Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ivm herkenning even Loetje

ivm herkenning even Loetje

28-08-2009 om 11:15

Vriendjes met luizen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

31-08-2009 om 22:44

Als niet-wassen zou helpen..........

zou dat dan ook betekenen dat alle dak- en thuislozen geen luizen hebben? Ík durf het er in elk geval niet op te gokken.

Tirza

Tink

Tink

31-08-2009 om 23:53

Grijns

Ik ook niet Tirza .
Overigens heeft dat weinig wassen er ook niet veel mee te maken volgens mij. Ik was al jaren de haren van mijn kinderen niet meer dan 1x per week en toch hebben we hier 2x luizen gehad. Volgens mij vinden ze sommige soorten haar en sommige hoofden gewoon lekkerder.

Ik krab overigens vrolijk mee, zou echt geen luizenmoeder willen zijn want het woord is genoeg om me een enorme psychische jeuk + dromen van enge beestjes te bezorgen. Bleeeeegh.

Oja, een kind met luizen zou ik hier inderdaad niet laten spelen en als mijn kinderen luis hebben speelt er ook niemand anders hier. Heel jammer, maar luizen buiten houden is al lastig genoeg, ik ga ze niet zelf binnenhalen

En hier

Hier worden de haren dagelijks gewassen, en gelukkig nog nooit hoofdluis gehad, dus de stelling weinig haren wassen en dan geen luis gaat echt niet op hoor.
En dat het nu meer voorkomt dan vroeger, daar ben ik het ook niet mee eens hoor, vroeger stikte het ook van de luizen, in de grote gezinnen werden alle koppies dan rigoreus kaalgeschoren!!
En ja, ik zou een kind met hoofdluis wel weigeren, heb echt geen zin dat mijn kinderen straks ook onder zitten.
Ze mogen weer komen als de luizen weg zijn, ik gruwel ervan.

Groeten Melanie

Tink

Tink

31-08-2009 om 23:57

Lidwientje

Geheel met je eens (ondanks dat ook ik even noemde hoe vaak we hier haren wassen en alsnog luis gehad hebben)

Kinderen te lijf gaan met ongezonde middelen hoeft overigens niet, zie eerdere postings. Met alleen kammen (wel heel secuur en consequent kammen) kom je er ook. Ik spaar dus liever het milieu (én mijn portemonnee want die flesjes zijn nog eens peperduur ook) en koop ze niet meer.

jippa

jippa

01-09-2009 om 21:32

Waarom?

"Als zoiets op te lossen was door minder wassen en je kind insmeren met gel, waarom zouden we onze kinderen dan nog te lijf gaan met middelen die zo ongezond zijn dat ze eigenlijk niet op kinderen gebruikt zouden mogen worden, maar die we gebruiken omdat er niets anders is?"

Ik kan wel wat verzinnen hoor. Het is een hele lucratieve industrie bijvoorbeeld. En mensen willen graag iets "chemisch" doen ipv kammen, kammen en kammen denk ik.

Tink

Tink

02-09-2009 om 00:47

Maar jippa

Of je nou 'iets chemisch' doet of niet, kammen moet je toch! Want die rommel haalt niet 100% van de luizen en neten weg...

jippa

jippa

02-09-2009 om 23:25

You're right

Ik had beter kunnen zeggen ze willen ook iets chemisch doen. Gewoon het idee, dat het helpt.

margje van dijk

margje van dijk

08-09-2009 om 12:29

O nee he!

Ik ben aan de beurt! Gisteravond tijdens het voorlezen ontdekt dat m'n middelste toch wel vaak aan z'n hoofd zat te krabben, en ja hoor. Ik heb er bij hem 50 levende luizen uit gekamd boven de wastafel (en hij heeft langharige krullen, dus dat kammen was een crime, en ik las vandáág pas dat je er dan eerst conditioner in moet smeren). Oudste zoon was nog wakker, dus die ook maar gecheckt: bingo, 20 luizen. Jongste sliep nog en die heb ik vanochtend gekamd: 3 babyluisjes.

Wat een feest. Ik heb gisteravond nog bedden verschoond, gestofzuigd en 2 wasmachines weggewerkt, dus het was 2 uur voordat ik in bed lag, en vanochtend berevroeg er weer uit om jongste nog helemaal te kunnen kammen.

En dan het vooruitzicht dat ik dat ritueel elke dag mag herhalen de komende 14 dagen minstens.

Het is voor mij de eerste keer, maar oei-oei-oei wat een werk!

