Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

28-11-2009 om 23:39

Vraagje over Francien Oomen boeken (en het spel)

Vandaag met de kinderen het Sinterklaasfeest van mijn werk bijgewoond. De kinderen vinden het altijd erg leuk, hoewel Sint niet altijd even handig is met kadootjes geven, met name bij Tangodochter wil het wel eens misgaan.
Dit jaar kreeg ze het Hoe overleef ik mezelf-spel van Francien Oomen. Ze vond het helemaal niets. Nu ben ik niet zo van meteen gaan klagen bij de organisatie. Kinderen kunnen wel eens iets krijgen wat iets minder leuk is, leren ze ook van. Eerder kreeg ze weleens een pop terwijl het totaal geen poppenkind is...
Maar thuis dacht ik er nog eens verder over na en vond het toch echt geen geschikt kado. Tangodochter is 8 1/2 jaar en heeft volgens mij dus nog niet de leeftijd voor de Francien Oomen boeken. Lijken me meer boeken voor beginnende pubers Maar goed, ik kan ernaast zitten natuurlijk. Het spel bevat o.a. quiz-vragen over het boek. Je moet het boek dus gelezen hebben om het te spelen. En sterker nog, je moet ook vrienden of vriendinnen hebben die het gelezen hebben anders kun je het nog met niemand spelen.
Het idee van het eerst nog even in de kast laten liggen gaat hier dus mogelijk ook niet op, want wie zegt dat Tangodochter deze boeken gaat lezen en wie zegt dat haar vriendinnen het gaan doen.
Ik denk erover om het toch even te melden bij de organisatie. In de hoop iets anders te krijgen natuurlijk, niet omdat Tangodochter dit nou zo graag wil, maar omdat ik het gewoon echt geen geschikt kadootje vind. Ik ken de mensen van de organisatie overigens vrij goed, dus durf ik het best te zeggen. Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carmen

Carmen

28-11-2009 om 23:48

Eerste boeken wel

Mijn dochter leest de boeken wel vanaf die leeftijd. En vriendinnen ook. Maar dan gaat het vooral om de eerste boeken. Daar is Rosa ook nog echt een kind. In de laatste boeken woont haar vriendje al op kamers.
Het spel ken ik niet. Maar ik neem aan dat dat niet alleen over de eerste twee boeken gaat. En dan is het inderdaad geen geschikt kado. Jammer, gemiste kans. Ik denk dat de organisatie daar best op gewezen mag worden. Een hype hoeft niet automatisch te betekenen dat alle artikelen geschikt zijn voor jonge kinderen.

Carmen.

Brianna F

Brianna F

29-11-2009 om 10:22

Lastig

Voor een organisatie is het reuze moeilijk om het geschkte cadeau per kind uit te zoeken, want zij kennen die kinderen niet, weten hun voorkeuren niet. Wat de ene 8 jarige geweldig vindt, vindt de andere 8 jarige helemaal niets. Dan moet je al met gerichte verlanglijstjes gaan werken, zodat ze precies krijgen wat ze willen. En anders blijft het natte vingerwerk.

Caillic

Caillic

29-11-2009 om 10:46

Hmz

Mijn kinderen waren een jaar of tien toen ze begonnen met de HOI-serie, en het spel is vier jaar later nog steeds erg populair. Het is echt een erg leuk spel. Iets krijgen wat je(nog) niet wil, kan ook heel leuk zijn. Voor je dochter misschien een reden om de HOI-serie te gaan lezen, en daar is niks mee.
Ik zou niet zo gauw gaan klagen, vind ik ook vrij verwend. Een cadeau hoeft niet altijd precies goed te zijn.

