Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
vlinder72

vlinder72

27-03-2010 om 11:35

Vragen ggd - onderzoek groep 2

Er is weer wat verandert. Voor oudste zoon moesten wij nog naar het GGD voor een onderzoek bij verpleegkundige en arts. Toch wel zinvol vond ik. Maar dat is nu blijkbaar afgeschaft want ik ontving gisteren een envelop van het GGD met een brief, folder en een paar formulieren. Onderzoek wordt nu op school door een verpleegkundige gedaan en bestaat uit orentest, ogentest, meten en wegen. Kleren blijven gewoon aan. Ouders zijn er niet bij aanwezig. Nou ja, niet erg zinvol maar ik kan ermee leven. Maar dan de formulieren. Formulier één is redelijk standaard. Er worden vragen gesteld of kind ziek is geweest etc. Geen problemen mee om het in te vullen. Nee, dan formulier twee. Hierop staan 26 vragen over de sociaal emotionele ontwikkeling van mijn kind. Zonder mogelijkheid dit toe te lichten. Met vragen of je kind dingen pikt, wriemelt, vriendjes heeft, bang is etc. Aan de onderkant staat zelfs een soort lijstje voor de verpleegkundige met punten zodat zij een conclusie kan trekken hoe de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind is. Eigenlijk wil ik dit formulier helemaal niet invullen maar manlief is het hier niet mee eens. Hij vindt dat wij gewoon alles positief moeten invullen (sociaal wenselijke antwoorden) omdat je anders zo'n stempel krijgt dat je dwars bent en misschien proberen ze de antwoorden dan los te peuteren van onze zoon. Wat vinden jullie? Invullen of niet? En wat doen ze toch met dat soort formulieren? Ze zijn niet anoniem want je moet de gegevens van je kind erop invullen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

27-03-2010 om 12:53

Niet invullen en zoon niet laten gaan

dat is wat wij hebben gedaan.

Ik vind het zo'n onzin om een 6 jarige alleen naar een arts/verpleegkundige te sturen. Alleen als ik of manlief erbij is, dan mag zoon door de verpleegkundige gezien/gesproken worden.

Wij hebben ook de vragenlijst niet ingevuld, en vinden het ook niet goed dat GGD zelf met school over zoon overlegt.

Alles prima, we hebben geen geheimen voor school, maar als ze willen overleggen, zijn wij daar bij aanwezig.

Omdat een afspraak plannen met de GGD erg lastig was heb ik vriendelijk bedankt voor alle verdere onderzoeken. Is genoteerd en geen probleem verder.

Chippie

Chippie

27-03-2010 om 13:03

Alleen?

"Ouders zijn er niet bij aanwezig."
Weet je dat zeker? Dat kan ik namelijk niet voorstellen. Hier ook een vragenlijst vooraf. Tijdens het gesprek werden er veel zaken aan ons kind gevraagd: poets je je tanden? ontbijt je 's morgens? zo ja, wat dan? zit je op sport? etc.
Als ik niet bij het gesprek mag zijn, dan gaat het feest niet door.

liora

liora

27-03-2010 om 13:20

Wantrouwen

Wat zijn we weer wantrouwens met zijn allen! Niks invullen, waarom niet? Misschien handig als je wordt dooverwezen naar de juiste hulp bij bepaalde problemen?

Wat ik wel heel vreemd vind, is dat de kleren aanblijven. De arts moet toch het lichaam van het kind zien, ook ivm met ontwikkeling maar ook om eventuele signalen van mishandeling op te pikken dacht ik.

Liora

Pippin

Pippin

27-03-2010 om 15:26

Schoolarts

De schoolarts is nooit verplicht, het is ook niet verplicht iets in te vullen. Als je er geen goed gevoel bij hebt, zou ik het niet doen.
Wij vullen de SDQ lijst nooit in. Mijn kinderen zijn al wat ouder en vinden het een naar idee dat de antwoorden op die vragen in een electronisch dossier komen. Ook zien zij het nut er niet van in. De vragenlijst is ontwikkeld om te beoordelen of de kinderen sociaal-emotionele problemen hebben en of daar hulp bij nodig is. Nu dat kunnen wij ook beoordelen zonder lijst.
Tegen gesprekjes tussen schoolarts en school, ben ik principieel. Ik vind dat zulke gesprekken niet passen in een zorgvuldige uitoefening van het medisch beroep. Als ik dat als verpleegkundige zou moeten doen, zou ik het gevoel hebben dat ik mijn beroepscode zou schenden. Ik snap niet goed hoe de verpleegkundigen van de ggd dat voor zichzelf kunnen verantwoorden. Ik vind dat leerkrachten vaak erg onzorgvuldig omgaan met de privacy van kinderen, dus het is in het belang van mijn kinderen om de leerkrachten alleen te informeren op een 'need to know' basis.
En verder vind ik dat ik aanwezig dien te zijn bij een onderzoek van mijn kinderen, tenzij zij zelf het niet zouden willen. De schoolarts gaat daar niet over.

