paard
29-07-2013 om 11:50
Vroeg wakker
Mijn dochtertje (bijna 9 jaar) is altijd vroeg wakker.
Ook als ze mag opblijven.
kwart voor 7/7 uur.
Ze is de volgende dag dan verveeld/zeurderig/hangeriger enz.
We krijgen het niet voor elkaar dat ze langer blijft slapen.
Hebben jullie advies of andere dingen die jullie hebben geprobeerd.
Alvast Bedankt voor de Tips

guera
29-07-2013 om 11:55
Onze dochter
heeft dat ook wel. Ze is bijna 8. Echter als ze een paar dagen wat later naar bed gaat zoals in de vakantie gaat ze uiteindelijk wel uitslapen. Een aantal zaken die je moet uitsluiten:
- is de kamer donker genoeg? echt donker!!!
- is er bv een krantbezorger rond die tijd onder haar raam? (wordt dochter altijd wakker van. We hebben krantbezorger verzocht heel zacht te doen. Dat doet hij heel lief)
- heeft ze het koud? (ik gooi altijd dekentje erbij als ik naar bed ga)
Helpt het allemaal niet? dan gewoon dus NIET opblijven. Simpel.

amk
29-07-2013 om 12:08
Of eerder, of nog veel later
Er zijn 2 bij mij opties in aanvulling van Guera, of ze gaat juist eerder naar bed zodat ze voldoende slaapuren heeft.
Of: (en deze methode gebruik ik zelf) op de eerste dag van de vakantie laat ik haar zo laat op blijven dat ze echt naast me op de bank in slaap dondert (denk dan aan een uur of half 12) Dan slaapt ze uit, en de volgende dag gaat ze, wel later als gebruikelijk naar bed, maar dan slaapt ze om de een of andere reden wel gewoon gelijk door tot een uur of half 9/9 uur terwijl ze anders stipt om kwart over 7 wakker is en naar het toilet gaat.
truc heb ik overgenomen van de ouders van haar vriendinnetje. En het blijkt ook hier te werken.
En anders: geld de afspraak dat ze mij niet voor een bepaalde tijd mag storen/wakker maken. En dan leg ik haar 's middags nog wel op de bank om verplicht tv te kijken. (En dan valt ze in slaap)

Rosa van der Zanden
29-07-2013 om 13:06
Niet vroeg
Ik vind kwart voor 7 niet vroeg. Je kind zit waarschijnlijk nog in het schoolritme, het enige wat helpt is om de tips van de voorgangers te gebruiken. Behalve te koud, kan je kind ook te warm zijn. Ook iets om rekening mee te houden.
Wanneer je een ontbijtbordje neerzet met drinken en fruit kan je kind zelf eten en kan jij wat langer blijven liggen.
Rosa van der Zanden

Vic
29-07-2013 om 13:15
7 uur
Volgens mij is mijn 8-jarige ook vaak tussen 7 en 8 uur wakker. Op schooldagen maak ik haar meestal rond 07.30 uur wakker. Als we niet naar werk/school hoeven, gaat ze 's morgens haar eigen gang en maakt mij wakker tussen 09.30 en 10.00 uur. Ze ligt er dan ook niet vroeg in, rond 21.30 uur (schooldagen een uur eerder).

*bella*
29-07-2013 om 15:01
Had zoon ook
Hij is nu 12, en volgens mij is het pas sinds een jaar ofzo, dat hij wat langer kan slapen. Je doet er volgens mij helemaal niets aan. Hier best lastig want dochter (10) is altijd een ster geweest in uitslapen en die wilde dan ook nooit op tijd naar bed, terwijl zoon dat dus eigenlijk wel nodig had.

Algebra
29-07-2013 om 15:02
Eeen 9 jarige?
Niet druk over maken. Je dochter is oud genoeg om zichzelf te vermaken (tv lijkt me prima) en om zelf een boterham te smeren als ze honger heeft.
Op deze leeftijd zou ik bij zeurderig gedrag niet de link leggen met de opsta-tijd maar met ieys anders. Is er iets met haar/jou/gezin/ omstandigheden? Als niet , dan lekker laten gaan, met de instructie jou niet lastig te vallen of wakker te maken voor < kies een fatsoenlijke tijd>.
Ze is al 9!!!
Algebra

paard
29-07-2013 om 15:18
Vroeg wakker
Ze is altijd zo vroeg wakker.
Ze komt ook moeilijk inslaap.
Ik zet ook wat klaar voor haar.
Maar dan komt ze toch nog bij mij om dingen te vragen of als ze nog wat mag pakken.
Dus ik slaap ook niet meer goed.
Mijn dochter is ook druk/erg bewegelijk/zit niet vaak stil
heeft veel energie (altijd ook als ze moe is, laat ze niet blijken).
Ze kan zich niet goed zelf vermaken, we moeten vaak dingen met haar doen.
Ze heeft veel aandacht nodig.
Als ik met iemand praat wil zij ook aandacht enz.
Bedankt voor al jullie adviezen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.