Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
marieke

marieke

26-03-2012 om 14:49

Vriendschapscake herman

Vandaag heeft mijn dochter Herman, de vriendschapscake gekregen. Een soort kettingbrief, maar dan in de vorm van een (cake)beslag. We moeten Herman elke dag een paar keer roeren en soms moeten we bloem/suiker/melk toevoegen. Alles bij elkaar duurt het een dag of 10 voordat Herman klaar is. Aan het einde verdelen we Herman in 5-en, geven 4 delen weg, voegen nog wat bloem/suiker/melk/appel/kaneel etc. toe en we kunnen bakken.
Het idee is leuk, maar: het beslag moet 10 dagen op het aanrecht staan, er gaat verse melk in, het spul gaat hoogstwaarschijnlijk gisten als een gek, worden we daar niet ziek van met z'n allen? Wie weet hoe 'oud' de oorspronkelijke Herman wel niet is!
Wie heeft de Herman-cake al eerder gemaakt en gegeten? En: was 't lekker of werd je er ziek van? (of allebei...)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

26-03-2012 om 15:02

Ach, herman

Wie kent hem niet. Veel mensen gruwen van het idee, ik vond het vroeger fascinerend, die eindeloos groeiende massa. Ik vond de Herman ook best lekker, ben er nooit ziek van geworden en heb ook nooit gehoord van iemand die er ziek van is geworden. Gewoon een keertje proberen, weet je de volgende keer tenminste waar je nee dank je tegen zegt.

marieke

marieke

26-03-2012 om 15:07

In dankbaarheid aanvaard

Herman is hier in dankbaarheid aanvaard en ik krijg het niet over m'n hart om nee te zeggen, maar eigenlijk vind ik het maar een vies idee. Maar goed, Krin, ik begrijp dat Herman al heel lang bestaat en dat jij er in ieder geval niet ziek van bent geworden.

Huh? niet vies hoor

ik ken eigenlijk alleen mensen die enthousiast zijn over Herman. En hij is ook lekker. En hier circuleerde er eentje met hetzelfde kopietje (bepaald vlekje en typfout op het briefje) als degene die ik 8 jaar eerder tijdens mijn studententijd had gehad

amk

amk

26-03-2012 om 18:22

Je bakt 'm

en dan zijn alle beestjes dood.
Voedselveiligheidstechnisch is er weinig aan de hand. Zeker als je 'm goed verzorgt zullen er geen toxinen gevormd worden.

bibi63

bibi63

26-03-2012 om 21:19

Moederdeeg

Ik heb jaren geleden eens een NL thriller gelezen waarin een authist de hoofdpersoon was. Hij werkte bij een bakker en genoot ervan om elke dag met het moederdeeg bezig te zijn. Dit was een stuk (brood)deeg, wat na een paar dagen weer aangelengd moest worden met water/melk of weet ik wat en van een deel werd brood gebakken en een restje bleef telkens over als moederdeeg. Ik had er nog nooit van gehoord, maar opgezocht en inderdaad dat is een manier van broodbakken.
Gr. Bibi

tonny

tonny

27-03-2012 om 09:26

Herman al járen niet meer gezien

jammer hoor, want ik lust hem best en dat gemekker over 'vies' snap ik niet zo, hij gaat toch in de oven?

Dus mocht iemand Herman nog eens ontmoeten, ik zal hem verwelkomen, te eten geven en vervolgens opeten.

Leeftie nog/

laatste keer dat ik Herman zag was 30 jaar geleden!

Al vele hermans overleefd

Ik heb al behoorlijk wat Hermans gekregen en weer uitgedeeld en afgebakken. Ideaal voor grote familiebijeenkomsten, dan deelde je niets uit maar bakte je alle porties af met diverse variaties aan vullingen. Ik heb er al zéker 30 weten te overleven

Yammie

zo lekker!! En ik ben er ook nooit ziek van geworden En voor kinderen zo leuk om te zien hoe dat allemaal gaat....... hoe groot hij wel niet kan rijzen enzo. Geweldig!!

