Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vrienden vraag

Ons kind is 6. Loopt cognitief voor, brede interesse, kijkt op een vakantiedag liever een David attenborough docu dan dat ze naar de speeltuin gaat, humorvol, gezellig en al met al een blije meid.

Het enige probleem zijn vriendjes. Ze vindt maar 2 kindjes in de klas leuk. Daar speelt ze dan heel graag 1 op 1 mee. Maar als die in een groep gaan spelen doet ze niet mee. Met de meisjes vindt ze niet leuk en bij de jongens hoort ze niet (is ze motorisch ook niet sterk genoeg voor).

In de praktijk speelt ze heel veel alleen op het plein. Juf roemt haar vermogen om dan zelf fantasievol dingen te bedenken, maar dochter vertelt mij dat ze dan erg verdrietig is als A. of B. (de kindjes die zij leuk vindt) in de groep spelen en niet met haar. Zeker op de vakantie BSO waar ze dan een hele dag is, voelt ze zich erg alleen. De activiteiten vindt ze dan saai en ik snap ook wel dat ze haar niet uitdagen.

Zelf was en ben ik ook een 1 op 1 mens. Ik heb met 99% van de mensen ook niks. Dat is soms een probleem, maar als volwassene kan je tenminste nog de krant gaan lezen in de pauze.

Wat kan ik doen om haar te helpen? Ik vind het sneu dat ze zich dal al leen voelt.

Loes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Loes3

Loes3

04-04-2012 om 21:05 Topicstarter

Ha, een aanknopingspunt

kind kon net uitleggen waarom ze niet meespeelt met de groep. Altijd duwen en vechten en dat durft ze niet. Logisch, ze had een enorme achterstand in de grove motoriek. Viel heel vaak, en nog steeds heel bang voor duwen en trekken.
Heb haar uitgelegd dat kinderen vanaf een jaar of tien niet meer zoveel duwen enzo.
Nu nog goeie aanpak voor de vier jaarcer tussen vinden. Maar eens met juf praten...

Loes

Guinevere

Guinevere

04-04-2012 om 21:54

Meerdere zaken

Volgens mij spelen er dus meerdere dingen door elkaar. Dus ik zou die verschillende dingen punt voor punt aanpakken. Motorische achterstand? Kun je verbeteren met een passende sport (of bij ernstige gevallen fysio). Geen aansluiting op school? Zoek die aansluiting dan buiten school, er zijn vast en zeker hobby's te bedenken waar ze wél aansluiting zal vinden.
Hoe is het met haar zelfvertrouwen? Wat heb je al gedaan om haar te helpen?

Loes3

Loes3

04-04-2012 om 23:39 Topicstarter

Guinevere

Motorisch hebben we al een hele lange weg achter de rug, met behandelingen in het kinderziekenhuis, eindeloos fysio, aanepaste sport, enzovoort, enzovoort.
Gezien haar aanleg blijft 'leuk' duwen en stoeien op het plein voor haar heel kwetsbaar en eng.
Zelfvertrouwen is goed. Ze is er ook van overtuigt dat ze mee mag spelen, maar dat ze niet durft. Als ze zouden gaan schaken (om maar eens iets heel anders te noemen), dan zou ze zeker vooraan staan en met haar mond ook vooraan.
Hoe redden andere motorisch zwakke kinderen zich bij het buiten spelen?
Loes

kaatje66

kaatje66

05-04-2012 om 12:56

Hier

op de plaatselijke school hebben ze dus een vergroot schaakbord op het schoolplein geschilderd....

Maylise

Maylise

05-04-2012 om 13:18

Loes

Mijn motorische zwakke dochter speelde niet zoveel buiten. Althans ze speelde wel buiten maar geen buitenspeel spellen. Ze sleepte haar poppen of playmobil en een kleedje naar buiten en daar speelde ze dan. Of ze maakte een hut met lakens en een tafel en daar speelde ze. Ze deed nooit wilde renspellen buiten zoals de andere kinderen. Ze heeft altijd een hekel aan stoeien en dergelijke gehad.

Op het schoolplein speelde ze als kleuter graag in de zandbak en schommelen vond ze ook erg leuk. Later speelde ze gewoon met rustige vriendinnen op het schoolplein die niet heel fysiek waren. Ze namen vaak stoepkrijt mee naar school want er was op het plein een gedeelte waar je daarmee mocht spelen. Of kaarten om te kwartetten en dergelijke. Of ze zaten op een bankje in het zonnetje als oude vrouwtjes te kletsen

Mijn dochter heeft nooit moeite gehad om meisjes (en zelfs jongens te vinden) die net als zij nogal rustig en weinig fysiek zijn. Ze had op de basisschool ook geen grote groep vriendinnen maar wel altijd een paar goede vriendinnetjes.

Het lijkt me heel lastig voor je dochter als ze in een groep zit waar alle kinderen druk en fysiek zouden zijn. Mijn dochter kon daar zeker toen ze in de onderbouw zat helemaal niet tegen.

Loes3

Loes3

05-04-2012 om 21:15 Topicstarter

Maylise

Wat een goed plan om dingen mee te nemen! Ik g a vragen of ze mag stoepkrijten. In haar klas zitten helaas vooral jongetjes. Op zich speelt ze daar ook het liefste mee (autoos, dinoos, enge dieren etc vindt ze heel leuk), maar ja die jongens spelen heel fysiek buiten.
Rennen en voetbal vindt ze wel leuk (krijgt naar eigen zeggen nooit de bal omdat ze te langzaam is, maar vindt het desondanks leuk), maar dat doen ze ook weinig. Veel stoeien, 'meisjes vangen' en dat soort dingen.
Wanneer houdt dat fysieke op? Nog voor de middelbare school?
Loes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.