Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

11-11-2009 om 22:06

Waarnaar kijken jullie 5-jarigen op tv?

Zoon heeft recent Nickelodeon ontdekt en nu komen er af en toe programma's voorbij waar ik niet zo blij van word. Bijvoorbeeld Avatar, wat een strijd en geweld allemaal. Dus daar mag hij van mij niet naar kijken.
Zijn vriendjes zeggen dat ze hier wel naar mogen kijken en zo ben ik voor het eerst de moeder met de strengste regels! (in plaats van de enige moeder waarbij de kinderen gewoon 5 boterhammen met chocopasta mogen als ze dat willen, bijvoorbeeld). Nieuw voor me. Dus ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is met tv kijken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

11-11-2009 om 22:12

Avatar

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar onze peuter kijkt wel eens naar Avatar en vindt het geweldig. Ze begrijpt er helemaal niets van, maar er komt veel vuur in voor en draken die rondvliegen en dat vindt ze mooi. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar volgens mij is Avatar nog niet zo vreselijk qua geweld. Het is een beetje manga-achtig getekend en heeft een duidelijke verhaallijn richting fantasy met goed en kwaad en helden en slechteriken. Beetje sprookjesachtig eigenlijk. Natuurlijk schrijf ik dit alleen maar ter geruststelling van mezelf, hahaha.
Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Groetjes
Massi

Annet

Annet

11-11-2009 om 22:19

Avatar is wel ok

Als je je echt verdiept in het verhaal, zul je merken dat Avatar best veel inhoud heeft en vaak gaat over het goede en het kwade (met de boodschap ten voordele van het goede).
Ik weet niet in hoeverre een vijfjarige die boodschap meekrijgt. Mijn zoon is net 7 en hij kijkt vanaf 6 jaar geregeld naar Avatar. Hij is wel wat voorlijk in zijn ontwikkeling. Hij smult dus juist van alle wijsheden die gebracht worden.
Kijk zelf een paar afleveringen en oordeel dan zelf.

ayla

ayla

12-11-2009 om 08:11

Hier ook

dochter kijkt hier ook al een hele tijd naar Nickelodion, komt denk ik door haar oudere nichtjes. Zolang ze het zelf niet vreselijk eng vind mag ze van mij. Dochter kijkt trouwens ook graag naar canvas. kleine einsteins vind ze bijvoorbeeld erg leuk.

Ik wilde nu binnenkort eens de eerste HP met haar gana bekijken, ben benieuwd watz e dara van vind

angel3

angel3

12-11-2009 om 10:15

Hier ook

wel avatar, je houdt het ook amper tegen want kijkt ie het hier niet dan ziet ie het wel bij een vriendje (waar soms de tv aanstaat bij een speelafspraak)...
Mega miny vinden ze hier ook leuk (jongen en meisje), kleine einsteins, pat en stan, kim possible, backyardigans is ook leuk of strawberry shortcake
Ketnet heeft inderdaad wel leuke vriendelijke dingen.

Asa Torell

Asa Torell

12-11-2009 om 12:52

Aha

Goh, dus ik zit hier echt aan de overbezorgde kant van het spectrum. Dat is even helemaal nieuw voor me, haha. Ik vind gewoon dat de conflicten met zoveel geweld opgelost worden - ik heb zelf ook al wel gekeken toen hij het weer eens mocht proberen, ik vond het wel heel spannend maar zoveel vuur en strijd stond me tegen. Ik denk er nog maar weer eens over na.
Zoon wil overigens niet naar de tegenhanger van dat tijdstip bij Zeppelin (klokhuis) kijken, helaas. Ketnet/canvas hebben we denk ik niet op de kabel maar ik zal het nog eens goed nakijken.
Hebben jullie overigens nog programma's waar jullie kleuters niet naar mogen kijken?

ayla

ayla

12-11-2009 om 13:37

Asa

mijn kleuter houdt nogal van zappen en komt dan wel eens bij zenders als MTV en TMF terecht, dat heb ik liever niet. Verder ben ik eigenlijk niet moeilijk, ze bepaaldt zelf wel watz e eng vind en wat ze niet leuk vind.