Thursday Next

Thursday Next

27-03-2012 om 16:18

Herman

"Maar hoe maak je het zure deeg?" vroeg mevrouw Boost.
"Eerst doe je een beetje meel met warm water in een pot," zei Ma, "en dat laat je staan tot het zuur is." "Als je er dan van gebruikt, moet je er altijd wat van overlaten," zei Laura. "En dan doe je er de restjes van het biscuitdeeg, zoals dit, bij, en weer wat warm water," Laura deed er het warme water bij, "en je dekt het af," en ze legde de schone doek en het bord op de pot, "en je zet het weg op een warme plaats," ze zette de pot op zijn plaats op de plank bij het fornuis. "En dan is het altijd klaar voor gebruik als je het nodig hebt."
Dit komt uit een van de boeken van het kleine huis (het huis aan het Zilvermeer). Als men geen gist kon krijgen gebruikte men zuurdeeg om brood en gebak te laten rijzen.
Wij hebben nu trouwens ook een bakje Herman thuis, die staat nog in de diepvries te wachten.

Odile

Odile

27-03-2012 om 16:20

Nooit

Nooit ga ik zo'n bak bubbelende beige smurrie voederen, bakken en, oh gruwel, opeten. Ik geloof het allemaal als jullie zeggen dat de bacteriën wel doodgaan in de oven, en dat jullie er nooit ziek van geworden zijn, maar het idee... brrrr....
Ik bedank keurig als ik weer zo'n bak krijg, spoel de zurige kledder door de gootsteen en bak, als kind erg zeurt, een cake. Kind denkt dus dat Herman naar cake smaakt, en zo erg zullen we er wel niet naast zitten, toch?!

Ach

Ach, ik heb er nog nooit een gehad. En ik wil er zo graag een keertje een. Lijkt me leuk!

Heel anders

ik vind het toch wel iets heel anders dan cake hoor

amk

amk

27-03-2012 om 19:11

Odile

en hoe denk je dat gewoon brood rijst? Dat gaat met de zelfde gisten die ook in Herman zitten.
Je wilt niet weten hoeveel producten je eet en drinkt waar bacterien bij het bereidingsproces betrokken zijn.

Odile

Odile

27-03-2012 om 19:35

Ik wil het niet weten amk

Maar als ik brood bak, gooi ik m'n eigen gist in mijn eigen deeg. Daar zitten dan mijn eigen huismijt en mijn eigen huidschilfers in. Dat geeft niks, want daar was ik toch al aan gehecht! Die innige band heb ik niet met de schilfers de vriendin van de nicht van de buurvrouw d'r tante... Maar zoals ik al zei: 't is puur het idee. Mijn eigen afwijking!
Ben inmiddels wel benieuwd waar Herman dan wel naar smaakt, als het niet naar cake is...

costa

costa

27-03-2012 om 21:49

Herman

Al heel erg lang geleden dat ik een Herman heb gehad! Mijn kinderen kennen het niet, jammer, lijkt me best leuk er weer eentje te krijgen! En ik denk ook dat het niet veel kwaad kan hoor, ik ben er nooit ziek van geworddn en heb ook nooit van iemand gehoord die er ziek van is geworden! En waar hij precies naar smaakt...ik zou het niet eens meer weten maar het was wel lekker! (of was het lekker omdat je 'm zelf zo goed verzorgd had?)

Odile

En die eieren dan die in je cake gaan: die komen uit de cloaca van een kip! Als je pech hebt zit er nog poep aan ook.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Speciaal voor kraai

Uit mijn receptenbak: hoe je eigen Herman te starten, te verzorgen, hoe door te geven en af te bakken enz. Komtie!
Herman
Het is niet noodzakelijk om te wachten totdat je het deeg van iemand anders krijgt; je kan zelf de cyclus starten door het deeg te maken: neem de hoeveelheden die beschreven wordt bij dag 4, en begin op deze manier jouw eigen cyclus van dag 1.

200 ml melk
125 gr. bloem
200 gr. suiker
De basis is het deeg wat je kreeg van een vriend of vriendin of bovenstaand mengsel. Na de negende dag geef je ook een deel aan drie vrienden of vriendinnen.

Je moet het deeg als volgt verzorgen:
Zet het NIET in de koelkast maar zorg dat het warmte krijgt.
Dek het nooit af met een deksel, een theedoek mag wel.
Het deeg zal groeien dus zorg voor een ruime schaal.

Dag 1: Vandaag heb je het deeg ontvangen.

Dag 2 en 3: Roer het deeg een aantal malen per dag goed door met een houten lepel.

Dag 4: Het deeg heeft honger, voedt hem daarom met:
200 ml melk
125 gr. bloem
200 gr. suiker

Dag 5, 6, 7, 8: Roer het deeg wederom een aantal malen per dag om met een houten lepel.

