Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jerney

Jerney

22-05-2019 om 06:45

Vroeg zwemles asociaal?


Hanne

Bij mij zit nergens een frustratie hoor. Mijn koters hadden sowieso op 4-jarige leeftijd niet na een jaar lessen hun A diploma gehaald. Dus dan had ik er waarschijnlijk twee jaar gezeten voordat ze A hadden. In een wijk waar veel kinderen wonen waar niet alle ouders weten dat je kind 2 jaar van te voren moet aanmelden voor zwemles of favoriete school is het niet gek dat er nagedacht wordt hoe iedereen een beetje tijdig aan de beurt komt. Maar ik zie dat ik in dit draadje de enige ben. En bovendien dat alle kinderen hier hoe jong ook gewoon binnen jaar A diploma halen, dus dan is er niks aan de hand

en gevaarlijk

Bij ons in de buurt was het verkeer en vooral auto's die gewoon 50km reden in 30km zone een veel groter gevaar dan de singel 5 straten verderop. Dus voor de veiligheid was het niet erg dat ze nog niet konden zwemmen toen ze 5 waren.

Flavia

Flavia

22-05-2019 om 22:35

Alkes

Als alle kinderen op dezelfde leeftijd worden aangemeld heb je nog steeds die wachtlijsten want er zijn maar een beperkt aantal plekken. In een druk geboortejaar is de wachtlijst dan langer dan in een rustiger jaar, nu spreid dat zich.

Flavia

Punt was dat kinderen van vier er doorgaans langer over doen dan een 6-jarige. Dus dat je met die 4-jarige de wachtlijst langer ophoudt (daar begon TS mee).
Nu blijkt dat hier op OO alle 4-jarigen in zelfde tempo halen als 6-jarigen en blijkt er dus geen probleem te zijn

Treintje

Treintje

23-05-2019 om 07:35

Geen probleem hier

Officieel is het hier nog steeds “vijf jaar zwemlesjaar” maar ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een probleem met wachtlijsten.
Er zijn natuurlijk zwemscholen waar je wat langer moet wachten maar dan kan je altijd nog naar een andere. Daarnaast wordt er hier vaak een extra groep gestart als de andere groepen momenteel vol zitten.

Moeders op het schoolplein hebben veelal een grote mond als het om anderen hun kinderen gaat maar als het om die van hen zelf gaat reageren ze fel.

Floria

Floria

23-05-2019 om 07:58

2 jaar

Ik heb ergens gewerkt waar de wachtlijst in die tijd 2 jaar was.

Als je vanuit de gemeente korting kunt krijgen met een laag inkomen wil dat ook nog wel eens schelen. Een particuliere aanbieder doet daar niet aan.

Dees

Dees

23-05-2019 om 09:28

Floria

Toch kun je met een lager inkomen weleens contact opnemen met zo'n particuliere zwemschool. Ik zwom daar voor ouder en kind zwemmen bij, omdat ze een eigen bad hebben wat heerlijk knus is voor dat doel. Er werden ook reguliere lessen gegeven tot ze kurkloos gingen en dan kwamen er ook mensen die niet hoefden te betalen, de eigenaresse kwam er meestal aan te pas en rommelde dan even in de computer en dan kregen ze weer een nieuwe leskaart mee.

Onzin

Hoezo asociaal? Als het echt langer duurt, dan help je daarmee juist het plaatselijke zwembad in stand houden. Hoeveel zwembaden worden er wel niet gesloten tegenwoordig vanwege financiële tekorten?

Wachtlijsten horen er gewoon bij. We kunnen niet allemaal met ons kind aan het begin van het schooljaar op woensdagmiddag beginnen. Een zwembad moet nu eenmaal de hele week en het hele jaar gevuld zijn om de vaste lasten terug te verdienen.

Pretbeugelbekkie

Pretbeugelbekkie

23-05-2019 om 11:25

Hi Hi Syboor

===Hoezo asociaal? Als het echt langer duurt, dan help je daarmee juist het plaatselijke zwembad in stand houden. Hoeveel zwembaden worden er wel niet gesloten tegenwoordig vanwege financiële tekorten?===

Dat zouden meer mensen moeten doen, heel sociaal de kinderen al heel jong op zwemles, al voor de derde verjaardag! Doen ze er lekker lang over dan kunnen de prijzen voor en middagje zwemmen voor de pubers misschien omlaag. Ons plaatselijke buitenbad gaat nog ieder jaar open vanaf Koningsdag tot en met de najaarsfeesten midden september.
Een enkel bad kost hier inmiddels €5,60. Dat is alleen nog leuk als je er een hele middag kan blijven, even plonzen na schooltijd is er niet bij.
Als je een abonnement aanschaft moet je meer dan 25 keer gaan om het rendabel te laten zijn. Dat is alleen leuk als je, zoals onze buurvrouw doet, iedere ochtend een uur gaat banen trekken.