Zomersproet

Zomersproet

12-11-2009 om 14:45

Makkelijk

Ik ben er zelf nogal makkelijk in zolang ze het zelf niet eng vinden. Oudste van 8 kijkt ook naar Avatar en jongste van net 4 kijkt dan wel eens mee. Ik vind er persoonlijk niets aan. Manlief wel.

Verder hier geen verbod op seriesen ze mogen ook aan de afstandbediending zitten (ook de tv en DVD zelf aan en uit doen) al zijn het geen zappers.

Best streng

Ik ben best streng in wat er hier gekeken wordt, ik vind het ook niet nodig dat zoon van net 5 al geconfronteerd wordt met zoveel agressie op tv.
Hier dus alleen Zappelin en Ketnet. Hij kijkt graag naar MegaMindy, Kleine Einsteins, X-mix en is helemaal dwaas van Pipi Langkous! Dora en Diego ook favoriet.
Nickelodeon staat hier alleen aan als er Nick Jr. is en da's onder schooltijd, dus dat ziet hij heel soms in de vakantie. Ik word zelf helemaal knetter van die herrie van SpongeBob. Pokémon vind ik veel te agressief en Avatar trouwens ook. Neefje van even oud kijkt dit wel allemaal, maar die is dus ook steeds aan het vechten enzo... Daar houd ik dus echt niet van. Zolang ik dit kan voorkomen, zal ik dat zeker doen!

Guinevere

Guinevere

12-11-2009 om 16:40

Agressief?

Tja, ik vind Avatar absoluut niet agressief. Ik heb er geen problemen mij als mijn zoon (7, dat wel) daar naar kijkt. Gaat gewoon over de strijd tussen goed en kwaad. medogenlozer om met de boeven. Spongebob vinden wij hier allemaal té gek, dat is echt humor.
De Jetix-fimpjes zie ik ook liever niet hier. Maar niet zozeer vanwege het geweld, wel vanwege de slechte kwaliteit en de onrust.
Filmpjes waarin wordt gemept etc. ga je trouwens echt niet buiten de deur houden. Zoon bekijkt hier bij voorkeur alles, ook de Knightrider enzo. Daar gaat mijn zoon echt niet een vechtlustig type door worden. Daar is geen oorzakelijk verband tussen, tussen het kijken naar filmpjes met geweld en het gebruiken van geweld. Hebben ze laatst nog onderzocht, dat ging wel over computergames trouwens.

Guinevere

Guinevere

12-11-2009 om 17:22

Oh, iets weggevallen

"medogenlozer om met de boeven" slaat op Pippi Langkous...

100%mama

100%mama

12-11-2009 om 19:03

Ben makkelijk

Eigenlijk hebben we geen verbod op een programma. Kijkt hij het hier niet, dan kijkt hij het heus wel bij een vriendje. Hier vind hij X-mix & Pokemon geweldig hoewel de favo zender Nick Junior is.....valt dus wel mee.

Mathilde

Mathilde

12-11-2009 om 21:07

Ben moeilijk

Hier mogen ze niets op tv kijken, direct bedoel ik dan. Ze kijken wel Sesamstraat, vanaf de recorder. Verder hebben ze een hele berg dvd-tjes, die ik aanvankelijk allemaal samen met ze heb gekeken om te beoordelen of ze door de beugel konden. Zelfs de Aristocatten zijn hier namelijk nog te eng voor zoon (bijna 4). Sommige dvd's mag hij dus ook niet kijken. Ik ga er niet over vallen als ze ergens anders de meuk kijken die er op tv is, maar thuis wil ik dat niet. Dit jaar mogen ze voor het eerst het Sinterklaasjournaal kijken en ik heb nu al mijn twijfels. Zoon heeft het deze avond tig keer bezorgd gehad over dat pietje dat bang was en naar huis en zijn mamma wilde .

Bennikki

Bennikki

12-11-2009 om 21:31

Avatar e.d.

