Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Janneke

Janneke

09-02-2010 om 09:26

Vriendinnetje mag een tijd niet meer met mijn dochter spelen van moeder!

Ik ben boos! Mijn dochter van 9 vertelde pas dat haar vriendinnetje voorlopig, 2 maanden, niet meer met mijn kind mag spelen van haar moeder.
En het zijn beste vriendinnetjes. Mijn dochter zit ruim een jaar op dezes school vanwege verhuizing. Eerste tijd had ze het moeilijk, eenzaam omdat ze nog niemand kende, iedereen had groepjes gevormd. Gelukkig kreeg ze een leuk vriendinnetje. Nu hebben ze beiden, samen met nog 2 meisjes een keer onaardig gedaan tegen een ander meisje uit te klas, iets onaardigs geschreven in een boekje , omdat dat meisjes constant dwars deed tijdens het oefenen van een toneelstukje. Niet heel ernstig; ( je danst lelijk)maar de juf vond het vervelend en ze kregen allevier straf; de hele week niet buiten spelen in de pauze en excuses aanbieden. Ook heb ik even goed met haar gesproken dat het niet leuk was om zo over een ander kind te schrijven. En ze had er spijt van. En gaan nu weer leuk met dat meisje om. Alle 4 moeders waren trouwens daarvoor op het matje bij juf geweest. Nu vind de moeder van haar vriendinnetje dat ze niet met mijn dochter mag spelen. Ik vermoed daardoor, in ieder geval was het direkt na het voorval. Omdat mijn kind dat geschreven stukje had bedacht.Ik vind dit zo overtrokken en onredelijk.EN ze hebben al straf gehad. En ook sneu, want het is haar enige vriendinnetje. Wat te doen, zal ik die moeder bellen en vragen hoe en wat de reden is?
En hoe dan verder?
Wie heeft advies?

Dankjewel!
Janneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

09-02-2010 om 09:39

Ja,

ik zou zeker met de moeder even overleggen maar wordt eerst even rustig!
Je zou aan kunnen geven dat door haar dochter te verbieden te spelen met jouw dochter, zij haar de indruk geeft dat het dus de schuld is van jouw dochter. |Waarmee ze dus haar eigen dochter niet leert haar verantwoordelijkheid te nemen. Moeilijkheid daarbij is dat je hierover vervolgens weer ruzie kunt krijgen, dus misschien moet je dat anders inpakken.
In ieder geval denk ik inderdaad dat school het goed heeft opgepakt en het niet nodig is er nog eens overheen te gaan met straf.
Twee maanden vind ik eigenlijk sowieso belachelijk lang.

Begin een gesprek eerst maar met rustig om uitleg te vragen of door te vertellen hoe jammer jij het voor de meisjes vindt dat zij dit besloten heeft. Misschien komt er daarna ruimte voor een compromi. Misschien kunnen jullie de opdracht geven aan de meisjes om te bedenken hoe ze in deze situatie anders hadden kunnen handelen. Hoe ga je om, wat kun je zeggen tegen een nader kind wat steeds dwars doet met een toneelstukje? Zo leren ze misschien nog iets.

Checken

Janneke, ik begrijp je emotie, maar ik zou het hele gebeuren even nachecken. Wacht een paar dagen tot je wat rustiger bent en bel dan die moeder op.
Check in de eerste plaats of het verhaal van jouw dochter klopt. Is het inderdaad zo dat het vriendinnetje twee maanden niet met jouw dochter mag spelen?? Misschien heldert dit al een hoop op. Veel kinderen (zeker meiden) durven niet rechtstreeks te zeggen dat ze even geen zin meer hebben in een vriendschap. Misschien is dit ook bij het vriendinnetje het geval. En heeft die moeder er dus niets mee te maken. Of misschien heeft jouw dochter het wel helemaal verkeerd begrepen. Dat kan ook nog.
Als het echt de wens van de moeder is dat de meiden even niet meer samen spelen, dan kan er een heel andere reden achter zitten dan jij denkt.
Kortom: ga een open gesprek aan en vraag even bij de moeder na wat er precies aan de hand is voordat je zelf allemaal dingen in gaat vullen.
Succes! n@nny

Uitnodigen

Ik zou zelf die moeder uitnodigen op de thee ( niet op het schoolplein!)en de zaak rustig met haar bespreken.
Even onder 4 ogen dus.En vooral niet verwijtend maar opbouwend.En begrip tonen.
Zeggen dat haar kind ook haar verantwoordelijkheid moet nemen zou ik buiten beschouwing laten. Misschien komt dat later nog weleens ter sprake.Maar zoiets kan nu gemakkelijk in het verkeerde keelgat schieten.

Damajo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.