Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Waar is het behang?!

Ik werd vanochtend weer knettergek van mijn zoontje van zes. Hij werkt 's ochtends zo slecht mee. Ik maak hem wakker en zeg dat hij zich moet aankleden. Hij reageert niet. Zeg ik dat we anders te laat komen op school. Zijn antwoord: 'Nou en?' Ik zei dat hij het niet moest wagen zich niet aan te kleden en loop naar beneden om het ontbijt klaar te maken. Even later blijkt hij nog steeds in zijn pyjama rond te lopen. Ik weer boos en dreigen dat hij in zijn pyjama naar school mag. Aan het ontbijttafel begint hij te miepen dat hij zijn bordje niet mooi vindt en daarom zijn pap niet gaat eten. Na het eten ging hij met de knikkerbaan spelen en moest ik twee keer zeggen dat hij zijn schoenen en jas aan moest doen. Op het laatste moment wil hij nog iets zoeken met de letter 'r' om mee te nemen naar school. Als ik zeg dat daar geen tijd voor is, wordt hij boos. En ik natuurlijk ook.

Zo gaat het heel vaak met hem. Ik ben in staat om de volgende keer als hij alweer begint met zich niet aan te kleden hem met pyjama en al voor de voordeur te zetten met de mededeling dat hij naar school mag lopen, omdat hij niet meewerkt. Ik heb nog twee kinderen en moet 's ochtends alles in mijn eentje redden. Ook ben ik momenteel vrij gestrest omdat ik heel veel freelancewerk heb momenteel.

Tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Liat

Mmmm ik herken het wel een beetje. Ik laat om 7.00 een lampje aangaan bij mijn dochtertje dan kan ze alsvast rustig wakker worden. Als ik om 7.15 opsta roep ik haar nog even en keled me aan. Dan ga ik naar haar toe en kleed haar aan(ze is 4, en kan het op zich wel maar dit is sneller). Dan gaan we naar beneden broodje eten, ze krijgt alleen ontbijtkoek als ze snel genoeg haar broodje opeet, en dat werkt. Daarna poets ik haar tanden, schoenen aan en we gaan.
Ik heb een soort van routine 'smorgens die werkt, maar bij ons gaat het mis als we 5-10 minuten over hebben en ze nog gaan spelen, dan moet ik boos worden anders gaan ze niet mee.
Je zou hem een keer in pyama naar school kunnen brengen, evt even afspreken met de juf, mischien werkt het bij hem.
Muizemeis

dc

dc

30-03-2011 om 11:22

Vraag het eens

Ik zou er vanmiddag even met hem over praten. Uitleggen dat je 's morgens nogal gestressd bent, en dat je alledrie op tijd klaar moet hebben. Vraag dan aan hem hoe hij de ochtend het liefste ziet. Als hij zelf met ideeën komt, zal hij er zich er sneller aan houden.

Sascha2

Sascha2

30-03-2011 om 11:22

Liat

Ik heb eigenlijk maar een tip: adem heeeeeeel diep in, accepteer dat het nu niet lekker loopt, bedenk dat je veel herkenning zult treffen, en hou jezelf de mantra 'het is een fase' steeds voor, adem dan weer uit.
Hier is het precies hetzelfde. Mijn zoon van zes is ineens treuzelkampioen geworden. Wat een irritatie voel ik daarover! Heel soms krijg ik hem zover dat hij mij gaat helpen om op tijd te zijn, die ochtenden lopen als een tierelier. Maar de laatste tijd is het drama. En dat terwijl ik er nog drie, jonger dan hij, heb rondlopen die aangekleed, opgetut, voorzien van tassen met inhoud moeten worden, ik zelf op tijd op mijn werk moet verschijnen en man vaak al de deur uit is. Maar al die irritatie helpt niet. Het maakt hem er alleen maar langzamer van. Ik probeer dus rustig te blijven, mijn irritatie niet te laten zien en hem kort maar bondig uit te leggen wat ik wil: aankleden, niet spelen, eten noem maar op. En ik hou hem de consequentie voor als hij dat niet doet. Zo ging hij vanmorgen met maar een schoen aan naar school, want hij kreeg de andere niet zelf aan door het getreuzel had ik geen tijd meer om hem te helpen. Uiteindelijk heb ik hem bij school zijn schoen aangetrokken met de opmerking dat hij vanaf het moment dat we weg gingen zo goed had meegewerkt, dat ik toch nog een beetje tijd over had.
Wie weet moet je hem inderdaad een keer in pyjama laten gaan, je bent echt niet de eerste ouder die dat doet.
Sterkte want dit zal je veel energie kosten. En echt, over een tijdje zal het beter gaan

Sascha2

Sascha2

30-03-2011 om 11:24

Ja, dat is ook een goede manier, die zal ik bij mijn zoon eens toepassen.

