Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
carootje

carootje

04-02-2014 om 09:58

voorleesboek 8-jarige

Ik ben op zoek naar leuke voorleesboeken voor wat grotere kinderen (bestaat dat eigenlijk wel?)
Dochter (net 8, groep 4) kan zelf prima lezen, maar wordt nog graag voorgelezen voor het slapen gaan (en dat vind ik zelf natuurlijk ook nog heel gezellig), maar ik vind het lastig nog geschikte boeken te vinden hiervoor.
Iemand tips? Is Roald Dahl al leuk? of iets anders?

Hoop dat mijn vraag duidelijk is, anders hoor ik het wel

Carootje

Angela67

Angela67

04-02-2014 om 10:08

juist iets moeilijkere boeken

om het zelf lezen te bevorderen (dat was bij ons op die leeftijd nog niet echt iets wat ze uit zichzelf deden) kozen we een boek dat ze spannend vonden maar nog niet echt zelf makkelijk konden lezen. Dan lazen zij twee of drie pagina's en lazen wij de rest van het hoofdstuk voor.
Harry Potter leent zich hier prima voor, spreekt tot de verbeelding voor onze jongens en is toch aardig moeilijk (maar niet té moeilijk).
Of sagen/sprookjes/mythen voor oudere kinderen. Geeft ook aardige aanleiding tot gesprekjes etc.
gr Angela

Rafelkap

Rafelkap

04-02-2014 om 10:16

Roald Dahl

Roald Dahl al leuk? Al lang! Maar ook Karlsson op het dak (Astrid Lindgren- een must), Paul Biegel en als je eens iets van een hedendaagse schrijver wilt: Het rode ei van Han van der Vegt is ook een aanrader.

roald dahl

Is zeker leuk. Wij hebben veel boeken van hem en lezen ze nu voor aan onze jongste 2 kinderen van bijna 7 en 5. Ook leuk zijn de boeken van Paul Biegel.

rafelkap (ot)

Tegelijk gepost, wat zijn we het weer eens

Marja

Marja

04-02-2014 om 10:26

Lotje en Saskia en Jeroen

Wij hebben op diverse rommelmarkten en vrijmarkten een hele lading boeken van Saskia en Jeroen en Lotje in de dierentuin op de kop getikt. Lekker nostalgische boeken die erg makkelijk voor te lezen zijn.

amk

amk

04-02-2014 om 10:47

dummie de mummie

helemaal leuk voor 8 jarigen.

Roald Dahl zeker. En de kinderboeken over de ruimte van Stephen Hawking worden hier ook leuk gevonden.

leuk!

Bedankt voor alle reacties! Moest het echt in een andere hoek gaan zoeken, dat vermoedde ik al!

Nog meer tips zijn welkom!

Harry Potter is voor mijn dochter echt nog te eng trouwens, ze is niet zo'n held(innetje).

Biegel, Lindgren, Dragt

Dreun ik mijn rijtje weer eens op
Ik zou eens beginnen met De kleine kapitein of Het Sleutelkruid (Biegel). Van Lindgren is er een fijne bundel "Winterverhalen", met mooie illustraties, en dan kun je gelijk kijken of haar stijl je ligt. Het zijn verschillende verhalen uit haar oeuvre, onder meer over Pippie L., Madieke, Lotta etc.
Van Tonke Dragt is "Verhalen van de tweelingbroers" heel leuk, kan nu al heel goed.
"Mythische dieren uit alle windstreken", of "Scheppingsverhalen uit alle windstreken" van Margaret Mayo.
Dahl ook leuk!
Heb je Annie eigenlijk al gehad? Otje, Pluk. Wiplala.
Er is zoveel Ik lees mijn 11-jarige nog steeds voor, tot ons beider groot genoegen.

Jesse_1

Jesse_1

04-02-2014 om 11:58

Drakeneiland (9+)

Onze kinderen hebben afgelopen zomer allemaal de 'Drakeneiland' serie van Lydia Rood gelezen.
Het gaat over een eiland waar alleen kinderen leven. Er zijn een stuk of 6 boeken van.
Leeftijdsindicatie: 9+, dus even in gedachten houden als je de Dahls, Biegels etc hebt gehad? Wel een echte aanrader!

Eventueel ook wel leuk om eens rond te snuffelen op www.pluizer.be; hier staan allerlei recensies van boeken, verdeeld in leeftijdscategorieën.

kameleon

vindt mijn 8-jarige momenteel erg leuk om voorgelezen te krijgen. Krijgt hij gelijk het sfeertje mee van vroeger (zal zich wel in de jaren 50 afspelen?). Maar ik vond vroeger de kameleon niks aan, misschien is het meer wat voor jongens.

