Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

21-10-2008 om 14:58

Vriendinnenleed?

Ik heb even een frisse kijk op een probleem nodig. Wij wonen nu een half jaar in een nieuwe woonplaats. Mijn dochter van bijna 11 heeft een vriendin gekregen hier waar ze het erg goed mee kan vinden. Ze slapen en eten regelmatig bij elkaar en zoeken elkaar dagelijks op. Dikke vriendinnen dus.

Nu woont hier nog een meisje wat de vriendschap tussen de meiden niet kan waarderen. Ze zegt dat mijn dochter haar vriendin heeft afgepakt en heeft al wat kinderen daarin meegetrokken. Het meisje was dochter en vriendin steeds aan plagen en liep ze constant achterna, als mijn dochter dr vriendin er niet bij is treitert ze mijn dochter ook nog eens. De vriendin van dochter mocht van haar moeder niet meer met dit meisje spelen en moedigde de vriendschap extra aan. Ouders van het pestkopje gaan op de verhalen van het jaloerse meisje af en geven de schuld aan mijn dochter.

Nu speelt dit al een poosje en ik heb dochter dan ook geadviseerd het meisje te negeren en niet te reageren op opmerkingen en gewoon weg te lopen als er weer gekletst wordt.

Nu is er op dit moment een verandering gaande. Vriendinnetje is vaker in gezelschap van het jaloerse meisje en dochter voelt zich aan de kant gezet. Ze heeft veel over zich heen gekregen, dingen waar zij geen schuld aan heeft. Zondag had zij met vriendin afgesproken, maar kwam deze niet opdagen ze was met het andere meisje. Gisteren zijn ze samen naar de film geweest, dochter en vriendin, vandaag loopt vriendin weer met jaloers meisje en gaan zij ook samen naar de film. (idee van jaloers meisje)

De zaken lijken omgedraaid te worden en het doet me pijn om dit te zien gebeuren. Het jaloerse meisje krijgt ten koste van mijn dochter haar zin en dat vindt mijn dochter maar moeilijk te verteren. Welke houding zou mijn dochter nu aan moeten nemen? Kan ik haar nog helpen of moet ik het los laten en zien of er iets van de vriendschap over blijft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

21-10-2008 om 16:13

Hoe was het voor

dat jullie daar kwamen wonen?
waren jaloersmeisje en vriendin misschien echt hele dikke vriendinnen. Maar hebben ouders van vriendin misschien niet zo'n hoge dunk van jaloers meisje? kwam jullie dochter toen op het toneel en hebben ouders van vriendin gestimuleerd dat jullie dochter en vriendin vriendschap sloten?
Ouders hebben zo weinig invloed op vriendschappen, je kan het wel proberen maar uit eindelijk lopen ze terug naar hun eigen keuze.
toch?

Saartje

Saartje

21-10-2008 om 16:53

Loslaten

Hoi bezorgde moeder

Ik kan je dochter en jezelf alleen maar adviseren om het even los te laten. Hoe verdrietig dit nu ook mag zijn voor je dochter. De enige rol die je dochter nl nu kan aannemen is die van het slachtoffer en die van een jaloers meisje.
Dat haar ouders misschien liever jouw dochter zien als vriendin helpt jouw dochter niet en geeft ook geen claim van jouw dochter richting haar vriendin.
Bij mijn dochter heb ik ook regelmatig de vriendschappen zien veranderen de ene keer in haar voordeel en daarna weer in haar nadeel. Dan was dat stomme kind ineens weer weer de nieuwe vriendin.
Ik probeer mijn dochter wel vaak te stimuleren zich niet teveel te richten op een vriendin. Ook dit met wisselend succes..... Verder gewoon afwachten misschien komt het goed misschien komt er wel weer een ander vriendinnetje.

sterkte

saar

Voor wij hier kwamen wonen...

Nee, jaloers meisje bleek helemaal niet zulke dikke vriendinnen geweest te zijn, dat heb ik al nagevraagd, ik wil natuurlijk ook niet dat mijn dochter ergens tussen gaat zitten. Jaloers meisje wilde dit echter wel heel graag. Vandaag bleek dat vriendin min of meer gedwongen wordt door jaloers meisje om met haar vriendin te zijn en niet met mijn dochter. Vriendin is bang voor jaloers meisje en doet daardoor wat jaloers meisje wil. Mijn dochter vindt het op zich niet erg dat die meiden samen spelen, maar wil niet haar vriendin kwijtraken. Vriendin heeft vandaag haar excuses aangeboden aan mijn dochter omdat ze in bijzijn van jaloers meisje lelijk tegen dochter deed. Die excuses waren wel onder dwang van moeders gemaakt, maar goed. Die kift onder meiden, ik kan daar slecht tegen, dochter heeft niets anders gedaan dan een vriendin gemaakt. Ik stimuleer haar nu inderdaad om ook andere kinderen op te zoeken en mee te spelen als deze haar thuis ophalen. Dit om te voorkomen dat ze straks helemaal niemand meer heeft als het toch mis dreigt te gaan tussen haar en vriendin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.