Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vraagje nachtluier/zindelijkheid

Mijn dochter van -net- 5 draagt 's nachts nog een luier, die 's morgens behoorlijk vol zit. Ze maakt niet echt aanstalten om droog te zijn 's nachts. Om het enigszins te begeleiden laat manlief haar plassen voordat hij naar bed gaat. Soms gaat dit goed, vaak wordt ze boos en soms moet ze helemaal geen plas. Hoe dan ook, de luier zit de volgende morgen altijd vol. Dat plasje 's avonds laat maakt kennelijk geen verschil.
Heeft het nog zin haar wakker te maken voor die laatste plas? Mijn gevoel zegt van niet omdat ze verder ook niet droog blijft. En ik word 9 van de 10 keer wakker door haar geklets/gemor. Dit zou ik overigens niet erg vinden als dat late plasje effect had.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn advies

lekker laten slapen. Dit soort acties zou ik pas gaan doen als ze een jaar of zeven is, geloof ik.

groetjes van Purk

Wachten

Zou wachten idd, 5 jaar is echt vroeg om maatregelen te nemen. Haar laten plassen voor jullie zelf gaan slapen heeft niet zoveel zin, in elk geval wordt ze er niet eerder nachtzindelijk van. De meeste kinderen worden dat toch min of meer vanzelf. En als dat niet zo is, kun je altijd nog aan de plaswekker oid.
Anneque (sinds paar weken bezig met plaswekker voor zoon van 8)

Niet

NIet wakker maken!!! Vaak plassen ze gewoon slapend op de wc..... en dat wil je nou juist niet dat ze in hun slaap leren plassen, daar wil je juist vanaf.
Wat ik hier vorige week op het forum las, was dat het heel erg belangrijk is dat ze overdag goed drinken zodat de nieren overdag goed werken en dan 's nachts in een slaapstand gaan.... geen idee of het werkt, maar misschien kun je dat even goed in de gaten houden. En na 5-en krijgen ze hier bijna niets meer.

Tango

Tango

10-10-2011 om 13:17

Dat klinkt niet logisch

Overdag veel drinken geven en dan na 5-en niets meer.
Wij hebben overigens ook lang gerommeld met 's avonds nog een keer laten plassen e.d. Bij Tangodochter werkte het destijds wel om op die manier droog te blijven en op een gegeven moment gaf ze aan dat het niet meer hoefde en toen bleef ze de hele nacht droog. Ze was toen volgens mij bijna 6.
Bij Tangozoon heeft het wat langer geduurd. Bij hem zijn we op een gegeven moment weer teruggegaan naar met luier slapen en niet meer wakker maken om te plassen omdat het geen nut leek te hebben. Hij plaste inderdaad ook half slapend en wist de volgende dag echt niet meer dat we hem hadden laten plassen.
Nu hij in groep 3 zit en inmiddels 7 is, wilde hij weer zonder luier. We hebben eerst gewacht tot hij met luier een week droog was en toen de luier afgedaan. Het ging 1 keer mis, toen hij 's avonds na het eten nog een beker chocomel had gedronken, maar verder gaat het nu goed.
Ik zou dus zeker even wachten tot ze 6 is of in ieder geval tot haar luiers vaker droog zijn. Niet meer 's nachts laten plassen, maar gewoon de luier af als ze wat langer droog is.

ayla

ayla

10-10-2011 om 14:24

Hier

plaste kleuterzoon tot voor kort steevast in zijn luier en flink zelfs, die is de komende maanden echt nog niet droog dachten we. Tot hij bij tante ging logeren en die wist niet dat hij nog niet droog was. dus zonder luier in bed gelegd en wonder boven wonder was hj droog de ochtend erna. Sindsdien geen luier meer omgehad en ook geen enkele keer het bed nat. Blijkbar gaf de luier hem het veilige gevoel van te mogen plassen terwijl hij het prima kan ophouden dus. Leve de tante die niet wist dat zoonlief proper was

Overdag goed drinken

dat is belangrijk zodat de blaas overdag druk is...dat vertelde de plasverpleegkundige ons. Dan kan die 's nachts in een soort ruststand. De nieren heb ik haar eerlijk gezegd niet over gehoord. Maar die zullen er geheid mee te maken hebben, niet waar

groetjes van Purk

Chris35

Chris35

11-10-2011 om 12:31 Topicstarter

Gestopt

En idd maar gestopt met 's avonds laten plassen (mijn ouders deden dat vroeger bij mij wel, maar dan zal ik wel al zindelijk geweest zijn en van hun kant een "service" ofzo
Ze weet dat ze na een week droog zonder luier mag slapen, maar dat gaat 'm dus voorlopig niet worden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.