Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
jeltje

jeltje

07-11-2010 om 23:30

Waarom feestje altijd op woensdag of zaterdag?

Ik vraag me af waarom verjaarspartijtjes altijd op woensdag of zaterdag worden gehouden (althans, dat is wat ik tot nu toe heb gezien), en niet gewoon op de dag zelf als dat op een andere doordeweekse dag is.

Mijn zoon is op 30 november jarig, een dinsdag, en ik wil zijn partijtje eigenlijk gewoon die dag doen. Het feest met familie is al op een andere dag, Sinterklaas komt er achteraan, en het lijkt me heel onhandig om zijn partijtje dan ook nog weer op een andere dag dan zijn verjaardag te doen. Daarbij, hij wordt 5, mij lijkt een feestje van 15.00u tot 18.oo/18.30u wel mooi genoeg.

De kinderen kunnen allemaal mee uit school. Er komen 2 van een andere school, maar ik heb al geregeld dat die kunnen worden gebracht. Ze kunnen ook allemaal blijven eten, en dan tussen 18.00 en 18.30 weer worden opgehaald; dan hebben ouders die anders NSO hebben er ook geen last van.

Zie ik nou iets over het hoofd, is er iets op tegen om het zo te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

07-11-2010 om 23:54

Lijkt mij niet

Ik denk dat je dat prima zo kunt doen. Het zou een probleem kunnen zijn als het feestje vroeger afgelopen zou zijn dan dat de kinderen op de nso zouden zijn. Maar zo te lezen hou je daar al rekening mee. Ik zou het geen probleem vinden.

Jesse_1

Jesse_1

08-11-2010 om 00:07

Waarom?

Heel eenvoudig, omdat je dan de tijd hebt om het in te delen zoals je wilt. I.v.m. planning was het voor ons dit jaar ook lastig en heb ik een doordeweekse dag overwogen, maar vervelende is dat feestjes altijd uitlopen en kinderen de dag erna dan weer naar school moeten.
Bovendien is de school bij ons om 15.15u uit, dus je bent pas om 15.30u thuis. Wat lekkers (cakeje), cadeau's uitpakken... als je dan nog met de groep naar buiten wilt is het al bijna donker (wat ook juist leuk kan zijn).
Daarbij denk ik dat de meeste mensen de familie/buren/kennissen over de vloer hebben op de dag zelf. (Wij niet, die komen juist in het weekend).
Maar goed, doe het gewoon zoals je wilt, geen probleem toch als dit zo voor jullie uitkomt?!
Jesse

Avondeten

eten de kinderen bij jou ? Ik zou dat zelf te laat vinden omdat mijn kinderen om 19 uur naar bed gaan.. daarbij is de namiddag sowieso lastig vanwege vermoeidheid en vaak lage suikerspiegel.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-11-2010 om 08:18

Liefst

Ik doe de feestjes ook liefst op een doordeweekse dag/ niet woensdag. Voordelen: minder tijd, alle kinderen kunnen. Uit school wat eten, kadootjes, dan uurtje bowlen/speeltuin/ iets dergelijks, panne(n)koeken erin en laten ophalen. Heerlijk overzichtelijk. Jongste wordt momenteel echt voor elk feestje uitgenodigd en ik vind al die zaterdagen heel erg lastig. Het is sneu om af te zeggen maar ik wou maar dat het wat vaker doordeweeks werd gedaan!

Hier dinsdag

Oudste dochter heeft morgen na school haar feestje. Wilde ik eigenlijk niet omdat ik de tijd zo krap vind (school gaat hier pas om 15.30 uit), maar de locatie waar we heen gaan zit op woensdag en zaterdag propvol. Dus de dinsdag was een compromis.

Nu duurt het feestje tot bijna 19.00, maar de meiden die meegaan zijn allemaal rond de 9 jaar.

Sascha2

Sascha2

08-11-2010 om 08:46

Schooltijden

Ik had even niet bedacht dat de schooltijden wisselen. Onze school is om 14.00 uit, ook op dinsdag. Vandaar dat ik het helemaal niet gek zou vinden als er een feestje op dinsdag zou zijn. Scheelt al gauw anderhalf uur met een school die om 15.30 uit is.

Fonneke

Fonneke

08-11-2010 om 09:09

Kan prima

Toen onze dochter laatst 6 werd, hebben wij haar feestje op een maandag gevierd. Om drie uur kwamen de kinderen mee uit school, om zes uur werden ze weer opgehaald. Ik vond dat juist wel handig. Op woensdag gaan een aantal vriendinnetjes naar de BSO. Voor die ouders is het dus lastig om de kinderen op woensdag om vier uur op te halen. Op zaterdag hebben we zelf kinderen die moeten sporten. Ik heb ook geen negatieve reacties van de andere ouders gekregen.

jeltje

jeltje

08-11-2010 om 09:24

Dank!

Dank jullie voor de feedback.

Ja, eten wilde ik er dan wel bij doen, zodat de kinderen toch bijtijds naar bed kunnen.

De tijdsspanne is inderdaad relatief kort, maar de school is om 15.00 uur uit en we wonen om de hoek. Een feestje van 15.00 tot 18.00/18.30 is dan niet zo erg veel anders dan op woensdag van 12.30 tot 16.30. En aangezien het allemaal 5 jarigen zijn denk ik ook wel dat dit mooi genoeg is. We wilden wel een klein speurtochtje doen, maar als we dat direct na de taart/kadootjes plannen dan zijn we voor het donker weer binnen.