Ik hoop eerlijk gezegd maar dat er voorlopig geen vriendjes komen spelen, want voor mezelf vind ik het al stressvol genoeg zónder vriendjes. Maar dat is slechts mijn gevoel hoor, ik zal de vriendjes die willen komen spelen inlichten en als ze dan toch willen komen dan mogen ze.

Margje

Tink

Tink

08-09-2009 om 13:00

Oeioeioei

Sterkte Margje, wat een ellende he (. Ik weet niet of je het een optie vindt, maar ik heb toen we middenin de luizenellende zaten, de haren van mijn zoons met de tondeuse gekortwiekt. Standje 3 mm ofzo. Dat scheelde úren werk, vooral met jongste zoon die een krullebol heeft waar je met geen mogelijkheid doorheen komt.
Ja, het was jammer van de mooie haren, maar dat groeit wel weer aan. En zelf vonden ze het maar bar stoer.

Nou, succes met die rotbeestjes!
(Ik begin zelf meteen ook alweer te krabben terwijl ik dit schrijf...)

Bastet

Bastet

08-09-2009 om 18:10

Oh tink (ot)

En volgens mij was je toen ook nog hoogzwanger,als ik me goed herinner??
Bastet

Terpi

Terpi

08-09-2009 om 21:17

Tip voor luizenbestrijding...

Vorig schooljaar had dochter luizen en heb ik Xit oftwel XT luis (verpakking is onduidelijk hierover, al is de Xit, lees exit, meer aannemelijk!) gekocht. Is niet chemisch/gif maar olie-achtig spul wat werkt doordat het de ademgaten van luizen afsluit. Het werkte als een tierelier, twee keer gebruikt met een tussenpoos van 3 dagen en regelmatig kammen was voldoende om er in een weekje af te zijn.
Groet Terpi

Ook xt luis

Weet niet zeker of het nou de xt luis was, of het kammen, of de combinatie, maar zoon was binnen een paar dagen van zijn luizen af (ik was er wel heel vroeg bij, heb maar 3 luizen gezien).

mirreke

mirreke

09-09-2009 om 12:06

Ook al xt-luis

Geen gif, en het verstikt de luizen idd. Een nachtje inhouden met je hoofd op een kussen, en daar liggen de lijkjes...
Daarna kammen, ik heb het idee dat de neten ook sneller loslaten.
Bij ons was het idd snel over.
Overigens margje, vijftig! luizen, jeetje het arme kind. Dat moet kriebelen!

margje van dijk

margje van dijk

09-09-2009 om 22:24

Maar moet je dan iets gebruiken?

Ik heb helemaal niks gebruikt, ik kam alleen maar. Ik heb op de eerste avond meteen die hoofden kaal gekamd (nou ja, bij wijze van spreken dan, hoewel ik dus de cremespoelingtip pas de volgende dag las en dus kon toepassen) en sindsdien kam ik ze alledrie een keer heel zorgvuldig door. Dat heb ik nu dus twee keer gedaan, en beide keren heb ik geen volwassen luis meer gevonden. Elk luisje dat nu nog uit komt wordt door mij als baby gevangen (hoop ik) maar zal dus niet volwassen worden. Dan moeten we er toch over 2 weken vanaf zijn lijkt me.

Dus waarom zou je dan nog de moeite nemen om olie in je haar te smeren? Lijkt me alleen maar lastiger, want dat moet je er dan ook weer allemaal uit wassen.

Of heeft het echt nog een voordeel wat ik over het hoofd zie? (Behalve dat ik levende luizen eruit gekamd heb - en meteen door de kraan gespoeld - en met olie kam je er dode luizen uit).

Overigens is 50 luizen inderdaad gruwelijk veel, telkens als ik eraan denk kriebelt alles bij me

Margje

Tink

Tink

10-09-2009 om 00:13

Bastet (o.t.) en margje

Bastet, dat klopt ja! Een maand of 6-7 was ik toen. Mèn wat protesteerden mijn rug en vooral ook mijn buik .

Intussen was dat wel de reden dat ik ontdekte dat het zonder gif inderdaad ook kan (Margje!), want doordat ik zwanger was durfde ik dat goedje absoluut niet te gebruiken.

Je hebt gelijk Margje, ik heb het eerder in deze draad ook nog geschreven, als je zo consequent door kamt (2x daags gedurende minstens 2 weken), doorbreek je de cyclus. Een babyluis kan pas na een dag of 5 zelf eitjes leggen.

Succes dames!!! (krab krab)

P.S. vandaag hebben de kinderen op school luizencontrole gehad en we hebben GEEN briefje gekregen! Hieperdepiep hoera

Annet

Annet

10-09-2009 om 09:11

Ja hoor, zonder spul kan ook

Ook antiluisspul doodt niet alles dus je moet sowieso kammen. Ik gebruik die troep ook niet.

