Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
alleen

alleen

19-01-2010 om 20:38

Wat doen jullie nog met jullie kinderen

Wat ik bedoel is, spelen jullie nog met jullie kinderen.
Die van zijn 7 en 10 jaar. Ik werk 5 dagen in de week en mijn man veeel meer, heeft een eigen bedrijf. De kids gaan na de nso en hier hebben ze het naar hun zin en hier doen ze ook van alles met hun. Maar als ik thuis kom, is het de was, aardappels schillen, de administratie en er blijft niet veel tijd over om iets met de kinderen te doen.
Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit anders kan aanpakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alleen

je zou de uitstelbare huishoudelijke taken ook kunnen doen als de kinderen op bed liggen. Administratie, doen van de was en ander huishoudelijk werk. Koken kan snel als het moet of je kookt de avond van te voren al wat. Zo zou je misschien van zes tot acht echt met de kinderen kunnen doorbrengen.

groetjes van Purk

Lou

Lou

19-01-2010 om 21:23

Tijd vrijmaken

Als je het anders wilt aanpakken, zul je inderdaad tijd vrij moeten maken. Van 6 tot 8 's avonds, zoals Purk zegt, lijkt me uitstekend. In die tijd kun je van alles doen, naast eten en naar bed brengen, zoals spelletjes of helpen met huiswerk.

Wat je verder nog kunt proberen is het nuttige met het gezellige verenigen. Mijn dochter zit wel eens aan de keukentafel te tekenen terwijl ik kook, dan kletsen we wat. Of ze helpt mee, vooral met pizza's beleggen en komkommers snijden. Na het eten helpt ze mee afruimen en oefent ze op haar blokfluit terwijl man of ik de vaatwasser inruimt. Daarna doen we vaak een spelletje, rommelen wat op haar kamer, of doen iets anders, maar in elk geval is dat tijd voor ons samen, of ons drieën, of haar en papa samen.

Als je huishoudelijke taken met kinderen wilt combineren, probeer het dan in elk geval in dezelfde kamer te doen. Ik neem ook wel eens een stapel was mee naar beneden om op te vouwen, terwijl dochter zit te lezen. Is toch net iets gezelliger.

Holiday

Holiday

20-01-2010 om 11:03

Voorlezen

Ik denk dat ze op de nso genoeg gespeeld hebben. Als ik jou was zou ik ze thuis lekker relaxen. Een leuke kindercd met muziek of verhaaltjes terwijl jij kookt. Laten helpen met groente snijden of was opvouwen en samen kletsen. Samen aan tafel eten. En vooral voorlezen!! Heerlijk vind ik dat. Dat maakt veel goed van wat ik tijdens de dag voor mijn gevoel heb laten liggen aan quality. Je kunt het na het eten doen, even lekker op de bank. Of bij het naar bed gaan. Mijn kinderen konden daar geen genoeg van krijgen dus ik wist dat ik ze echt een plezier deed. En dat was dan weer goed voor mijn eigen moedergevoel!

Tihama

Tihama

20-01-2010 om 11:07

Was uitbesteden?

Als je allebei fulltime werkt, dan is er misschien wel wat financiële ruimte om extra hulp te regelen. Ik zou dan zorgen voor hulp die de was, het schillen van de aardappels etc voor de rekening neemt. Zodat als je thuis komt je gewoon tijd hebt.

Mijn man en ik werken ook allebei redelijk veel (ieder 4,5 dag), maar de avond is hier relaxed. Ik zorg ervoor dat het eten voor de werkdagen alvast is voorbereid. Op zondagmiddag schil ik vaak aardappels vooruit en die gaan in een pan met water in de koelkast. Afwisselend pasta en rijst, want dat gaat lekker snel. Of ik geef een van de kinderen een rol met het eten koken. Sinds we een nieuwe keuken hebben, zitten ze nu ook vaak aan de bar te lezen terwijl ik kook en intussen kletsen we. Na het eten ploffen we tegenwoordig met zijn allen op de bank om te kijken naar According to Jim, ruimschoots voorzien van commentaar Hier zijn ze overigens 8 en 12.