Afgelopen weekend was er een Avatar-marathon op Nickelodeon, ik heb ademloos zitten kijken. Wat een geweldige serie is dat! Een verhaal dat echt ergens naartoe gaat, humor, interessante karakters, mooie dillemma's.. Steekt wat mij betreft met kop en schouders uit boven de meeste kinderprogramma's. Maarre.. wel een beetje te hoog gegrepen voor zoon van 5 denk ik.
Verder vind ik de meeste Nickolodeon-programma's wel ok. We komen vaak niet meer bij om Spongebob. Maar zoon vindt b.v. Diego en Dora he-le-maal niks. Phineas en Ferb is van Jetix maar ook erg grappig, net als Zack en Cody. Ik heb zelf heel veel moeite met programma's als Megamindy, Samson en Gert, Piet Piraat; dingen uit de studio 100-stal dus. Ik vind het zouteloze slechtgemaakte zooi en gelukkig taalt zoon er niet naar. Zeppelin is ook lang niet altijd interessant merk ik.
Maar absoluut favoriet bij zoon zijn de mythbusters en ultimate survival.. (discovery dacht ik)

Groeten Bennikki

Tango

Tango

12-11-2009 om 22:06

Weinig

De kinderen kijken hier weinig rechtstreeks op de tv. Vooral dvd's en video's worden er gekeken. Tangozoon van 5 vindt vooral Ernst en Bobbie erg leuk. Tangodochter van 8 1/2 kijkt momenteel weer regelmatig de dvd van Otje. Binnenkort zal Het paard van Sinterklaas wel weer aan de beurt zijn. Van Harry Potter heeft ze ook alle op dvd verschenen delen in huis en die worden ook regelmatig gekeken. Tangozoon kijkt dan ook weleens mee. Bij voorkeur (onze voorkeur dan, niet die van hem)alleen deel 1.
Naar televisieprogramma's vragen ze niet echt veel, Tangodochter wilde vandaag het Sinterklaasjournaal zien, maar we waren net te laat. Ik vind die uitzendtijden altijd zo onhandig, we vergeten het gewoon. Dit soort dingen missen ze dus geregeld omdat de kinderen er niet naar vragen en ik er ook niet aan denk. Ik wil Tangodochter ook al tijden naar het jeugdjournaal laten kijken, is er ook nog niet van gekomen.
Wat ze wel erg leuk vinden, bijv. als ze ziek zijn of een dagje vrij, is schooltelevisieprogramma's kijken die ze anders op school zien zoals Koekeloere, Huisje Boompje Beestje en Nieuws uit de Natuur.

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2009 om 11:12

Berber (ot)

Ja, vreselijk. Hier was ik al een draadje over begonnen maar de meningen waren verdeeld. Ach, smaken verschillen. Het is de kunst de tv net iets later aan te zetten en op tijd weer uit Ik heb trouwens ook al een 'klacht' hierover ingediend bij zappelin, ze mogen best horen dat de ouders niet blij zijn met deze wansmaak.

Vic

Vic

13-11-2009 om 13:55

Van alles

Mijn jongste (4) kijkt heel veel mee wat oudste kijkt, zeg maar de gangbare Nickelodeon en Jetix rommel. Als ze het te eng vindt haakt ze zelf af en als ik het te gek vind worden zeg ik ook dat er iets anders op moet. Als jongste alleen kijkt is dat meestal naar Zappelin, Ketnet of Animal Planet.

hesi

hesi

15-11-2009 om 14:10

Hmm, toch maar eens doen dan

ik wilde het eigenlijk niet hebben, net als pokemon. Het is me te agressief getekend met sombere kleuren.

Phineas en furb vind ik dan toch prettiger. Maar nu ik er over na denk, zack en cody is er ook zo ingeslopen en wat leren ze daar, juist; kattekwaad haha.

Misschien moet ik avatar dan maar eens goed vinden en meekijken. Meekijken blijft toch het belangrijktst he.

gr.hesi

hesi

hesi

15-11-2009 om 14:18

Vind haar ook niks

maar de kids wel...... Ik moet me er net als mijn antipatie tegen k3 een paar jr geleden maar overheen zetten.

hier kijken we trouwens ook graag ketnet op zondagochtend (ik dus haha, het is zo heerlijk ok en zorgeloos voor mij)

lazytown, megamindy, alles van studio 100, zeppelin, totalyspies, winxclub, ja het meeste wel eigenlijk van nick en die andere zender.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.