Vergeet inderdaad niet jezelf na te kijken. Daar moest ik ook gelijk aan denken toen ik je bericht las.

margje van dijk

margje van dijk

10-09-2009 om 09:51

Grootste vrees + tops

Mijn grootste vrees is inderdaad dat ik het zelf ook heb.

Ik heb heel veel haar, maar ik heb ook regelmatig veel haaruitval, en een 'moeilijke hoofdhuid': als ik weer eens met andere shampoo was heb ik zo weer een hoofd vol schilfers, bijvoorbeeld. Ik was altijd al van plan om daar eens mee naar de dokter te gaan, maar ja, nooit gedaan natuurlijk.

En nu! Wat als ik het nou ook heb? Ik heb meteen op dezelfde avond dat ik bij de kinderen die luizen ontdekte ook mezelf ondersteboven boven de wastafel geborsteld (niet gekamd). Toen ik dat bij de kinderen deed viel er bij alledrie meteen een luis uit. Bij mij niet.

Daarna heb ik geprobeerd met de kam door de vatbaarste zones te gaan (boven de oren en in de nek), maar dan zat de kam vooral vol huidschilfers. En ik kon geen luis(je) ontdekken.

Daarna ben ik gestopt. Het had gewoon geen zin op die manier.

Overigens draag ik mijn haar al weken in een opgeknoopte paardestaart, dus het waaiert niet uit, het zit strak tegen mijn hoofd, wat de kans vermindert dat er een luis van de kinderen naar mij overloopt, maar goed.

Gisteravond heb ik het opnieuw geprobeerd, mijn eigen haar ook eerst vol cremespoeling gesmeerd en opnieuw de risico-zones gekamd. Niets, behalve veel schilfers.

Maar goed, niet systematisch gekamd dus. Ik ga dat niet doen, heb ik besloten, zolang ik geen jeuk voel. Het is een gok, en als ik het vervolgens tóch zelf heb ben ik langer bezig, maar ik waag het er maar op.

Manlief klaagt de hele dag dat hij overal kriebels voelt, maar hij is zo kaal als een neet dus hij heeft niets te vrezen.

Overigens ga ik echt niet elke dag het huis stofzuigen en alles telkens opnieuw wassen. Op de een of andere manier wil het er bij mij niet in dat je jezelf op die manier zo makkelijk herbesmet als je al eenmaal zo ver in het proces zit. Zo'n luis kan maar 2 dagen zonder mensenbloed! Dus die knuffels hoef je maar 3 dagen weg te zetten (OK, ik doe het een week) en er zit geen levende luis meer in. Waarom zal je ze dan telkens opnieuw wassen?

Het enige risicovolle zijn de jassen, de bedden en de bank. Maar wat daar nu nog op rouleert zijn babyluisjes, want de volwassenen zijn op maandagavond rigoreus uitgekamd en uitgewassen. Elk babyluisje dat zich vanaf daar een weg terug weet te banen naar een warm hoofd, moet vervolgens nog dagen wachten voordat het volwassen is en zelf eieren kan leggen. In die tussentijd heb ik heel veel kansen gehad om 'm met het kammen weer te pakken te krijgen.

Dus ik bespaar mezelf al die moeite, ik heb er ook geen tijd voor (ik word nu al gek) en ik neem de gok dat we er over 2 weken vanaf zijn. Als dat niet zo is ga ik tegen die tijd nog wel eens rigoreus doen.

Margje

Ans

Ans

10-09-2009 om 10:15

Vriendjes en luis

Ik heb twee kinderen en ik zeg gewoon dat ik liever niet heb dat ze met kinderen afspreken die luis hebben. Niet vanwege de kinderen zelf maar omdat ik geen luis in huis wil. Vorig jaar hadden wij hier luis en er kwamen kinderen spelen die ze ook hadden, ik durfde die kinderen niet te weren. Ik weet niet of we ze toen van hen kregen maar ik sluit nu alles uit. De kinderen willen ook niet twee maal daags gekamt worden en wassen met speciale shampoo dus die passen nu zelf ook beter op. Doen bijv hun jassen in de tas en haren in een staart met teatree, gel en/of haarlak. Paar keer per week kam ik de haren met de luizenkam na in de hoop dat als er een in zit hij/zij er meteen uit gaat. Ik ben vies van die beestjes dus de kinderen ook. eigenlijk niet zozeer van die beestjes maar meer van het werk eromheen.
Tip: vorig jaar heb ik de steiltang ontdekt en luizen neten lekker verbrand.

joos

joos

10-09-2009 om 11:02

Margje

helaas, bij ons kwam het wel terug omdat ik iets te laks was met stofzuigen en wassen en pluchen beesten in zakken doen. Na een week of 3 na de 1e bestrijding ontdekte ik weer luis. Gelukkig veel minder dan de 1e keer (het was er nu maar 1 en een paar neten), maar toch; Toen ben ik maar wel heel rigoureus te werk gegaan en sindsdien zijn we luisvrij. Wel controleer ik nog zeer regelmatig.