Dag 9: Het deeg heeft weer honger gekregen. Het is tevreden als je hetzelfde geeft als bij dag vier.
Hierna moet je het deeg verdelen over vier bakjes waarvan je er drie weggeeft, het vierde bakje hou je zelf.

Dag 10: Je geeft het deeg vandaag voor het laatst te eten.
Vul daarom het overgebleven deeg aan met:
50 ml olie
3 eieren
250 gr. bloem
200 gr. suiker
2 theelepels bakpoeder
naar smaak kan erbij:
2 theelepels kaneel
200 gr noten en/of rozijnen o.i.d.
bakje bigarreaux, sucade, appel aan stukjes, verzin iets leuks
----
Meng het deeg goed door elkaar. Vet een cakeblik in en besprenkel het met kristalsuiker.
Giet het deeg daarin over.

Bak het deeg in 90 minuten gaar.
Gasoven stand 3/4, elektrische oven op 170 graden, heteluchtoven 160 graden.
Print deze pagina uit, en geef hem mee met de broodstarter.

Odile

Odile

28-03-2012 om 09:15

*stopt vingers in de oren* lalalalalalala

Triple, dat weet ik allemaal hoor . Ik ben ook helemaal niet vies van een beetje poep (zolang ik het niet op hoef te eten), dus dat maakt me niks uit. Biebboeken en bussen daarintegen, vind ik ook zo smerig. Als ik uit de bus kom, ga ik mijn handen wassen, en voor er een biebboek mijn kussen aanraakt, is ie ontsmet met een glorixdoekje (niet tegen mijn biebdames vertellen svp...). Een beetje smetvrezerig ben ik wel, maar daar kan ik gelukkig mijn moeder de schuld van geven . (treinen en trapleuningen vind ik overigens ook vies, maar dat allitereert niet zo lekker met biebboeken...)

Odile

Odile

28-03-2012 om 09:18

Kijk genista, nu komen we ergens!

Ik hoef voor Herman helemaal geen vrienden te hebben, wat een openbaring! Ik schrijf jouw recept even over en dan ga ik als ik er een keer zin in heb, en echte aso-Herman maken, helemaal voor mij en mijn gezin alleen!

Graag gedaan, odile

Natuurlijk voor elke liefhebber
Hmmm, ik denk dat ik er tzt ook maar weer eens eentje opstart en meteen alle vier ga afbakken voor dat grote groepsgebeuren over een paar maanden. Zonder anderemensenhuidschilfers en engehuizenstofmijt

Achja odile

Poets je dan ook alle muntgeld af, of de handvatten van winkelwagentjes bijvoorbeeld? Volgens mij zijn die stukken smeriger dan die hele bibliobus

Odile

Odile

28-03-2012 om 09:50

Nee joh mickey

Ik ben niet gek .

Marieke

En durf je?

Marieke

Marieke

28-03-2012 om 11:35

Ja!

Herman wordt geroerd en gevoerd, vertroeteld en tzt gebakken en ik vermoed ook wel gegeten. Ik ben heeeel benieuwd!

Leuk!

Leuk Genista! Ik ga dit weekend aan de slag. Dank!

Petr@

Petr@

01-04-2012 om 17:27

Genista

Dank je wel voor het recept. Ik ken Herman alleen van horen zeggen en nu kan ik hem dan zelf maken, leuk!!!

Eet smakelijk allemaal!

Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwstarters hem vinden.

Marieke

Marieke

05-04-2012 om 19:56

Herman is klaar

Herman is klaar. Met rozijntjes, appelpartjes, amandelschaafsel en waarom er twee eetlepels kaneel in moest, weet ik niet, ik vind het in ieder geval te veel. Maar ja, stond in het recept, dus dan moet het.
Vier hermannetjes weggegeven en niet iedereen was even enthousiast en dat kan ik mij voorstellen. Ik heb Herman geproefd, maar laat de rest graag over aan dochter en haar vriendinnen. Ja, het gisten verliep voorspoedig, Herman groeide goed en iedere keer als ik Herman zag, dacht ik: en dat moet goed komen? Mag ik eerlijk zijn? Ik heb liever een gewone cake.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-04-2012 om 23:12

Oh man,

Had ik dit draadje onlangs zo'n beetje gevolgd en dacht ik nog: geweldig, deze narigheid hebben we hier niet, krijgt een van de kinderen eergisteren een Herman..... Ik weet 't, nooit, maar dan ook nooit moet je zoiets denken. Zucht....
Aagje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.