Onze oplossing

1. hele schema een kwartier naar voren halen. Te beginnen met het moment dat jullie je daadwerkelijk klaar maken om naar school te gaan. Als dat van kwart over acht naar acht uur verschuift (is sowieso heel kritiek moment omdat juist dan de onverwachte dingen opbreken, zoals Iets Met een R), dan doe je opstaan van de ontbijttafel op kwart voor acht, maximaal met ontbijt beginnen half acht nou ja enzovoort.

Zelf heb ik twee modellen, eentje die meteen wakkerdewakker is en een slaapkop. De laatste hoeft niet aan te kleden voor het ontbijt want dan duurt het een eeuwigheid. Hij kleedt zich aan tussen kwart voor acht en acht.

Verder tip 2: zes is een omslagleeftijd. Hij moet meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Vaste volgorde afspreken en daarna alleen nog een keer herinneren aan de tijd maar niet aan wat hij precies moet doen. Niets van hem overnemen verder. Gewoon zeggen het is kwart voor acht, doe de dingen die je moet doen.

En tip 3: zelf nog een kwartier eerder opstaan, zodat je echt rustig aan de dag begint. Werkt als een speer.

Vic

Vic

30-03-2011 om 14:48

Ook gehad

Ik heb het ook lastig gehad met mijn jongste en het ochtendritueel. Met oudste overigens ook, maar dat is alweer 6 jaar geleden. Hier zijn de kinderen er zelf verantwoordelijk voor dat ze op tijd aangekleed beneden zijn, zodat ze nog kunnen eten voordat ze naar school gaan. Voorheen liet ik ze nog wel eens in pyjama ontbijten, maar dat leverde zoveel gedoe op, dat ik nu gewoon het risico neem dat er een met chocopasta op een trui naar school moet.
Ons schema. Wekker om 7.00 en 7.09 uur. Ik sta op om 07.20 uur en maak jongste wakker. Dan zeg ik dat ik ga douchen en dat ze zich moet aankleden. Om 07.30 uur ben ik klaar met douchen, als jongste dan nog ligt zeg ik dat ze moet opschieten. Om 07.40 uur is iedereen aangekleed (behalve ik, want ik wil geen chocopasta op mijn trui) beneden en maak ik ontbijt. Rond 8 uur gaan we nog even tandenpoetsen en haren kammen, en ik aankleden, en om 08.15 uur kunnen we met gepakte tasjes de deur uit. Oudste gaat overal tussendoor op eigen houtje, want zij wil al om 08.05 naar school fietsen.

liora

liora

30-03-2011 om 14:48

Checklist

Wij hebben een checklist, daarop vier dingen die zoon moet doen. Als hij iets heeft gedaan vinkt hij het vakje aan.
Werkt super!

Je kunt ook een beloning geven.

Liora

liat

liat

30-03-2011 om 18:47 Topicstarter

Bedankt!

De juf klaagde bij het ophalen ook. Blijkt dat hij de hele ochtend heel erg dwars had gedaan. Hij had geweigerd een hoofd op zijn rups te plakken of zoiets ernstigs. Hij kan dan ook zo koppig zijn!

Die van de afvinklijst is een goede tip. Ik ga zo meteen maar even rustig met hem praten en hem vragen wat voor ideeën hij zelf heeft. De afvinklijst vind ik ook een goede en ook iets eerder beginnen.

Ook iets wat ik niet had vermeld: mijn man meer achter de broek zitten om hem op tijd naar bed te brengen. Omdat ik een grote freelanceklus heb, brengt mijn man hem naar bed, maar het wordt elke keer veel te laat. Ik ga me er toch maar weer mee bemoeien, zucht.

liat

liat

01-04-2011 om 09:16 Topicstarter

Vanochtend weer bal...

Zegt hij toen hij achter op de fiets zat plotseling dat hij ook niet wil kamperen met de scouting dit weekend. Daarom was hij de hele week zo dwars! In ieder geval weet ik nu wat er aan de hand is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.