Tango

Tango

29-11-2009 om 11:59

Caillic

Ik twijfel ook nog hoor, het klinkt inderdaad wat verwend om te gaan klagen. Ik vind het ook prima dat ze de serie gaat lezen, maar ik begrijp dus dat het spel gebaseerd is op het boek Hoe overleef ik mezelf. Als ik op dit boek google vind ik een leeftijdsadvies vanaf 13 jaar. Het boek gaat over o.a. piercings, tatoeages, ongesteld zijn en ik meen over boulimia/anorexia. Niet echt onderwerpen waar mijn 8-jarige nou al mee bezig is. Natuurlijk kan ik het spel nog even laten liggen, maar wie zegt dat ze over een paar jaar wel die boeken leest.
Is het ook mogelijk het spel te spelen zonder de boek-vragen? Misschien is dat een mogelijkheid.

Caillic

Caillic

29-11-2009 om 12:27

Ongeschikt

Even nagevraagd bij de experts (mijn dochters): er is maar een stapeltje kaartjes dat over HOI gaat. De andere niet, maar dat zijn vragen als 'wanneer heb je voor het eerst gezoend?'. Volgens hen: absoluut ongeschikt voor een kind van 8.
Overigens, HOI betekent 'hoe overleef ik' en is niet éen boek, maar een serie boeken, inderdaad, voor pubers. In mijn eerste reactie was ik misschien iets te star, want bij nader inzien heb je echt gelijk: het is ongeschikt. Niet omwille van jouw dochter persoonlijke voorkeuren, -want dan zou het wel wat verwend zijn-, maar op basis van de leeftijd.

Astrid

Astrid

29-11-2009 om 12:56

Kan gebeuren

Mijn dochter (met kerst 9) leest wel al een half jaar de boeken. Vindt ze reuze interessant. Ze heeft geen vriendinnen van haar leeftijd en ook geen ouderen die ze al lezen en ze heeft ook geen oudere zussen.

Zelfs de basisschool heeft hier met de Sint kadootjes weleens de plank volkomen mis geslagen. En dat terwijl de juffen voor hun eigen klas de kadootjes uitzoeken. Gr. 3 kreeg bv. des tijd iets (ik weet niet meer wat) wat meer voor 3 a 4 jarigen was. Echt super kinderachtig. De juffen hadden het toevallig er van de week nog over. Hoe dom ze toen waren. En dat dus terwijl ze al jaren een gr. 3 draaien.

Je moet een gegeven paard

etc.
Soms krijg je nu eenmaal een kado dat niet in de smaak valt. That's life. Netjes dank je wel zeggen en je er verder niet druk om maken.
Eventueel kun je aan de organisatie doorgeven dat het qua leeftijd minder geschikt was, zodat ze daar een volgende keer iets zorgvuldiger naar kijken. Hopen dat je het voor iets anders kunt ruilen vind ik (eerlijk gezegd) belachelijk. Als je op je verjaardag iets krijgt dat je niet leuk vind, zeg je dan ook tegen de gever dat je iets anders wilt?
Als het echt niets is voor je dochter, en er niemand in de omgeving is aan wie je het kwijt kunt, is marktplaats dan geen oplossing? Opbrengst aan dochter geven zodat ze daarvoor zelf iets kan kopen.
Hier overigens iets vergelijkbaars meegemaakt. Oudste kreeg bij bedrijfssintfeest ook iets wat niet "geschikt" was. Niet van bedrijf zelf, maar tijdens een voorstelling waar we voor uitgenodigd waren (tijdens de show werd aan een deel van de kinderen een kado gegeven, rest kreeg niets - maar da's een ander verhaal). Een loodzwaar spel voor volwassenen.... Had geen zin om dat mee naar huis te slepen, dus voorgesteld het maar op het podium achter te laten (en later zelf iets te gaan kopen). Iemand die achter ons zat hoorde het en wilde het wel hebben. Zoon kreeg er 10 euro voor. Zelden een blijer kind gezien

Aankaarten bij de organisatie

Ik zou het wel melden hoor! Ook de organisatie van zo'n feest kan fouten maken, geen probleem, maar van fouten kun je alleen leren als je er op gewezen wordt, toch?

