Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

30-10-2009 om 21:17

Voortdurende strijd tussen zoon (5) en dochter (2)

De laatste tijd is het bar en boos, het favoriete spel hier in huis is een voortdurend opbieden van 'ik eerst' en 'mij dino', 'mijn dino!' (of vul maar een speeltje in, en herhaal x 20). Gevolgd door geduw en getrek en het afpakken van het speelgoed in kwestie. Met daarbij dan ook nog eens heel veel hard gegil van dochter.
Kortom ik word er horendol van. Als iemand dit herkent en een wondertip heeft? Er wordt trouwens altijd door zoon, en meestal ook door dochter, om onze bemiddelingshulp gevraagd maar ik probeer me er zo weinig mogelijk mee te bemoeien. En alleen te reageren op het gedrag waar ik zelf last van heb. Met als gevolg dat dochter door dat gegil het meeste reactie van ons krijgt, en zoon nu soms zelfs al aan het uitlokken is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Asa

Oei, wat herkenbaar. Hier twee jongens in huis met ook drie jaar leeftijdsverschil. Ik moet toegeven dat ik niet 1-2-3 de oplossing voor je heb. Wel weet ik dat ik er de ene keer beter mee om kan gaan dan de andere keer.
Wat hier wel (een beetje helpt) is met ze overleggen wat ze elk gaan doen. Dan hebben ze zeg maar al een keuze gemaakt en kunnen ze zich richten op die activiteit.
Verder benoem ik het vaak als ze juist heel gezellig samen spelen. Dat ik dat echt heel prettig vind, omdat er dan een fijne sfeer is in huis etc.

Goed, ik heb ook weleens een poging gedaan om meer de weg te bewandelen van...zoek het lekker samen uit en waarschuw even als ik de ambulance moet bellen als er bloed vloeit.

Gevaar vind ik namelijk dat als jij als bemiddelaar mag optreden dat jij uiteindelijk ook nog 'boeman' kan worden. Dan heb jij hét gedaan en worden ze boos op jou.

Goed, een klinkklare oplossing heb ik helaas niet voor je.

groetjes van Purk

p.s. ik had nog een berichtje laatst voor je geplaatst in Huishouden

Salie

Salie

30-10-2009 om 22:00

Heeeeel herkenbaar

Ik word er gek van.
Hier dochter van 6 en zoontje van bijna 4. Het is met name mijn dochter die erg jaloers overkomt. Die strijd de hele tijd. Als hij een kruimel meer heeft is het al ellende. Ik had al gegoogeld op jalouzie, maar daar vind ik alleen maar jalouzie als er een baby geboren wordt. Ik zelf hier zelf ook een draadje over willen openen. Ik lees dus met je mee.
Gr. Salie

Yaron

Yaron

31-10-2009 om 10:56

Herkenbaar, maar geen wondertip

Hier ook zoon van 5 en dochter van net 2, de jongste zit die van 5 voortdurend op de huid, overal waar hij is, is zij en alles waar hij mee speelt wil zij ook mee spelen. Zoon doet jongste niets, maar jongste knijpt, bijt en slaat hem wel en anders gaat ze inderdaad heel hard gillen. Ik vind het erg lastig, want zoon wil niet op zijn eigen kamer spelen en dus is het steeds als ze samen zijn raak. Wat ik wel vreemd vind is dat jongste niet zo doet bij haar oudste broer van 7.
Ik blijf het draadje volgen en hoop ook op de gouden tip.

Guinevere

Guinevere

31-10-2009 om 13:00

Ook

Hier ook, maar dan met een 7-jarige en een 2-jarige. Ze zijn ook voortdurend uit op dezelfde auto of hetzelfde treintje. Om nog maar niet te spreken over de vreselijke misdaden die jongste begaat met de bouwwerken van de oudste!
Gelukkig gaat het vaak ook goed, jongste leert langzamerhand toch wel dat niet alles dat hij (af)pakt van hem is, en dat hij voorzichtig moet zijn met de creaties van zijn broer. En af en toe zit oudste geweldig leuk te spelen met zijn broertje, bijvoorbeeld een bordspel dat dan helemaal wordt uitgelegd (broertje snapt er niks van maar alla). Verder heb ik oudste dringend geadviseerd speelgoed dat hij voor zichzelf wil houden op zijn kamer te bewaren en te gebruiken.
Desalniettemin is het hier af en toe ook één groot gekrijs en geschreeuw: Hij dit! Hij dat! Van mij! Pfffffffffff...