Charis

Charis

23-05-2019 om 11:27

Ander geluid

Tien tot vijf jaar geleden was je (ook op dit forum) echt een uitzondering als je je kind met 4 jaar op zwemles deed (want kind is er motorisch niet aan toe). Die leeftijd schuift steeds verder terug zo te lezen uit de reacties hier.

Ik zou toch echt nog even wachten tot je kind vijf jaar is. Maar asociaal vind ik het niet, als je er het geld voor hebt en het niet erg vindt dat het hele traject met een beetje pech zo een jaar langer duurt, zou ik me niet laten tegenhouden door andere moeders op het schoolplein. Misschien heb je nog wat aan deze link?

https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/onderwijs/artikel/66546/zwemles-voor-4-jarige-kinderen-gebruikelijk-maar-heeft-weinig

Floria

Floria

23-05-2019 om 12:02

Dees

Ik bedoelde eigenlijk dat er waarschijnlijk meer mensen kiezen voor zwemles die goedkoper is of waar ze korting kunnen krijgen, en dat er dan een langere wachtlijst is.

Tamar

Tamar

23-05-2019 om 13:24

wachtlijst

met 4 jaar op de wachtlijst betekent met 5 jaar op les. Dat lijkt me prima in orde.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-05-2019 om 13:27

Voorrang

Ik herinnerde me ineens dat wij bij oudste wel voorrang kregen op de wachtlijst, omdat ze al 6 was. Dat kan dus ook nog, dat je met 3 inschrijft en allerlei oudere kleuters er ineens tussendoor glippen. Zo kreeg mijn jongste voorrang bij paardrijles, in plaats van 6 maanden slechts 1 maand op de wachtlijst. Zo doen wij dat

Triva

Triva

23-05-2019 om 13:34

eens

"Tien tot vijf jaar geleden was je (ook op dit forum) echt een uitzondering als je je kind met 4 jaar op zwemles deed (want kind is er motorisch niet aan toe). Die leeftijd schuift steeds verder terug zo te lezen uit de reacties hier. "

Helemaal eens, mijn oudste was ingeschreven en die kon opeens een half jaar eerder dan verwacht (hij is 20 dus ik weet echt niet meer hoe oud hij was. 4,5 of bijna 5 ofzo) Ik heb het gedaan omdat hij samen kon met de dochter van mijn vriendin. De een ging met de kleuters naar zwemles en de ander bleef thuis met de peuters.

Mijn jongste is eerst op kleuterjudo gegaan en is pas met precies 6 begonnen met zwemles, ik vind het echt onzin om vroeg te beginnen OMDAT er veel water in de buurt is. We leven niet in de sahara, overal is water. Je leert je kind veilig oversteken of bij het water vandaan te blijven, een diploma helpt geen zier. Doe je een kind op een sport die je kind leuk vindt en die jij kunt betalen en als dat zwemles is: ga je gang maar ik vind dat zwembaden met een wachtlijst altijd eerst het oudste kind moeten nemen op de wachtlijst, niet het kind wat zich het eerst inschreef. Bij gelijke leeftijd geldt pas de inschrijvingsduur.

Triva

Triva

23-05-2019 om 13:38

paar linken

https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/onderwijs/artikel/66546/zwemles-voor-4-jarige-kinderen-gebruikelijk-maar-heeft-weinig

https://www.volkskrant.nl/de-gids/wat-is-de-ideale-leeftijd-om-te-leren-zwemmen~b48a545e/

"Volgens cijfers van de Nationale Raad Zwemveiligheid, die de diploma’s in Nederland uitreikt, halen kinderen gemiddeld in 50 tot 55 uur hun A-diploma, de overgrote meerderheid van deze kinderen begint op 4- of 5-jarige leeftijd met zwemmen. "

Die 48 van Hanne klopt dus niet en ik vind dat je de 5 min vrij rommelen aan het eind ook nog moet aftrekken van dat uur.