Bastet

Bastet

27-03-2010 om 16:48

Liora

Ik snap je punt,maar een beetje gezond wantrouwen kan geen kwaad hoor.Toen mijn zoon voor het laatst bij het cb kwam,moest ik een formulier tekenen voor het doorsturen van het dossier naar de schoolarts.Officieel gedoe,alleen jammer dat het dar nooit is aangekomen.Vindt je het dan raar dat ouders er niet zoveel vertrouwen in hebben?
Groetjes,Bastet

vlinder72

vlinder72

27-03-2010 om 18:36

Liora

Ik ben niet wantrouwend maar ik vind niet dat je op basis van een vragenlijst kan beoordelen of een kind problemen heeft. Zeker niet als je dit als ouder helemaal niets kan toelichten. Zo is mijn zoon waarschijnlijk een echte wriemelaar. Of liever gezegd hij heeft wat trekjes van een knaagdier. Hij knaagt overal op. Zijn mouwen bijvoorbeeld. Ook houdt hij graag kinderen in de klas vast. Toch is hij echt een heel gelijkmatige jongen. Lief, sociaal, sportief en intelligent. Zou ik invullen dat hij de hele dag door wriemelt zonder dit te kunnen toelichten dan zou het kunnen lijken alsof hij erg zenuwachtig is. Nou als hij een ding niet is dan is dat het wel. Verder ontbijt hij altijd met een beker limonade. Niet omdat wij geen melk in huis hebben maar omdat onze zoon 's morgens geen melkproducten kan verdragen. Melk = overgeven. Dus dan maar geen melk. Komt later op de dag wel weer goed. Hmmmm, ben benieuwd wat het GGD daarvan denkt. Want inderdaad het is een onderzoek met kleren aan en zonder ouders erbij. Volgens mij controleren ze alleen het hoogstnoodzakelijke oren en zicht en daarna bij vragen of twijfels gaan ze alsnog een afspraak inplannen. Gewoon een bezuinigingsactie waarschijnlijk.

Bennikki

Bennikki

27-03-2010 om 23:14

Hee vlinder (beetje ot)

Onze zoon kan 's ochtends ook geen (soja) melk meer verdragen, hij wordt misselijk en krijgt buikpijn. Nooit gedacht dat er meer waren met dat 'probleem'. Hij kan trouwens ook bijna niet eten, soms een halve boterham zonder beleg.. Op school tijdens het tienuurtje eet hij dan een boterham met kaas die wel goed valt. Komt de spijsvertering dan gewoon laat op gang? (Ik laat hem trouwens ook niet alleen naar de ggd-arts gaan.)
Groetjes, Bennikki

Bennikki

Bennikki

27-03-2010 om 23:16

Umm, ik bedoel:

"Hij kan trouwens ook bijna niet eten, soms een halve boterham zonder beleg.. "=
Hij kan 'S OCHTENDS ook bijna niet eten. Tis laat..
Bennikki

vlinder72

vlinder72

28-03-2010 om 13:46

Bennikki (o.t.)

Grappig. Ik heb inderdaad nog nooit gehoord dat meer kinderen daar last van hebben. Ik dacht dat mijn zoon de enige was met zo'n vreemde "afwijking". Ik heb ook echt geen idee hoe het komt. Hij kan later op de dag namelijk wel gewoon melkproducten verdragen. Alleen niet teveel. Dus niet en een beker melk en een bakje yoghurt en ook nog een boterham met hagelslag. Hij heeft er gelukkig geen last van dus wij laten het zo. Hij drinkt 's morgens gewoon limonade of thee. De andere kinderen drinken wel melk.

Hanne.

Hanne.

29-03-2010 om 10:00

Niet gegaan

ik heb mijn kleuter niet laten gaan. Hier was het ook vragenlijst + meten en wegen + ogen door de verpleegkundige. Zonder ouders (sterker nog, we kregen nieteens te horen wanneer het zich precies af zou spelen)

Nav een eerdere ervaring op het CB ging ik er niet vanuit dat de verpleegkundige niet perongeluk een opmerking over z'n gewicht zou maken, dus zonder dat ik er bij ben gebeurt er helemaal niets.

Waar ik bovendien erg over gevallen ben is de opmerking: "uw kind zal besproken worden met de leerkracht, en indien daar aanleiding voor is ook met de ouders". Ik had dat liever anders gezien "uw kind wordt besproken met de ouders, en indien daar aanleiding voor is kunt u dat ook met de leerkracht opnemen"

De vragenlijst heb ik ook niet ingevuld. Ben niet zo bang dat ik een stempeltje krijg. Heb 'm niet ingevuld, voorzien van een brief met tekst en uitleg en met duidelijk de mededeling dat hij NIET mee mag doen ingeleverd. Voor de zekerheid ook aan juf nog gemeld dat hij NIET mee mag doen.

Ik ben me nog aan het beraden of ik een klacht richting school en de GGD ga indienen wegens doorgeven van informatie. Want school geeft persoonlijke gegevens van de kinderen door aan de GGD, en ik heb nooit toestemming gegeven om dat te doen!

ayla

ayla

29-03-2010 om 14:10

Vlinder ot

dat van die melk vind ik niet zo raar, dat heb ik zelf ook, als ik 's ochtends ontbijt met melk kan ik echt misselijk ervan worden, dat ligt me dan uren op mijn maag. Ik verdraag lactose niet goed. Yoghurt gaat meestal beter, daar zit minder lactose in.

Thea van Gog

Thea van Gog

29-03-2010 om 14:20

Wel laten gaan, geen formulieren

Onze dochter heeft ook dat onderzoek op school gehad en we hebben haar gewoon laten gaan. Die vragenlijsten hebben wij er overigens niet bijgekregen. Die had ik denk ik ook niet ingevuld, want als je geen toelichting kunt geven kan je antwoord wel eens verkeerd opgevat worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.