Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mirell

Mirell

17-11-2008 om 09:24

Wanneer vertellen dat sinterklaas niet meer bestaat?

Mijn dochter van bijna 8 gaat steeds meer vragen stellen over Sinterklaas. Vorig jaar al een beetje maar het wordt nu steeds meer natuurlijk. In haar klas zit een meisje wat denk ik niet meer gelooft en haar klasgenoten van alles vertelt. Ik heb daar al met de juf over gesproken en zij zou het in de gaten houden. Toen gisterochtend de schoen van mijn dochetr gevuld was vroeg ze me: "mam, vertel me écht serieus .... heb jij dat in mijn schoen gedaan of Sinterklaas? R. vertelt namelijk dat de papa's en mama's de schoenen vullen". Haar kleine broertjes waren in de buurt dus ik heb ontwijkend geantwoord. Is het nu het moment het geheim van Sinterklaas te onthullen? Gevoelsmatig wacht ik liever tot na 5 december maar ik vind ook dat als ze me zo op het hart drukt eerlijk te zijn, ik dat ook moet zijn. Bovendien hoor ik maar al te vaak dat je eigenlijk moet voorkomen dat kinderen op het schoolplein horen dat Sinterklaas niet bestaat maar ja, dan zijn we nu dus al te laat.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Ze is onze oudste dus we krijgen hier nu voor het eerst mee te maken.

Groetjes, Mirell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

17-11-2008 om 09:39

Als ze zo duidelijk vragen stelt

zou ik haar later even apart nemen en het uitleggen. Ook daarbij vertellen dat je dat niet gelijk kon vertellen omdat haar jongere broertjes erbij waren. En dat het niet leuk is om, zoals dat meisje in haar klas, dat aan andere kinderen te gaan vertellen.

Puck2

Puck2

17-11-2008 om 11:22

Wat denk je zelf?

Op vragen van de kinderen reageer ik altijd als eerste met "wat denk je zelf"? Als ze dan nog met een fantasie aankomen dan ga ik daar in mee met iets van: als jij dat denkt dan is dat zo. Komen ze met de volwassen "waarheid" dan bevestig ik dat.

Dropke

Dropke

17-11-2008 om 18:00

Bijna 7 en voorbij

We hadden al wel het idee dat dit jaar het "laatste" jaar zou gaan worden, maar ineens zag hij het. Naar de intocht geweest en daar merkte onze jongste zoon al wel op dat dit niet dezelfde Sint was als op tv. Het was verder een gezellige middag, maar toen we eenmaal thuis zaten te eten en ik vroeg of hij het leuk had gevonden, zei hij : Ja dat wel, maar J. was ook zwarte piet. Ik probeerde nog ...misschien lijkt hij erop, maar hij : Nee hij was het !! Ik keek mijn man aan met een glimlach en we zeiden maar even niets. Zegt zoon ineens : En B. had zich ook gesminkt en hij had rare oorbellen in. Hij noemde achter elkaar op wie hij had herkend. We hebben besloten het maar te vertellen, want anders wordt het echt liegen, voor mijn gevoel. Dus, als er duidelijke vragen komen...eerlijk vertellen. 8 jaar is dan toch wel een leeftijd dat het wel kan,

gr Dropke

Jesse_1

Jesse_1

17-11-2008 om 20:40

En dan nog...

...er komt al vrij snel een moment dat kinderen door hebben dat er meerdere (hulp)Sinterklazen rond lopen. Onze zoon dacht ook al met een jaar of 6 dat Sinterklaas niet de ècht Sinterklaas was. Ik dacht dus dat hij alles al wist, maar hij dacht dan dat er steeds een nieuwe Sinterklaas kwam als de oude dood was (want zo oud als Sinterklaas, dat kan ècht niet!).
Pas op het allerlaatst komt het moment dat ze er achter komen dat de ouders zelf voor de kado's zorgen. En erg jammer als ze dat dan van een klasgenootje horen die zijn/haar mond voorbij praat. (Hier vlakbij ook een buurjongetje die te veel praat wat dat betreft!).
Wij hebben onze oudste nadrukkelijk gezegd dat het een geheim is van grote mensen (dat de èchte Sint niet meer bestaat en dan de mensen nu zelf het verhaal ieder jaar naspelen), en dat hij dit dus niet tegen (kleinere) kinderen mag zeggen.
Mirell, als je dochter het zo nadrukkelijk vraagt, zou ik er op een later moment op terugkomen en de waarheid zeggen. En benadrukken dat zij het niet verder mag vertellen aan anderen!
Jesse

Sjillie

Sjillie

17-11-2008 om 21:46

Mirell

sluit me bij de vorige berichtjes aan, als je dochter al zover is met dit soort duidelijke vragen zou ik het haar vertellen in afwezigheid van haar jongere broertjes.

Hier vertelde zoon (6 jaar) vorige week tijdens de lunch dat een klasgenoot een hele flauwe mop had verteld, namelijk dat Sinterklaas niet bestaat!!!
Zoon was erg verontwaardigd over die flauwe mop, zijn zusje van 4 die erbij zat melde toen dat dat jongetje vast geen cadootje kreeg van Sinterklaas.
Uit twee monden volgde toen: "Lekker puh"

Mirell

Mirell

18-11-2008 om 21:19

Verteld!

Toen ze er gistermiddag weer een keer zo duidelijk naar vroeg heb ik het geheim onthuld. En ze stond eigenlijk helemaal niet te kijken, was niet boos of teleurgesteld. Gisteravond zat ze vrolijk bij haar schoen liedjes te zingen maar toen er vanochtend niks in zat kregen wij natuurlijk de schuld (ha,ha)!
Een tijdperk afgesloten, weer zo'n teken dat ze zo snel groot worden maar het is goed zo. Ze was er duidelijk aan toe.
Dank voor het meedenken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.