker vertellen hoe een narcose gaat: kapje op met gas, waardoor je onder zeil gaat, dat je daarvan helemaal ontspant enzo.
Heel vervelend om te vertellen, maar hoe zakelijker, rustiger je het vertelt, hoe meer hij eraan heeft.
En het zou ook mee kunnen vallen. Mijn zoon vindt ditnsoort dingen ook retespannend, maar blijft er rustig onder en ondergaat het, terwijl dochter de halve wereld bij elkaar gilt. Gevalletje ander karakter.
Sterkte met de voorbereidingen, want ook jij zult het er moeilijk mee hebben.

Narcose

"Dus buiten het feit hoe de nasleep zal zijn (misselijk, pijn etc) zou ik ook zeer zeker vertellen hoe een narcose gaat: kapje op met gas, waardoor je onder zeil gaat, dat je daarvan helemaal ontspant enzo."

Hier mag je ook kiezen voor narcose dmv een prik. Hoe vervelend een prik ook, mijn zoon verkiest die absoluut boven het kapje. Dus als je denkt dat 't kapje problemen kan opleveren, zou je daarnaar kunnen informeren.
Sterkte voor hem (en jou)!

Fiorucci

Fiorucci

18-03-2011 om 07:04

Berber

Weinig schokkend, maar strontvervelend, dat vind ik van die ingreep. Sterkte!

Asa Torell

Asa Torell

18-03-2011 om 20:44

Sterkte berber

natuurlijk vooral voor je zoon. Maar het lijkt me voor jou ook extra vervelend, omdat je daar al te vaak bent geweest.

Mathilde

Mathilde

18-03-2011 om 21:49

Boekje

Ik kreeg bij het ziekenhuis een boekje mee voor kinderen waarin de hele operatie en nasleep werd uitgelegd via een verhaaltje. Mijn dochter vond het heel interessant en ook naderhand heb ik het nog regelmatig moeten voorlezen. Voor haar was de keelpijn en het misselijk zijn het meest vervelend. De misselijkheid was de dag na de operatie weg, de pijn een dag later (gaf zelf aan dat ze geen pijnstilling meer wilde). De operatie was op donderdag, op maandag ging ze al weer een halve dag naar school. De operatiedag zelf vond ik best heftig, voor haar en voor mij trouwens ook. De grootste troost voor mijn dochter was dat ze die ingreep aan de keelamandelen nooit meer hoeft te ondergaan. Onlangs heeft ze voor de tweede keer buisjes gekregen, maar dat is niet te vergelijken met een verwijdering van de keelamandelen.
Sterkte!

Tink

Tink

18-03-2011 om 23:40

Ik weet niet of het nog bestaat

... maar ik heb ooit via de Vereniging Kind & Ziekenhuis een koffertje thuis gehad voor mijn zoon. Daar zat een voorleesboekje in, Duplo ziekenhuisje, maar ook dingen als een narcosekapje (om te oefenen met je speelgoedbeer), OK-mutsje en OK-jas (zoals ik toen aankreeg toen ik met hem mee mocht) etc.

Zo'n fotoboekje hebben ze hier in het ziekenhuis ook, maar dat lenen ze niet uit, konden we wel ter plekke bekijken. De voorlichtingsuurtjes voor de kinderen zelf zijn hier jammer genoeg ook afgeschaft wegens bezuinigingen. Misschien dat ze het in jullie ziekenhuis nog wel doen?

Sterkte in elk geval, je kind de OK in brengen is nooit leuk. En ook voor je zoon natuurlijk, zet 'm op!

Online fotoboekje

Bij ons ziekenhuis staat een fotoboekje op de site:
http://www.bernhoven.nl/behandeling_keel-_en_neusamandelen_kinderen
Realiseer je dat het natuurlijk bij julie ziekenhuis net een beetje anders kan gaan.
Succes

Valkyre

Valkyre

21-03-2011 om 21:33

He bah

wat vervelend! Had je je er net op ingesteld...

Mijn zoontje moet a.s. vrijdag onder 't mes. (Liesbreuk) Ik ben best nerveus, pfft!

buzz

buzz

22-03-2011 om 13:31

zou zeker niet zeggen dat hij daarna nooit meer keelpijn heeft, want een verkoudheid met keelpijn kan nog steeds.
Ik heb het mijn zoontje uitgelegd met een boekje van het ziekenhuis en een boekje uit de bieb. Wat heel raar was (hij is veel jonger 5 en een half) isa dan denk je het goed te hebben uitgelegd, en dan later na een maand zecht hij met een verkoudheid, ik voel mijn amandelen. Ik zeg dat kan niet die zijn er uit, je kan wel keelpijn hebben. en toen moest hij huilen want ik had eerst gezecht dat ze alleenmaar geknipt waren niet dat ze er helemaal uit waren. Die uitleg voor kinderen in het ziekenhuis was bij ons super!
sterkte er mee, het zijn een paar pittige dagen daarna.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.