Vroeger

Zo ging de zwemles van mijn moeder (1954):

Kinderen konden zich aanmelden vanaf een jaar of 8/9. De kinderen begonnen allemaal vanaf tegelijk in mei (slechts één startmoment per jaar, dus). Tussen de middag naar het fietsten de kinderen van school naar het zwembad, zonder ouders of leerkrachten. Ze zwommen een half uurtje; het was vaak te koud om het langer uit te houden. Ze zwommen 5 dagen per week (!). In oktober had iedereen z'n diploma, en dat was maar goed ook, want dan ging het zwembad 7 maanden dicht.

Het schoolzwemmen is altijd die leeftijd van 8/9 jaar aan blijven houden, ook toen er steeds meer verwarmde zwembaden kwamen. Het was wel zo handig als kinderen zelfstandig konden omkleden en afdrogen.

Dus ja, ik geloof best dat kinderen vroeger later zwemles kregen dan nu. Maar de redenen daarvoor waren praktisch, niet didaktisch. Van 1950 tot 1990 is het aantal verdrinkingen per 100000 inwoners per jaar gedaald van meer dan 5 tot minder dan 1; en voor kinderen is de verbetering nog veel groter.

De toegevoegde waarde van vroeg zwemmen is voor mij vooral dat het kind nadien op muziekles of een zelf gekozen sport kan. Het is jammer als kind heel serieus/enthousiast bezig gaat met een sport of hobby en je moet die activiteit dan stoppen/onderbreken voor de zwemles.

Dees

Dees

23-05-2019 om 16:58

Triva

Ik heb nooit last gehad van wachtlijsten. Maar ik merk wel dat ik me irriteer aan je reactie triva. Als ik ervoor kies om mijn kind rond zijn 4e zwemles te laten krijgen en ik hoor van wachtlijsten dan schrijf ik hem dus in zodra het kan. Dan zou het heel lullig zijn dat als ik zo alert ben om mijn kind tijdig in te schrijven dat mijn wachttijd wordt verlengd door ouders die niet alert zijn en hun kind op veel latere leeftijd inschrijven.

Leeftijdsdiscriminatie is volgens mij iets wat niet is toegestaan, en lijkt me ook totaal niet wenselijk.

Pretbeugelbekkie

Pretbeugelbekkie

23-05-2019 om 17:06

Juist die 5 minuten vrij rommelen, liever nog 10

==de 5 min vrij rommelen aan het eind ook nog moet aftrekken van dat uur.==

Dat zijn de minuten waarin een kind zichzelf leert redden, onder toezicht van een (als het goed is) ervaren badmeester.

Kind A springt 3 keer op en neer en tikt daarbij kind B omver. Kind B komt met het gezicht in het water (wat ze eigenlijk nog steeds een beetje eng vindt) en moet de lessen in de praktijk brengen. Gezicht uit het water tillen, met de voeten de bodem zoeken, of als het te diep is beginnen met watertrappen. De badmeester ziet kind worstelen en tilt haar op, maar ze heeft het wel zelf moeten proberen en als dat nog een keer gebeurt kan ze het.

Triva

Triva

23-05-2019 om 17:18

syboor

Niemand heeft het over zwemles starten met 8/9 jaar. Ik vind overigens dat gemeentes alle kinderen die nog geen A diploma hebben met 8 jaar gratis les moet geven. Dat is fijn voor degenen die het niet kunnen of willen (omdat ze niet met zwemles zijn opgegroeid in het buitenland) betalen.

Triva

Triva

23-05-2019 om 17:20

Dees

Je mag je aan mij ergeren, niet irriteren

Jij hebt jouw mening, ik heb de mijne en daarom begon ik ook met: Ik vind....

Floria

Floria

23-05-2019 om 17:21

Krom

Het is ook een totaal krom argument natuurlijk, om te willen dat ze eerst de oudste van de wachtlijst npemen. Als je leeftijd belangrijk vindt (en dat doe je als je de oudste voorrang wil laten krijgen) dan moet je inschrijven zodat je kind op de door jou gewenste leeftijd aan de beurt is.

Als leeftijd je niet uitmaakt, schrijf je in zodra je er aan denkt en start je kind als het aan de beurt is.

Maar je kunt niet nonchalant zijn en dan anderen, die wel gepland hebben, benadelen doordat jij niet vooruitgekeken hebt.

Dees

Dees

23-05-2019 om 17:23

Triva

Absoluut niet. Mensen die het niet kunnen betalen oké....hoewel dit weer een stukje netto vergoeding is waar anderen wel die 4 uur extra voor werken in de maand. Maar wil je het niet betalen pech dat wordt niet voor je vergoed. Ik vind bij 9 geen zwemdiploma verplicht zwemmen via school met een mooie rekening voor pa en ma of als ze het niet kunnen betalen vis het sportfonds.

