Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
rianne.bower

rianne.bower

22-03-2012 om 20:50

Vroeg (fysiek) puberen...

Dag,

Onze zoon is 10 (over 4 maanden 11) en heeft al een hele dot dik zwart schaamhaar. Dit sinds enkele maanden maar het is inmiddels al een hele bos. Zijn okselhaar begint nu ook te groeien en op zijn bovenlip zijn donshaartjes te zien.
Zowel ik als mij man waren erg vroeg met puberen (ik was 11 toen ik ongesteld werd en mijn man 13 toen hij zich moest scheren) maar ik maak me toch een beetje zorgen of ben ik nu te voorbarig?
Hij is 1.52 meter en heeft ook een groeispurt.
Ik had nl ergens gelezen dat kinderen beter niet te vroeg kunnen puberen omdat ze anders te snel volgroeid zijn en niet meer verder groeien...helaas kan ik te weinig achterhalen of het raadzaam is om met onze zoon langs (huis) arts te gaan of dat het juist gezond (nu ja beetje vroeg) is dat hij nu al pubert (ook af en toe puistje en uiteraard puberbuien

Hopelijk kunnen jullie ervaringen delen/advies geven.

Gr,
Rianne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

22-03-2012 om 22:00

Ik weet alleen iets over meisjes

en dat is inderdaad dat vroeg puberen betekent dat ze uiteindelijk minder groeien. Maar dat geldt specifiek voor meisjes.
Jongens groeien relatief veel langer door na hun groeispurt.

guera

guera

23-03-2012 om 11:06

Nog geen puberteit

Het is een misvatting dat wordt gedacht dat de puberteit begint met haargroei.
Dat is niet zo. De echte puberteit begint met groei van de balzak en verlaging van de stem.....Lees hier:

http://www.lijfmagazine.com/story/gezondheid.htm

Zorgen om uiteindelijke lengte?

maak je je zorgen over hoe lang hij gaat worden? Hoe lang zijn jullie als ouders? Ik ben zelf ook heel vroeg lichamelijk in de puberteit gekomen en uiteindelijk ben ik 1.60 gebleven. Vrij klein dus, maar niet rampzalig.

Mijn kinderen zijn altijd relatief klein geweest en ik vond het persoonlijk vrij storend dat de arts op het consultatiebureau ons erop wees dat onze oudste klein was en op basis van zijn curve 'maar' 1.69 lang zou worden. Alsof alle jongens de gemiddelde 1.84 m.(of iets dergelijks) moeten bereiken....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.