Op het werk van mijn man mogen de ouders half november zelf een strookje met cadeautips invullen (dit jaar voor max. 17 euro), zo voorkom je meestal ook wel ongeschikte cadeaus. Misschien een tip voor degenen die het op jouw werk organiseren?

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2009 om 17:23

Eenmalig

Wat heeft het voor zin om het tegen de organisatie te zeggen? Waarschijnlijk was dit eenmalig, volgend jaar geven ze die leeftijdsgroep weer wat anders.

Tirza

Tango

Tango

29-11-2009 om 20:52

Het is

Inderdaad het spel dat Pelle opgaf. Bij Bol.com staat er dus vanaf 8 jaar bij, elders las ik 10 jaar. Het is dus niet het bordspel van Caillic. Een bordspel lijkt me zowieso leuker voor een kind van 8.
Ik ga het toch maar melden bij de organisatie en niet vragen naar een ander kado, maar alleen zeggen dat ik het niet zo'n geschikt kado vind voor deze leeftijd. En dan zien we wel weer verder.
Marktplaats had ik ook al bedacht, dus dat gaan we doen als de organisatie niets vervangends geeft.
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties en meedenken.

reina

reina

29-11-2009 om 21:42

Erbij laten

Ik zou het zo laten. Als leeftijd wordt bij bol.com aangegeven dat het vanaf 8 jaar is, dus wat dat betreft zat de organisatie niet fout. Het is niet goed ingeschat, kan gebeuren, ik zou het niet groter maken dan het is: een geval van 'pech gehad .

Bastet

Bastet

30-11-2009 om 07:16

Eens

Ja,ik zou het erbij laten,en wegleggen of doorverkopen.Kan gebeuren.
Groetjes,Bastet

Puck2

Puck2

30-11-2009 om 09:30

Pfff, wat een gedoe

Wat een gedoe om een cadeaus dat niet helemaal in de smaak valt. Doe je dat ook bij cadeaus bij verjaardagen of wordt er bij jullie nu nooit iets gegeven waarvan je hebt: wat moet ik ermee? Ben het helemaal met de anderen eens: gewoon bij laten zitten en wegleggen, bewaren als cadeau voor een ander of via marktplaats verkopen.

Tango

Tango

30-11-2009 om 14:54

Toch gedaan

Ik heb toch contact opgenomen met de organisatie. Gisteravond had ik gemaild en vanmorgen kreeg ik al een telefoontje. Ze vonden het helemaal terecht dat ik er iets van zei. Zij hadden bij een speelgoedfirma een bestelling gedaan en ze wisten zeker dat ze dit niet hadden besteld voor de betreffende categorie. W.s. heeft de speelgoedfirma hier dus een fout in gemaakt. Ze willen nu zelfs nog nagaan of meerdere kinderen van deze leeftijd het kadootje hebben gekregen. Wij mogen in ieder geval iets nieuws uitzoeken in dezelfde prijsklasse, dus Tangodochter zal blij zijn. Ik hoefde het spel niet eens terug te geven, wilde ik overigens best doen. Dus wie interesse heeft, laat het maar weten. Anders laten we het in de kast liggen en verkopen we het evt. op de vrijmarkt met koninginnedag.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-11-2009 om 22:21

Tango

ik kon niet eerder reageren, maar je hebt inderdaad de organisatie al gekontakt en dat is precies wat ik ook gedaan zou hebben....Misschien waren ze zich inderdaad niet bewust van deze ongeschiktheid en voor een volgende keer zouden ze dit dan kunnen voorkomen....ik vind dat niet zo gek hoor....

Bij man doen ze het anders. Je mag 3 keuzes doorgeven uit de Intertoys gids ter waarde van max 15 euro. Meestal krijg je gewoon de 1e keus. Hier zijn de kinderen dan ook verblijd met door henzelf aangekruiste dingen, spel holle-bolle-beukeboom en pinguin panic! Een succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.