Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Niny

Niny

01-11-2010 om 12:10

Waarom heet een watermerk zo?

Mijn zoon vroeg gisteren waarop het woord 'water' in watermerk sloeg. Ik zocht op Internet en vond alleen een filmpje van Willem Wever (dat er ook nog halverwege mee ophield). Volgens de deskundige in dat filmpje heet het een watermerk omdat er bij het proces van papier maken veel water gebruikt wordt. Leek me niet echt een afdoende verklaring.
Wie weet hoe het zit, of moet ik gewoon niet eigenwijs zijn en Willem Wever geloven?
Niny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

01-11-2010 om 12:21

Van wiki

"Een watermerk is een teken in papier, dat helderder oplicht als je het papier voor een lichtbron houdt en er doorheen kijkt. Ook kan het watermerk op het papier liggen: watermerk in opzicht.

Het wordt gemaakt tijdens de productie van papier in het natte gedeelte van de papiermachine. Een met ijzerdraad gevormd motief dat zich op een ronddraaiende rol (de egoutteur) bevindt, drukt de afdruk in de papiermassa."
Ik denk dat het watermerk heet omdat het a) in de 'natte' fase wordt aangebracht, en b) omdat er in die fase blijkbaar de verhouding water/pulp meer naar het water neigt.
Zoiets, vermoed ik.

krin

krin

01-11-2010 om 12:45

Meer informatie

ook over papiermaken in het algemeen: http://www.kb.nl/nieuws/2004/watermerken/watermerken.html

Niny

Niny

01-11-2010 om 16:14

Bedankt krin!

Ik ga straks met mijn zoon je links bekijken, dank je wel.
Niny

Daarnaast

Een watermerk zie je beter als je het papier nat maakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.