Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Oda

Oda

13-11-2008 om 10:00

Vriendinnen

Dochter heeft, naast veel vriendinnen, 2 goede vriendinnen, A en B, Ze spelen altijd samen in de pauzes en ook na schooltijd wordt geregeld afgesproken, maar ook dochter met A (haar lievelingsvriendin) en B en natuurlijk ook A en B. Nu is het zo dat B nogal claimerig is richting A en soms onze dochter alleen maar lijkt te "gedogen". De laatste tijd speelt B vaak met A en dochter heeft het nakijken. B vertelt ook verhalen over dochter tegen andere vriendinnen, bv dat ze duimt (heeft dochter nog nooit gedaan). Dochter kan daar op zich redelijk mee omgaan.
Vandeweek heb ik B opgevangen na schooltijd, want ouders moesten langer werken. Afspraak was, dat ze begin van de dag bij ons zouden spelen en daarna naar B zouden gaan. Intussen kwam A ook langs bij ons en met z'n 3'en zijn ze naar B gegaan. Uiteindelijk wordt A gevraagd om te blijven eten en dochter niet. Die komt beteuterd thuis. Ze heeft het zelf niet gevraagd, maar ouders kunnen daar ook aan denken, toch?
Ik wil dit toch niet helemaal over mijn kant laten gaan (heb me al wel voorgenomen om B niet meer op te vangen om ouders uit de brand te helpen), moeder van B spreekt mij ook wel eens aan als B zich ongelukkig voelt nav dat dochter met A heeft gespeeld. Maar ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Ik vind dit nl. heel moeilijk. Iemand een idee? Laten zitten of toch iets zeggen en wat dan wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joes

joes

14-11-2008 om 23:36

Ik zou het zo laten

Beste Oda,

ik snap niet waar je nu het probleem ziet. Waarom zou vriendin B niet alleen aan A mogen vragen om te eten, ze hoeven tocht niet altijd met z'n drietjes te zijn? A is misschien ook de favoriete vriendin van B, prima toch.
Daarnaast heeft je dochter nog stapels vriendinnen zoals je schrijft dus genoeg afwisseling om mee te spelen en zich niet alleen te voelen.

Ik zou het lekker laten zitten, ik zou me eerder schamen om het aan te kaarten.
En waarom kind niet meer opvangen, er is toch niets aan de hand?

Hier ook zo'n trio

Hoi Oda,
Wij hebben hier ook zo'n trio, dochter en twee vriendinnen. Voor de buitenwereld lijken ze onafscheidelijk... voor de ouders van vriendinnen lijkt dit (meestal) ook zo....
Mijn dochter vertelt erg veel van wat er op school gebeurt, vriendin X vertelt weinig (vermoed ik) en vriendin Z vertelt bijna niks (weet ik zeker) De drie meiden spelen meestal goed samen. Maar regelmatig krijg ik van dochter te horen dat er steeds twee samen optrekken en de andere vriendin buitensluiten, op een soms niet zo aardige manier. Mijn dochter is net zo schuldig in dit, zij vertelde het zelf en wij hebben eraan gewerkt. Daarna werd mijn dochter buitengesloten, beide vriendinnen deden onaardig (zij mocht niet meer meespelen, er werden onaardige woorden gezegd) en vriendin Z begon allerlei verhalen te vertellen, ook aan andere kinderen en te zeggen dat niemand met dochter mocht spelen.... In tegenstelling tot jouw situatie, heeft mijn dochter nauwelijks andere vriendinnen en zij kan niet zo goed met deze situatie om, zij wordt behoorlijk verdrietig, voornamelijk als er verhalen verteld worden die niet waar zijn.
Wat ik denk en zou doen, aan de hand van wat je schrijft:
Allereerst vind ik het zeker niet goed van de ouders dat er één vriendin mocht blijven eten en de andere weg moest. Kijk, ze waren daar met z'n drieen aan het spelen, het is vragen om problemen als je zoiets doet. Het was heel anders geweest als alleen vriendin A bij vriendin B was gaan spelen en toen ook bleef eten. Maar ze waren eerst bij jullie, dan waren ze met z'n drieen naar B gegaan en daar hebben ze met z'n drieen gespeeld. M.i. mogen of beide vriendinnen blijven eten of geen van beide. Maar: ik weet natuurlijk niet wat de situatie was, misschien belde de moeder van vr. A op om te vragen of moeder van B haar even kon opvangen omdat ze laat was van haar werk.... misschien was er in dit geval niet genoeg eten voor alle meisjes.... Ik weet het niet. Je schrijft dat moeder van B je aanspreekt over andere incidenten, ik denk dat je haar ook kan vragen over dit, want ik kan me erg goed voorstellen dat je dochter er verdrietig van werd. Als ik de moeder van B was, had ik of geen of beide vriendinnen hier voor eten gevraagd en als het niet anders kon en toch alleen 1 hier mocht/moest eten, dan had ik het even uitgelegd (ook aan de moeder). Zeker na dat er blijkbaar dit soort problemen onderling vaker gebeuren.
Wat ik zeker niet zou doen is me voornemen om B niet meer op te vangen (om ouders uit te brand te helpen of wat voor reden dan ook) zonder eerst met de moeder van B over dit incident te praten. Dat jij moeite hebt met wat bij B gebeurde (en terecht! ik zou het ook niet leuk vinden) moet de vriendschap tussen je dochter en B niet nog moeilijker maken. Ik zou dus B gewoon weer opvangen - als dochter het ook leuk vindt! - en ik zou aan moeder van B vertellen dat dochter heel verdrietig was dat zij niet mee mocht eten terwijl A wel mocht - en vragen waarom het zo gegaan was....
Overigens vind ik niet dat ze altijd met z'n drietjes moeten zijn, dit zeg jij ook niet! In de vergelijkbare situatie die ik hier heb, komt het vaak voor dat ze met z'n tweeen spelen. Er zijn toch tijdelijke voorkeuren en die verschillen per keer. Dit op zich is prima (zoals Joes ook schrijft) Het gaat erom dat zij op dat moment al met z'n drieen waren en één ervan door de moeder van B niet gevraagd werd....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.