Salie

Wellicht gaat het googlen beter als je op 'jaloezie' zoekt ipv 'jalouzie'....

Caillic

Caillic

31-10-2009 om 20:45

Erbij gaan zitten

De vijfjarige moet eraan wennen dat de 'baby' ineens meespeelt. De tweejarige moet het samen spelen nog leren.
Ik ging er dus 'altijd' bij zitten, en leerde ze samenspelen, 'altijd' ruzie voorkomen. Van altijd ruzie leren ze nl. niks meer dan ruziemaken.

Salie

Salie

31-10-2009 om 21:33

Triple

Je hebt gelijk hoor.
Snel getikt en niet zeker weten hoe het ook alweer was.(schaam). Maargoed, wel het een en ander gevonden zoals ik al zei, maar dat ging dus inderdaad erover als er een baby bijkomt.

Asa Torell

Asa Torell

01-11-2009 om 20:00

Caillic

Grappig, je hoort juist altijd dat je je er zo min mogelijk mee moet bemoeien! Zodat je het niet versterkt doordat het aandacht oplevert. Hmmm, maar op het kdv gebruiken ze inderdaad meer de aanpak die jij beschrijft. Ik zal er eens wat meer bij gaan zitten. En kun je dan ook vertellen hoe je uit de scheidsrechtersrol blijft van iemand gelijk en iemand ongelijk geven?

Asa Torell

Asa Torell

01-11-2009 om 20:02

Nou, een feest der herkenning dus

Kennelijk vliegen er aardig wat duploblokjes gelijktijdig door de huizen hier bij ons... en zo te lezen is het eigenlijk vooral een onderwerp voor dreumes- en peutertijd want dat zijn de grote aanstichters!

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 20:51

Leren delen

Ja, eigenlijk moet deze draad naar een andere rubriek! Want het probleem zit 'm inderdaad in het feit dat die kleintjes nog niet hebben leren delen en als een stoomwals over al het speelgoed van oudere brusjes heenwalsen. Ik moet oudste ook constant eraan herinneren dat broertje nog maar 2 is en het allemaal nog niet zo goed weet als hij. Hoewel het nu met 2,5 niet meer zo'n hele vreselijke wals is. Als grote broer om een treintje *vraagt* wil hij er zelfs nog wel eentje afstaan. Terwijl grote broer de eigenaar is van het spul....bij de gratie gods mag hij met zijn eigen treinbaan spelen.

Mathilde

Mathilde

02-11-2009 om 11:25

Nouououou

Mijn oudste kan ook prima uitlokken hoor. Dan zit ze jongste (bijna 4) constant op zijn huid: nee, dit moet je niet zo doen, maar zo, nee hier mag je niet aankomen, nee jij mag hier niet mee spelen, nee ik wil niet dat je samen met mij dit of dat doet, nee jij bent geen ridder. Etc etc. En dan is ze beledigd dat het op ruzie uitloopt.
Inderdaad, samen een activiteit met ze doen helpt nog wel het beste. Maar daar heb ik niet altijd tijd of zin voor/in. Dus hier behelpen we ons ook met op ze mopperen, een tijdje de zaak negeren, ze uit elkaar sturen, speelgoed afpakken en al die andere dingen. Dat helpt ook, eventjes . Inderdaad, het is vaak ordinaire jaloezie. Wie vindt mamma het liefste en wie krijgt er lekker op zijn kop? Het is vast heel vermoeiend, broertjes en zusjes hebben .

Sascha2

Sascha2

03-11-2009 om 09:49

Nou...inderdaad

Hier is het standaard strijd om alles: zoon van bijna 5 moet precies hetzelfde hebben als dochter van 3,5. Zelfs als hij naar school is geweest en docht9er thuis iets lekkers heeft gehad, wordt de oneerlijkheid dat hij niet dat lekkere heeft gehad, uren benoemd. Alles moet evenveel zijn. Speelgoed mag niet gedeeld worden, ruzie om de meest lullige speeltjes, pffff! En dat terwijl ze ook erg leuk samen kunnen spelen. De derde (20 maanden) begint inmiddels vrolijk mee te doen in de strijd om speelgoed.
De ene keer kan ik er goed tegen, een andere keer niet. Soms laat ik ze in hun sop gaar koken, soms grijp ik in. Een vaste methode heb ik helaas niet, omdat niets echt lijkt te helpen. Wel blijf ik het benoemen als ze gezellig doen, leg ik ze veel uit en probeer ik ze in het gareel te houden. Ik blijf meelezen voor de gouden tip. Maar eigenlijk denk ik, dat het voeren van deze strijd hoort bij de ontwikkeling van kleuters. Nou ja, nog 20 maanden voordat de vierde zich ertegenaan zal gaan bemoeien

bambam

bambam

03-11-2009 om 12:19

Ook agressief?

