Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ella2007

Ella2007

11-05-2010 om 14:04

Wanneer verjaardag kinderen vieren?

Ik zit met het volgende dilemma; onze kinderen zijn beiden in de zomer jarig: de een net voor en de ander net na de zomervakantie (twee maanden ertussen). Onze families (opa's en oma's en ooms en tantes van de kinderen) wonen ver weg (175-225 km). In het verleden is het regelmatig gebeurd dat onze familieleden niet kwamen op de verjaardagen van de kinderen wegens diverse redenen; vakanties, of andere verjaardagen dichterbij, of gewoon geen zin om op een verjaardag langs te komen maar liever quality time met ons in een andere afspraak. Dat maakt dat ik altijd best wel wat moeite moet doen een datum te plannen zodat er in ieder geval nog wát volk komt op de verjaardagen van de kids; ik probeer dan al te polsen bij onze volwassen vrienden met en zonder kids (zo'n 7 stellen/gezinnen) wie wanneer kan, en dan de datum te prikken dat de meesten kunnen. Eigenlijk ben ik daar een beetje klaar mee, en zeker om die slag twee keer per jaar te doen, zo kort na elkaar. Het kind wat het eerste jarig is (voor de vakantie) heeft meestal (toeval ? het meeste bezoek, en het kind wat na de vakantie jarig is het minste (ook omdat de opa's en oma's dan meestal op vakantie zijn). Mijn plan is nu om midden in de zomer (precies tussen de twee data in) een feest te doen ter ere van de verjaardagen van de kids, en wie komt komt, wie niet dan niet. Het gevaar is dan natuurlijk dat er helemaal weinig mensen komen wegens vakantieplannen. Een alternatief is dat ik de beide verjaardagen van de kids op de dag vier van kind 1, voor de zomer, zodat kind twee ook net zoveel bezoek krijgt. het duurt dan nog wel twee maanden voordat hij jarig is, maar ja, als er anders bijna niemand komt, vind ik het ok een beetje sneu. Op de verjaardag van hem zelf of van beiden zelf als we kiezen voor optie 1, doen we onder ons de verjaardag vieren en het kinderfeestje, voor de kids uit de klas. Of moet ik het gewoon op zijn beloop laten , kinderfeestjes plannen en voor de rest zien we wel wie er wanneer wil komen ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kinderen

Hoe oud zijn je kinderen en wat willen ze zelf? Wij zijn hier allemaal rond de zomer jarig, toen ze kleiner waren hebben we elke verjaardag apart gevierd, al scheelt het hier dat de familie niet zo reislustig is en wat dichterbij woont. Vanaf het moment dat de verjaardag wat minder belangrijk werd (zo 11-12-13 jaar) zijn de oudste twee het samen gaan vieren. We plannen het zoals het uitkomt, soms er tussenin, soms pas na de tweede verjaardag. Jongste wil erg graag zijn eigen verjaardag en dat is ook prima.
Als je kinderen al wat groter zijn zou ik gewoon met ze overleggen en kijken wat daar uitkomt. Voor een jonger kind kan het misschien lastig zijn om te moeten wachten met verjaardag vieren, of juist al jarig te zijn voor de echte verjaardag en ook om de verjaardag te moeten delen met een broertje/zusje.

Ella2007

Ella2007

11-05-2010 om 14:30

6 en 9

Mijn jongste (eerst jarig) is 6 en de oudste (laatst jarig) 9. Vorig jaar op verjaardag van oudste was er niemand van de familie. Ik vond dat zo ontzettend sneu. Juist hij heeft al moeite met sociale contacten (introvert, verlegen mannetje, wordt zelf al weinig uitgenodigd op kinderfeestjes: we zijn vorig jaar met zijn drie vriendjes als kinderfeestje dan ook lekker een dag iets speciaals gaan doen). Ja, wat ze het liefst zouden willen is ieder een eigen feestje, maar ik weet gewoon dat er dan weer bijna niemand komt bij de laatste.....

Henriette123

Henriette123

11-05-2010 om 15:23

Toch maar samen vieren

Op de verjaardagen zelf opa en oma uitnodigen; die hebben dan exclusieve aandacht voor en van hun kleinkinderen. Als je het financiel kunt missen, met opa en oma ook nog ergens eten.
Halverwege de zomer dan samen de verjaardagen vieren, op een dag dat degene die voor je kinderen het belnagrijkst zijn kunnen, wie verder komt zie je dan wel.

