Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lou

Lou

23-09-2011 om 15:25

Wat doe je tegen een nare herinnering?

Dochter (10) heeft een nare herinnering waar ze geregeld last van heeft. Ik vraag me af hoe ik haar het beste hiermee kan helpen. Het gaat om het volgende: in mei kreeg ze voor haar verjaardag gaatjes in haar oren maar tijdens het gaatjes schieten viel ze flauw. Daarna leek het goed te gaan, maar toen de zweerknopjes eruit mochten, viel ze weer flauw. Toen heeft ze de gaatjes maar laten dichtgroeien. Waar ze nu last van heeft is twee dingen: 1. het flauwvallen, dat was eng. En 2. een enorme voorraad prachtige oorbellen die ze voor diezelfde verjaardag had gekregen, daar wordt ze verdrietig van.

Misschien klinkt het niet zo vreselijk allemaal (er zijn natuurlijk ook wel ergere dingen op de wereld), maar voor haar is het een soort trauma aan het worden lijkt het wel. Ze ligt vaak 's avonds te huilen in bed en dan moet ze het hele verhaal weer vertellen over de gaatjes en de oorbellen en het flauwvallen. De conclusie springt heen en weer tussen: "Mam ik wil zo graag weer gaatjes" en "Mam ik wil nooit nooit nooit meer gaatjes".

Wat ik doe: ik luister, troost en zeg dat het is zoals het is. Dat ze er kennelijk niet tegen kan en dat dat belangrijker is dan mooie oorbellen. Dat ze prachtig is. Kortom, dat het goed is dat de gaatjes nu dicht zitten en dat we voorlopig voor de zekerheid niet opnieuw gaan laten schieten. Maar verder weet ik het niet. Het blijft haar maar bezighouden. Iemand een tip over wat ik voor haar zou kunnen doen?

Dank alvast, en groet,

Lou

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Serwe

Serwe

23-09-2011 om 15:43

Omzetten

Kan je haar mooiste oorbellen niet meenemen naar de juwelier en om laten zetten in oorbellen met klipjes? Dan kan ze toch die mooie oorbellen dragen en hoeft ze niet meer verdrietig te zijn als ze naar haar oorbellen kijkt.

Meika

Meika

23-09-2011 om 21:00

Toevallig!

Nou, da's toevallig! Ik heb precies hetzelfde gehad! Op m'n 14e. Eerst flauwgevallen tijdens het prikken, en weken later in de badkamer toen ik de knopjes ervoor het eerst uithaalde. Ik vond het geloof ik niet zo erg en heb een paar maanden later weer gaatjes laten prikken. Dat ging goed. Ze zitten er nog steeds! (29 jaar later)
Het is totaal geen antwoord op je vraag maar misschien heb je er toch wat aan.

KGO

KGO

23-09-2011 om 21:28

Emdr

Mijn dochter is flauw gevallen tijdens de biologieles (filmpje over binnenkant oor).
Sindsdien wilde ze niets met het de biologieles te maken hebben. Uiteindelijk zijn we bij een psychiater geweest en die heeft haar angst na die voor haar toch wel traumatische ervaring weggekregen met 2 keer EMDR.
Misschien t proberen waard?
Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Monique D*

Monique D*

25-09-2011 om 15:01

O.t. biologieles..

De binnenkant van het oor bekijken valt nog mee..
Mijn biologieleraar ontleedde een keer een koeienoog voor de klas! Brrrr! (we griezelden we wel, maar niemand viel flauw).

Lou

Lou

26-09-2011 om 17:17

Weet het nog niet

Dank voor de reacties. Helaas vindt ze klipjes heel vervelend zitten, dus dat gaat niet werken. Sinds ik mijn bericht schreef heb ik haar er ook niet meer over gehoord, dus ik voel me ook nog niet zo geroepen om het in EMDR te gaan zoeken, hoewel dat wel een optie is als het (erger) terugkomt.

En Meika, dat is zeker toevallig! Ik ben blij met je reactie, want ik had er zelf nog nooit van gehoord, flauwvallen bij gaatjes prikken. Zeer bemoedigend dat het de volgende keer dus gewoon wel goed kan gaan. Ze is er nu nog niet aan toe maar stel dat het nou gewoon lekker vanzelf wegzakt en ze er volgend jaar weer eens over begint, dan durven we het wellicht wel aan.

Ik denk dat ik dat maar doe: niets. Gewoon maar laten wegzakken. Tenzij het erger wordt.

Dank wederom en groet,

Lou

Afwachten

Ik heb hetzelfde gehad. Toen ik 12 was liet ik gaatjes prikken, na een prik hield ik het voor gezien en pas na 4 jaar durfde ik het weer aan. Het gevolg bij mij is dat ik nu flauwval van prikjes (bij de huisarts ziekenhuis etc) Ik kan er niet tegen..maar goed daar heb jij nu niets aan.
Ik zou het even laten, er komt zelf een moment dat ze het weer wil, nog een gaatje. En dan moet je maar zien of het lukt.
Wat kan je anders doen dan afwachten? Ik zou er niet veel aandacht meer aan besteden!!

succes,
groetjes van LuNa

Gevoelig

kan het niet zijn dat de oren van jouw dochter gewoon erg gevoelig zijn. In mijn ogen zitten blijkbaar ook gevoelige zenuwen. Als mijn lenzen goed in zitten heb ik nergens last van. Schuift er eentje omhoog, dan raak ik accuut ontzettend misselijk, ga zweten en heb inderdaad het gevoel dat ik zo tegen de vlakte ga.
Schuif ik mijn lens goed, voel ik me direct weer kiplekker.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.