Hier idem, ook zoon van 5 en dochter van 2.
Dochter zit haar broer soms enorm om z'n huid maar zoon zeker ook en hij wordt agressief.

Ik kan niet anders dan er altijd bij blijven, als zoon even denkt dat niemand het ziet slaat/bijt/schopt hij zijn zusje - en dit al vanaf ze kan kruipen ;-(

Afgezien van het feit dat ik bang ben dat zoon z'n zusje iets ernstigs aan zal doen, vind ik het ook vreselijk dat zij niet beter weet dan altijd op haar hoede te moeten zijn en klappen te moeten incasseren.

Speelgoed delen, tipje?

Het is zeker niet de gouden tip, en werkt ook niet bij elke leeftijd misschien, maar hier gebruik ik vaak de kookwekker als 'boosdoener'.
Een voorbeeldje: mijn dochters zijn 6 en 4, willen allebei met hetzelfde poppetje van playmobil en maken daar ruzie om. Ik pak dan de wekker, zet hem op 5 minuten en als de wekker gaat moet de één het betreffende speeltje aan de ander geven. Dan zet ik de wekker op bijv. 10 minuten en op een gegeven moment merk ik dat ze het uit zichzelf doen.
Het werkt hier ook echt niet altijd hoor, maar dan zet ik het poppetje of wat dan ook even op de kast!
groetjes krik

ayla

ayla

03-11-2009 om 16:56

Herkenning

Ja hier ook
Een kleuterdochter van 5 en een peuterzoon van 2,5 en idd de playmobil poppetjes vliegen vaak in het rond en uiteraard moeten ze allebei precies dezelfde auto hebben en vooral bij jongste is alles “mijn “. Ook moeten ze altijd op precies dezelfde vierkante meter spelen terwijl we toch best een grote woonkamer hebben. Maar nee ze kruipen alle twee in precies hetzelfde hoekje. Na 5 minuten krijgt dan meestal peuterzoon losse handjes waarna kleuterdochter begint te krijsen als een mager speenvarken.Die slaat dan terug waarna peuterzoon huilend naar mij toe komt gerend met de mededeling dat kleuterdochter stout is, auwa heeft gedaan en hij dringend een kus moet. Na de kus rent hij dan weer terug naar kleuterdochter om als wraak eens flink aan haar haren te trekken, waardoor we bij ronde 2 zijn beland. Verbazingwekkend genoeg zijn er ook momenten dat ze zo ontzettend lief voor elkaar zijn en heeft kleuterdochter al het vaste voornemen met peuterzoon te trouwens als hij oud is want hij is toch zoooo schattig.

Bam bam, zo agressief vind ik echt niet kunnen, ayladochter heeft een jaar geleden broertje wel eens gebeten maar dat is na een paar keer flink straffen ook weer vrij snel gestopt. Nu is zij meestal de dupe van zijn handtastelijkheden. Ik zou hier echt heel streng op zijn hij moet nu oud genoeg zijn om te snappen dat dat echt niet kan.

Mathilde

Mathilde

06-11-2009 om 11:12

Ja, gek is dat

Ineens kunnen ze dan ook met de armen om elkaar heen en een zelf gedrapeerd dekentje erover heel lief tv zitten kijken. Of ze bouwen samen een mooie hut van kussens en dat gaat dan ineens helemaal goed. Vanmorgen hebben ze een half uur samen op hun slaapkamer gespeeld en ik heb niet een enkele wanklank gehoord. Dus ze kunnen het wel .
Oei, bijten en schoppen is wel heel erg. De jongste is hier ook nogal mishandeld toen hij nog kleiner was, maar na anderhalf jaar was hij juist degene die er regelmatig op los timmert. Maar bijten en schoppen, dat doen ze gelukkig niet. Naar hoor. Ik denk dat ik dan ook straf zou geven, maar ik zou me ook afvragen waarom hij zo agressief is. Heeft hij het er zo moeilijk mee om de aandacht te moeten delen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.