Wat je zoon wil

Ik zou het nog eens aan je zoon voorleggen. Of verjaardag samen met broertje en veel mensen, of een verjaardag alleen voor hem met minder mensen, want die zijn even daarvoor al voor broertje geweest of kunnen dan niet. Als hij zelf kiest voor een eigen verjaardag met minder mensen dan lijkt me daar weinig tegenin te brengen, dat jij het sneu vindt dat er minder mensen komen betekent niet dat hij dat zelf zo hoeft te zien. Misschien vindt hij het juist doordat hij introvert en verlegen is wel helemaal niet zo erg dat zijn verjaardag wat rustiger (maar wel met 'exclusieve' aandacht) is?

angelina ballerina

angelina ballerina

11-05-2010 om 19:05

Apart

Ik zou het toch apart vieren, de 1 voor de vakantie, de ander na. Daarbij zou ik de familie er ook gewoon op aanspreken. Als mensen echt weg zijn is het natuurlijk wat anders maar ik verwacht van opa en oma dat ze daar rekening mee houden of anders een cadeau op laten sturen als hij jarig is en de rest van de familie zou ik uitleggen dat je het voor zoon heel sneu vindt dat er bijna niemand komt. Ik zou eerlijk gezegt best boos zijn als ze dan toch niet willen komen. Verder zou ik in dat geval, ook bij de gewone verjaardag, een extra vriendje laten komen en bijvoorbeeld wat meer buren of kennissen van school uitnodigen, alleen als hij het vervelend vindt dat er weinig mensen komen natuurlijk.

T is maar net wat je verwachtingen zijn...

...hier 1 opa die standaard alle verjaardagen mist omdat ie eigenlijk bijna altijd op vakantie ie. En van de 3 'ooms en tantes' woont er eentje 40 km verderop, de andere 2 ruim 200 en ruim 300 km. Wij komen dus NOOIT op elkaars verjaardagen (iedereen heeft 2 of 3 kinderen, ik zou er gek van worden)

Dus op een kinderverjaardag zijn er 's morgens liedjes & kadoos, er is een kinderfeestje (altijd binnen een week of max 2 van de verjaardag) en in het weekend voor of na de verjaardag is er een informele borrel waar in elk geval 1 oma, 1 broer + gezin & meestal een paar goede buren langswippen.

That's it. Iedereen is er aan gewend, en niemand vindt het erg. Het is reuze feestelijk allemaal!

Ingrid

Eeehm...

even voor de goede orde: die broer waarbij we wel wederzijds langshuppelen als er iemand jarig is is die van 40 km verderop.

De opa die er nooit is woont trouwens ook dichtbij. De oma die altijd komt komt van 200 km...fantastisch vind ik dat, en helemaal niet meer zo vanzelfsprekend als je 75 bent.

Ingrid

Ella2007

Ella2007

15-05-2010 om 08:09

Gesprek

Bedankt voor jullie tips allemaal. Ik ben inderdaad het gesprek deze week aangegaan met de kids en beiden geven toch de voorkeur aan het vieren van de verjaardag op of zo dicht mogelijk bij de dag zelf.Voor jongste wordt het dus verjaardag op de dag zelf (weekenddag) voor de zomer , kinderfeestje in de week na of voor verjaardag; voor oudste kinderfeestje op de dag zelf, en verjaardagsborrel (goed idee, informeel houden, dus niet teveel gewicht eraan hangen) in weekend voor of na de verjaardag. Het hangt alles samen met verwachtingen en ik weet van mezelf dat ik daar nog wel eens de mist in ga (te hoge verwachtingen dus). Bedankt voor het meedenken !

Maxime.M

Maxime.M

15-05-2010 om 10:48

Herkenbaar

Hoi,

Wij hebben een kind dat begin augustus jarig is. Dus ook vaak geen visite, alleen opa en oma omdat de rest op vakantie is. De echte verjaardag vieren we dus met opa en oma en wat vriendinnen en dan vieren we het ongeveer een maand later 'echt'. Dan vragen we alle vrienden en kennissen en dan komen er gelukkig meestal wel voldoende om er een gezellige drukte mee te maken.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.