Tihama

vlinder72

vlinder72

20-01-2010 om 11:09

Weekend en 's avonds

Met vier kinderen waarvan eentje een baby van 8 maanden heb ik ook weinig tijd om na school met de kinderen te spelen. Bovendien nemen ze meestal vriendjes mee of ze moeten sporten/zwemmen/muziekles. Dus geen tijd na school. Daarom geef ik ze 's avonds aandacht. Wij hebben een lang avondprogramma. Eten rond 5 uur. Daarna naar boven om in bad te gaan en eventueel nog even boven te spelen. Ik breng de kinderen een voor een naar bed. De jongste het eerste die lees ik dan voor of wij kletsen. Daarna de volgende en als laatste de oudste. Zo krijgen ze elk even aandacht. Wij kunnen dan even lezen of gewoon kletsen. Onze baby neem ik gewoon mee. Die kruipt dan maar rond of zit op schoot. Hij krijgt pas weer aandacht als de andere kinderen in bed liggen. Pas als de kinderen allemaal op bed liggen, ga ik de keuken doen, de kamer opruimen, stofzuigen, de was doen, broodtrommeltjes klaarmaken, koken voor de dag erna etc. Manlief komt meestal pas rond 8 uur thuis en dan liggen de kinderen er al in. Verder hebben wij natuurlijk het weekend. Wij splitsen de kinderen dan nog wel eens op. Mijn man neemt dan bijvoorbeeld de oudste twee mee en ik ga iets doen met jongste twee. Of andersom. Helaas is onze zaterdag meestal voor de helft al voorbij met sport van de twee oudsten (7 en 5 jaar). De zondag gaan wij meestal iets "leuks" doen. Wandelen, geocachen, museum bezoek, familie bezoek, kerk etc.

Lou

Lou

20-01-2010 om 13:53

Moegespeeld (cobi)

"Om nou rond etenstijd wat pionnetjes over een bord te gaan zitten schuiven als je kinderen al moegespeeld zijn op het de bso"

Vóór het eten is dat geen goed plan nee. Maar om zeven uur zijn we wel klaar met uitrusten en eten, en dan hebben we nog ruim een uur voor bedtijd. Mijn dochter doe je dan in elk geval geen groter plezier dan pionnetjes heen en weer schuiven op een bord, of zoals de laatste tijd, een potje Stap Op. Maar goed, dat zal wel niet voor iedereen gelden. Blijft staan dat je die tijd toch gezellig kunt invullen, tussen eten en bed.

Tineke

Tineke

20-01-2010 om 20:19

Vraagjes

Wat heb je met alle tips gedaan toen je een paar weken geleden exact dezelfde vraag stelde? Verwacht je nu andere antwoorden? Waren de tips toen niet nuttig?

koentje

koentje

21-01-2010 om 14:46

Samen spelen

hoeft soms maar 5 min. te duren. Even stoeien , even kroelen, voorlezen of wat ook..... 5 tot 10 min. tussen door geven al een hoop lol.
Of is die van mij zo gauw tevreden?
Ik speel ook veel tussendoor, terwijl ik klusjes aan het doen ben. Dan hoef ik alleen even te kijken of te praten met hem en is het alweer goed.

Balletmama76

Balletmama76

25-01-2010 om 22:08

Gezellige avondjes

Zodra dochter gedouched is en klaar voor bed, gaan we altijd nog effe lekker gezellig bank hangen met elkaar, n half uurtje tot een uurtje, afhangelijk van hoe laat zij klaar is. Kletsen over van alles en nog wat, z'samen muziekvideos kijken op TMF, de hond verwennen, noem maar op, gewoon gezellig doen dus. En dat kan dan ook zomaar uitlopen tot half 9 (terwijl 20 uur haar officiele bedtijd is).

Als manlief dan al aan het werk is, gaat het vooral over "vrouwendingen", zoals zij het noemt. En dan loopt het meestal erg uit...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.