Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Onzekeremama

Onzekeremama

08-03-2011 om 19:56

Vriendschap verbreken

Wat moet ik hier nu mee?? Help!

Mijn dochter heeft al sinds groep 1 een vriendinnetje A. Ze speelden ook regelmatig apart met andere kinderen maar ze waren elkaars 'beste vriendin' zeg maar. Sinds ze naar groep 4 zijn gegaan merkte ik dat ze minder vaak afspraken om te spelen en dat ze minder close werden. Ook kreeg mijn dochter ondertussen een nieuwe 'beste vriendin'. Ik heb me daar verder niet mee bemoeid. Vriendschappen veranderen nou eenmaal? Maar nu komt dochterlief uit school en zegt "mam, nieuwe beste vriendin en ik hebben gepraat en we zijn het eens dat we geen vriendinnen meer willen zijn met A en dat willen we haar gaan vertellen. Maar we willen haar ook niet kwetsen want dat vinden we zielig."
Ik wist niet goed wat ik moest zeggen. Heb haar gevraagd waarom ze geen vriendinnen meer wil zijn met A en daarop zei ze dat ze gewoon niet leuk meer is om mee te spelen. Dat ze altijd wil bepalen wat ze doen en vaak gaat huilen als de dingen niet gaan zoals zij wil en dat ze dat niet prettig vind. Ik vroeg of ze ook tegen A had gezegd dat ze haar gedrag niet prettig vindt waarop dochter reageerde 'dat ze dat al 10 keer gezegd had tegen A maar dat dat niet helpt.'
Ik heb gezegd dat ik er zelf niet voor zou kiezen om het zo uit te spreken tegen A dat ik geen vriendin meer wilde zijn maar dat ik het zou laten 'doodbloeden'. Dus niet meer afspreken na school maar op school ook niet buitensluiten ofzo.
Daarna werden we gestoord en zijn we helaas niet meer in de gelegenheid geweest om er verder over te praten. Morgenochtend dus maar wat moet ik nou precies zeggen?? Moet ik haar verbieden/afraden om tegen A te zeggen dat ze geen vriendin meer wil zijn? Dat uitspreken lijkt mij kwetsend voor A en voelt voor mij niet goed. Maar dochterlief ziet dat blijkbaar anders en wil dat gaan zeggen. Ze geeft aan het wel zielig te vinden dat A misschien gekwetst zal worden maar wil het blijkbaar toch zeggen.
Moet ik me er nou wel of niet mee bemoeien??
Misschien is dit wel een belachelijk probleem in jullie ogen maar ik weet het echt effe niet meer ...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

08-03-2011 om 20:45

Tjonge

nog best lastig, die kindervriendschappen. Ik zou denk ik hetzelfde geadviseerd hebben als jij. Als ze het per se wil zeggen, zou ik haar adviseren de deur open te houden, dus als vriendin A niet meer zo bazig is, nog wel gewoon met haar spelen. Moeilijk, hoor.

Tango

Tango

08-03-2011 om 21:31

Ze kan toch zeggen

Dat ze omdat vriendinnetje zo bazig doet, ze niet meer met haar wil spelen. Ze hoeft dan niet meteen te zeggen dat ze geen vriendinnen meer wil zijn. Misschien zet het vriendinnetje wel aan het denken.

Moek

Moek

08-03-2011 om 22:56

Groep 4

In groep 4 hoeft dit niet zo hard aan te komen als je denkt. Ze zijn dan in mijn ervaring nog erg aan het experimenteren met het sociale gebeuren. Zelf heb ik dochters die zich op dit gebied helemaal niets laten zeggen door mij. Achteraf geven ze soms wel toe dat mijn raad beter was geweest. Maar het blijft toch bij raad geven, uiteindelijk is de beslissing aan je dochter. Overigens kan het opeens ook weer helemaal goed komen op die leeftijd!

Tirza G.

Tirza G.

08-03-2011 om 23:02

Ik wou net zeggen

Dit hoort bij de leeftijd, maar Moek schrijft het al. Het breed uitmeten van vriendschappen in al haar facetten, het er over praten, het helemaal tot drie cijfers achter de komma uitredeneren van het drama - het hoort er bij in groep 4. Bij de dames. En over drie weken is het weer andersom Laat ze maar lekker doen. Maak je mening duidelijk (ík zou het zo niet doen), maar laat de rest aan hen. Leerprocessen

Tirza (en morgen schrijft hier de moeder van A dat haar dochter etc.etc.......)

Onzekeremama

Onzekeremama

09-03-2011 om 09:18

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties dames! Naar aanleiding van jullie berichtjes heb ik maar besloten om het even te laten rusten en ben ik er niet meer op teruggekomen vanmorgen tegen haar. Ik heb gisteren tenslotte al tegen haar gezegd hoe ik er over denk maar meer kan ik ook niet doen. Ik moet nog effe wennen aan het feit dat mijn meisje de dingen anders aanpakt dan mama geloof ik maar kleine meisjes worden groot
Maar ik vond het fijn om te lezen dat 'experimenteren' op het gebied van vriendschappen een beetje bij de leeftijd hoort. Ergens wel logisch natuurlijk maar ik zag het zelf effe niet Bedankt dat jullie me hebben geholpen! Stel het erg op prijs!!

Puck

Puck

09-03-2011 om 09:21

Laat gaan

Dit is nu typisch gedrag van die leeftijd en ik vind dat de meiden er al heel goed zelf over hebben nagedacht en ook rekening willen houden met de gevoelens van vriendinnetje A. En het is natuurlijk wel eerlijk en duidelijk wat de beide meiden A willen zeggen. Overigens heb ik de ervaring dat de soep meestal niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Best kans dat vriendinnetje A volgende week weer gewoon mee mag spelen.
Gewoon niet mee bemoeien dus.

Puck

Puck

09-03-2011 om 09:22

Gekruist

Jouw posting heeft de mijne gekruist. Ik denk dat je er goed aan doet om het te laten rusten.

koentje

koentje

09-03-2011 om 10:57

Toch denk ik

dat het goed is dat je aangekaard hebt dat je het vriendinnetje ook kan zeggen 'ik vind het niet leuk dat je dit of dat doet en als je zo doet speel ik niet met jou' ipv 'ik wil jouw vriendin niet meer zijn'. Het verschil tussen iemand als persoon afwijzen of bepaald gedrag van iemand afwijzen.
Daty is een stukje sociale vaardigheid wat je haar meegeeft!

Veranderen

Ik zou het gewoon zo laten. Ik merk dat kinderen soms erg wisselen in vriendinnen. De ene dag ruzie en vinden ze haar stom, 3 weken later weer dikke mik. Ik vind het soms sneu maar ik zeg er niets van. Laat de kids het uitzoeken want zo gaat het toch ook in het gewone leven. Als ik even geen zin heb in vriendin a dan laat ik haar even, en ga meer om met vriendin b ofzo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.