Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
even zo

even zo

29-08-2013 om 09:05

Waar vermaakt jullie kind uit groep acht zich mee?

Onze zoon uit groep acht is echt een kind wat graag buiten speelt.
Als hij binnen is wil hij graag computeren en tv kijken maar daar ben ik het niet zo mee eens. Alleen beeldschermen vind ik niets. Nu met het mooie weer is dat dus geen enkel probleem, als het slechter weer wordt vind hij het ook geen punt om buiten te spelen, maar als het uren regent kan hij niet naar buiten. Toen hij jonger was vermaakte hij zich met Playmobil, maar dat is nu voorbij. Strips lezen vindt hij ook leuk, maar natuurlijk niet uren achter elkaar.
Ik ben benieuwd waar jullie kinderen vooral jongens in die leeftijd zich mee vermaken.

Dalarna

Dalarna

29-08-2013 om 10:17

Ook simpel

Met de xbox, de wii, de ipod, de DS en de tv... ik heb er werkelijk geen enkel probleem mee als ze aan die apparaten zitten, gewoon omdat ik zelf ook altijd in de buurt van de laptop (of tv) ben. We leven in 2013, wees blij dat jouw kind ook van buitenspelen houdt.

Ik heb nooit tijdschema's etc gemaakt, als ik het zat ben brul ik dat ze wat anders moeten gaan doen en dan doen ze een bordspel, pakken de donald duck of gaan naar buiten.

Hier

Een jonge groep 8-er, hij is pas 9, die zich vermaakt met lezen, lego, buiten spelen, knutselen met electrodoos of chemiedoos of allerlei andere zaken die hij naar zijn kamer sleept, tekenen (meestal ontwerpen van eigen uitvindingen of landkaarten van fantasie werelden, inclusief taal en allerlei geografische gegevens) En natuurlijk ook regelmatig minecraft en/of andere spelletjes op de computer, maar dat is gemiddeld denk ik zo'n 2 tot 3 uur per week. Tv kijken doet hij zelden.
Verder speelt hij na schooltijd vaak met vrienden (meestal in het bos) en sport hij 3x in de week. En hij moet minstens 4x per week typen oefenen (hij is bezig voor zijn typediploma), dus dan is de dag ook wel weer om

Yaron

Yaron

30-08-2013 om 22:02

Hier

Met mooi weer meestal voetballen en anders lezen, goocheltrucs bedenken, krant maken, boek schrijven, tekenen, kapla en soms met de Lego en daarnaast op de laptop/Ipad of tv.

T&T

T&T

31-08-2013 om 12:39

Limiet op de beeldschermen

Wij hebben wel een duidelijke limiet op de beeldschermen: computerspelletjes niet langer dan een half uur achter elkaar, t.v. mag overdag niet aan; na 5 uur pas. Als het heel slecht weer is of ze zijn moe dan wil ik nog wel eens een uitzondering maken, maar dat zeg ik er dan ook duidelijk bij. Om twee uur 's middags een film kijken is dan ook echt een traktatie hier en eentje die zeer weinig voorkomt.
Wat doen ze dan? nu inderdaad veel buitenspelen, fietsen, hutten bouwen, of binnen met de kapla, lego, playmobiel (ja ook onze brugpieper nog), of lezen. Nadeel is dat mijn huis er op woensdagavond vaak uitziet als een ontplofte speelgoedwinkel, met lego overal... voordeel vind ik dat ze nog zo lekker spelend bezig zijn en niet al te veel zeuren over de schermpjes (die toch niet aan mogen). Dus zo lang ze dat doen ben ik best blij. Oh ja, ook een grote topper hier: radiografisch bestuurbare auto's! zowel binnen als buiten mee te spelen, en ook voor meisjes!
(mijn kinderen zijn 11 en 12)
groetjes, Tess

zeppie

zeppie

31-08-2013 om 19:52

Tess

Hier dus vergelijkbare afspraken maar waar ik tegenaan loop is dat de kinderen bij anderen gaan spelen en daar dus wél eindeloos schermen. Oudste van 12 gaat tegenwoordig dus geregeld naar een vriendje en ik vrees daarom. Hij zegt het wel eerlijk en ik word niet boos maar vind het soms wel jammer. Laatst was het prachtig weer en hadden Harrie en Sjaak de hele dag binnen films zitten kijken.
Merk dat ik nu twijfel om toch maar soepeler te worden, ze kwamen altijd graag hier en ik vond het ook altijd gezellig. Maar sinds spelen geen spelen meer heet maar chillen is film kijken blijkbaar een ding. Hij speelt ook niet meer met Lego ofzo trouwens. Een enkele keer met zijn zusje maar niet zelf.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

JansjeRommy

JansjeRommy

14-09-2013 om 08:35

Schermtijd tekort?

Hier dochter in groep 8, speelt nog graag met lego etc, leest boeken, kijkt zelden tv. Maar als ze gaat minecraften of zo is een half uur echt veel te weinig tijd. Daar doe je niks in hoor. Als ik dat als limiet zou hebben zou ze ook ergens anders heen gaan denk ik. Ik heb als afspraak dat ze niet de middag alleen maar mag computeren, niet vaster dan dat. Als ik het zat ben waarschuw ik haar dat dat ding over een kwartier uit moet en dat werkt prima.

regel schermpjes

Hier een kind van 10 in groep 7 die nog wel veel speelt met lego, playmobiel, spelletjes, buiten, Donald ducks enz.
Ook hij zit errug graag achter de pc of de ipad.
Regel is hier: schermpjes vanaf 17:00 uur. Geen max.tijd want ik weet dat je dan qua spelletjes niet zo heel veel kan doen. Maar soms roep ik inderdaad: ga je zo even wat anders doen?
En dan duikt hij op de lego en de spelletjes. Of met zijn broertje van 6 met de autootjes op het speelkleed.
Weekend is anders. Dat bepaal ik dan zelf een beetje.

Annie

Annie

27-09-2013 om 14:34

En hier

Buiten spelen is hier nog steeds favoriet. Activiteiten binnen: strips lezen, lego, playmobil, autootjes, knikkers, kaartspelletjes (pesten), jenga, radio luisteren, tekenen, eindeloos op bed hangen met broer en elkaar sterke verhalen vertellen. Alles wordt natuurlijk direct opzij gegooid zodra de schermtijd ingaat.

Renske

Renske

27-09-2013 om 16:39

Buiten spelen

Hier een kind wat heel veel buiten speelt en dan met name aan het voetballen is. Als hij binnen is speelt hij op zn DS, mobiel, kijkt tv of leest de donald duck. Af en toe gaat hij naar boven op zijn computer of muziek luisteren.
Wij hebben hier geen limiet van tv kijken of ds'en. Kijk zelf ook veel tv en zit op de laptop. Als hij altijd binnen zou zitten, is het misschien een ander verhaal...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.