Volgens mij hebben de vriendjes juist op woensdag relatief vaak voetbal/hockey/zwemles, dus ook daarom lijkt me dinsdag handiger. Ik weet ook van een kindje dat ze eigenlijk naar de NSO gaat op woensdag, dus dan zou ophalen om 16.30 voor ouders juist lastig zijn.

En, zoals ik zei, hij is een paar dagen voor Sinterklaas jarig, dus het zijn al erg hectische weken, en daarom lijkt het me ook prettig het verjaardagsfeestje niet al te zeer uit te smeren.

Als hij wat ouder wordt en we wellicht ook feestjes buiten de deur gaan houden kan ik me voorstellen dat we moeten uitwijken naar de langere middagen, maar ik denk dat ik het nu toch maar zo doe.

J

vlinder72

vlinder72

08-11-2010 om 09:50

Ideaal juist

Hier ook gedaan bij het eerste feestje. Gelijk na school mee naar huis. Allemaal plassen, daarna cadeautjes verstoppen, cakejes versieren, cadeautjes zoeken. En daarna wat spelletjes. Om vijf uur eten en tussen half 6 en zes uur werd iedereen weer opgehaald. Lang zat voor die kleintjes.

En mocht het toch al wat gaan schemeren. Ik zou snel wat van die lampionnetjes gaan halen. Vinden kleuters vast prachtig. Een speurtocht met een lampionnetje. En ze kunnen gelijk niet meer wegrennen met zo'n lampionnetje in de hand.

Janna3

Janna3

08-11-2010 om 11:31

Lijkt mee heel goed

De enige reden dat wij feestjes standaard op zaterdagmiddag houden is omdat mijn man dan geen extra vrije uren hoeft op te nemen. Op de dag zelf krijgen we altijd visite, opa's en oma's enzo. Van 3 tot 6 is voor 5 jarigen nog behoorlijk lang hoor, ik zou zelf om 5 uur gaan eten en ze daarna naar huis brengen.

guera

guera

08-11-2010 om 14:35

Omdat ik zelf werk

op de andere dagen. Ik vind het dan teveel stress geven omdat ik dan geen tijd heb om klaar te zetten etc en er niet altijd vrij voor kan nemen. Voor mijn gevoel is het rustiger op een woensdagmiddag en zijn de kinderen minder moe (hangt af van de leeftijd). Ik heb geen zin in 6 kleuters die al tot 15 uur op school hebben gezeten. Die zijn werkelijk kapot !
Ik heb het laatst op wonsdag gedaan en dat was echt pittig voor die kleintjes.
Als ze groter zijn speelt het minder.
Verder geen probleem op zich...

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-11-2010 om 21:08

Ook

Mijn kleuter wordt ook 5 op een maandag. Ik doe het feestje ook gelijk uit school. Taartje eten, kadootjes geven en dan een speurtocht. Laatste stukje in het donker lijkt me juist leuk. Daarna lekker patat eten en rond zes uur ophalen. Vind ik lang zat ook, 3 uur voor zo'n eerste feestje.

Hanne.

Hanne.

09-11-2010 om 13:30

Ook werk

Hier worden de feestjes ook op dagen gehouden dat ik niet werk, scheelt mij in de vrije dagen, en ik kan 's morgens lekker voorbereiden.

Maar ik zou geen enkel probleem hebben om m'n kind naar een doordeweeks feestje te laten gaan. Is het alleen wel handig als je er rekening mee houdt dat niet alle ouders om 18.00 al thuis zijn. Ik zou dat nét redden. Of nét niet. Als ik moet komen halen is de kans dat ik het haal meteen tot 0 gereduceerd.

Maar als je daar flexibel in bent (ik neem een kind dat naar de bso moet tijdens een feestje ook wat langer op sleeptouw), lijkt het me geen probleem. Botsen met sporten doet het waarschijnlijk wel, maar voor een keertje is dat niet noodzakelijk een probleem.

Donker

Niet zo handig op een dinsdag. Nadeel van deze herfsttijd is dat dan al donker is. Zo rond 15.30 begint dan de verjaardag eindelijk en het gaat om kinderen van 5 jaar... Nog even spelen en het is zo 18.00 uur, even eten en feest is al weer afgelopen. Ik hoor heel veel van feestje die op zondag zijn (van mijn zus, omgeving met veel werkende ouders).

Wel ok

voor een kind van 5 is het wel ok hoor, op een dinsdag.

Ook vrijdagmiddag kan, dan zijn die kleuters toch ook allemaal vrij.

als ze wat ouder zijn, dan willen de kids een wat langer feestje, wat de hele middag duurt (hier dochter van 9)..

liora

liora

17-11-2010 om 22:49

Jeltje (ot)

Kan je me alsjeblieft mailen? Ik heb jouw email niet meer....

Groetjes,

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Renata

Renata

18-11-2010 om 12:59

Moe

Alles kan, ook op dinsdag. De reden waarom de feestjes op woensdag of zaterdag (zondag) zijn, is dat de kinderen dan geen schooldag achter de rug hebben. Ze zijn na een schooldag (een beetje) moe en dus is de kans groot dat ze druk zijn, of snel huilerig. Het is een lange dag voor ze, hoe leuk het ook is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.