Floria

Floria

23-05-2019 om 17:28

Triva

Slecht plan, om dat gratis te maken voor 8/9 jaar.
Hordes mensen gaan het dan uitstellen. Echt. Ik heb aan de balie gewerkt bij een zwembad in een achterstandswijk. De meesten uit de wijk zouden dan pas met 8 jaar komen. Dat zou wat kosten....

Er was daar wel een tijd een extra les voor oudere kinderen die met schoolzwemmen nog geen diploma hadden, maar dat was niet heel druk omdat het geld kostte.

Leeftijd

5 jaar is over het algemeen de juiste leeftijd omdat kinderen dan nog niet heel bang zijn voor springen in het water. Daarnaast hebben ze geleerd instructies op te volgen en zijn ze meestal motorisch sterker dan een 4-jarige.

Zo populair is het trouwens niet om met de 4de verjaardag te starten. Slechts 37% begint op 4-jarige leeftijd en dat zijn doorgaans kinderen die binnen een paar maanden 5 worden.

Schoolzwemmen

Hier was tot 2012 schoolzwemmen vanaf groep 3 tot groep 5. De meeste kinderen hadden dan al een zwemdiploma en de rest behaalde die niet met het schoolzwemmen. Het is ook wel lastig om als school voldoende lessen te regelen waar de kinderen ook genoeg aandacht krijgen.

Floria

Als je er vanuit gaat dat iedere ouder net zo mondig en gaat op de hoogte is van alles als jij dan kun je dat inderdaad stellen. Ik woonde in een wijk waar groot deel van de ouders een niet NL-achtergrond had. Die waren niet zo alert dat je 1,5 jaar van te voren moest inschrijven voor zwemles.
Maar je hebt gelijk hoor, waarom zou je daar in hemelsnaam rekening mee houden. En waarom zou je het betalen. Beter een kind meer dat verdrinkt dan dat we daar als gemeenschap geld aan uit zullen geven. Sjonge ik word echt wat mismoedig van de reacties hier.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-05-2019 om 19:09

Hier

In onze gemeente krijgen alle kinderen in groep 4 zwemles. Degene die geen diploma hebben kunnen dat op deze manier halen. Meestal gaat dat ook vlot op die leeftijd.
De kinderen die een A-diploma hebben krijgen een certificaat en leren zich goed te redden met obstakels in het water.
We zien bij veel kinderen dat ze jong hun diploma hebben gehaald en vervolgens daarna nog maar weinig hebben gezwommen en er dan toch echt weer in moeten komen.

Ik ben een groot voorstander van schoolzwemmen.

Floria

Floria

23-05-2019 om 19:31

nou

Het gaat niet om of ze alert genoeg waren om vroeg in te schrijven. Het gaat erom dat ze eigenlijk liever iets anders met hun geld deden, of dat nou met 4, 6 of 8 jaar beginnen was. Ze waren verder prima op de hoogte van alle regelingen hoor. Echt niet zielig of onwetend. Zit daar een paar vakanties en je kent alle smoezen. Dáár word je pas mismoedig van.

En het is niet heel logisch om als schoolzwemmen al op heel veel plaatsen is wegbezuinigd, zwemlessen gratis te maken. Kortingsregelingen genoeg.

Dat geld kun je beter steken in kinderen voor wie de reguliere lessen niet geschikt zijn, zoals gehandicapten.

Kortingsregeling of doelgroepenbeleid

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/31/minder-kinderen-verdrinken

"Hoogste verdrinkingscijfer onder niet-westerse kinderen
Van 1996 tot en met 2015 zijn 1 723 inwoners van Nederland door verdrinking om het leven gekomen, van wie ruim een kwart (465) met buitenlandse herkomst. Hiervan was twee derde van niet-westerse afkomst. Afgezet tegen de bevolking verdronken ruim twee keer zo veel mensen van niet-westerse herkomst als autochtonen "

Ineens een grappige herinnering. Toen mijn zoon werd geboren, zijn vader is een niet westerse immigrant, die destijds wel een verblijfsvergunning maar nog geen paspoort had, kregen we een pakket van de gemeente: Welkom in Nederland, met een aantal gratis kaartjes voor het zwembad.

Vroeg

De gemeente was er in elk geval wel vroeg bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.