Mijn favoriet vroeger waren de boeken van Astrid Lindgren. De kinderen van Bolderburen vond ik het allerleukst

Thursday Next

Thursday Next

04-02-2014 om 13:56

hier:

is onze 7-jarige fan van de kleine huis-boeken, van Laura Ingalls Wilder. En ik vind ze zelf ook heerlijk om (voor) te lezen.

Threeboys

Threeboys

04-02-2014 om 14:07

Love it!

Hier wordt iedere avond voorgelezen. Ook nog uit prentenboeken, niets mis mee!
Verder: alle versies van Dolfje Weerwolfje, Otje en Pluk van de Petteflet.
En nu: Mees Kees

Veel leesplezier!

Yta Chalne

Yta Chalne

04-02-2014 om 19:11

sprookjes

Bijna alles hierboven genoemd hebben we al voorgelezen aan een van de kinderen. De Narnia kronieken zijn ook erg geliefd hier, en jongste is dol op sprookjes. De Grimm sprookjes in een uitgave van 50 jaar terug, om precies te zijn. Redelijk bizarre verhalen overigens, naar de huidige kinderboekenmaatstaven.

Tango

Tango

04-02-2014 om 22:13

Jacques Vriens

Was hier altijd favoriet bij dochter rond die leeftijd. Meester Jaap, de bende van de korenwolf en later bijv. Achtste groepers huilen niet. Er zijn heel veel boeken van hem die over school gaan.
Mees Kees vond ze ook leuk. Dochter is inmiddels 12 en wordt niet meer voorgelezen.
Zoon van 9 nog wel, al is het niet meer elke avond. Hij wil vooral boeken over voetbal: Koen Kampioen e.d. maar Dolfje Weerwolfje vindt hij ook erg leuk. Het laatste deel, Weerwolfhooikoorts, vonden we erg grappig.

Enid Blyton

Roald Dahl is zeker leuk voorlezen. Mijn net 7-jarige is helemaal gek van Enid Blyton op het moment. De Vijf mysteries vooral en ook andere boeken over groepjes kinderen die op avontuur gaan. De taal is wel verouderd maar dat deert hem niet.

lisbeth

lisbeth

06-02-2014 om 11:16

en hier

wil mijn 6 jarige uit groep 4 alleen maar mini informatie boekjes lezen. van die dunne. Die worden hier dus zelfstandig gelezen en voorgelezen

Plopje

Plopje

19-02-2014 om 11:17

Disney!

Wij lezen onze kinderen ook nog steeds voor, ook nu ze zelf lezen. Bij ons doet Disney het nog steeds heel goed en dan vooral de echte sprookjes (ik ga er niet vanuit dat de Leeuwenkoning echt gebeurd is in ieder geval). Bij Lobbes hebben ze bijvoorbeeld veel Disney boekjes. http://www.lobbes.nl/boeken/prentenboeken-verhalen-en-sprookjes/

geen disney!

Ik heb het op dit forum al vaker geroepen: ik moet het eerste Disneyboek nog tegenkomen dat geen kwelling is om voor te lezen. Op de een of andere manier is het taalgebruik niet prettig.
Neemt niet weg dat kinderen ze vaak leuk vinden. Maar ik vind het voorlezen van Disneyverhalen echt een bezoeking, dus haal ze bij voorkeur niet in huis. Ze kijken de DVD maar

Groeten,

Temet

Plopje

heee..... nu gebruikt er iemand anders mijn nick.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-02-2014 om 22:29

non fictie van arend van dam

Een hele kunst, Achter de horizon, overal en ergens ... (het is een serie en er zijn er nog meer) Ik vind ze zelf geweldig leuk om voor te lezen en mijn kinderen (7 en 10) vinden ze ook interessant.

Het raadsel van alles wat leeft en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel van Jan Paul Schutten, over de oerknal en alles wat daarop is gevolgd.

Onderweg met God, 'kinder'bijbel met prachtige afbeeldingen. Mooi geschreven.

Groet, Jo Hanna

Tink

Tink

22-02-2014 om 00:26

brrrrr Disney

Die dingen zijn volgens mij letterlijk vertaald ofzo, het leest echt voor geen meter voor. Datzelfde geldt trouwens voor Sesamstraatboeken.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-03-2014 om 19:01

Wiplala

Geweldig! Soms wel wat gedateerd. "Mamma, wat is een typemachine?"

+ Brunette +

+ Brunette +

23-03-2014 om 23:40

Wiplala

Geweldig! Soms wel wat gedateerd. "Mamma, wat is een typemachine?"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.