Julia64

Julia64

10-09-2009 om 11:08

Margje

Een paar weken geleden was het bij ons ook raak - ik ontdekte de luizen overigens bij mijzelf, en daarna bleken vriend en zoon het ook te hebben.
Ik heb NYDA gebruikt - geen gif maar een soort olie-achtig goedje wat de luizen en neten verstikt. Achteraf had ik eigenlijk ook net zo goed kunnen kammen met cremespoeling, maar in de eerste paniek/stress dacht ik toen nog dat ik persé een bestrijdingsachtig iets moest kopen.
Verder heb ik besloten dat ik het helemaal eens ben met onderstaand stukje:
http://www.ouders.nl/mopi2008-hoofdluis.htm

Al is het alleen maar omdat het heel veel werk scheelt... Ik heb alleen de eerste dag al het beddengoed gewassen en knuffels in vuilniszakken gedaan voor een week.

Luizenplaag is inmiddels een week of 3 geleden en sindsdien geen last meer gehad.

groet en sterkte ermee
Julia

Tink

Tink

10-09-2009 om 11:13

Ans

"Tip: vorig jaar heb ik de steiltang ontdekt en luizen neten lekker verbrand."

Zou dat werken? Neten overleven het vast niet, maar luizen zijn snel, die ontsnappen gewoon even naar een andere haarlok. En als je de volwassen luizen niet vangt, leggen ze gewoon weer nieuwe eitjes...

Terpi

Terpi

10-09-2009 om 17:18

Margje

Niets moet Toch denk ik dat er veel tijd en werk bespaard kan worden door een niet chemisch en onschadelijk middel als XT te gebruiken. Ik sta er alleen voor met 3 kinderen en een baan van 30 uur. Als ik daarbij zou moeten luizenkammen, 2 keer per dag 2 weken lang denk ik dat ik daarna overspannen afgevoerd kan worden! Zeker met mijn dochter die de perfecte stervende zwaan kan naspelen elke keer dat ik al naar het haar wijs...
Ik had daarnaast het idee dat ik niet alle luizen ving, bij lange na niet. Toen ik kamde zonder die olie ving ik met moeite 3 luizen, toen ik dat deed met olie dropen er zo 20 uit het haar. Vervolgens raak ik dan paranoia van het idee dat ik vast steeds weer een volwassen luis laat zitten waardoor het nooit overgaat.
Groet Terpi (met fantoomjeuk)

69er

69er

10-09-2009 om 21:48

Luis in je haar, kammen maar...

Deze leus van het rivm, geeft bondig de behandeling weer.
Inderdaad, door 2x daags kammen doorbreek je de cyclus.
Opvallend vond ik de informatie in het laatste luisprotocol van de ggd. hier wordt in aangegeven dat uit onderzoek is gebleken dat middelen als xtluis en nyda even effectief zijn als middelen met malathion. Goed nieuws, want dan gebruik je geen gif. Maar beide middelen alleen zijn niet afdoende, de kammethode blijft noodzakelijk. Ik zou zoiets alleen aanraden bij "moeilijk " haar.
Overigens worden middelen als tea tree oil afgeraden, vanwege mogelijke allergische reacties.
Overigens kregen wij als luiswerkgroep mail van het volgende http://www.landelijksteunpunthoofdluis.nl/.
Ik had even zoiets "wat heb ik nu aan mijn fiets hangen?". commercieel? maar vanuit het rivm wordt er ook naar gelinkt. Enquete heeft vragen als:" zou u er voor willen betalen als bij besmetting uw kind luisvrij gemaakt wordt"?
Heb het gevoel dat hier meer achter zit als het geven van informatie en het in kaart brengen. Wie heeft hier iets meer van gehoord?
69er

bertje1

bertje1

12-09-2009 om 21:20

Overal luis

wij hadden op een gegeven moment ook allemaal luizen!! en we zijn echt verre van een tokkie gezin. Kan overal voorkomen. Ik zou zeggen: kam gewoon regelmatig met een luizenkam, dan kun je het (misschien voorkomen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.