Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

23-09-2008 om 19:44

Vriendjes 5-jarige

Hallo,

Hoeveel vriendjes heeft jullie 5-jarige? Mijn zoon heeft nu 1 goede vriend op school, maar die zit dit jaar in groep 3, volgend jaar zitten ze weer bij elkaar in de klas. En in zijn eigen klas heeft hij nog geen vriendjes of vriendinnetjes. Wel kinderen met wie hij in de klas graag speelt, en naast wie hij graag in de kring zit, maar geen speelafspraakjes. Hij zit op een gemengde school, en in de klas is maar 1 wit jongetje en ik heb sowieso het idee dat allochtone kindjes niet dezelfde speelafspraken cultuur hebben. Toch merk ik dat ik me afvraag of het wel 'normaal' is.
Hij heeft buiten school nog wel wat vriendjes met wie hij weleens afspreekt.

Hoe zit het met jullie kleuters en vriendjes?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

23-09-2008 om 20:11

Hangt van het kind af

Hier 3 verschillende kinderen:
1 is zéér selectief en heeft altijd al maar slechts 2 of 3 vriendjes met wie hij überhaupt WIL afspreken.
2 is niet selectief, maar meer verlegen waardoor ook zijn vriendenkring zich beperkt tot slecht een paar vriendjes. (Maar hij staat wel open voor andere kinderen)
3 is nu nog vier, maar ik zie nu al dat hij zich een slag in de rondte gaat afspreken met allerlei verschillende kinderen. Waar we ook zijn, hij is eigenlijk altijd al snel met 'vreemde' kinderen aan het spelen.
Kinderen zijn eigenlijk net mensen: allemaal verschillend
NB het beste vriendje van nummer 2 zit nu in een andere groep en ik merk dat hij zich nu duidelijk ook meer op andere kinderen richt.
Jesse

ayla

ayla

24-09-2008 om 07:49

4 jarige

met best wat vriendjes en vriendinnetjes maar ook weer niet heel veel. In haar klas heeft ze twee echte vriendjes met wie ze veel speelt en met 1 spreekt ze ook iedere week af. Verder speelt ze regelmatig met de andere meisjes uit haar klas maar daar zijn nog geen speelafspraakjes van gekomen. Wel wordt zij en zij begroet ook iedereen s'ochtends stralend. Verder een vriendinnetje in een andere groep die ook al eens is komen spelen. oh ja en nog wat vriendjes en vriendinnetjes buiten school, daar heeft ze wel eens speelafspraakjes of logeerpartijtjes mee.

Eentje

Mijn 5-jarige heeft één heel dikke vriend, ze spreken 3x per week af (op alle dagen dat het kan). Ze maken ruzie alsof ze broertjes zijn, en spelen 2 minuten later weer heel lief. Echt dikke maatjes. Héél af en toe gaat er eentje vreemd , maar geen van beiden heeft daar veel behoefte aan. Wel speelt mijn kind buiten de speelafspraakjes veel met kinderen uit de straat. Ik denk dat het per kind erg kan verschillen en ben verder gewoon erg gelukkig dat-ie zo'n leuk vriendje heeft.
Als je zoontje het naar zijn zin heeft met zijn vriendje, en verder ook lekker in zijn vel zit, is alles prima lijkt me!

Mijn 5 jarige

ik heb de indruk dat mijn dochter het wat moeilijker krijgt met vriendschappen dan vorig jaar. Toen had ze een hoop vriendjes (vooral meisjes). Toen was er 1 meisje wat altijd achter haar liep die ze niet leuk vond. En nu is uitgerekend dat meisje blijkbaar haar vriendinnetje.

De overige meisjes vindt ze blijkbaar 'vals'. Bv. vorige week moet er wat ruzie geweest zijn, en vriendin had gezegd, 'nu ben je mijn vriend niet meer'. En mijn dochter kan niet begrijpen dat je iemand zo snel afvallig bent.

Ik denk dat zij teveel van de vriendschappen verwacht. Maar, voorlopig dus niet echt veel vriendjes; al is mijn dochter wel geliefd in de klas, zonder dus echt aansluiting te vinden.

Sinds nieuw schooljaar

is mijn dochter nu ook bevriend met een stuk of 5 kinderen. Met 3 meisjes spreekt ze regelmatig af, ze heeft ok een vriendje in de klas maar daar heeft ze nog niet na school mee afgesproken, met de meeste kinderen kan ze het nu goed vinden. Eigenlijk precies zoals ik van te voren had verwacht. Het halve jaar voor de zomervakantie had ze nauwelijks afspraakjes.

angel3

angel3

24-09-2008 om 16:57

Hier 5

en ook 1 dikke vriend. Met de andere vriendjes speelthij op school zo zegt hij zelf. Heeeeeeeeeeeeeel af en toe komt een ander vriendje hier spelen maar daar spelen? no way dat durft hij niet. Dus alleen bij dat ene vriendje wel.

Brenda

Brenda

24-09-2008 om 20:03

Ook eentje

Mijn dochter van 5 is ook zeer selectief. Ze heeft 1 vriendinnetje waar ze gek op is en vaak mee speelt en voor de rest af en toe met een ander meisje, maar naar eigen zeggen is dat niet zo'n goed vriendinnetje. Dan nog wat buurkinderen, maar ook maar af en toe.
Nee, heeeeeel anders dan mijn oudste, op die leeftijd speelde hij elke dag wel met een ander kindje!

liora

liora

24-09-2008 om 21:59

Fijn

Hoi allen,

Fijn te horen dat dit dus zeer kan verschillen per kind.
Ben heel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.